![]() |
|
Het onbegrip wat dichters tegemoet komt
Men noemt het dichterschap een ware lust, een gave die ik trots zou moeten koesteren, talent waarmee ik schijn op het verwoestende en schrijf hoe ze dan “zacht de wanhoop kust”. Ik noem het een tragedie van verlangen, een zware last die op mijn schouders rust. Verstoken van geluk en zelf bewust in droef en in weemoedigheid gevangen. Ik ben een schrijver maar ik wil niet schrijven. Een regen die geen druppel meer kan zijn, een schim van schoonheid, schaduw van het lijden. Laat mij nu deze bittere verdoemenis verdrijven, Geen water meer, laat drogen die fontein! Och laat mij toch. Laat mij mezelf misleiden. Omdat ik de laatste tijd vrij afwezig ben en omdat ik natuurlijk niet achter kan blijven als xineof iets maakt heb ik even wat geprobeerd. Vandaar dit gedichtje. En omdat het tijdens het schrijven van deze post pijpestelen regent, nog een kleintje erachteraan waarover niet is nagedacht: Het regent. De wereld wordt bedekt in water, hoor het vloeien. Een rustgevend gesuis dat leeft tegen de ramen. Het neemt weer af, en later droogt alles op alsof het nooit geregend heeft. alleen de bloemen groeien. Zo, dat was het weer voor even, ik ga eind deze week overigens ook op vakantie, dus dan ben ik 3 weken even helemaal niet aanwezig. Reacties? Oh en laat ik in dit topic gelijk even gebruik maken van de mogelijkheid om reclame te maken voor het geweldige gedicht van Xerxes , omdat ik vind dat hij meer reacties verdient ![]()
Laatst gewijzigd op 21-07-2004 om 16:23. |
Advertentie | |
|
![]() |
|
Het eerste gedicht doet me niet zoveel, het is een soort 'boodschap' naar mensen die het dichten kennelijk niet (óf juist wel?) snappen. Ik heb er verder niet veel mee, hoewel de climax alles een beetje omdraait (het dichten als 'jezelf misleiden') spreekt het me gewoonweg niet aan.
Het tweede stuk vind ik veel leuker, vooral het 'alleen de bloemen groeien' vind ik een erg originele vondst. Het is een vrolijk en tegelijkertijd droevig gedicht, tenminste in mijn interpretatie. Vrolijk door het rustige karakter van het gedicht zelf, net als de regen. Droevig doordat het ook een metafoor kan zijn voor het mensenleven. Wat je ook doet, uiteindelijk zal het zijn alsof je nooit geleefd hebt... ...maar de bloemen groeien. (het leven gaat door) Oh en laat ik in dit topic gelijk even gebruik maken van de mogelijkheid om reclame te maken voor mijn eigen gedicht over regen, leegte en vergeten. |
![]() |
||
Citaat:
Bedankt voor de reacties allemaal ![]()
|
|