Citaat:
Demon of Fire schreef:
Ik geloof dat je biologieboek daar een heeeeeleboel over kan vertellen.
|
Mee eens Ben, maar om het ff snel uit te zetten:
Dierlijke cel
- endoplasmatisch reticulum; vervult functie bij het transport van stoffen in de cel. Op de membranen van het epr liggen ribosomen die een belangrijke rol vervullen bij eiwitsynthese. Gesynthetiseerde eiwitten komen terrecht tussen de membranen van het epr. Ze hebben dan nog niet hun uiteindelijke vorm gekregen. Het epr snoert deze eiwitten af in blaasjes die vervolgens versmelten met het Golgi-systeem
- Golgi-systeem; Hier krijgen eiwtten hun uiteindelijke vorm. Sommige eiwitten worden afgesnoerd en door de celwand heen, afgegeven. Andere blijven in de cel en worden lysosomen genoemd.
- lysosomen; zoals gezegd lysosomen blijvecel, ze bevatten enzymen die een belangrijke rol spelen bij allerlei stofwisselingsprocessen in de cel.
- mitochondriën; in de mitochondriën vindt verbranding plaats, voornamelijk van glucose. Op het binnenste celmembraan liggen enzymen die verbranding mogelijk maken. Energie die vrijkomt bij verbranding wordt tijdelijk opgslagen in ATP (adenosinetrifosfaat).
Plantaardige cel
Alle bovengenoemde organellen en
- chloroplasten; hierin vindt fotosynthese plaats.
- amyloplasten; zetmeelkorrel
Er zijn ook nog aan chloroplasten verwante kleurstof-organellen, daar kan ik helaas niets over vinden omdat ik het boek uit de 2e niet meer heb
Greetzz
Alec!