Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-06-2004, 18:47
hushpuppy
hushpuppy is offline
ik heb vroeger een aantal dingen meegemaakt zoals pesten en buitensluiten en heb daardoor een vertekend zelfbeeld en ben af en toe heel snel van mijn stuk gebracht.
Maar met de huilbuien kan ik op zich nog wel omgaan maaar ik ontwikkel de laatste tijd allerlei angsten.
Ik ben 17 maar ik durf nie alleen thuis te zijn, ik durf geen bruggen over te fietse doe ik da wel dan ga ik hyperventileren, ik wil nie in opgeslote ruimtes zitten, ik durf niemand te vertrouwe en zo kan ik er nog een paar noemen. Zijn er mensen met dezelfde dingen.
Ik dnek dat het gedeelte ligt aan een niet verwerkt verleden maar die angsten worden nu bijna niet te handhaven.... ik hoop da jullie me een beetje kunnen helpen
Oud 14-06-2004, 18:51
Verwijderd
Er zijn zeker mensen die dit zullen herkennen. Ik heb geen zin om mijn 'verhaal' hier te vertellen, als je wat wilt weten oid dan moet je me maar ff pm'en ofzo.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 20:39
Nona
Nona is offline
Ik heb ook wat nare ervaringen in het verleden gehad en heb ook een aantal angsten ontwikkeld. Tot op een tijdje terug was ik erg bang voor menigten, daar heb ik intussen therapie voor gehad en het is vrijwel over. Ook heb ik een sociale fobie ontwikkeld: ik ben constant bang om veroordeeld te worden en alles wat daarbij komt kijken. Daarvoor begint mijn therapie nu net.

Als je angsten hebt ben je constant bezig die in stand te houden. Je vermijdt wat je eng vindt en houdt daarmee het beeld dat je bij iets hebt in stand. Bijvoorbeeld je durft niet over een brug te fietsen. Als je dat toch zou doen, zou je merken dat het helemaal niet zo eng was. Maar dat doe je niet, dus de angst blijft.
Het verstandigste is dus de dingen waar je bang voor bent niet te vermijden. Dat is niet makkelijk en vergt wat inspanning en moed, maar je kunt het best. Stapje voor stapje, als dat nodig is.

En dan is het soms ook verstandig professionele hulp te zoeken. Dat kan je erg helpen.
Reageren

Regels voor berichten