Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-06-2004, 18:46
Amare
Amare is offline
Ik weet op het moment effe niet mee precies wat ik voel, en daarom heb ik besloten het allemaal op te schrijven.

Ik heb nu 16 maanden een vriend. En ik hou gewoon ontzettend veel van hem.
Van de ene kant wil ik hem echt niet kwijt... ik zou niet weten wat ik zonder hem zou moeten. Dan zou m'n hele wereld instorten.
Maar van de andere kant zit ik er ook steeds vaker aan te denken om het misschien uit te maken.

Het zit namelijk zo... het is niet dat hij niet lief is, of dat we niet goed kunnen praten, dat hij vreemdgegaan is ofzo. Allemaal niet. Het ligt gewoon aan mij.
Ik vergelijk mezelf in alles wat ik doe met hem. Hij zit op het VWO, en ik zit in mijn ogen 'maar' op de Havo.
Hij haalt met gemak allemaal 9'ens op z'n rapport en ik moet ontzettend hard werken voor een 7.
Ik heb vaak het gevoel dat als hij iets zegt, ik me moet verdedigen. Dat ik dan met allemaal intelligente dingen moet komen om m'n gelijk te krijgen.
Terwijl hij een opmerking vaak helemaal niet zo bedoelt... heb ik gelijk het idee dat hij me aanvalt.
Alleen maar omdat ik er de hele dag in m'n hoofd mee bezig ben om ons te vergelijken.

Volgend jaar gaat hij op kamers. En komt hij met de trein 1 uur van me af te wonen.
Daar zit ik ook ontzettend mee... Ik weet gewoon niet hoe het dan zal gaan. Ik ben bang om hem kwijt te raken.

Ik weet gewoon niet zo goed wat ik moet doen. Van de ene kant hou ik zo ontzettend veel van hem... en van de andere kant heb ik zoiets van, 'het loopt toch niet echt lekker'

Herkent iemand dit?
Oud 17-06-2004, 18:50
Charm
Charm is offline
ik herken et niet,
maar je moet gewoon een goed gesprek met hem aangaan hierover.
het ligt idd aan jou, dus werk hieraan! hij is gek op jou, en je bent goed genoeg voor hem.
je moet je niet onzeker voelen terwijl dat niet hoeft!!
Met citaat reageren
Oud 17-06-2004, 19:04
Verwijderd
Nou ik kan me er wel iets bij voorstellen... Maar hij is zoals hij is en daar zal je ook wel op gevallen zijn. Je moet het probleem dus inderdaad bij jezelf zoeken. Waarom vind je jezelf minder dan hem? Hij vind het niet erg schijnbaar. Raak je hem kwijt als ie op kamers gaat? Hij zit maar een uur bij je vandaan en hij heeft ov.. je kan makkelijk heen en weer crossen.. En ben je zomaar bereid om een aardig serieuze relatie van 16 maanden op het spel te zetten vanwege je eigen twijfels? Denk er even goed overna.. en overleg het ook met je vriend.. En gewoon doen wat goed voelt.. das het belangrijkste
Met citaat reageren
Oud 17-06-2004, 19:04
Verwijderd
Heb je dit gedurende de hele relatie al of pas sinds kort?

Misschien ligt het eraan dat hij binnenkort op kamers gaat, een soort van 'nieuw leven' begint en jij niet. Dat jij daardoor die gevoelens krijgt en ook 'iets' wil hebben.

Het lijkt me belangrijk dat je goed probeert te begrijpen waarom je je zo voelt en daar dan met hem over probeert te praten. Maak in ieder geval geen overhaaste beslissingen en praat er met hem over.

Sterkte.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2004, 19:07
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
******** schreef op 17-06-2004 @ 20:04 :

Misschien ligt het eraan dat hij binnenkort op kamers gaat, een soort van 'nieuw leven' begint en jij niet. Dat jij daardoor die gevoelens krijgt en ook 'iets' wil hebben.

Het lijkt me belangrijk dat je goed probeert te begrijpen waarom je je zo voelt en daar dan met hem over probeert te praten. Maak in ieder geval geen overhaaste beslissingen en praat er met hem over.

Sterkte.
Ik ken jou.

*wijst*
Met citaat reageren
Oud 17-06-2004, 19:15
Amare
Amare is offline
Citaat:
******** schreef op 17-06-2004 @ 20:04 :

Het komt waarschijnlijk ook doordat hij op kamers gaat. Hij begint gewoon een heel nieuw leven, terwijl ik hier nog twee jaar zit. (Ik ga nu vwo doen) Ik heb dat gevoel van vergelijken ook nog niet zo lang. Maar ik weet gewoon niet zo goed hoe ik dit voor mezelf op moet lossen.
Oud 17-06-2004, 19:27
Verwijderd
je zegt nu zelf dat je ook vwo gaat doen...dus je hoeft je helemaal niet te vergelijken...want jij kan dus OOK naar vwo.
En trouwens, als dat niet zo was geweest had je je er ook niet druk om hoeven te maken, want hij heeft wel voor jou gekozen..
Met citaat reageren
Oud 17-06-2004, 19:31
Verwijderd
Mijn ex-vriendin had ongeveer hetzelfde met mij.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2004, 19:33
pyres
pyres is offline
ik herken het ook in zekere mate
bij elke opmerking die ik naar mijn hoofd krijg heb ik "geleerd" om voor mezelf op te komen

het enige wat je eigenlijk kunt doen, is goed praten met je vriend en hem vertellen wat je nu voelt
Oud 17-06-2004, 20:22
kayce
kayce is offline
Te weinig zelfvertrouwen.
Boeien dat jij op VWO zit en hij op de HAVO dat zegt zo weinig.
En dat je je met hem vergelijkt is puur uit onzekerheid.
Terwijl jij juist misschien de gezellige van de twee bent die het leuk maakt of jij juist een goede luisteraar bent. Als je in ieder geval jezelf al meer waardeert en naar jouw goede eigenschappen.
Als je al zo lang met iemand gaat begin je meer een geheel te vormen of in ieder geval niet alleen maar naar jezelf te kijken, terwijl je je eigen identiteit moet ontwikkelen en blij moet zijn met jezelf dan gaat het ook gemakkelijker om hem te waarderen en jullie relatie.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2004, 20:27
Verwijderd
Ik herken het op een bepaalde manier wel, maar dat was meer een gevoel wat mijn vriend me echt gaf. Op zich heb ik vwo gedaan en hij havo en ga ik studeren en hij gewoon werken, maar het was met name zijn houding waardoor ik soms echt het gevoel had mezelf te moeten verdedigen en dat is gewoon vervelend.

Wanneer ik trots was op iets wat ik had bereikt was zijn reactie dat hij dat ook makkelijk had gekund, zou hij het willen. Misschien, bedenk ik me nu, had hij wel het gevoel dat hij zichzelf moest verdedigen door me te laten weten dat hij doet wat hij doet als keuze en niet omdat hij andere dingen niet zou kunnen.

Maar ik vond het wel heel naar, ik had echt het idee dat hij nooit eens trots op me was en nogal op me neer keek qua talenten. Wanneer ik dan moeite had met iets, schaamde ik me echt tegenover hem omdat hij die moeite nooit zou hebben. Nou ja, dat gevoel is echt zo klote, want daardoor was ik nooit trots op mezelf.

Tips heb ik eigenlijk niet echt voor je. Ik heb er in ieder geval veel met mijn vriend over gepraat en hem uitgelegd wat voor gevoel hij me telkens gaf en inmiddels is het een stuk beter. Ik heb soms nog wel het gevoel dat ik me voor hem echt nog moet bewijzen, maar dat wordt echt steeds minder. Ik kan dus alleen maar zeggen, praat erover met je vriend. Praat ook met hem over het op kamers gaan van hem en hoe het dan zal gaan. Het voorspellend uitmaken omdat je bang bent hoe het verder zal gaan, zal echt niet werken. Volgens mij hou je echt nog wel van hem en denk je er eerder over het uit te maken met hem omdat je zo bang bent dat hij het uit gaat maken met jou.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2004, 20:28
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
't lijkt mij dat je een beetje jaloers op hem bent. Je zal het echt bij jezelf moeten zoeken en kijken wat de oorzaak er van is, want het is natuurlijk nergens vor nodig dat je je "minder" voel dan hem.
Oud 17-06-2004, 22:03
snoopy
snoopy is offline
Ik ken het alleen van de kant van je vriend. Als ik iets zeg tegen m'n vriend, dan zegt hij soms: "ja, ik heb ook alleen maar HAVO gedaan". Terwijl ik hem absoluut niet dom vind, hij heeft een veeeel betere algemene ontwikkeling dan ik.
Oud 18-06-2004, 09:54
Amare
Amare is offline
Citaat:
Dusjcrib schreef op 17-06-2004 @ 21:27 :
Volgens mij hou je echt nog wel van hem en denk je er eerder over het uit te maken met hem omdat je zo bang bent dat hij het uit gaat maken met jou.
Dat is wel waar, ja! Ik ben gewoon heel bang voor volgend jaar. Als hij op kamers gaat enzo... Het lijkt alsof hij dan zo ontzettend ver weg is.
Oud 18-06-2004, 11:19
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Amare schreef op 17-06-2004 @ 19:46 :
Ik weet gewoon niet zo goed wat ik moet doen. Van de ene kant hou ik zo ontzettend veel van hem... en van de andere kant heb ik zoiets van, 'het loopt toch niet echt lekker'
De enige reden dat het niet lekker loopt is dus dat jij het gevoel hebt dat je minder bent dan hem? Heb je het hier al met 'em over gepraat? Het verschil tussen VWO en Havo is nou eenmaal niet zodanig groot dat dit gedrag te rechtvaardigen is.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2004, 12:04
Shitonya
Shitonya is offline
Praat er met hem over en probeer jezelf minder te verdedigen met intelligente opmerkingen.
En als praten niets meer helpt, maak je het uit
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 21:24
filia dei
filia dei is offline
Citaat:
snoopy schreef op 17-06-2004 @ 23:03 :
Ik ken het alleen van de kant van je vriend. Als ik iets zeg tegen m'n vriend, dan zegt hij soms: "ja, ik heb ook alleen maar HAVO gedaan". Terwijl ik hem absoluut niet dom vind, hij heeft een veeeel betere algemene ontwikkeling dan ik.
Inderdaad hier ben ik het helemaal mee eens. Ik zit op een havo/vwo school. Ik doe vwo maar ik heb ook een boel vrienden op de havo. En die zeggen soms als grapje en soms serieus dingen als "arrogante-kut-vwo'er" (als grapje) of "ach wij zijn maar stomme havo'ertjes" ...
Maar daar ben ik het echt volkomen mee oneens. Zij zijn echt veel slimmer dan ik. Eerlijk waar... ze weten echt veel meer nuttige dingen. Terwijl vwo alleen maar van die theoretische troep leert.
Bovendien zijn bijna alle vwo'ers lui (en ik spreek uit ervaring 40 % van blijft dit jaar zitten)

Maar goed... conclussie: Jij bent helemaal niet minder dan je vriend omdat hij een toevallig vwo doet. Nu merk je 't misschien omdat je nog op school zit. Maar over een paar jaar is dat hele verschil echt helemaal verdwenen. Ik bedoel hoeveel volwassen ken jij nu nog die op elkaar neerkijken (of tegen elkaar opkijken) omdat die andere een hogere opleiding heeft... Ik heb 't tenminste nooit gemerkt

Kus Filia

[pfoeh, lang verhaal hč? sorry hoor ]
Met citaat reageren
Oud 26-06-2004, 12:51
Lilything
Lilything is offline
Citaat:
filia dei schreef op 25-06-2004 @ 22:24 :
Inderdaad hier ben ik het helemaal mee eens. Ik zit op een havo/vwo school. Ik doe vwo maar ik heb ook een boel vrienden op de havo. En die zeggen soms als grapje en soms serieus dingen als "arrogante-kut-vwo'er" (als grapje) of "ach wij zijn maar stomme havo'ertjes" ...
Maar daar ben ik het echt volkomen mee oneens. Zij zijn echt veel slimmer dan ik. Eerlijk waar... ze weten echt veel meer nuttige dingen. Terwijl vwo alleen maar van die theoretische troep leert.
Bovendien zijn bijna alle vwo'ers lui (en ik spreek uit ervaring 40 % van blijft dit jaar zitten)

Maar goed... conclussie: Jij bent helemaal niet minder dan je vriend omdat hij een toevallig vwo doet. Nu merk je 't misschien omdat je nog op school zit. Maar over een paar jaar is dat hele verschil echt helemaal verdwenen. Ik bedoel hoeveel volwassen ken jij nu nog die op elkaar neerkijken (of tegen elkaar opkijken) omdat die andere een hogere opleiding heeft... Ik heb 't tenminste nooit gemerkt

Kus Filia

[pfoeh, lang verhaal hč? sorry hoor ]
Ja op zich is dit een goede post. Over het algemeen zitten er ook veel mensen op de Havo die best vwo hadden gekund, maar gewoon te onzeker waren om vwo te gaan doen.

Maar als je daarna hbo gaat doen en je ziet dat veel van je vrienden moeite hebben met dat vwo en eigenlijk niet veel meer doen dan de havo en daarna ook hbo gaan doen, heb ik zoiets van, ja nouja....raar...

Vwo is inderdaad theoretischer, terwijl havo mensen vaak wat praktijkgerichter zijn, en daarom bijv. sociaal veel sterker vaardig kunnen zijn dan iemand die bijv. vwo doet.

Opleiding is een lastig iets een relatie, het brengt een scheiding aan, je kunt er maar beetje grapjes over maken, dan uit je je jaloers ook meteen op een grappige manier
Oud 26-06-2004, 12:55
Lilything
Lilything is offline
Goh, laat ik ook nog even op het topic reageren.
Volgens mij heb je een beetje een depri bui.
Je ziet ineens allerlei factoren die je eng vindt en deze stapel je allemaal op en voila....je weet niet wat je moet doen.

Nou over dat opleiding heb ik hierboven al wat gezegd. Als je bang bent dat het fout gaat met dat op kamers gaan, dat hoeft niet hoor! Het kan natuurlijk altijd gebeuren, maar het kan ook altijd gebeuren dattie onder een auto komt en morgen dood is.
I mean hoort erbij.......

praat erover met je vriend
Oud 26-06-2004, 13:05
honnepon
honnepon is offline
hmhm.. ik herken dit. Alleen mijn ex zei wel altijd expres van die dingen. Achteraf denk ik dat dat komt omdat hij zelf heel onzeker was. Hij deed altijd alsof alles makkelijk was voor hem en hij overal goed in was. En hij deed alsof die in alles altijd net iets beter was dan anderen. Heel frustrerend. Ik dacht eerst dat het aan mij lag maar anderen vonden dit ook altijd heel erg irritant.
Wat je het beste kunt doen is er gewoon niet tegenin gaan en zeker als je weet dat hij het niet zo bedoeld. Ik weet wel dat het best lastig is af en toe..
Reageren

Regels voor berichten