Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-07-2004, 09:45
Q
Q is offline
Welke muzikanten ken jij die een 6-snarige bas hebben? Of speel je zelf op eentje en zo ja, welke? (Foto?) Hoe lang heb je deze al en wat zijn de voor en nadelen vind je zelf?

Ik weet zelf dat Les Claypool er eentje bezit, maar dat wist iedereen al natuurlijk.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-07-2004, 09:48
Gary X
Gary X is offline
ik vind het lelijk.
Oud 02-07-2004, 09:49
SanderThomas
SanderThomas is offline
Mijn beeb:

Ook Rob van der Loo speelt 6 snarig (fretloos), maar ook 7 en binnenkort 9 snarig.
Oud 02-07-2004, 09:52
little nemo
little nemo is offline
leuk nog een bastopic, misschien moet er maar een bassubforum komen

...iig, ik vind zes snarige bassen gay

maar ik geloof dat Robert Trujillo ook wel es met 6 snaartjes speelt...
Oud 02-07-2004, 09:55
Gary X
Gary X is offline
Citaat:
SanderThomas schreef op 02-07-2004 @ 10:49 :
Mijn beeb:

[afbeelding]

Ook Rob van der Loo speelt 6 snarig (fretloos), maar ook 7 en binnenkort 9 snarig.
je hebt wel een skag gescoord dan.
Oud 02-07-2004, 09:56
SanderThomas
SanderThomas is offline
Citaat:
Gary Craptalk schreef op 02-07-2004 @ 10:55 :
je hebt wel een skag gescoord dan.
Oud 02-07-2004, 09:58
Gary X
Gary X is offline
Citaat:
SanderThomas schreef op 02-07-2004 @ 10:56 :
Oud 02-07-2004, 10:00
SanderThomas
SanderThomas is offline
Citaat:
Gary Craptalk schreef op 02-07-2004 @ 10:58 :
skag?
Oud 02-07-2004, 10:02
Gary X
Gary X is offline
Citaat:
SanderThomas schreef op 02-07-2004 @ 11:00 :
skag?
een lelijk mokkel.
Oud 02-07-2004, 10:04
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Gary Craptalk schreef op 02-07-2004 @ 11:02 :
een lelijk mokkel.
tsss...ga eerst fatsoenlijk bas spelen voordat je je met dit soort dingen bemoeit
Oud 02-07-2004, 10:10
SanderThomas
SanderThomas is offline
Citaat:
little nemo schreef op 02-07-2004 @ 11:04 :
tsss...ga eerst fatsoenlijk bas spelen voordat je je met dit soort dingen bemoeit
Oud 02-07-2004, 10:11
Gary X
Gary X is offline
Citaat:
little nemo schreef op 02-07-2004 @ 11:04 :
zulke onzin. op een 4 snarige bas heb je oneindige mogelijkheden, wat je in een levens lang niet allemaal kan leren. het kopen van een 6-snarige bas is slechts het denken dat je te goed bent voor een 4 snaars. en btw, bassisten horen op de achtergrond te blijven zo belangrijk zijn ze niet.
Oud 02-07-2004, 10:13
SanderThomas
SanderThomas is offline
Citaat:
Gary Craptalk schreef op 02-07-2004 @ 11:11 :
zulke onzin. op een 4 snarige bas heb je oneindige mogelijkheden, wat je in een levens lang niet allemaal kan leren. het kopen van een 6-snarige bas is slechts het denken dat je te goed bent voor een 4 snaars. en btw, bassisten horen op de achtergrond te blijven zo belangrijk zijn ze niet.
Nou, probeer jij maar eens accoorden, basslijn en melodie door mekaar te tappen op een 4-snarige bass
Oud 02-07-2004, 10:13
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Gary Craptalk schreef op 02-07-2004 @ 11:11 :
tja...zullen we een piano dan ook maar een heel stuk kleiner maken?? 20 toetsen geeft ook een oneindig aantal combinaties

ennum over dat laatste: k weet niet wat voor muziek jij luistert maar met jazz en funk ed moet een bassist echt wel op de voorgrond...en je hebt ook nog nooit in een bandje gespeeld, dan zou je weten dat je opmerking over belangrijkheid ook craptalk is
Oud 02-07-2004, 10:26
XdeadlockX
XdeadlockX is offline
Ik vindt het behoorlijk nutteloos, wat voor meerwaarde geven die extra snaren nou dan?
Oud 02-07-2004, 10:27
SanderThomas
SanderThomas is offline
Citaat:
XdeadlockX schreef op 02-07-2004 @ 11:26 :
Ik vindt het behoorlijk nutteloos, wat voor meerwaarde geven die extra snaren nou dan?
Heel veel klassieke stukken klinken mooier met volle accoorden dan met triads..
Oud 02-07-2004, 10:29
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
SanderThomas schreef op 02-07-2004 @ 11:27 :
true, een hoge snaar is alleen nuttig als je akkoorden gaat spelen ..dus als je dat veel doet is een 6 snarige een must lijkt me ...ik snap echt niet dat t raar gevonden wordt om meer snaren te hebben...

..maar het blijft gay
Oud 02-07-2004, 10:50
Verwijderd
Ik speel zelf zowel 4 als 5-snarig. Die 5e snaar zie ik zeker niet als een nadeel. Je hoeft nooit meer te downtunen (tenzij je Korn, nieuwe In Flames of obscure grindbandjes wilt nadoen), je kan toonladders/modi verder doorspelen dan normaal, en de snaren liggen dichter bij elkaar. 6-snarig vind ik iets te ver gaan. En akkoorden, baslijnen en melodie door elkaar heen tappen? Ik moet de eerste gave band dat nog live zien doen.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2004, 10:55
Rhinus
Rhinus is offline
Ik heb een 4 snaar. Ooit op een 5 snaar gespeelt, maar ik vind 't niet zo op en top. Dus 6 waarschijnlijk ook niet. Misschien als mijn handen nog ooit groeien..

Citaat:
little nemo schreef op 02-07-2004 @ 11:13 :
tja...zullen we een piano dan ook maar een heel stuk kleiner maken?? 20 toetsen geeft ook een oneindig aantal combinaties
2^20 -1 is niet oneindig.

Citaat:
Wouter Youth schreef op 02-07-2004 @ 11:50 :
..en de snaren liggen dichter bij elkaar.
Ik moet nog een keer op zoek naar een 4 snaar die snaren heeft die heel dicht bij elkaar staan. Iemand tips?
Met citaat reageren
Oud 02-07-2004, 11:10
Rieno
Rieno is offline
Ik vind het juist veel stoerder als iemand op een 4-snaar goeie dingen weet te spelen. Niet dat een 6-snaar makkelijker is hoor, maar om variatie te krijgen kost het het op een 4-snaar in mijn beleving meer moeite. Ik kan ook wel dikke klassieke stukken gaan spelen op mn 4-snaar, is alleen moeilijker om de juiste intonaties (of hoe je dat dan ook zegt) te krijgen...

en vergeet niet dat Jacco Pastorius ook echt maar 4 snaren tot zijn beschikking had. Op een verrotte, zelf ontfrette jazzbass nog wel.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2004, 11:11
Verwijderd
Citaat:
SanderThomas schreef op 02-07-2004 @ 11:27 :
Voor veel klassieke stukken zit je met je bas toch een of meer octaven te laag?
Met citaat reageren
Oud 02-07-2004, 11:21
Gary X
Gary X is offline
Citaat:
SanderThomas schreef op 02-07-2004 @ 11:13 :
Nou, probeer jij maar eens accoorden, basslijn en melodie door mekaar te tappen op een 4-snarige bass
is ook nergens voor nodig. blijf gewoon op de achtergrond als ondertoon van de gitaar, af en toe een loopje der in gooien. that's it verder, gewoon beetje wild doen.
Oud 02-07-2004, 11:21
Verwijderd
ik vind het een beetje loze dingen, veel mensen die zo'n ding graag willen hebben en het stoer vinden kunnen op een normale bas nog niet echt goed overweg, en echt goede bassisten zijn schaars vind ik...
Met citaat reageren
Oud 02-07-2004, 11:22
Gary X
Gary X is offline
Citaat:
little nemo schreef op 02-07-2004 @ 11:13 :

ennum over dat laatste: k weet niet wat voor muziek jij luistert maar met jazz en funk ed moet een bassist echt wel op de voorgrond...en je hebt ook nog nooit in een bandje gespeeld, dan zou je weten dat je opmerking over belangrijkheid ook craptalk is
misschien wel. Ik hou ook meer van hammon orgeltjes.
Oud 02-07-2004, 11:34
Rhinus
Rhinus is offline
Op een 4 snaar met 24 frets zitten trouwens 24+3*5 = 39 verschillende tonen. Op een 6 snaar zijn er dat 24+5*5 = 49

Om mee aan te geven dat je niet zo veel nieuwe tonen hebt.

't Is vooral vrijheid wat die 6 snaar heeft tvm de 4 snaar.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-07-2004, 11:37
SanderThomas
SanderThomas is offline
Citaat:
Wouter Youth schreef op 02-07-2004 @ 11:50 :
En akkoorden, baslijnen en melodie door elkaar heen tappen? Ik moet de eerste gave band dat nog live zien doen.
Ok, ik overdrijf, maar kijk eens naar een gemiddelde Stick speler Check Rob van der Loo eens uit en je ziet hoe nuttig extra snaren kunnen zijn
Oud 02-07-2004, 11:37
SanderThomas
SanderThomas is offline
Citaat:
Rhinus schreef op 02-07-2004 @ 11:55 :
Ik moet nog een keer op zoek naar een 4 snaar die snaren heeft die heel dicht bij elkaar staan. Iemand tips?
Fender Jazz, daar heb ik het idee dat ze aardig dicht op mekaar zitten. Zeker als je een Mexicaanse neemt, zit alles dicht bij mekaar.
Oud 02-07-2004, 11:39
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
SanderThomas schreef op 02-07-2004 @ 12:37 :
Fender Jazz, daar heb ik het idee dat ze aardig dicht op mekaar zitten. Zeker als je een Mexicaanse neemt, zit alles dicht bij mekaar.
ach ja....Mexicanen zelf zijn ook niet zo groot è
Met citaat reageren
Oud 02-07-2004, 11:40
SanderThomas
SanderThomas is offline
Citaat:
snees schreef op 02-07-2004 @ 12:11 :
Voor veel klassieke stukken zit je met je bas toch een of meer octaven te laag?
Vandaar de extra snaar En als je 24 frets hebt, kom je aardig hoog hoor
Oud 02-07-2004, 11:40
SanderThomas
SanderThomas is offline
Citaat:
Gary Craptalk schreef op 02-07-2004 @ 12:21 :
is ook nergens voor nodig. blijf gewoon op de achtergrond als ondertoon van de gitaar, af en toe een loopje der in gooien. that's it verder, gewoon beetje wild doen.
Waarom? Omdat gitaristen zichzelf zo graag superieur zien?
Oud 02-07-2004, 11:41
Verwijderd
Citaat:
SanderThomas schreef op 02-07-2004 @ 12:37 :
kvind het nou niet echt verschrikkelijk dicht bij mekaar, zal wel egen mexicaanse zijn ofzo
Met citaat reageren
Oud 02-07-2004, 12:02
Shyra
Shyra is offline
Blijven we bezig met basgitaar topics?

Ik heb vroeger wel eens erover nagedacht, een 6 snarige bas te gaan kopen. Heb er meerdere geprobeerd, waaronder die van die Dream Theater dude.

Maar die hals is breder dan mijn handen lang zijn. Niet te doen dus, voor iemand met de handgrootte van een kind van 8 ofzo.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2004, 12:02
Verwijderd
Citaat:
SanderThomas schreef op 02-07-2004 @ 12:40 :
Waarom? Omdat gitaristen zichzelf zo graag superieur zien?
Eigenlijk puur vanwege het fysische karakter van de basgitaar. Hoge tonen trekken de aandacht, en met de gitaar heb je een voorsprong van meer dan een octaaf t.o.v. een basgitaar. De basgitaar is niet geschikt als zuiver melodisch instrument.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2004, 12:10
SanderThomas
SanderThomas is offline
Citaat:
Shyra schreef op 02-07-2004 @ 13:02 :
Blijven we bezig met basgitaar topics?

Ik heb vroeger wel eens erover nagedacht, een 6 snarige bas te gaan kopen. Heb er meerdere geprobeerd, waaronder die van die Dream Theater dude.
Yamaha RBX6JM, maar die's heeeeeel slecht en gammel niet doen dus
Oud 02-07-2004, 12:12
SanderThomas
SanderThomas is offline
Citaat:
snees schreef op 02-07-2004 @ 13:02 :
Eigenlijk puur vanwege het fysische karakter van de basgitaar. Hoge tonen trekken de aandacht, en met de gitaar heb je een voorsprong van meer dan een octaaf t.o.v. een basgitaar. De basgitaar is niet geschikt als zuiver melodisch instrument.
De hogere 3 snaren van een bass komen anders toch echt wel in de buurt van de gitaar hoor. En als je vindt dat een bass niet geschikt is voor melodie, ben ik bang dat je een flink stuk muzikale opvoeding mist....
Oud 02-07-2004, 12:13
hoffman
hoffman is offline
het is misschnien wel heel leuk te hebbe , zeker voor solotechnieken, maar ten eerste is het erg duur, ten tweede worden de slapmogelijkheden redelijk beperkt aangezien de snare dichter bij elkaar ligge (het is zo al moeilijk genoeg) ten derde zal je as je geen enorme vingers hebt zeer veel moeilijkheden hebben om je e- snaar (di naar mijn mening toch de beste klank geeft) t bespele, ten vierde zie ik het weinig tot geen mense het ooit in een band gebruik,
conclusie: het is een leukhebbeding , maar naar mijn mening niet echt nuttig, een vijfsnarige lijkt mij dan toch, veelzijdiger...
Oud 02-07-2004, 12:13
Master of Puppets
Master of Puppets is offline
Die gast van Meshuggah.
Oud 02-07-2004, 12:16
Daevrem
Daevrem is offline
Nou, ik moet er zelf eigenlijk niet aan denken dat ik ineens maar 4 snaren meer heb op mijn gitaar.

Je hebt het niet per se nodig. Ik heb bassisten met maar 4 snaren het hele muzikale spectrum horen vullen, akkoorden, arpeggios, melodieen, grondtonen enz. Maar dan wel alleen lage tonen.
Oud 02-07-2004, 12:17
Verwijderd
Citaat:
SanderThomas schreef op 02-07-2004 @ 13:12 :
De hogere 3 snaren van een bass komen anders toch echt wel in de buurt van de gitaar hoor. En als je vindt dat een bass niet geschikt is voor melodie, ben ik bang dat je een flink stuk muzikale opvoeding mist....
Ja, in de buurt van de gitaar, maar de gitaar heeft naast de hogere snaar ook nog een extra octaaf. Dat verschil dus. Bovendien zeg ik nergens dat de bas niet geschikt is voor melodie, maar dat de bas een voornamelijk begeleidende functie heeft. Natuurlijk is soleren mogelijk, maar dat is niet het primaire doel van de basgitaar in moderne muziek.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2004, 12:19
SanderThomas
SanderThomas is offline
Citaat:
hoffman schreef op 02-07-2004 @ 13:13 :
het is misschnien wel heel leuk te hebbe , zeker voor solotechnieken, maar ten eerste is het erg duur, ten tweede worden de slapmogelijkheden redelijk beperkt aangezien de snare dichter bij elkaar ligge (het is zo al moeilijk genoeg) ten derde zal je as je geen enorme vingers hebt zeer veel moeilijkheden hebben om je e- snaar (di naar mijn mening toch de beste klank geeft) t bespele, ten vierde zie ik het weinig tot geen mense het ooit in een band gebruik,
conclusie: het is een leukhebbeding , maar naar mijn mening niet echt nuttig, een vijfsnarige lijkt mij dan toch, veelzijdiger...
Ik heb een teringgoede 6snaar voor 2400 guldens gekocht en hij's veel goedkoper vandaag de dag, dus het valt best mee
Slappen is gewoon een kwestie van wennen. Het is mij nog niet gelukt, maar ik hou me er ook niet mee bezig, andere bassisten doen het probleemloos.... (Les Claypool, Rob vd Loo, Adam Nitti)
Die e-snaar zit nog best dichtbij, ik heb vrij kleine handen, maar k zou soms liever hebben dat de snaren wat verder uit mekaar zaten (zoals bv. bij een Groove Tool).

Misschien dat jij wat andere bands luistert, maar ik heb genoeg 6-snaren in bandverband gezien/gehoord....
Oud 02-07-2004, 12:20
SanderThomas
SanderThomas is offline
Citaat:
snees schreef op 02-07-2004 @ 13:17 :
Natuurlijk is soleren mogelijk, maar dat is niet het primaire doel van de basgitaar in moderne muziek.
Tja, als jij de hedendaagse top-40 als moderne muziek wil bestempelen heb je gelijk. Gelukkig kijk ik wat breder en is de muziekwereld voor mij net iets mooier
Oud 02-07-2004, 12:21
EggeD
EggeD is offline
Shit, stem je gitaar gewoon laag.
Oud 02-07-2004, 12:21
Verwijderd
Citaat:
SanderThomas schreef op 02-07-2004 @ 13:20 :
Tja, als jij de hedendaagse top-40 als moderne muziek wil bestempelen heb je gelijk. Gelukkig kijk ik wat breder en is de muziekwereld voor mij net iets mooier
Doe eens niet zo flauw. Jij doet zeker conservatorium, met zo'n houding?
Met citaat reageren
Oud 02-07-2004, 12:23
EggeD
EggeD is offline
Citaat:
snees schreef op 02-07-2004 @ 13:21 :
Toegegeven, het is best leuk als de bas er iets leuks doorheen doet voor de afwisseling.
Oud 02-07-2004, 12:23
SanderThomas
SanderThomas is offline
Citaat:
snees schreef op 02-07-2004 @ 13:21 :
Nee, het enige wat ik wil zeggen is dat mijn muzikale voorkeur niet bestaat uit de standaard pulp. Dat een instrument beperkingen zou moeten hebben omdat mensen dat instrument liever in een andere rol zien, is natuurlijk onzin. Als jij het geluid van een van de trap kletterende piano mooi vindt, dan neem je het op en gooi je het door je nummers heen
Oud 02-07-2004, 12:26
timp
timp is offline
Citaat:
little nemo schreef op 02-07-2004 @ 10:52 :
ik vind zes snarige bassen gay
[edit] behalve bij de bassist van the last mile, want dat is een vette band
Met citaat reageren
Oud 02-07-2004, 12:36
Verwijderd
Citaat:
EggeD schreef op 02-07-2004 @ 13:23 :
Toegegeven, het is best leuk als de bas er iets leuks doorheen doet voor de afwisseling.
Dat is natuurlijk ook zo. Zeker in enkele jazz-varianten is dat heel geschikt. Als een bassist echt alleen grondtonen speelt of kan spelen, is 'ie natuurlijk niet voor een band geschikt. Maar de bas heeft vooral een harmonische functie, die misschien nog wel belangrijker en mooier is dan de leadpartij.

@ST: dat kan natuurlijk ook, vgl. moderne elektronische muziek met allerlei samples. Maar het fysische karakter van een instrument bepaalt grotendeels zijn functie. Daar ging het laatst in een ander topic ook al over. Met zo'n 6-snarige bas, die zelfs tot B2 gaat als ik het goed heb, bouw jij als het ware het raamwerk voor de harmonie. Natuurlijk kan je ook met een bas soleren; dan moet er wel een instrument zijn om de bas te begeleiden. Daar zijn de hogere snaren ook geschikt voor, dat snap ik wel. Maar al met al liggen de functies grotendeels vast; in een koor houdt de sopraan zich ook meer bezig met de melodie dan de bas. De bas kan (en moet) soms echter óok de harmonie versieren.

Maar ik bedoel dus dat vooral het bereik van de basgitaar zijn rol beperkt en bepaalt, en mijn (muzikale) ideeën hebben natuurlijk niets met jouw spel te maken
Met citaat reageren
Oud 02-07-2004, 12:46
Daevrem
Daevrem is offline
Jonas Hellborg speelt graag 4 snarig. Volgens mij is z'n favorite bas viersnarig. En ik kan me zo snel geen betere conconventionele bassist bedenken. Jonas ging naar Syrie, China en India om de klassieke muziek die ze daar spelen met met muzikanten daar op te nemen.
Oud 02-07-2004, 12:46
Haligh
Haligh is offline
Citaat:
Shyra schreef op 02-07-2004 @ 13:02 :

Maar die hals is breder dan mijn handen lang zijn. Niet te doen dus, voor iemand met de handgrootte van een kind van 8 ofzo.
Dat heb ik ook, ik heb niet van die grote handen en kan dus niet zo goed om de hals van een 6 snarige heen.

Ik heb zelf wel eens op een 5 nsriage gespeeld en ook op een 6 snarige, maar ik vind de tonen te zwaar. Dus ik zou 'em persoonlijk toch nooit gebruiken.

Ik hou het lekker op mijn 4 snaartje, ik ken toch geen band die ik goed vind die meer dan 4 snaren gebruikt
Met citaat reageren
Oud 02-07-2004, 12:48
Verwijderd
Citaat:
Daevrem schreef op 02-07-2004 @ 13:46 :
Jonas Hellborg speelt graag 4 snarig. Volgens mij is z'n favorite bas viersnarig. En ik kan me zo snel geen betere conconventionele bassist bedenken. Jonas ging naar Syrie, China en India om de klassieke muziek die ze daar spelen met met muzikanten daar op te nemen.
Doe jij zelf ook iets met niet-Westerse (volks)muziek?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten