Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-07-2004, 21:38
Krekker
Krekker is offline
Ik wil binnenkort een nieuw systeempje kopen met een AMD Athlon 64 3000+ en 2 * 512 Mb ram. Als grafische kaart wil ik dan de grafische kaart gebruiken die in mijn (eigenlijk mijn vaders) huidige computer zit: een Medion Radeon 9800 XL. Dat is in feite een ATI Radeon Pro 128 Mb die op een iets lagere snelheid draait.

Ik heb twee vragen:
  • Is die grafische kaart goed genoeg, of verdiend het systeem dat ik ga kopen een betere?
  • Wat voor grafische kaart is dan aan te raden voor de computer van mijn vader? Het betreft een Intel Pentium 4 met 512 MB ram die vooral gebruikt gaat worden voor office applicaties en internet.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-07-2004, 21:41
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Krekker schreef op 07-07-2004 @ 22:38 :
Ik wil binnenkort een nieuw systeempje kopen met een AMD Athlon 64 3000+ en 2 * 512 Mb ram. Als grafische kaart wil ik dan de grafische kaart gebruiken die in mijn (eigenlijk mijn vaders) huidige computer zit: een Medion Radeon 9800 XL. Dat is in feite een ATI Radeon Pro 128 Mb die op een iets lagere snelheid draait.

Ik heb twee vragen:
  • Is die grafische kaart goed genoeg, of verdiend het systeem dat ik ga kopen een betere?
  • Wat voor grafische kaart is dan aan te raden voor de computer van mijn vader? Het betreft een Intel Pentium 4 met 512 MB ram die vooral gebruikt gaat worden voor office applicaties en internet.
Ik zeg: is voldoende. Koop een 9200 oid voor je vader die is goed genoeg om een spelletje op te kunnen spelen en dus zeker om een brief te kunnen typen
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 22:06
SubbehQ
SubbehQ is offline
Citaat:
twain4me schreef op 07-07-2004 @ 22:41 :
Ik zeg: is voldoende. Koop een 9200 oid voor je vader die is goed genoeg om een spelletje op te kunnen spelen en dus zeker om een brief te kunnen typen
ye, gewoon een goedkoop kaartje. Mss heeft je pa zelfs onboard een vidkaart. kan die die lekker gebruiken, No problemo.

Wat betreft jou kaart: je bedoelt dat het een Radeon 9800 pro 128mb is? 9800 noem je niet namelijk. Zoja is dat natuurlijk gewoon een zeer goede kaart en is die goed geschikt voor je systeempje
Oud 07-07-2004, 22:10
Agamemnon
Agamemnon is offline
Als die kaart een 9800 pro is is ie prima, en dan koop je gewoon de goedkoopst mogelijke kaart voor je vader .
Oud 07-07-2004, 22:18
Krekker
Krekker is offline
Ehm.. het is inderdaad een Radeon 9800 pro. Het probleem is alleen dat dat knake-medion dat ding wat lager heeft geklokt (waarschijnlijk zodat ze minder goede koeling hoefden te gebruiken ).

Mn vader heeft trouwens geen onboard video kaart. En aangezien ik niet zo veel weet over de wat oudere videokaarten heb ik jullie hulp nodig.

Edit: PS: ik zeg alvast dat ik geen zin heb om te liggen klooien met grafische kaart koelers .

Laatst gewijzigd op 07-07-2004 om 22:21.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 22:24
SubbehQ
SubbehQ is offline
Citaat:
Krekker schreef op 07-07-2004 @ 23:18 :
Ehm.. het is inderdaad een Radeon 9800 pro. Het probleem is alleen dat dat knake-medion dat ding wat lager heeft geklokt (waarschijnlijk zodat ze minder goede koeling hoefden te gebruiken).

Mn vader heeft trouwens geen onboard video kaart. En aangezien ik niet zo veel weet over de wat oudere videokaarten heb ik jullie hulp nodig.
Club3D / Club3D Radeon 9200 128MB (hier)

45 eu

En die 9800 is gewoon goed, mss dat je em ook nog wat kan overclokken dan
Oud 07-07-2004, 22:41
Krekker
Krekker is offline
Citaat:
SubbehQ schreef op 07-07-2004 @ 23:24 :
En die 9800 is gewoon goed, mss dat je em ook nog wat kan overclokken dan
Overklokken gaat in ieder geval in de huidige behuizing behoorlijk slecht (krijg bij de minimale overklok al artifacts bij het gamen), maar die is ook vrij klein en nauw. Ik ben van plan om alles in dit kastje te stoppen, dus ik denk dat dat wel iets beter gaat. Wat vinden jullie trouwens van die kast? (technisch gezien)
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 22:43
Enlightenment
Enlightenment is offline
Die 9800 is prima, kun je idd overclocken.

Nieuwe videokaart voor je pa, kan ook GF4 MX 64MB DDR zijn, voor 39 euro. =)
Oud 07-07-2004, 22:45
SubbehQ
SubbehQ is offline
Tja als je em puur voor de cooling koopt: zeker niet doen er zit nieteens een voeding in en dan 81 eu!!

Mss dat je zelfs in de kast die je nu hebt nog kan verbeteren. Ik weet niet hoeveel fans je hebt, en waar en de airflow in de kast. Boor es wat gaten bij bijvoorbeeld. Of laat de kast openstaan. Heb ik ook. Kijk dan of je nog weer artefacts krijgt
Oud 07-07-2004, 22:45
SubbehQ
SubbehQ is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 07-07-2004 @ 23:43 :
Die 9800 is prima, kun je idd overclocken.

Nieuwe videokaart voor je pa, kan ook GF4 MX 64MB DDR zijn, voor 39 euro. =)
die had ik ook nog willen posten ja
Oud 07-07-2004, 22:46
Krekker
Krekker is offline
Citaat:
SubbehQ schreef op 07-07-2004 @ 23:45 :
Tja als je em puur voor de cooling koopt: zeker niet doen er zit nieteens een voeding in en dan 81 eu!!

Mss dat je zelfs in de kast die je nu hebt nog kan verbeteren. Ik weet niet hoeveel fans je hebt, en waar en de airflow in de kast. Boor es wat gaten bij bijvoorbeeld. Of laat de kast openstaan. Heb ik ook. Kijk dan of je nog weer artefacts krijgt
Voel je je wel goed, ken je mn vader wel lol

En ik koop hem vooral, omdat ik hem er goed uit vind zien.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 22:54
SubbehQ
SubbehQ is offline
Citaat:
Krekker schreef op 07-07-2004 @ 23:46 :
Voel je je wel goed, ken je mn vader wel lol

En ik koop hem vooral, omdat ik hem er goed uit vind zien.
oja lol das natuurlijk die kast die voor je vader wordt

Maar nog duur! 81eu

dat kan goedkoper. Ik zou zeggen: www.tweakers.net/pricewatch
Oud 07-07-2004, 22:55
SubbehQ
SubbehQ is offline
Citaat:
SubbehQ schreef op 07-07-2004 @ 23:54 :
oja lol das natuurlijk die kast die voor je vader wordt

Maar nog duur! 81eu

dat kan goedkoper. Ik zou zeggen: www.tweakers.net/pricewatch
En die fanshit... tja kan natuurlijk ook zonder, maar heb het idee dat je het zeer mooi zou vinden om aan die knopjes te frumelen of aan je vrienden te laten zien

oops, qoute ik mezelf
Oud 07-07-2004, 23:02
Jolt
Jolt is offline
Ik zou zowizo nu nog geen 6800GT of X800XT kopen, dingen zijn tering duur ...

En je weet nog niet welke het beste is ...

SM 3.0 Vs 3Dc
Oud 07-07-2004, 23:17
Krekker
Krekker is offline
Citaat:
SubbehQ schreef op 07-07-2004 @ 23:55 :
En die fanshit... tja kan natuurlijk ook zonder, maar heb het idee dat je het zeer mooi zou vinden om aan die knopjes te frumelen of aan je vrienden te laten zien

oops, qoute ik mezelf
Komt het wel op neer. Maar is dat ding groot genoeg om een goede airflow te creëren?
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 23:28
M@rco
M@rco is offline
Als je vader alleen maar Office gebruikt en internet dan kun je er idd gewoon een Geforce 4 MX in hangen... prima dingen daarvoor.

Of een goedkope Radeon, mar ik heb het niet zo op die dingen. Niks dan gelazer met mijn 9800 Pro
Oud 07-07-2004, 23:30
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
M@rco schreef op 08-07-2004 @ 00:28 :

Of een goedkope Radeon, mar ik heb het niet zo op die dingen. Niks dan gelazer met mijn 9800 Pro
Dan doe je wat fout
Oud 07-07-2004, 23:39
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Jolt schreef op 08-07-2004 @ 00:30 :
Dan doe je wat fout
Neuh, niet echt...

Sinds ik een keer de TV Out heb gebruikt, krijg ik helemaal geen beeld meer tijdens het opstarten van mijn PC (hij geeft pas beeld als Windows laadt). De TV Out blijft gewoon hardnekkig AAN staan in de BIOS van de kaart en daardoor geeft ie tijdens het opstarten een 50Hz signaal, wat mijn TFT niet kan weergeven. 't Is een bekend probleem bij ATI maar ze doen er niks aan.

Ik heb nog op advies van iemand anders een BIOS dump gedaan, daarin de TV Out uitgezet en weer teruggeflasht, maar toen gaf ie helemaal geen beeld meer Toen het originele BIOS maar teruggezet

Heb hem nu maar met een stekkertje op de DVI poort aangesloten, dan werkt ie wel... maar ik ga binnenkort toch terug met dat ding.

Laatst gewijzigd op 08-07-2004 om 00:02.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2004, 09:20
SubbehQ
SubbehQ is offline
Citaat:
Krekker schreef op 08-07-2004 @ 00:17 :
Komt het wel op neer. Maar is dat ding groot genoeg om een goede airflow te creëren?
airflow creeer je door de lucht goed door de kast te laten lopen, dus eigelijk een fan die lucht toevoerd en 1 die lucht afvoerd (bealngrijkste) Maakt niet echt uit hoe groot je kast is. In een mp3speler zou je als je wilt nog airflow kunnen toepassen
Oud 08-07-2004, 09:21
SubbehQ
SubbehQ is offline
Citaat:
Jolt schreef op 08-07-2004 @ 00:02 :
Ik zou zowizo nu nog geen 6800GT of X800XT kopen, dingen zijn tering duur ...

En je weet nog niet welke het beste is ...

SM 3.0 Vs 3Dc
En drivers die ontwikkeld moeten worden, spellen die deze kaarten optimaal benutten. etc.

En ik denk dat ie dat budget ook niet heeft, nouja gewoon niet doen Wacht dan trouwens gewoon op de PCI express. Die heb ik al in een Dell zien zitten.
Oud 08-07-2004, 09:33
Jolt
Jolt is offline
w8, dan kan je eeuwig blijven wachten, dan komt dit, dan dat ..etc ..
Oud 08-07-2004, 15:19
SubbehQ
SubbehQ is offline
Citaat:
Jolt schreef op 08-07-2004 @ 10:33 :
w8, dan kan je eeuwig blijven wachten, dan komt dit, dan dat ..etc ..
Dude iemand post die 6800 kaarten, zeg ik als je zondig zon nieuwe wilt hebben koop dan een pci express die zijn nu dus ookal uit.
Oud 08-07-2004, 18:31
Krekker
Krekker is offline
Ik ben in ieder geval voldoende voorgelicht, bedankt allemaal.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2004, 20:24
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
SubbehQ schreef op 08-07-2004 @ 16:19 :
Dude iemand post die 6800 kaarten, zeg ik als je zondig zon nieuwe wilt hebben koop dan een pci express die zijn nu dus ookal uit.
Heeft niet zoveel invloed op de prestaties.

Zie: http://www.tweakers.net/nieuws/33218
Oud 08-07-2004, 22:50
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
SubbehQ schreef op 08-07-2004 @ 16:19 :
Maar zowizo, ik zou dus echt noooit en te nimmer 400 euries voor zo een stom dingetje uitgeven ...
Veelste duur ...

Maar jah, je hebt natuurlijk weer van die gasten, die altijd alles nieuw willen hebben, etc ..

Ik w8 gewoon op de gulden middenweg, als die bestaat!
Oud 10-07-2004, 12:45
Enlightenment
Enlightenment is offline
6800GT

Zelfde aantal pipelines, enkel lagere klokfrequentie. De GT is de gouden middenweg, alhoewel hij in het begin nog wel 250 euro zou kosten. Maar al wel vrij betaalbaar, deze kaart is gewoon high-end.
Oud 10-07-2004, 13:25
SubbehQ
SubbehQ is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 08-07-2004 @ 21:24 :
Heeft niet zoveel invloed op de prestaties.

Zie: http://www.tweakers.net/nieuws/33218
lees de reacties maares bij die review. En dat komt natuurlijk ook omdat er nog geen hardware is die volledig compatible is met pci shit. Dat komt nog allemaal, maar goed we dwalen af
Oud 10-07-2004, 14:06
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 10-07-2004 @ 13:45 :
6800GT

Zelfde aantal pipelines, enkel lagere klokfrequentie. De GT is de gouden middenweg, alhoewel hij in het begin nog wel 250 euro zou kosten. Maar al wel vrij betaalbaar, deze kaart is gewoon high-end.
Vrij betaalbaar?Die kaart kost toch 460 euries?
Oud 10-07-2004, 14:44
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Jolt schreef op 10-07-2004 @ 15:06 :
Vrij betaalbaar?Die kaart kost toch 460 euries?
Nu iets meer dan 400 euro ja, ik vergiste me.

Maar ik verwacht wel dat zodra de strijd lostbarst rondom X800 en GF 6800, dat de GT versie dan richting de 200 - 250 euro zal gaan.
Oud 10-07-2004, 15:17
Jolt
Jolt is offline
Laten we het hopen
Oud 12-07-2004, 11:16
siebolt
siebolt is offline
Ja, of je koopt gewoon een Sapphire ATI radeon 9800pro met ene r360 chip en je flasht m naar een 9800XT dan heb je ook een leuke kaart maar dan kost i je "maar" (ik heb er geen geld voor) 199 euro
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 12:06
M@rco
M@rco is offline
Die heb ik ook ja... heb er nog aan zitten denken om dat te doen aangezien er op de mijne ook een R360 chip zit Nadeel is wel dat je dan eerst de koeler zal moeten vervangen; de standaard koeler op die 9800 Pro is een enorm brak aluminium ding, die kan de hitte die een 9800XT genereert niet echt aan.
Oud 12-07-2004, 13:03
Jolt
Jolt is offline
Tja voor 14,95 heb je de Artic Vga Silencer ..
Of voor 3,95 de Zalman VGA koeler.

Maar je kan het toch proberen, je kan hem overlocken naar xt speeds en dan kijken hoe heet hij wordt, te heet, nieuwe koeler, of terug locken ..
Oud 12-07-2004, 13:07
M@rco
M@rco is offline
Tja, je kan alleen nergens zien hoe warm hij wordt

Maar je kan hem nu al amper vastpakken door de hitte, dus veel vertrouwen heb ik er niet in. Die Arctic VGA Silencer schijnt wel erg goed te zijn, die ga ik zeker een keer kopen
Oud 12-07-2004, 14:07
Jolt
Jolt is offline
Laat hem eens op gpu 415 en mem op 365 lopen, en kijk dan of hij nog heter wordt ...
Oud 12-07-2004, 14:21
Energie
Energie is offline
ik zou ff wachten met het kopen van een 3d kaart.. een x800 is tog wel aan te raden met de spellen die nu eraan komen....
Oud 12-07-2004, 14:24
Jolt
Jolt is offline
Nee, en jah,

Als je verschillende revieuws check, dat zie je dat een 6800 GT het beter doet,

Maar als zo zo gebruikers ervaring leest op het GoT forum, dan zie je weer dat een X800 ook geen slechte keus is.

Ik zou toch nog ff wachten zowizo, totdat de nieuwere games uitzijn, Stalker, Rome: Total War, etc ..
Oud 12-07-2004, 15:35
M@rco
M@rco is offline
De X800XT presteert nog altijd het beste...
Oud 12-07-2004, 15:46
Jolt
Jolt is offline
Ja voor 500+ euries
Oud 12-07-2004, 18:31
siebolt
siebolt is offline
dat van met de spellen die er nu aankomen is onzin als je een beetje een goed systeem hebt met lieft een gig ram en een 9800xt kun je prima spellen spelen op hoog detail, zoals FARCRY
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 18:33
SubbehQ
SubbehQ is offline
Citaat:
M@rco schreef op 12-07-2004 @ 14:07 :
Tja, je kan alleen nergens zien hoe warm hij wordt

Maar je kan hem nu al amper vastpakken door de hitte, dus veel vertrouwen heb ik er niet in. Die Arctic VGA Silencer schijnt wel erg goed te zijn, die ga ik zeker een keer kopen
Heb een FX5900 XT. En heb 2 temperaturen erbij gekregen bij me speedfan Van de vidkaart dus. Zal de 1ne wel de core zijn en de andere geheugen.. geen idee welke welke is. Wat wordt warmer? want de ene is 26 en dan ander 36 graden.

Trouwens zit gewoon een vrij standaard coolertje op. Niet zon bakbeest artic ding

edit: heb dan ook nog een 300W voeding. Wordt een zalman 400w. Dus dan zal de vidkaart meer stroom gebruiken en ook vast heter worden
Oud 12-07-2004, 18:48
siebolt
siebolt is offline
niet elk kaart heeft dat he. de meeste nl niet
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 18:55
SubbehQ
SubbehQ is offline
Citaat:
siebolt schreef op 12-07-2004 @ 19:48 :
niet elk kaart heeft dat he. de meeste nl niet
ehm als dat een reactie op mij was: Goh, you dont say

Oud 12-07-2004, 19:30
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
SubbehQ schreef op 12-07-2004 @ 19:33 :
edit: heb dan ook nog een 300W voeding. Wordt een zalman 400w. Dus dan zal de vidkaart meer stroom gebruiken en ook vast heter worden

Een videokaart gaat echt niet ineens meer stroom verbruiken als je er een sterkere voeding in zet.
Oud 12-07-2004, 19:34
Jolt
Jolt is offline
Wel als je voltage verhoogt!
Oud 13-07-2004, 19:34
Droyd
Droyd is offline
Citaat:
M@rco schreef op 08-07-2004 @ 00:39 :
Ik heb nog op advies van iemand anders een BIOS dump gedaan, daarin de TV Out uitgezet en weer teruggeflasht, maar toen gaf ie helemaal geen beeld meer Toen het originele BIOS maar teruggezet
Hoe zet je het bios terug zonder dat je beeld hebt? Lijkt me nogal moeilijk
Oud 13-07-2004, 20:16
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Droyd schreef op 13-07-2004 @ 20:34 :
Hoe zet je het bios terug zonder dat je beeld hebt? Lijkt me nogal moeilijk
Ouwe PCI videokaart erin
Oud 13-07-2004, 20:38
siebolt
siebolt is offline
Citaat:
M@rco schreef op 13-07-2004 @ 21:16 :
Ouwe PCI videokaart erin
als je midden in een flash bent vastgelopen heb je een incomplete rom en kun je helemaal niets meer met zo;n kaart ook niet terug flashen, tenzij die dingen ook met dual bios zijn uitgerust
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 21:09
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
siebolt schreef op 13-07-2004 @ 21:38 :
als je midden in een flash bent vastgelopen heb je een incomplete rom en kun je helemaal niets meer met zo;n kaart ook niet terug flashen, tenzij die dingen ook met dual bios zijn uitgerust
Tuurlijk wel... je kan altijd opnieuw flashen.
Oud 13-07-2004, 21:15
siebolt
siebolt is offline
Citaat:
M@rco schreef op 13-07-2004 @ 22:09 :
Tuurlijk wel... je kan altijd opnieuw flashen.
vind ik heel knap als er neits te flashen valt, een incomplete rom is dood, en anders mag jij hier een sinxp komen flashen zonder dual bios met een incomplete rom
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten