Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-07-2004, 18:53
Boate Bob
Boate Bob is offline
Ik liep langzaam vooruit. Bij elke stap leken mijn voeten zwaarder te worden en kneep mijn maag zich samen. Ik stopte voor de deur, legde mijn hand op de klink en wachtte even. Binnen hoorde ik stemmen door elkaar roepen. Er klonk een dreun alsof iemand keihard tegen de muur opbotste. Het verbaasde me niets, het was dagelijkse routine. Even was het stil en haalde ik diep adem. Toen duwde ik de klink omlaag. Mijn vuist balde zich nog wat steviger om het handvat van mijn aktetas zodat mijn knokkels wit werden en ik stapte de drempel over.
20 paar ogen keken mijn kant op. Ik liep zo nonchalant mogelijk naar mijn bureau en zette mijn tas neer. ‘Goedemorgen allemaal’ Het bleef ijzingwekkend stil in de klas. Ik keek om me heen. ‘ Goedemorgen allemaal!!’ Dat kwam er anders uit dan verwacht. In plaats van de gezaghebbende lerarenstem, kwam er nu een soort jodel uit mijn keel. Van achter uit de klas klonk een zacht gegiechel. Het duurde niet lang of de hele klas barstte in lachen uit. En ik stond daar maar. Aan de grond genageld. Van mijn voornemens om vandaag de klas eens flink aan te pakken was niet meer over. HOU OP! WAAROM LACHEN JULLIE??!! Schreeuwde ik door de klas.
Het werd weer doodstil op een enkele ingehouden lachstuip na. Een jongen met jeugdpuistjes en een brilletje stak voorzichtig zijn vinger omhoog. ‘ Ja Jan Julius?’ Vroeg ik zo aardig mogelijk. ‘Eh meneer uw ehm gulp staat open..’ Even bleef ik hem aanstaren. Toen draaide ik me om. Het geluid van mijn gulp die dicht geritst werd galmde door de ruimte. Wonder boven wonder bleef het stil. Ik draaide me weer om en liep naar mijn bureau. Twintig paar ogen volgden alle bewegingen die ik deed. Langzaam schoof ik mijn stoel naar achter en plofte neer. Alle ogen waren nog steeds op me gericht. Het viel me op dat sommige leerlingen me al 5 minuten aanstaarden zonder te knipperen. Alsof ze geen seconde wouden missen van deze act. Ik besloot dat het tijd was voor de tweede gevaarlijke actie en schraapte mijn keel. ‘Willen jullie nu allemaal je boeken pakken en openslaan op bladzijde 140?’ Er klonk een vaag geroezemoes en binnen vijf minuten lagen de boeken op tafel. Ik graaide in mijn aktetas om mijn eigen lerarenboek te pakken en slaakte een kreet van pijn. Iets in mijn aktetas had me gebeten. Langzaam haalde ik mijn hand uit mijn tas. In de klas kon je een speld horen vallen. Aan het uiteinde van mijn middelvinger hing iets harigs dat zich met zijn tandjes in mijn vinger had vastgebeten. Ik bad dat het niet waar was, maar zag dat dat geen zin meer had. Aan mijn vinger hing Stinky. De marmot van mijn moeder. Aan zijn rollende oogjes te zien had hij een aanval van stress en zou hij voorlopig niet loslaten.
Toen knapte er iets in mij. Ik kon nog net met een hoog stemmetje ‘Ga maar jongens’ uitbrengen en barstte toen in huilen uit. De hele weg naar de dokter, waar ik een uur over deed omdat ik niet kon fietsen met een hand, jankte ik met lange uithalen. De dokter moest Stinky buiten westen slaan met een liniaal om hem van mijn vinger af te krijgen. Hij overleefde het niet. Vijf hechtingen moesten er in mijn vinger die ongeveer zo groot was als een ballon en er moest een tetanus prik in mijn bil, waardoor ik voorlopig niet meer kon schrijven of zitten.

Zover was ik met mijn verhaal gekomen.. Maar nu zit ik helemaal totaal vast! Ik kan geen einde verzinnen. Wie heeft er een idee?
Oud 12-07-2004, 18:58
Verwijderd
Die leraar is een sissy!
Het verhaal vind ik niet echt bijster goed, ligt denk ik aan je stijl. Ik heb geen foutjes gevonden, das goed.
Ik heb er ook niet naar gezocht, das slecht
Ik weet niet, echt een einde hiervoor kan ik niet verzinnen. Zeker niet omdat het eind in dezelfde stijl moet als het verhaal

Grim

Laatst gewijzigd op 12-07-2004 om 19:58.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 19:54
Nijn*
Nijn* is offline
Jah die leraar is sissy
Ohoo, ben je weer zo lui om niet verder te zoeken! Stoute Grim..
Ik kan ook niet een einde bedenken, dit is namelijk helemaal niet mijn schrijfstijl..

Mja, opzich het is weer eens wat anders!!
Oud 12-07-2004, 19:55
*~Angel~*
*~Angel~* is offline
Citaat:
Grim schreef op 12-07-2004 @ 19:58 :
Zeker niet omdat het eidne in dezelfde stijl moet als het verhaal

Grim
"eind" hehe excuses, moest het ff doen

Ik vond het begin wel leuk, maar het eind vond ik tegen vallen. Ongeloofwaardig. Bijv dit: "De dokter moest Stinky buiten westen slaan met een liniaal"

Wel jammer.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 19:57
Frederieke
Frederieke is offline
Oke.. kben nieuw, ma ik zal m'n best doen
Ik vond het een leuk stuk! Je beschrijft de gevoelens van de hoofdpersoon erg goed. Ik denk alleen dat de reden dat de vorige commentatoren zo veel zeiden over het feit dat die man zo veel huilt, is dat je als lezer niks weet over z'n geschiedenis. Er zit geen opbouw in zijn angst voor lesgeven en je weet nauwelijks wat van 'm. Dat gehuil komt daarom wat onverwacht, zeker omdat het een mannelijk persoon is.
Het einde is inderdaad wat vreemd, ik denk dat je er daarom ook niet meer uitkomt. Misschien kan je hem naar huis laten gaan, 3 uren laten sjorren aan dat beest en dat deze er vervolgens wel afgaat (=minder absurd). Je kan hem dan terug laten kijken naar z'n verleden (flashbacks), over het begin van z'n angst, misschien dat er iets gebeurd is, dat hij nu zo is (dan zou ik er wel iets spannends van maken; misschien iets actueels? --> leerling met wapen?)
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 20:03
Verwijderd
Citaat:
Frederieke schreef op 13-07-2004 @ 20:57 :
(dan zou ik er wel iets spannends van maken; misschien iets actueels? --> leerling met wapen?)
Jaaaa heerlijk, het begin van een nieuwe clichélijn, jongen snel, kies dit onderwerp, dan kan ik al het volgende dat dit onderwerp kiest als cliché bestempelen!!

Verder, er wordt niet gerefereerd naar een verleden, dus dat neem ik niet mee in mijn beoordeling. Zoals het er nu uitziet is die leraar gewoon een enorm mietje dat nergens tegen kan.
Ik ben ook nog steeds te lui om alle foutjes te gaan zoeken, maar ik heb er toch ff eentje gezien.

Alsof ze geen seconde wouden missen van deze act

wilden ipv wouden

Grim
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 20:21
Verwijderd
Ik vind het wel leuk tot zover, vooral dat stukje van stinky.
Ik zou alleen wat alinea's erin brengen zodat het wat overzichtelijker word.

Je kan er iets in verwerken dat het de grap van de school word die stinky, dat ze allemaal met een hamsterknuffel op tafel zitten of iets in die trant zodat er wat meer humor in het verhaal komt. Anders is het misschien een beetje eenzijdig. Het lijkt me moeilijk om dit verhaal origineel te houden, als ik een idee probeer te verzinnen bedenk ik alleen maar dingen die ik heb gezien in Boston Public (schoolserie op net 5 ). Je kan hem laten doordraaien, zodat hij een leerling slaat of wat dan ook en in opspraak komt. Of gewoon iedereen een hamsterspreekbeurt laten doen terwijl Stinky op zijn bureau zit zodat hij toch uiteindelijk de coole peer word. Allemaal niet bijster origineel, maar ik herhaal volgens mij is er ook moeilijk een origineel einde hieraan te maken. Ik ben benieuwd

Verder vind ik het wel leuk geschreven hoor!!
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 21:00
Frederieke
Frederieke is offline
"Jaaaa heerlijk, het begin van een nieuwe clichélijn, jongen snel, kies dit onderwerp, dan kan ik al het volgende dat dit onderwerp kiest als cliché bestempelen!!"

Oh... en dat is een negatief commentaar op mijn commentaar, of hoe moet ik dit zien?
Dat het actueel is, wil nog niet zeggen dat het ook cliché of saai is he... Tis iig spannender dan wat er nu in het verhaal staat. Verzin zelf anders iets beters
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 21:07
Verwijderd
Citaat:
Frederieke schreef op 13-07-2004 @ 22:00 :
"Jaaaa heerlijk, het begin van een nieuwe clichélijn, jongen snel, kies dit onderwerp, dan kan ik al het volgende dat dit onderwerp kiest als cliché bestempelen!!"

Oh... en dat is een negatief commentaar op mijn commentaar, of hoe moet ik dit zien?
Dat het actueel is, wil nog niet zeggen dat het ook cliché of saai is he... Tis iig spannender dan wat er nu in het verhaal staat. Verzin zelf anders iets beters
OMDAT het actueel is is het sneller cliché. En ja, commentaar op jouw commentaar ja Daar beleef ik echt veel plezier aan

Ik ga niet ervoor verzinnen, dat doet de schrijver zelf maar. Phah, dan kan ik beter nog zelf een verhaal erover schrijven

Grim- Millroy, steun me es!
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 21:37
Frederieke
Frederieke is offline
haha, kan je t niet alleen af
Bovendien wilde de schijver zelf hulp.. weet je nog?
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 22:18
Millroy
Millroy is offline
Stilte jij frederiekpersoon!
Een jongen van 14 aanvallen tsk tsk.
Hij heeft overigens gelijk, dat zou cliché zijn. Dus zijn commentaar was volledig gerechtvaardigd.
Donker Engeltje, niet eind maar einde.
Het verhaal lijkt te erg op een boek dat ik gelezen hebt, ook met allemaal verhalen van op een of andere chaotische school en daar wordt de leraar aangevallen door een rat.
Oud 14-07-2004, 08:12
Verwijderd
Whehe danke Millroy, U zijt mijn held

Dat boek is mij overigens niet bekend, misschien ga ik het nog ooit lezen ofzo
Het is cliché omdat het niet nieuw meer is. De geteisterde leraar is een heel bekend beeld voor mij ( ) en zeker nu de omschrijving niet fantastisch is, het stuk nogal beknopt is en de gebeurtenissen nogal cliché of ronduit flauw, kan ik er niet veel meer van maken dat het flauw en cliché is.

Verder graag: getallen voluit schrijven en aanhalingstekens gebruiken bij dialoog, schuine stukken lezen niet prettig.

Het valt me op dat de schrijfster van dit stuk niets meer van zich laat horen

Natuurlijk kan ik het zelf wel af, ik besefte gewoon dat ik van de pc af moest en daarom een ander persoon het werk moest laten doen. Mijn keuze valt dan op Millroy, aangezien hij zo goed is met commentaar.

Grim
Met citaat reageren
Oud 14-07-2004, 16:10
Frederieke
Frederieke is offline
Harry Mulisch heeft ook hartstikke veel boeken geschreven na de tweede wereldoorlog, o.a. over de jodenvervolging; en das niet cliché? t Gaat er denk ik (=Frederiekepersoon) gewoon om hoe je t brengt en of je een goede schrijver bent... Niet altijd om de orginaliteit...
Mee eens?
Met citaat reageren
Oud 14-07-2004, 16:17
Romie
Romie is offline
ik vind het eigenlijk wel een leuk idee, om inplaats van over de leerlingen te schrijven over een leraar. en ik vind inderdaad dat je de gevoelens van de hoofdpersoon goed beschrijft...wat voor einde? ik zou t niet weten...

over dat buiten westen slaan vind ik inderdaad wel n beetje overdreven dat dat met n liniaal gebeurd...maar voor de rest..TOF
Met citaat reageren
Oud 14-07-2004, 16:43
Verwijderd
Citaat:
Frederieke schreef op 14-07-2004 @ 17:10 :
t Gaat er denk ik gewoon om hoe je t brengt en of je een goede schrijver bent... Niet altijd om de orginaliteit...
Mee eens?
Nee, en het is vrij duidelijk dat je niet veel leest hier owja je was nieuw...
Kwaliteit maakt zeker iets uit, maar niet alles. Als je twintig verhalen van hetzelfde onderwerp hebt gelezen ben je niet bepaald happig op een paar nieuwe verhalen. Als de originaliteit ver onder het nulpunt ligt lees ik het verhaal niet eens meer uit, tenzij het mijn aandacht vasthoudt. Helaas zijn de schrijvers die dat kunnen hier op Letteren op één hand te tellen. Natuurlijk is het erg fijn als je niet wordt bedolven onder kinderlijke spellings- en grammaticafoutjes, maar originaliteit is ook fijn. Een origineel verhaal dat slecht geschreven is, scoort bij mij hoger dan een perfect maar nageaapt verhaal. Daarom zet ik vooraan mijn commentaar ook vaak: ''cliché'' of ''origineel''

Grim
Met citaat reageren
Oud 14-07-2004, 18:21
Frederieke
Frederieke is offline
Je hebt gelijk: ik lees niet ontzettend veel, maar ook zeker niet weinig. En achjah... laten we het erop houden dat we van mening verschillen Anders krijg ik strax je grote vriend weer op m'n dak
Ik wil nou eigenlijk wel weten wat de SCHRIJVER ZELF ervan vindt???!!
Met citaat reageren
Oud 14-07-2004, 18:25
Verwijderd
Het gaat er niet zozeer om hoeveel je leest, maar wat je leest. Als je meesterwerken als Oorlog&Vrede en prutsdingen als .... (Mulisch als ik voor LUH praat) leest, en dan ook een beetje hier dan kan je niet echt een beeld vormen. Als je net als ik alle goedbedoelde bagger dat hier gepost wordt (hehe, don't take to serious ) leest, dan heb je vaak erg snel mijn standpunt overgenomen

Grim
Met citaat reageren
Oud 14-07-2004, 18:42
Boate Bob
Boate Bob is offline
Owkeej erg late reactie van mij omdat ik ff weg was, maar toch.. Leuk om t zien dat er zoveel verschillende meningen zijn over mijn verhaal! Ik ga de foutjes lekker niet verbeteren omdat ik daar (ook) te lui voor ben . Ik zal het einde hier posten als ik het af heb. Met sommige commentaren kan ik zeker wel wat!

Die gevoelens van die leraar zijn niet helemaal verzonnen.. Ik heb zelf een tijdje drama les op een basisschool gegeven en af en toe had ik best wel de zenuwen. maar niet zo erg als deze man natuurlijk. Die heb ik voor een deel afgeleid van mijn leraar duits die leerlingen sloeg en soms in janken uitbarstte voor de klas.
( Hij is ontslagen)

Zo dit zegt de schrijver zelf er dus van
En wow mijn shit is geen bagger! Dat mag jij vinden Grim, dat is je goed recht. Maar het IS niet zo, dat VIND jij
Oud 14-07-2004, 18:47
Verwijderd
Citaat:
Boate Bob schreef op 14-07-2004 @ 19:42 :

Zo dit zegt de schrijver zelf er dus van
En wow mijn shit is geen bagger! Dat mag jij vinden Grim, dat is je goed recht. Maar het IS niet zo, dat VIND jij
De bagger was in vergelijking met meesterwerken als Oorlog&Vrede dan is vrijwel alles hier bagger, ook mijn zooi
Het is maar hoe je het ziet. Als je het vergelijkt met het F-forum is het natuurlijk goed. Als je vergelijkt met bijvoorbeeld boeken van Thea Beckman ofzo, dan is dit slecht. Baggerheid is relatief.

Grim- Edit: en het was een refer naar Wim Sonneveld - De stalmeester
Met citaat reageren
Oud 14-07-2004, 19:03
Boate Bob
Boate Bob is offline
Tsja Thea Beckman boeken en de meeste verhalen die hier staan zijn niet echt te vergelijken lijkt mij.. En daar valt mijn verhaaltje absoluut onder. Het zou bijna een soort heiligschennis zijn om te zeggen dat die van mij net zo goed is
En het is helemaal niet mijn doel om zulke verhalen als Thea Beckman te schrijven. Ik moet er niet aan denken. Ik schrijf vooral scripts en af en toe een verhaaltje omdat ik het gewoon leuk vind om te doen.

Maar toch: ik begrijp wat j zeggen wilt
Oud 14-07-2004, 19:09
Millroy
Millroy is offline
Scripts?
Enlighten me.
Oud 14-07-2004, 19:18
Boate Bob
Boate Bob is offline
Euh ja voor van alles eigenlijk.. M'n theatergroep, toneelstukjes voor basisschool, eigen school, eigen films, enz.
Why?
Oud 15-07-2004, 08:22
Frederieke
Frederieke is offline
Citaat:
Als je meesterwerken als Oorlog&Vrede en prutsdingen als .... (Mulisch als ik voor LUH praat) leest, en dan ook een beetje hier dan kan je niet echt een beeld vormen.
Pardon? Mulisch prutsding???
Met citaat reageren
Oud 15-07-2004, 10:24
Verwijderd
Citaat:
Frederieke schreef op 15-07-2004 @ 09:22 :
Pardon? Mulisch prutsding???
er staat toch ''als ik voor LUH praat'', ik kon niet zo snel op prutsdingen komen... (ik verspil mn tijd niet aan pruts ) Hij vind Mulisch niet zo fantastisch, ik ben dr niet eens aan begonnen, heb wel wat beters te doen
Je bent echt licht ontvlambaar

Grim
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten