Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
-De mens is onderdeel van de natuur, staat er nog boven, onder, buiten of binnen. Natuur is alles, alles is natuur. -Derhalve kan ook schade niet buiten de natuur zijn. -Thus, schade aan de natuur, is ook natuur. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dan: jij vat 'natuur' op als 'verzameling van dingen', wij als principe, mechanisme. Wij zeggen dat als het in de aad van de natuur zit om (ook) dingen te vernietigen - wat onder meer door mensen gebeurt, maar ook door de natuur zelf - dan is dat gewoon zo. Is dat dat schadelijk? Nee, het is gewoon onderdeel van het natuurlijke principe. Het is gewoon. Overigens is dit absoluut geen absurde insteek. Dat vernietiging een noodzakelijk onderdeel is van de natuur, maakt het niet schadelijk of slecht. Het is gewoon zo. Je vindt dit bijvoorbeeld ook terug bij Boeddhisten. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het klimaat is sowieso voortdurend aan verandering onderhevig, natuurrampen vinden altijd plaats, etc. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
Wel dus. Als een konijn een hol graaft krijg je geen ecologische problemen. Veranderingen en verstoringen in het ecologische systeem kunnen enkel door klimaatveranderingen ontstaan, en dat is niet vaker dan 1 keer in de 10,000 jaar.
Onderschat niet wat de mens met de aarde heeft gedaan, heel Europa was ooit bijna totaal bebost. In nederland is er geen stukje te vinden dat de mens niet naar z'n hand gezet heeft. Ik dacht dat er nog een klein stukje in Drenthe was, de rest is helemaal door de mens ingericht. De mens genereerd een enorme hoeveelheid afval dat niet afbreekbaar is. Geen enkel ander organisme doet dat. We hebben binnen 100 jaar z'n beetje alle natuurlijke brandstoffer er doorheen gejaagd. Er zitten gaten in de ozonlaag, als men niet eerder doorgehad had hoe dat kwam hadden we nu bijna geen ozonlaag meer. We hebben nucleair afval dat ooit los in de natuur gaat komen omdat wij het nooit 10,000 jaar op kunnen bergen. We hebben al een aantal organismen uitgeroeid. In Australie staat zowiezo het hele ecosysteem op de kop. Elke keer heb je daar weer plagen van uitheemse diersoorten. Van mij part noem je het geen schade en zie je het als natuurlijke ontwikkeling. Maar realiseer je je wel dat dat ten koste van onszelf gaat. En ik dacht dat je in vrije wil geloofde. Nou, dat weet je dat we een keuze hebben. Als we besluiten de wereld helemaal overhoop te gooien omdat we het toevallig kunnen zodat we uiteindelijk ons eigen noodlot tekenen of gewoon normaal in balans met de natuur leven, nou dan lijkt me de keuze relatief simpel.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Ik moet eerlijk bekennen dat we te weinig doen voor de natuur. De natuur geeft ons o.a. zuurstof, CO2, medicijnen, fietsen etc. We moeten een keer met z'n allen naar het bos gaan en familytime doorbrengen met ze. Een lange knuffelaan een oeroude boom, een aai geven aan een zielig klein plantje, brandnetels vastpakken en zeggen dat je van ze houdt zijn allemaal voorbeelden hoe het wel moet.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Als de mens bijvoorbeeld zou uitsterven door ik weet niet wat. Dan zou de natuur nog wel blijven voortbestaan, alleen er is niemand meer die het nog "natuur" kan noemen. Vrij logisch |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Wij oefenen teveel invloed uit op de natuur in algemeen , dat er in veel gevallen geen natuurlijk proces meer is , maar meer een syntetisch proces. Ik bedoel , de mens heeft een systeem geplakt bovenop het natuurlijke systeem met naar mijn idee schadelijke gevolgen voor het natuurlijke systeem . Natuurlijk de aard van atomen,neutronen,etc verandert in weze niet , maar het systeem veranderd wel . Als het ene systeem het andere nadelig beinvloed is dat in mijn ogen schadelijk , ookal zijn zij samen onderdeel binnen 1 systeem , namelijk de natuur . Want als je heel reël bent weet je ook dat er steeds meer natuur verdwijnt en beton er voor in plaats komt , met andere woorden er verdwijnt "leven" in ruil voor "gebruiksvoorwerpen". Tuurlijk de mens is ook natuur , en wat de mens maakt is in feite ook natuurlijk dan , maar als je heel reël bent is dit eigenlijk niet waar. Dit omdat de natuur minder invloed op de mens heeft dan in het verleden , de mens heeft zich alsware boven de natuur verheven (tot bepaalde hoogte dan) , waardoor het eigenlijk geen onderdeel meer is , maar meer naast de natuur bestaat. ps:Valt bij jullie het universum ook onder natuur?bij mij wel
Laatst gewijzigd op 31-07-2004 om 11:19. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Interessante stelling, overigens leuk onderbouwd door Alluman.
Citaat:
Verschillend hiervan is de mens die met zijn handelingen dankzij zijn verstandelijke capaciteiten zich bewust is van zijn acties. Als een mens een hoop zeehonden dood, niet om te overleven zoals dieren dat op natuurlijke wijze instinctief doen, maar uit winstbejag of door een drang naar belachelijke luxe, dan berokkent de mens in mijn ogen schade aan dit diersoort. Op grotere en bredere schaal berokkent de mens op gelijkaardige manieren een hoop schade aan verscheidene diersoorten, ecologische structuren en gebieden, samen allemaal een onderdeel van 'de natuur'. Een voorbeeld: Er dreigt op wereldschaal een betrekkelijk grote ecologische ramp als oerwouden in bvb Zuid-Amerika (de 'longen van de aarde' ?) door de mens worden vernietigd. Het is zo dat de natuur van nature uit (onbedoelde woordspeling) inderdaad al evolueert en dat het best mogelijk is dat zo'n oerwoud na verloop van (lange) tijd niet eens meer zou bestaan, zonder toedoen van de mens. Maar in dat geval zou dit op natuurlijke wijze (= niet door toedoen van menselijke handelingen) gebeurd zijn en waarschijnlijk ook passen in een reeks van andere ecologische veranderingen. De mens versnelt in dit geval bewust een destructief proces dat nefaste gevolgend heeft voor tal van andere dieren, gebieden, ecosystemen in het algemeen enzovoort. Aan de andere kant volg ik de rederering van Alluman (en blijkbaar ook van Meph?) wel voor een stuk, maar niet zonder enig punt van kritiek. Als je deze redenering doortrekt zijn organisaties zoals Greenpeace, GAIA e.d. totaal overbodig (er is immers geen schade?!) en daar ben ik het niet mee eens. De mens heeft als enig dier het verstand, de rede, en moet daar m.i. verantwoordelijk mee omspringen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Je tweede opmerking kan wel kloppen, maar dan ben ik toch geneigd te denken dat er wat andere diersoorten, ecologische systemen en gebieden op aarde meer nadeel dan voordeel wordt toegedaan door de mens. |
![]() |
|
![]() |
Helaas is de systematische temperatuursverhoging niet het enige gevolg van dit broeikaseffect. Voor zover ik weet veroozaakt geen enkel ander dier op zo een schaal het langzaamaan verdwijnen van de ozon-laag. Dit gaat tot gevolg hebben (is al deels zo) dat bepaalde stralingen van de zon die vroeger in hoge mate gefilterd werden nu wel de aarde bereiken.
Wie weet kunnen we ons ooit aanpassen aan deze stralingen, maar dat is een langzaam proces dat veel meer tijd nodig heeft dan het tempo waarop we nu de ozon-laag vernietigen... Edit: En uiteraard geef je hier maar één enkel voorbeeld. Zo zijn er ook tal van tegenvoorbeelden, dat er soms wél schade is (en nadeel); zoals je zelf al aangaf.
Laatst gewijzigd op 31-07-2004 om 20:35. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En wat het principiële (of eerder moreel/ethisch) aspect betreft, zie mijn lange reply over het feit dat de mens bewust handelt, niet instinctief en in vele gevallen lang niet meer uit de natuurlijke overlevings- en voortplantingsdrang.
Laatst gewijzigd op 31-07-2004 om 20:48. |
![]() |
|
![]() |
Of het ethisch onverantwoord is zou weer een andere discussie opleveren.
Je stelling was immers "De mens is niet schadelijk voor de natuur." waar ik dus niet 100% mee akkoord ging, al zater er goede argumenten tussen. Wat betreft je nieuwe vraag, persoonlijk vind ik het volledig bewust en (vooral) vaak onnodig schade berokkenen aan eender wat - i.c. de natuur - slecht, en dus inderdaad op ethisch vlak onverantwoord. Dat lijkt me nogal logisch omdat schade per definitie nadelig is en het ethische aspect zich bezighoudt met het feit of iets 'goed of kwaad' is.
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lifestyle |
naturisme beargrylls8482 | 11 | 06-04-2016 21:51 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
geloof en seks kreeftjepeefje | 111 | 25-06-2009 11:46 | |
Wat voor bewijs heb jij dat God bestaat (welke God dan ook)? Cherry Springs | 441 | 27-01-2006 13:32 | |
Discussie natuurlijk of niet Verwijderd | 47 | 20-03-2005 01:46 | |
SaRs Blitzkrieg Bop | 15 | 07-05-2003 19:17 | |
Flora & Fauna |
jacht verbieden? Kupu | 41 | 28-01-2002 11:46 |