hee, dit was iets dat ik laatst voor de schoolkrant heb geschreven. jammer genoeg niet veel reacties op gekregen, wat ik altijd wel graag wil, dus ik dacht, ik probeer het hiet =]
hier komt het:
Laatst zat ik op msn. Weer veel te veel onzin gedeeld met mensen waarvan ik niet meer weet waar ik ze van ken. Ik kreeg van een van die mensen een mailtje met een bijlage.*blieb* , zei mijn computer. Er werd mij aangeraden dit onbekende bestand te scannen op virussen (‘Je weet maar nooit wat je binnenhaalt’), maar daar luisterde ik natuurlijk niet naar. Waar was ik.. oja, ik kwam dus op een site met testjes... Onzinnige testjes welteverstaan (denk aan: “wat was jij in je vorige leven?” of “als je een snoepje was, wat zou je dan zijn?”). De eerste testen wezen uit dat ik alles behalve intelligent ben, niet van boterhammen met pindakaas hou, op een erg vroege leeftijd zal overlijden, en het meest op een tennisbal lijk. Ook heb ik veel weg van een moeraskikker vanwege zijn intellegentie (?!?), maar dit spreekt test 1 weer tegen...
Toen de volgende test. “hoeveel % homosexueel ben jij?” dat heb ik nou altijd willen weten =). Niet dat deze testen veel zeggen hoor, ik bedoel: als je invult dat je lievelingskleur paars is, is je score weer wat hoger.. vol vooroordelen dus.
Maargoed, toen dus de uitslag : (er stond een groen stoplicht bij) “gelukkig, je hoeft je nergens zorgen over te maken! Je zit onder het gemiddelde.” Oh gelukkig, ik hoef me geen zorgen te maken! ....uh? zorgen? over wat dan? Ik hoef me dus, als ik het goed begrijp, geen zorgen te maken dat ik niet homosexueel ben.. Bedoelen ze dan dat ik me wel zorgen zou moeten maken als mijn sexuele voorkeur zou verschillen met dat van de meeste anderen? En dat ik me dus eigenlijk diep zou moeten schamen als ik afwijk van dat wat ‘normaal’ schijnt te zijn? En als ik dan wel boven het gemiddelde zou scoren? Komt er dan een rood stoplicht het scherm binnengewalst? “stop! error! U begeeft zich op gevaarlijk gebied!”
(...) mijn hersenpan kookt op dit moment, en er zijn weer te snel conclusies getrokken. Want zoals je ziet: ik zie mijzelf graag als Elsemieke De Ruimdenkende.. ik, die wel even al het onrecht uit de wereld kan verhelpen. Maar daar vergaat mijn droom.. Want ik moet jullie bekennen dat er ook vooroordelen mijn hoofd binnendringen. En met alle macht probeer ik ze zo snel mogelijk mijn hoofd uit te werken, maar soms lukt dat niet helemaal. “verbeter de wereld, begin bij jezelf” misschien zit de harde schijf in mijn bovenkamer wel vol met virussen, en moet ik eerst een virus-update doen voordat ik het op anderen afstuur. Niet meer naar de computer luisteren dus, is mijn conclusie. Wil je er nog een ‘moraal-van-dit-verhaal’ bij hebben? Hier heb je er een: konijntjes vliegen niet. Of wat dacht je van deze: vooroordelen hebben is goed, zolang je je ervan bewust bent dat je ze hebt.
|