Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-06-2004, 14:23
ofniet
ofniet is offline
Er was een moedereend met 8 jongen, toen is ze met 5 jongen weg gewandeld en niet meer terug gekomen. Na 2 dagen hebben wij ze geadopteerd.

We hebben ze in een warmtekooi en we doen ze 3x per dag in een bak water met brood & beschuit. Ze eten het wel, maar hun krop word niet echt dik of zo.

Dus wat moeten ze eigenlijk voor voer? Is er ook pap voor eenden net als voor papegaaien of niet?

(Ik heb wel een beetje rondgekeken op het internet, maar kon alleen voer vinden voor volwassen eenden.)

Laatst gewijzigd op 05-06-2004 om 14:28.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-06-2004, 14:47
duifeltje
duifeltje is offline
euhm, tsjah. Als wij jonge eendjes zouden hebben zouden we ze geweekte kattenbrokken geven (die krijgen de schildpadden ook). Daar hebben we al heel wat verloren vogeltjes mee grootgebracht.
Maar je kunt natuurlijk ook gewoon geweekt brood proberen.
Oud 07-06-2004, 09:13
Hertog Jan I
Hertog Jan I is offline
Uw daden zijn die vol schoonheid doch zou gij ze niet beter ende waarempel treffender naar een vogelaar ofde een opvangschuur kunnen brengen, aldaar waar God over hen waakt ende kenners den diertjens verzorgen?

Ik onderschat den opmerkelijken uitdaging voor het grootzogen van den eendjens niet, Den pluizige donsveertjens zijn als den pluimen op mijn helm. Glorieus ende zaligmakend!
Oud 07-06-2004, 14:26
duifeltje
duifeltje is offline
Citaat:
Hertog Jan I schreef op 07-06-2004 @ 10:13 :
Uw daden zijn die vol schoonheid doch zou gij ze niet beter ende waarempel treffender naar een vogelaar ofde een opvangschuur kunnen brengen, aldaar waar God over hen waakt ende kenners den diertjens verzorgen?

Ik onderschat den opmerkelijken uitdaging voor het grootzogen van den eendjens niet, Den pluizige donsveertjens zijn als den pluimen op mijn helm. Glorieus ende zaligmakend!
zonnesteek opgelopen?
Oud 07-06-2004, 14:44
Hertog Jan I
Hertog Jan I is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 07-06-2004 @ 15:26 :
zonnesteek opgelopen?
Neen, doch kan ik van den kind zoals gij zijt ende bent niet verwachten dat gij den zaligmakende ende absurde grootschheid van den hertog herkent.
Doch vreest niet, gij kleine mol, woordblind als gaande om het woord Duiveltje, kinders hebben het recht aan hun aller zijden dit soort carnavaleske rariteiten te begaan.

Laatst gewijzigd op 07-06-2004 om 14:46.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 14:51
duifeltje
duifeltje is offline
Citaat:
Hertog Jan I schreef op 07-06-2004 @ 15:44 :
Neen, doch kan ik van den kind zoals gij zijt ende bent niet verwachten dat gij den zaligmakende ende absurde grootschheid van den hertog herkent.
Doch vreest niet, gij kleine mol, woordblind als gaande om het woord Duiveltje, kinders hebben het recht aan hun aller zijden dit soort carnavaleske rariteiten te begaan.
(offtopic gedoe maargoed, doe normaal jij, wat een lef om me met kleine mol aan te psreken zeg puh! en dat het duifeltje is en niet duiveltje is een bewuste keuze omdat mijn naam met een f begint en ik duifeltje leuker vind staan).

Oja, hoe gaat het met de eendjes, ik denk eigenlijk dat wat je nu doet wel goed is, ze zullen vanzelf wel groeien.
Oud 07-06-2004, 15:01
Hertog Jan I
Hertog Jan I is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 07-06-2004 @ 15:51 :
(offtopic gedoe maargoed, doe normaal jij, wat een lef om me met kleine mol aan te psreken zeg puh! en dat het duifeltje is en niet duiveltje is een bewuste keuze omdat mijn naam met een f begint en ik duifeltje leuker vind staan).

Oja, hoe gaat het met de eendjes, ik denk eigenlijk dat wat je nu doet wel goed is, ze zullen vanzelf wel groeien.
Zowaar ende waarachtig, kleine mol krijgt praatjensch.
Het beeld der braafheid ende onbezonnenheid die gij aldushier faireteerd is dat van den stoutmoedigheid des kind. Ende voorwaar! Ik mag het!

Doch den wijsheid omtrend eendjens is enkel ende alleen besteed aan vogelaars ende eendenhoeders. Ik vraag nu jonge vrouwe, zit gij in den leer bij den gilden van een der twee?

Voor den heer ende voor den rest lijkt het me wijsheid, den topic niet ten geringsten te belasten met onsch geredekaver!
Oud 07-06-2004, 20:13
Verwijderd
Wij gebruiken Bogena Sivo Start: een beginvoeder voor jonge pluimvogels.. daarna (na ong.4 weken) kan je overstappen op opfokvoer of speciale eendenkorrels..
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 11:03
fib
fib is offline
Citaat:
-nurvana- schreef op 07-06-2004 @ 21:13 :
Wij gebruiken Bogena Sivo Start: een beginvoeder voor jonge pluimvogels.. daarna (na ong.4 weken) kan je overstappen op opfokvoer of speciale eendenkorrels..
Hier sluit ik me bij aan, ik werk bij Ecomare (centrum voor Wadden en Noordzee.) Wij voeren de jonge eendjes ook speciale eendenkorrels. Als ze heel klein zijn maken we er een papje van, door het met water te vermengen.

GA VOORAL ZELF NIET LOPEN PRUTSEN MET BESCHUIT
Oud 08-06-2004, 11:24
Hertog Jan I
Hertog Jan I is offline
Citaat:
fib schreef op 08-06-2004 @ 12:03 :

GA VOORAL ZELF NIET LOPEN PRUTSEN MET BESCHUIT
In tijden van den voedselschaarsten een woord des waarheidsch, mijn vrouwe
Oud 08-06-2004, 21:16
ofniet
ofniet is offline
Citaat:
-nurvana- schreef op 07-06-2004 @ 21:13 :
okeej kan ik dat gewoon bij de dierenwinkel halen?

Het gaat wel goed met ze. Ze zijn al een beetje gegroeit en ze zijn heeel snel.
Oud 10-06-2004, 15:37
Verwijderd
kan je inderdaad gewoon bij de dierenwinkel halen.. Staat meestal bij het vogelvoer enzo.. of je vraagt het even.. het is ook niet zo heel erg duur, paar euro maar voor een pak
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 21:25
Eend
Eend is offline
NOOOOOOOOOOOOOOOOOIT brood geven! Daar kunnen ze zelfs doodziek van worden. Op de vogelopvang geven wij ze in lauwwater geweekte kattenbrokjes.
Oud 12-06-2004, 20:16
Verwijderd
Citaat:
Eend schreef op 10-06-2004 @ 22:25 :
NOOOOOOOOOOOOOOOOOIT brood geven! Daar kunnen ze zelfs doodziek van worden. Op de vogelopvang geven wij ze in lauwwater geweekte kattenbrokjes.
Waarom kattenbrokjes als er speciaal eenden en vogelvoer is kattenbrokjes zijn voor katten.. niet bepaald voor eenden lijkt mij..
Met citaat reageren
Oud 17-06-2004, 13:28
Eend
Eend is offline
Citaat:
-nurvana- schreef op 12-06-2004 @ 21:16 :
Waarom kattenbrokjes als er speciaal eenden en vogelvoer is kattenbrokjes zijn voor katten.. niet bepaald voor eenden lijkt mij..
Dat is slim opgemerkt

Maar omdat wij in de vogelopvang niet echt vaak genoeg geld hebben om dat dure spul te kopen. Aangezien de gemeente niks tot weinig meer in ons investeerd vanwege bezuinigingen.

Daarom zijn geweekte kattenbrokjes voor ons gewoon ideaal.

We krijgen wel eens van dat voer van mensen die dat donateren, maar ook niet elke week. Aangezien wij met ongeveer 50/60 jonge vogeltjes zitten die 1 voor 1 gevoerd moeten worden, is dat best duur allemaal als je dat speciale voer gaat nemen.

Kijk, als je nou een nestje kleine eendjes voor je deur hebt, is dat gewoon handig en betaalbaar.

Maar als je ongeveer 3/4 maanden elke dag 50/60 kleine vogeltjes hebt, is dat wel wat anders, dan ff een week of 2/3 7 kleine eendjes bijvoeren.
Oud 17-06-2004, 14:39
Verwijderd
Citaat:
Eend schreef op 17-06-2004 @ 14:28 :
Dat is slim opgemerkt

Maar omdat wij in de vogelopvang niet echt vaak genoeg geld hebben om dat dure spul te kopen. Aangezien de gemeente niks tot weinig meer in ons investeerd vanwege bezuinigingen.

Daarom zijn geweekte kattenbrokjes voor ons gewoon ideaal.

We krijgen wel eens van dat voer van mensen die dat donateren, maar ook niet elke week. Aangezien wij met ongeveer 50/60 jonge vogeltjes zitten die 1 voor 1 gevoerd moeten worden, is dat best duur allemaal als je dat speciale voer gaat nemen.

Kijk, als je nou een nestje kleine eendjes voor je deur hebt, is dat gewoon handig en betaalbaar.

Maar als je ongeveer 3/4 maanden elke dag 50/60 kleine vogeltjes hebt, is dat wel wat anders, dan ff een week of 2/3 7 kleine eendjes bijvoeren.
Oke.. das logisch ja..
Met citaat reageren
Oud 17-06-2004, 22:30
Eend
Eend is offline
Citaat:
-nurvana- schreef op 17-06-2004 @ 15:39 :
Oke.. das logisch ja..
Oud 16-07-2004, 13:23
finkelstien
finkelstien is offline
Okee, het is een te late reactie. Maar jonge eendjes?
Ga naar de dierenwinkel en vraag om tubifex. Dit zijn gedroogde wormpjes/garnaaltjes en weet ik wat voor zooi. Ze zijn in kleine blokjes geperst.

Tubifex kun je het best oplossen in water. Koop zo'n spuitje. Hiermee kun je het opzuigen en aan je eendjes voeren.
Eendenvoer kun je overal kopen. En jonge vogel voer ook.

Eventueel kun je ze, als ze wat ouder zijn, bijvoeren met wormpjes e.d.

suc6
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 18:31
Kauw
Kauw is offline
Citaat:
ofniet schreef op 05-06-2004 @ 15:23 :
Er was een moedereend met 8 jongen, toen is ze met 5 jongen weg gewandeld en niet meer terug gekomen. Na 2 dagen hebben wij ze geadopteerd.

We hebben ze in een warmtekooi en we doen ze 3x per dag in een bak water met brood & beschuit. Ze eten het wel, maar hun krop word niet echt dik of zo.

Dus wat moeten ze eigenlijk voor voer? Is er ook pap voor eenden net als voor papegaaien of niet?

(Ik heb wel een beetje rondgekeken op het internet, maar kon alleen voer vinden voor volwassen eenden.)
Op vakantie had ik ook een eendje gevonden en er was geen vogelrampenfonds of whatever in de buurt en die boer (we waren op een camping) en toen hebben we de de hele wc's leeggeslagen van alle vliegjes en motten en wat er zat ook hebben we mieren gevangen, hij at 't allemaal op de boerin zal er ook wel blij mee zijn geweest Hij/zij zag me al helemaal als moeder en vond alles leuk en aardig, 's avonds maar in een doos gestopt aangezien ik echt niet wist wat ermee te doen hij sprong er eerst de hele tijd uit en bleef piepen, in de ochtend zei mn moeder, hij is lekker rustig he? Was ie dus dood

In iedergeval, dat eten ze in het wild ook dus waarom zou het niet goed voor ze zijn? Daar zal je moeder ook wel blij mee zijn

Groetjes & succes, Kauw
Met citaat reageren
Oud 25-05-2005, 18:39
Henkje
Henkje is offline
Je kunt jonge weesdieren het beste naar een dierencentrum brengen of naar een dierenambulance als je er niet zo veel verstand van hebt.
Jonge eendjes eten kuikenzaad, opfokmeel of kuikenmeel, kun je zo in een dierenzaak kopen.
Reageren

Regels voor berichten