Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-06-2004, 20:43
Femic
Femic is offline
Wat als je wordt aangehouden in de auto met een alcoholpromillage van 1,7? (toegestaan is 0,5). Je moet voor de rechtbank verschijnen, maar wat is de maximale straf die je kunt krijgen? En welke straf wordt meestal gegeven? Iemand die me hiermee kan helpen? Bedankt.
Oud 27-06-2004, 21:16
Verwijderd
Van de site www.verkeershandhaving.nl:

'Bij relatief lichte overschrijdingen van de wettelijke alcohollimiet kan de politie een transactie aanbieden; zwaardere overtredingen (boven 350 ug/l) worden voorgelegd aan het Openbaar Ministerie. De straffen voor rijden onder invloed variëren van een boete tot enkele jaren gevangenisstraf. Ook kun je een rijverbod krijgen, kan de rechter een ontzegging van de rijbevoegheid opleggen en kun je een EMA (Educatieve Maatregel Alcohol en Verkeer) opgelegd krijgen. Dat is een cursus die drie dagen duurt en die de deelnemer EUR 519,25 kost. Het is verplicht voor bestuurders die zijn aangehouden met een promillage van meer dan 1,3. De verslavingsinstellingen voeren het programma uit en wie dat niet of onvoldoende volgt, raakt het rijbewijs kwijt.'
Met citaat reageren
Oud 27-06-2004, 21:29
Femic
Femic is offline
Citaat:
en kun je een EMA (Educatieve Maatregel Alcohol en Verkeer) opgelegd krijgen. Dat is een cursus die drie dagen duurt en die de deelnemer EUR 519,25 kost.
dus dit sowieso. Maar weet je toevallig ook hoeveel kans je maakt op een gevangenisstraf? Of hoe hoog het promillage daarvoor moet zijn? En wat een richtlijn is voor een promillage van 1,7? Of is dat totaal verschillend? Er zal toch wel een maximumstraf zijn?
Oud 27-06-2004, 22:13
Verwijderd
Ik vond deze pagina met een tabel van straffen.

Voor een promillage van 1,7 is de standaardstraf dus 700 euro boete, zes maanden onvoorwaardelijke rij-ontzegging en het verplicht volgen van het EMA-programma wat dus ook 500 euro kost.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2004, 13:30
Femic
Femic is offline
ok hartstikke bedankt
Reageren

Regels voor berichten