Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-07-2004, 19:02
Fleurop
Fleurop is offline
We hebben een langharige kat van bijna 15 jaar. Logisch dat je zo'n kat regelmatig moet kammen natuurlijk, maar de laatste tijd valt het ons op dat hij steeds meer klitten heeft en zich niet tot nauwelijks wast. Haarballen heeft hij in verhouding met een jaar geleden veel minder.
Om die klitten te voorkomen moeten wij natuurlijk vaker kammen (en dat doen we ook wel), hoewel hij er erge hekel aan heeft en het dus wel wat lastig gaat, met name op zijn buik waar dan ook de meeste klitten komen.

Maar mijn vraag is eigenlijk waar dit vandaan komt? Want we hebben nog nooit klitten bij hem gezien, en we kammen hem 1x in de 2 weken, wat nu wel vaker zal moeten. Hij waste zich 'vroeger' echt veel vaker en ik denk dan ook dat dit er iets mee te maken heeft. En misschien ouderdom?
Hebben jullie nog tips om hem op een normale manier te borstelen zonder dat hij tegenstribeld?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-07-2004, 19:24
duifeltje
duifeltje is offline
Ik denk ook dat het met ouderdom te maken heeft. Ze worden een beetje stram en kunnen niet overal meer evengoed bij (hebben mijn ratjes ook).
Hoe je hem het best kan borstelen weet ik niet. Maar als hij er zo'n hekel aan heeft, waarom laat je hem dan niet knippen. Scheelt hem en jullie een hoop gedoe.
Oud 11-07-2004, 10:47
Verwijderd
Katten op leeftijd wassen zich volgens mij altijd minder...de katten die ik ken die 'oud' zijn wel iig. En dan wordt de vacht altijd minder mooi (sowieso, maar ik denk ook door het minder wassen ed).

Misschien idd laten knippen (dat zou ik wel door een 'kattenkapper' laten doen, anders is de kans dat het er raar uit ziet groot, denk ik).

Tips om hem op een normale manier te borstelen zonder dat hij tegenstribeld heb ik niet echt...de katten die ik ken vinden het juist heerlijk en stribbelen dus niet tegen. Misschien dat hij het met een andere kam/borstel minder erg vindt? En misschien vindt hij het ook minder erg als er minder klitten zijn (ik kan me voorstellen dat het met veel klitten niet erg fijn is om geborsteld te worden, dat vind ik ook niet )?
Met citaat reageren
Oud 25-07-2004, 17:54
Boozle
Boozle is offline
Een kat laten knippen is niet goed. Laat het er gewoon aanzitten en borstel de kat wat vaker. Ik heb wel een tip, mijn kat ligt soms bij me op schoot te knorren en dan pak ik de kam en kam ik hem even. Daardoor begint ie nog harder te knorren.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2004, 17:59
Verwijderd
En kat kammen/borstellen die daar echt niet van houdt is enorm lastig, geloof mij. Misschien zijn er wel speciale 'antiklit shampoos' voor katten ofzo? 'Kattenkappers' zijn er volgens mij iig en die zullen vast wel (andere) goede tips hebben.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2004, 22:16
Boozle
Boozle is offline
Maar veel katten houden niet van water of smeersels. Misschien is dan nog het beste om het een beetje uit te dunnen.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 13:54
Fleurop
Fleurop is offline
Wij hebben antiklit shampoo gekocht. Maar het heeft niet veel geholpen. (echt zielig als je ziet hoe dun zo'n kat dan is ).
Het probleem is dat je hem, nadat je die shampoo hebt gebruikt, weer helemaal uit moet kammen.
Hij vindt echt alles goed, je kunt alles met hem doen, maar niet aan zijn buik zitten, waardoor daar natuurlijk alle klitten zitten.
We knippen nu elke dag een klit af, iets anders kan ik niet verzinnen.

Een kattenkapper (wist niet eens dat ie bestond) lijkt me geen goede optie. Dan zal je hem al bijna moeten verdoven. (ja, zo erg is het). En al helemaal bij een vreemde.

Maarja, het gaat nu redelijk goed. En volgens mij heeft hij ook nergens last van.
Het is alleen veel werk. Maar dat heb ik voor hem over
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 14:38
Verwijderd
Sowieso voor showkatten (die 'kappers'), denk ik.

En ze zullen vast 'geoefend' zijn in lastige katten.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 14:40
Verwijderd
Het heet trimmen btw. (Meer 'info'.)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten