![]() |
|
Snel afkicken met medicijnen veelbelovend
NIJMEGEN - Snel afkicken van een heroïneverslaving met behulp van het medicijn naltrexon lijkt effectief te zijn. Snelle detoxificatie (ontgiften) met medicijnen werkt veel beter dan de bekende methadonbehandeling en is ook effectiever dan afkicken onder narcose. Dat blijkt uit een onderzoek van vijf verslavingsinstellingen onder begeleiding van het Nijmegen Institute for Scientist-Practitioners (Nispa) van de Katholieke Universiteit Nijmegen. De onderzoekers hebben 272 verslaafden gevolgd. Zij presenteren de onderzoeksresultaten dinsdag op een congres in Nijmegen. De vijf instellingen, Jellinek, Novadic, Parnassia, Kentron en De Grift, zijn in 1999 begonnen met onderzoek naar snelle en effectieve afkickmethodes. Gebleken is dat afgekickte verslaafden die naltrexon gebruiken in combinatie met intensieve gesprektherapie er na zestien maanden beter aan toe zijn dan anderen, die een regulier afkickprogramma hebben gevolgd. Clean Volgens onderzoeksleider dr. C. de Jong van het Nispa is een kwart van de ex-gebruikers nog steeds clean. Anderen die wel zijn teruggevallen, zijn veel gezonder dan gebruikers die bijvoorbeeld met methadon van de heroïne zijn afgekomen. Bij reguliere afkickprogramma's gebruikt 90 tot 95 procent na anderhalf jaar weer volop, aldus De Jong. Het naltrexonprogramma laat verslaafden met medicijnen in een week ontgiften. Of zij daabij onder narcose zijn gebracht, maakt volgens de onderzoekers niets uit. Wel bleken in die groep soms ernstige bijwerkingen van de medicijnen voor te komen. De onderzoekers adviseren, mede wegens de hoge kosten, te stoppen met experimenten met afkicken onder narcose. Na de lichamelijke ontgifting blijven de ex-verslaafden anderhalf jaar lang een onderhoudsdosering naltrexon gebruiken in combinatie met gesprekken met een arts, een psycholoog en een zelfgekozen coach. Het totale programma kost ongeveer 4000 euro. Reguliere afkickmethode Volgens De Jong is een groot voordeel van de medicijntherapie, dat verslaafden tevens leren terug te keren in de maatschappij. Ze kunnen weer sociale contacten onderhouden en eventueel gaan werken of een opleiding volgen. Methadon daarentegen vervangt wel de heroïneverslaving, maar veroorzaakt een nieuwe afhankelijkheid, aldus de onderzoeker. De instellingen pleiten er voor dat de naltrexonbehandeling een reguliere afkickmethode wordt. http://nu.nl/news.jsp?n=314608&c=80 --- Lijkt me goed nieuws. ![]()
|
![]() |
||
Citaat:
en wat als je nou een stompzinnig varken bent dat slimmer overkomt wanneer je niets zegt..... ![]()
||
Citaat:
Ik vind het een goede zaak, dat mensen die hulp zoeken nu nog beter geholpen kunnen worden. Prachtig.
||
Citaat:
4000 pleuro en bij 3/4 werkt het niet dan gaat er dus voor iedere afgekickte 12000 pleuro de prullenbak in, joe-pie dan wil ik denk ik niet weten wat de reguliere methode voor een geldput is
||
Citaat:
aan zoiets wil ik best mee betalen.
|||
Citaat:
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Niks tegen junks btw |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
het lukte me toen om redelijk clean te blijven omdat ik opgenomen was. m'n urine werd dikwijls gecontroleerd en er hingen sancties aan positieve urinetesten. ik had structuur in m'n leven en een houvast. in die tijd was ik fier dat ik m'n heroïneverslaving "overwonnen" had. toen was ik soms trots op mezelf en voelde ik me goed. maar mijn borderline persoonlijkheidstoornis had ik toen ook. dat betekend niet dat ik me constant slecht voel maar het komt steeds terug. ineens, zonder aanleiding voel ik me erg depressief. m'n humeur veranderd constant. ik ben erg wisselvallig en neem impulsieve beslissingen. ineens wil ik clean blijven en de volgende dag al niet meer. ik geloof niet in mezelf en ben erg onzeker. 'k voel me dan angstig of voel me gewoon helemaal leeg. soms heb ik mezelf niet in de hand. ik kan dan heel agressief worden. m'n gedrag is soms echt onvoorspelbaar. ik begrijp mezelf niet. het is moeilijk uit te leggen. ik probeer het maar borderline is een rare ziekte en ik weet zelf nog niet lang dat ik het heb.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
edit: opgeschoond en geopend Laatst gewijzigd op 03-05-2004 om 22:32. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik hoef je toch hoop ik niet uit te leggen dat de maatschappij dit binnen een jaar terug kan verdienen als de persoon die clean is gaat werken? En dan heb ik het nog niet eens over de stijging van de immateriële welvaart door afname van overlast en criminaliteit. |
![]() |
||
Citaat:
Afname van overlast en criminaliteit bewerkstellig je zo ook niet, de echte Junks, die er auto's en omaatjes voor openslaan, die willen niet eens afkicken, die willen gratis heroine zoals ze hier al een tijd uitdelen ![]() Criminelen moet je gewoon de gevangenis inschoppen, criminele Junks nog harder.
|
![]() |
|
|