Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-12-2001, 22:25
Nemisis
Nemisis is offline
Het bestaat al sinds het ontstaan van de eerste sterrenstelsels, gespeculeerd wordt dat ongeveer 90% van alle massa in het universum er uit bestaat, maar wat is 'dark matter' nou precies?
En welke rol speelt het bij het onstaan van sterrenstelsels?
Is het slechts een wilde gok of is 'dark matter' ook echt aan te tonen?

Graag jullie mening hierover!
Oud 09-12-2001, 00:20
Tampert
Tampert is offline
mwoah het valt in die zin aan te tonen dat je, als je de massa van ons heelal berekent, gewoon 90% massa 'kwijt' bent. De berekeningen heb ik even niet zo snel bij de hand, maar als je alles bij elkaar optelt, en je vergelijkt dat met andere manieren om het gewicht te bepalen dan merk je dat de materie die wij nu kennen maar 10% van de massa van het heelal is.

Ik ga uit van de huidige theoriën. Een deel van de donkere materie bestaat uit grote lichamen die 'zwart' zijn en die we dus niet zien (we kunnen dus wel het zwaartekrachtveld daarvan detecteren d.m.v. lichtverschijnselen)

en je hebt de kleineren materie, die vaak wordt toegeschreven aan een elementair deeltje dat wij nog niet kennen...
Oud 09-12-2001, 12:07
GinnyPig
GinnyPig is offline
Die 90% die als het ware 'kwijt' is, is dacht ik nodig om de draaiing en beweging van het heelal te verklaren...
Oud 09-12-2001, 13:31
Nemisis
Nemisis is offline
Wat ik mij nu ineens afvraag, weegt het Higsdeeltje dat ons universium heeft doen onstaan net zoveel als alle materie in ons universum? Of bevat een Higsdeeltje gewoon extreem veel energie? Genoeg om alle massa in het universum te vormen...

[Dit bericht is aangepast door Nemisis (09-12-2001).]
Oud 10-12-2001, 14:02
pietje63
pietje63 is offline
Citaat:
Nemisis schreef:
Wat ik mij nu ineens afvraag, weegt het Higsdeeltje dat ons universium heeft doen onstaan net zoveel als alle materie in ons universum? Of bevat een Higsdeeltje gewoon extreem veel energie? Genoeg om alle massa in het universum te vormen...

[Dit bericht is aangepast door Nemisis (09-12-2001).]
misschien wel een combinatie van beide
maar iig iets dat we ons nooit voor kunnen stellen, zoals zoveel dingen in de natuurkunde

k denk dat het vooral energie is, maar weet ook niet wrm

Reageren

Regels voor berichten