Hoi Lean,
Het gevoel van jou vriend begrijp ik heel goed, dat hij bang is dat alles wordt opgeschreven. Daar ben ik zelf ook wel eens bang voor geweest. Maar als je steeds de waarheid vertelt, hoeft het toch niet erg te zijn? Soms is het zelfs handig als ze het opschrijven, zo kunnen ze je aan iets helpen herinneren, of ze kunnen later situaties met elkaar vergelijken, zodat ze je bijvoorbeeld kunnen laten zien dat het vooruit is gegaan, of helaas achteruit. Die mensen gaan dat echt niet tegen je gebruiken, dat weet ik zeker.
Bij mij thuis is ook altijd gezegt dat het geen goede mensen zijn. Omdat mijn ma een keer is geweest, en die man haar niet kon helpen naar haar idee, en omdat mijn pa sowieso iets heeft tegen hulpverlening. Dat moet hij gewoon negeren, iedereen heeft overal zijn eigen mening over, en de een heeft nou eenmaal wat meer hulp nodig dan de ander. Zo kan een psych wel en niet helpen, dat verschilt per persoon.
De een vind het fijn om te laten weten dat hij/zij bij een psych loopt, omdat er dan rekening mee gehouden kan worden. De ander wil het het liefste verbergen, (vaak omdat psychologen en psychiaters, vaak in verband worden gebracht met 'gekken')
Natuurlijk hoeft hij niet aan jan en alleman te vertellen dat hij daar komt, maar hij hoeft zich er ook niet voor te schamen hoor! Maar ja, dat dat niet door dringt, kan ik wel begrijpen. Dat zal met de tijd wel komen.
Ik heb zo'n enorme tijd moeten wachten tot ik bij een psycholoog terecht kon (5 maanden ongeveer), dat het voor mij niet veel meer uitmaakte of ze alles opschreef of dat ze lastige vragen stelde.. Ik wilde nou eindelijk eens geholpen worden. En als ik eerlijk moet zijn, heb ik er nu veel meer moeite mee dat ik (door de zomerstop) 7 weken zonder een psych zit, dan dat ik er weer naar toe moet, want het helpt mij enorm. Maar het lijkt me niet goed voor je vriend om nu al af te haken, als hij een paar keer is geweest, gaat het waarschijnlijk al wat beter, maar je moet natuurlijk wel eerst een goede band van vertrouwen opbouwen bij zo iemand, dat duurt even.
Het is ook vaak zo dat de eerste tijd dat hij bij die psycholoog zit, het eerste wat minder gaat, omdat het allemaal verschrikkelijk moeilijk kan zijn, maar serieus, daarna zul je hem langzaam omhoog zien krabbelen, en soms gaat dat heel snel, soms duurt het heel lang..Ik hoop iig dat je vriend niet zomaar stopt met deze gesprekken! Hij kan er heel veel aan hebben!
Liefs, m.