Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-07-2004, 12:40
Nijn*
Nijn* is offline
Hai hai,

Ik kom al een tijdje op een site waar je een online dagboek bij kunt houden, en toestemming aan anderen geeft om jou berichten te lezen. Opzich is het een leuke gezellige site. Maar wat ik vandaag las, vond ik buitengewoon raar:

Okej dit zit me al een tijdje dwars...
maar ik kan er de laatste tijd erg slecht tegen dat mensen constand maar depri lopen te doen of doen alsof..
Tis gewoon schijt irritant!!
wrom moet iedereen altijd maar depri doen??
Als je je kut voelt, jaah dat kan... jou probleem... ga dan niet meteen tegen iedereen zegge dat je je zo voelt... das nniet mijn probleem maar die van jou!!
Hou het gewoon lekker voor je
Ik bedoel, iedereen heeft zoveel mee gemaakt... DUS?? ik ook!! hoor je mij steeds roepen dat k depri ben?? NEEJ!!!!
Hou het gewoon voor jezelf
zo ik ben me ei kwijt...
Tis niet voor een persoon speciaal ofzow... maar omdat ik t irritant vind...
als je jezelf herkend in wat k net zei... DAN GAAT T OVER JOU!!!!
dat was het wel weer
mzzzzls

Steeds vaker zie ik op allerlei sites dit soort berichten staan. Waarom oordelen mensen over anderen, of ze depressief zijn of niet? Hoe kun je oordelen over iemand, die je niet eens kent? Natuurlijk zit er wel een kern van waarheid in het verhaal van deze jongen. Er zijn altijd mensen die liegen, en doen alsof ze iets vreselijks hebben meegemaakt. De wannabee's en fakers zijn er altijd. Maar waarom deze vooroordelen? Waarom zeggen zoveel mensen meteen dat iedereen zich aanstelt, als hij/zij één iemand kent die zich echt aanstelt? Ik kan hier echt geen grip op krijgen..Wat vinden jullie hier nou van? Waarom zijn er zoveel vooroordelen?

Nijn*
Oud 18-07-2004, 12:43
Verwijderd
Omdat zoveel mensen generaliseren? Dat merk ik hier op het forum ook regelmatig... Vooroordelen, mensen in hokjes proppen, enz. zijn vaak 'nodig' om de wereld te begrijpen (het zijn iig middelen daar toe).

En ook omdat meningen verschillen, denk ik, zo ook hierbij. Sommige mensen zijn bv. gewoon van mening dat een depressie de 'schuld' is van de persoon zelf. En dat je iemand zich dan dus maar niet aan moet stellen, omdat het dan wel over gaat ed.

Je kunt je ook afvragen of je je iets aan moet trekken van iemand die je niet of amper kent.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2004, 12:50
Quiana
Quiana is offline
Ik heb ooit een boek(je) gelezen over een/de menselijke drang
naar ordenen; chaos herleiden naar overzichtelijke 'vakken'.
Iets wat noodzakelijk is om de wereld te begrijpen, idd.

Ik denk dat dat ook wel in verband staat met (voor)oordelen,
(ervan uitgaande dat iedereen dat in principe heeft ed).

Wat ik ervan denk, mja. Vooroordelen zullen er altijd zijn en
blijven denk ik... Leren er de juiste waarde aan te geven, en
er verder ook lak aan kunnen hebben, is voor mij iig de beste
manier om ermee om te gaan.
Oud 18-07-2004, 13:09
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Ik denk dat diegene die dat geschreven heeft vooral doelt op mensen die er voortdurend mee te koop lopen dat ze zich slecht voelen en daardoor aandacht proberen los te peuteren bij iedereen om zich heen. En als ik eerlijk moet zijn, kan ik het best begrijpen als mensen zich daaraan ergeren.

Wel ben ik met je eens dat er veel te veel vooroordelen zijn, maar ik denk dat deze schrijver het niet zo bedoelt.
Oud 18-07-2004, 13:24
light fighter
light fighter is offline
@ *nijn wat is je nickname daar? ik zit er ook
Met citaat reageren
Oud 18-07-2004, 13:29
Nijn*
Nijn* is offline
Citaat:
light fighter schreef op 18-07-2004 @ 14:24 :
@ *nijn wat is je nickname daar? ik zit er ook
*Stiles* en jij?

ontopic: Natuurlijk is het stom als mensen er voortdurend mee te koop lopen dat ze zich slecht voelen enzo. Ik vind het zelf ook vreselijk als mensen op deze manier aandacht proberen te trekken. Maar toch, hoe kan iemand bijvoorbeeld denken dat een depressie de schuld is van degene zelf? Misschien bedoeld deze schrijver het niet zo, maar dit was enkel een voorbeeldje, om aan te duiden dat er zoveel mensen zijn die er zo over denken..
Oud 18-07-2004, 13:31
Verwijderd
Citaat:
Nijn* schreef op 18-07-2004 @ 14:29 :
Maar toch, hoe kan iemand bijvoorbeeld denken dat een depressie de schuld is van degene zelf?
Wat ik al zei: meningen verschillen. Das met alles zo, dus waarom met dit niet?
Met citaat reageren
Oud 18-07-2004, 13:59
Verwijderd
been gebroken? knuffel kus troost bloemen
depressief? niet zo zeuren
Met citaat reageren
Oud 18-07-2004, 14:27
ABrules
ABrules is offline
Mensen met psychische problemen worden zowieso veel bestookt met vooroordelen.

Je hoeft maar een keer opgenomen te zijn voor een depressie ofzo en je wordt heel snel bestempeld als "gek" of "gestoord" terwijl het gewoon heel normale mensen zijn.

Het is voor mensen die geen "last" hebben van psychische problemen gewoon een manier om afstand te houden. Gaan ze er te diep op in dan bestaat het gevaar dat ze ook over zichzelf na gaan denken en hoe het er allemaal voor staat. Dat gevaar lopen ze liever niet.
Oud 18-07-2004, 14:39
Nijn*
Nijn* is offline
Citaat:
STUFF schreef op 18-07-2004 @ 14:59 :
been gebroken? knuffel kus troost bloemen
depressief? niet zo zeuren
Bedoel je hiemee dat jij er zo over denkt? Of dat vele anderen er zo over denken?
Oud 18-07-2004, 14:51
Verwijderd
Citaat:
Nijn* schreef op 18-07-2004 @ 15:39 :
Bedoel je hiemee dat jij er zo over denkt? Of dat vele anderen er zo over denken?
aangezien je ook in 'mijn' topic hebt gereageerd neem ik aan dat je het antwoord wel weet.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2004, 15:12
light fighter
light fighter is offline
ik zit d'r onder Paultje

lees vooral veel schrijf weinig
Met citaat reageren
Oud 18-07-2004, 16:41
Shitonya
Shitonya is offline
Omdat het geen vooroordeel is.
Meestal stellen de meeste zich ook vreselijk aan
Met citaat reageren
Oud 18-07-2004, 16:45
Arashi
Arashi is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 18-07-2004 @ 17:41 :
Omdat het geen vooroordeel is.
Meestal stellen de meeste zich ook vreselijk aan
Beetje kromme post?
Met citaat reageren
Oud 18-07-2004, 18:08
Fade of Light
Fade of Light is offline
Een groep mensen die zich slecht voelen, en zichzelf depri noemen, zien zichzelf als zielig en kansloos. Ze denken dat ze nergens uitkomen, proberen niks behalve zichzelf in een slachtofferpositie plaatsen. En enkelen daarvan spugen een heel levesverhaal uit, als je maar even met ze praat als je bij de kapper zit, omdat ze o-zo-zielig zijn.

Deze visie + een slecht inlevingsvermogen kan (denk ik) tot zo'n post leiden.

Met citaat reageren
Oud 18-07-2004, 20:11
..*0ne kisz*..
..*0ne kisz*.. is offline
kweenii.. 0p de 1 0f andre manier m0et dr altijd wel een vo0ro0rdeel van iemand zijn ...
Thisz denk ik gwo0n dat je iemand ziet dii in j0e 0ge dan zielig zit te d0en en dan vind je al snel dat het een aansteller isz enz0..
z0 gaat het meestal...

Q0ewSz mii
Oud 18-07-2004, 20:16
Verwijderd
Citaat:
..*0ne kisz*.. schreef op 18-07-2004 @ 21:11 :
BrEeZaH
opzich heb je gelijk in wat je zegt, maar dat breezertaaltje vind ik een beetje jammer. maar even ontopic, ik denk ook dat het sneller geaccepteerd wordt als er een aanwijsbare reden is voor je depressiviteit (mishandelingen, gescheiden ouders, noem het maar op), dan hebben mensen al eerder van: ja, begrijpelijk. terwijl als je op het eerste oog niet echt een groot probleem hebt en je kan doen wat je wil in je leven, dat mensen dan maar weinig begrip hebben voor depressiviteit. je doet leuke studie, leuke vrienden, leuke hobby's, wat zeur je nog. aan de ene kant kan ik die mensen wel begrijpen, aan de andere kant denk ik: jullie snappen er niets van. en ben ik blij dat ik zelf niet kortzichtig ben, waar ik die mensen (misschien onterecht) wel een beetje van beschuldig.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2004, 20:20
..*0ne kisz*..
hihi wasz dr mis met breezah?
Oud 18-07-2004, 20:23
Verwijderd
Citaat:
..*0ne kisz*.. schreef op 18-07-2004 @ 21:20 :
hihi wasz dr mis met breezah?
het leest zo moeilijk
Met citaat reageren
Oud 18-07-2004, 20:39
..*0ne kisz*..
s0rry zal het niet meer d0en .. alleen die 0 n0g ..
kan het niet aflere door msn
Oud 18-07-2004, 20:40
Verwijderd
Citaat:
..*0ne kisz*.. schreef op 18-07-2004 @ 21:39 :
s0rry zal het niet meer d0en .. alleen die 0 n0g ..
kan het niet aflere door msn
Ook op msn kan je normaal typen.

Maar goed, dit is enorm offtopic.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2004, 01:07
Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
Arashi schreef op 18-07-2004 @ 17:45 :
Beetje kromme post?
sorry, heb nooit zin om uitgebreide reactie's te geven op zo'n onbelangrijk topic
Met citaat reageren
Oud 19-07-2004, 05:12
J3s
J3s is offline
Tja, er zullen natuurlijk altijd mensen zijn die niet genoeg aandacht krijgen en daarom proberen om depressief over te komen. Ik denk ook dat het komt omdat veel van deze mensen dus zonder echte reden aan am doen, waardoor hier ook weinig begrip voor komt. Maarja, vrienden die weten waarom mensen echt depressief zijn weten wel anders.
Oud 19-07-2004, 08:30
-Flip-
-Flip- is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 19-07-2004 @ 02:07 :
sorry, heb nooit zin om uitgebreide reactie's te geven op zo'n onbelangrijk topic
zeg dan niks.
Oud 19-07-2004, 10:37
Verwijderd
Ik ben het er gedeeltelijk mee eens.

Soms vind ik het goed dat mensen bijv. hun verhaal willen doen en je moet het zeker ook niet opkroppen als je je depressief voelt.

Maar aan de andere kant zijn er ook veel mensen die niet geholpen willen worden en eigenlijk alleen aandacht willen. Soms roepen ze zelfs dat ze zelfmoord gaan plegen. Dat soort troep kan je beter bij je houden...

Dat is namelijk meer een dreigement dan een vraag om hulp.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-07-2004, 10:41
Verwijderd
Citaat:
bugge schreef op 19-07-2004 @ 11:37 :
Dat is namelijk meer een dreigement dan een vraag om hulp.
Ligt eraan hoe je het interpreteert, denk ik... Ik zie het wel eerder als een roep om hulp. Iemand kan dan niks meer verzinnen om de aandacht op zich te vestigen om te laten zien dat het niet goed gaat. Iemand wil hulp, maar krijgt die niet of niet voldoende of niet de goede hulp of wordt niet serieus genomen en probeert het dan zo. Soms zal iemand zelf idd nog weinig geprobeerd hebben, maar waarom iemand dan afschepen met 'zeikerd' of 'ga ergens anders aandacht zoeken' ipv iemand serieus te nemen en proberen zover te krijgen om wel die hulp te zoeken. (Niet specifiek tegen jou. )
Met citaat reageren
Oud 19-07-2004, 11:05
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 19-07-2004 @ 02:07 :
volgens mij heb ik jou nog nooit een uitgebreide reactie zien geven, zelfs geen uitgebreide toelichting op je eigen topics....

@ nijn* probeer het je niet zo aan te trekken, vooroordelen zullen er altijd zijn, en niet alleen over depressiviteit, en als die jongen dat denkt is dat dan weer mooi zijn probleem, als hij zich eraan ergert ed... het is toch LJ?? dat is toch zo'n soort dagboek, jij (en anderen) mogen daar dus gewoon in opschrijven wat ze voelen en denken... je kan hem evenmin dat recht ontnemen, als hij dat vind, prima toch, laat hem kletsen, jij weet wel beter!
liefs, wen
Oud 19-07-2004, 11:09
Nijn*
Nijn* is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 19-07-2004 @ 12:05 :

@ nijn* probeer het je niet zo aan te trekken, vooroordelen zullen er altijd zijn, en niet alleen over depressiviteit, en als die jongen dat denkt is dat dan weer mooi zijn probleem, als hij zich eraan ergert ed... het is toch LJ?? dat is toch zo'n soort dagboek, jij (en anderen) mogen daar dus gewoon in opschrijven wat ze voelen en denken... je kan hem evenmin dat recht ontnemen, als hij dat vind, prima toch, laat hem kletsen, jij weet wel beter!
liefs, wen
Hej,
Ja ik weet dat ik me het niet zo moet aan trekken, maar toch, ik erger me eraan dat mensen zo naief conclusies kunnen trekken, als ze één keer een 'aandachtsgeval' hebben meegemaakt. Maar zoals Leonoor al zei, dat heeft natuurlijk alles te maken met verschillende meningen. Was gewoon nieuwschierig wat jullie ervan vonden

..En trouwens, het was niet LJ hoor 't was mydairy..
Nijn*
Oud 19-07-2004, 11:17
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Nijn* schreef op 19-07-2004 @ 12:09 :

..En trouwens, het was niet LJ hoor 't was mydairy..
Nijn*
ook goed... komt vast op hetzelfde neer
Oud 19-07-2004, 12:09
N*A*Shezbaernon
N*A*Shezbaernon is offline
MyDi rules maar aan zijn post van gister liep ik me ook al een beetje te ergeren.

Er zit wel de kern van waarheid in, want begrippen zoals 'depressief', 'zelfmoord' etc. zijn tegenwoordig ERG in trek, en ik moet bekennen dat ik soms ook mijn buik vol krijg want voornamelijk daar op MyDi heb je soms van die dagen dat je alleen maar entries van 11 12 13 jarigen tegenkomt met als titel 'K*t' en samen te vatten als 'oh ik ben zo zielig ik voel me zo k*t ik wil dood omdat we met mijn beste vriendin ruzie hebben omdat ze mij dat leuk truitje niet wilde lenen'.

(Ja, uiteraard ook generalisatie )

Aan de andere kant : zijn we nu eigenlijk niet in principe met hetzelfde bezig ? HIJ had gezeik op mensen vanwege HUN uitingen, WIJ keuren ZIJN levenstekens af ...

(Oftewel alles is relatief en ik ben weer een lekkere filo-dag vandaag)

(Komt neer op 'leef en laat leven' )

Laatst gewijzigd op 19-07-2004 om 12:16.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2004, 12:20
Verwijderd
Er zijn m.i. twee groepen depressieve mensen. Degenen die het aangeboren is (dwz genetisch, maar niet per sé) en die van zichzelf niet al te vrolijk zijn en het er moeilijk mee hebben. De tweede groep doet het alleen om aandacht te trekken. Aan die laatsten heb ik een gruwelijke hekel, aan de eersten helemaal niet. Misschien bedoelt dat meisje (?) van dat andere forum dat ook wel, dat weet je niet. Maar ze had het was genuanceerder kunnen zeggen.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2004, 12:39
Nijn*
Nijn* is offline
Ja, ik heb ook een schijthekel aan die tweede groep die jij noemt Krummeltje..('t Was trouwens een jongen die dat schreef ).. Hij bedoelde het inderdaad anders, en hij doelde ook op die tweede groep. Hij heeft later ook nog zijn excuses aangeboden, omdat iedereen zo boos reageerde op zijn bericht..
Oud 19-07-2004, 22:04
Aléantheriël
Aléantheriël is offline
Oké, je moet niet te snel over depressies oordelen, maar ik snap wel waarom sommige mensen te snel oordelen.
Ik heb zelf een vriendin gehad die ook depressief was, en dat was vast wel echt, maar op het laatst geloofde niemand haar meer. Reden: ze gebruikte haar depressie als excuus voor alles.

ze zit op paardrijden. Zeg, ik wil niet op dat paard waar iedereen om de beurt op moet omdat niemand hem leuk vind, want IK ben depressief.
Ik mag zomaar jou de huid volschelden zonder reden, want IK ben depressief
Je mag niet onaardig tegen mij doen, want IK ben toevallig depressief.
Ow, ik had iets beloofd en dat gaat nu niet door, maar dat maakt niet uit want IK ben depressief en je hoort dus rekening met mij te houden
Als ik kinderachtig ben, dan maakt dat niet uit want IK ben depressief

En zo doen heus niet alle mensen hoor, maar van zo'n gedrag wordt je op den duur echt ZIEK.
Bovendien denk ik dat mensen zich veel te snel depressief noemen. Ik voel me een dag niet optimaal. Ben ik dan depressief? Nee, maar hoe vaak hoor je dat nou?
he, laat me ff, ik ben vandaag een beetje depri

Ja, dus ik begrijp die mensen die zo'n bericht op die site posten wel. Ik weet wel wat het is om depressief te zijn, want ik ben het zelf ook geweest, maar ik was er gelukkig relatief snel van af
Met citaat reageren
Oud 19-07-2004, 22:26
Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
-Flip- schreef op 19-07-2004 @ 09:30 :
zeg dan niks.
Maak ik zelf wel uit
Met citaat reageren
Oud 19-07-2004, 22:27
Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 19-07-2004 @ 12:05 :
volgens mij heb ik jou nog nooit een uitgebreide reactie zien geven, zelfs geen uitgebreide toelichting op je eigen topics....

Doe ik zelden, hier minder als andere forums.
Ik heb een gruwelijke hekel aan gigantische lappen tekst, vind je het erg?
Met citaat reageren
Oud 19-07-2004, 22:30
Verwijderd
Citaat:
Shitonya schreef op 19-07-2004 @ 23:27 :
wat ben je stoer. maar ga je stoerheid even ergens anders uiten dan op dit subforum dank
Met citaat reageren
Oud 19-07-2004, 22:45
Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
STUFF schreef op 19-07-2004 @ 23:30 :
wat ben je stoer. maar ga je stoerheid even ergens anders uiten dan op dit subforum dank
Ik en stoer? ....right
Met citaat reageren
Oud 20-07-2004, 00:29
-Flip-
-Flip- is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 19-07-2004 @ 23:45 :
Ik en stoer? ....right
Onwijs ga een lolly kopen ofsow...
Oud 20-07-2004, 01:18
Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
-Flip- schreef op 20-07-2004 @ 01:29 :
Onwijs ga een lolly kopen ofsow...
Stop die lolly maar in je reet, die domme kikker noemt mij "stoer", dus zoek het maar fijn met hem uit
Met citaat reageren
Oud 20-07-2004, 07:41
Verwijderd
Citaat:
Shitonya schreef op 19-07-2004 @ 23:27 :
Zonder toelichting op wat je zegt ben je weinig geloofwaardig. En daarom zul je lappen tekst moeten typen - het spijt me. Met zomaar de knuppel in het hoenderhok gooien en verder niets schiet je in je leven niet op, weet je.

edit: en je taalgebruik mag je ook wel minderen. Als je toch bezig bent.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2004, 07:54
iamcj
iamcj is offline
(= Leonoor)

En nou weer gewoon ontopic.

Shitonya, als je geen zin hebt om normaal te posten of om iets toe te lichten of wat dan ook, post dan idd gewoon niet.
Oud 20-07-2004, 16:52
Nijn*
Nijn* is offline
Citaat:
Aléantheriël schreef op 19-07-2004 @ 23:04 :
*knip*
Ja, ik begrijp wat je bedoeld, ik heb zelf ook zo'n vriendin gehad. En ook mensen die zich na een slechte dag depri noemen, stellen zich aan. Waarschijnlijk komen door zulke mensen de vooroordelen..
Fijn trouwens, dat jij wel snel uit je depressie kwam

Nijn*
Oud 20-07-2004, 21:04
Shitonya
Shitonya is offline
Er is niets mis met mijn taalgebruik, ik begin hier niet kinderachtig met lolly's te smijten of andere voor "stoer" uit te maken
Er zijn genoeg mensen die wel eens in 1 zin reageren zonder verdere toelichting. Ik geef ook wel eens meer dan 1 zin toelichting (die zin spoort niet, maar goed).
Verder pm je me maar, want dit is nogal off topic, dank u
Met citaat reageren
Oud 20-07-2004, 21:06
Nijn*
Nijn* is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 20-07-2004 @ 22:04 :
Verder pm je me maar, want dit is nogal off topic, dank u
Fijn dat je het zelf ook inziet..
Oud 20-07-2004, 21:52
Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
Nijn* schreef op 20-07-2004 @ 22:06 :
Fijn dat je het zelf ook inziet..
Fijn dat je m'n laatste zin niet begreep...
Met citaat reageren
Oud 20-07-2004, 21:53
Verwijderd
En nu allemaal ophouden.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2004, 22:25
Milos
Milos is offline
Het is idd vervelend die vooroordelen, maar er zijn nu eenmaal een hoop zogenaamde negatieve aandachtvragers. Spijtig maar ja. Trouwens als je echt depressief bet kun je je dat wel aantrekken, maar je hoeft je echt niet aangesproken te voelen.
Reageren

Regels voor berichten