Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Overige vakken

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-05-2004, 13:52
lydlovesguus
lydlovesguus is offline
hallo allemaal.
kan iemand mij helpen aan een abc formule die gemaakt is in delphi 6? En als deze gemaakt is in een andere delphi kun je me dan misschien de programmeer taal sturen die je gekopieerd hebt. goede sites met info over dit onderwerp zijn ook welkom!

bedankt!!!!!!!!!!!

liefs
Lydia
Oud 27-05-2004, 13:00
firelizzard
firelizzard is offline
Ik heb echt geen ID hoe je dat zou moeten doen....MAAR ik heb een (misschien) nuttige link

**KLIK**

Misschien moet je het op die site nog een keer vragen. Anders weet ik het ook niet....Succes
Oud 02-06-2004, 20:55
Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Wat bedoel je nu? Wat de ABC-formule is, of hoe je die als programma in je Grafische Rekenmachine kunt zetten?

Dat eerste: http://wiskunde.hacom.nl/index.html?...leerl/abc.html

Dat tweede: http://www.wisfaq.nl/frame.htm?url=h...e=Rekenmachine
Oud 10-06-2004, 16:56
ILUsion
ILUsion is offline
ten eerste:
Delphi 6 is geen taal maar een ontwikkelomgeving... Object Pascal is de taal die Delphi gebruikt (en de versie maakt weinig uit, behalve als je natuurlijk met een extreem oude versie als Delphi 1 zou werken wat betreft geheugentoewijzing en de grootte van bepaalde types)

ten tweede:
abc-formule, gekke benaming: in België heet dat gewoon de discirminantsformule

ten derde:
bedoel je een functie om x uit te rekenen??
dan schud ik deze eventjes uit mijn mouw (nooit aan gedacht eigenlijk om zoiets in Delphi te steken)
Let er wel op: hiermee krijg je kommagetallen en GEEN wortelvorm of breuk. Daarnaast is Object Pascal niet de aangewezen taal om berekeningen mee te maken omdat het allesbehalve correct is bij reële getallen, als je dus echt perfect moet kunnen vertrouwen op de uitvoer moet je een andere taal (Fortran, Matlab, ...) gebruiken

Code:
function abc(const a,b,c:real;const plus:boolean=true):real;
begin
if plus
  then abc:= (b + sqrt(sqr(b) - 4*a*c)) / (2*a)
  else abc:= (b - sqrt(sqr(b) - 4*a*c)) / (2*a);
end;
Om het gewenste resultaat te krijgen moet je de functie tweemaal doorlopen, de ene keer geef je als plus true mee of geen waarde en de tweede keer geef je als plus false mee. Ik hoop dat de betekenis hiervan toch een beetje duidelijk is.

Korte verklaing van de werkwijze:
SQRT : vierkantswortel
SQR : kwadraat
bij delingen met / altijd real als resultaat
goed letten op de haakjes (beter te veel dan te weinig!)
let er op dat A geen 0 is, want ik heb hiervoor de exception niet bijgevoegd (dat moet je zelf maar opvangen in je programma)
Advertentie

Regels voor berichten