Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-08-2004, 22:54
Noddy
Noddy is offline
Laatst vertelde mijn zus dat mijn moeder vertelde dat ze gewon heeft doorgerookt toen ze zwanger van mij en mijn zus was. Ze zei ook dat ze had gehoord dat dat het gewicht van het kind kan beďnvloeden, maar dat ze dat niet gelooft.
Nou zijn mijn zus en ik niet echt dik, maar er zou best wat afmogen. We eten toch heel gezond, soms wel wat tussendoor ofzo, en we bewegen redelijk veel. Dus daar kan het niet aan liggen. Heeft dit er nou mee te maken dat mijn moeder rookte tijdens de zwangerschap of is dit gewoon bullshit en hebben we gewoon aanleg hiervoor?
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 22:58
Balance
Balance is offline
Het lijkt mij onzin. Misschien kan het wel wat uitmaken voor het gewicht van de baby bij zijn/haar geboorte, maar na 15 jaar komt het niet meer door het roken volgens mij.
Oud 14-08-2004, 23:24
Elmoo
Elmoo is offline
Idd kan dat niet echt liggen aan het roken tijdens de zwangerschap... wel is bewezen dat kinderen klein(er) blijven als de moeder rookt tijdens de zwangerschap en dat het ook schade kan aanbrengen aan het kind.
Maar dik worden/zijn hoort hier volgens mij niet bij.
Oud 15-08-2004, 01:14
Verwijderd
Roken tijdens de zwangerschap is bijzonder schadelijk en dom maar je geeft je ongeboren kind er niet een grotere kans op overgewicht mee.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 01:38
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
Elmoo schreef op 15-08-2004 @ 00:24 :
Idd kan dat niet echt liggen aan het roken tijdens de zwangerschap... wel is bewezen dat kinderen klein(er) blijven als de moeder rookt tijdens de zwangerschap en dat het ook schade kan aanbrengen aan het kind.
Maar dik worden/zijn hoort hier volgens mij niet bij.
Heu .. dat hoeft ook niet altijd zo te zijn. Mijn moeder ging vanwege dit idee extra veel roken toen ze in verwachting was van mij, omdat mijn oudere broer al zo lang was. Met als resultaat, uiteraard, dat ik bij de geboorte nog langer was dan m'n broer.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 01:44
Daevrem
Daevrem is offline
Het kan schadelijk zijn. Alle stoffen die door jouw lichaam gaan gaan ook door het lichaam van het kind. Eigenlijk is het kind een onderdeel van je lichaam. Ik zou zeker stoppen met roken(en na de zwangerschap ook niet meer beginnen).
Oud 15-08-2004, 06:18
Maarten
Maarten is offline
Niet erg handig van je moeder nee, maar het lijkt me sterk dat het je gewicht beinvloedt. Ik denk dat het 1 van die fabeltjes is die verzonnen is door mensen doordat veel vrouwen die stoppen met roken ook aankomen. Dus denken ze, als de baby uit de moeder is kan hij niet meer roken en dus zou hij moeten aankomen.

Denk dat het daar op gebaseerd is, but its just a wild guess
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 09:10
Mara
Mara is offline
Ik dacht juist dat 't zo was dat als een moeder rookt tijdens de zwangerschap, dat de baby dan lichter is tijdens de geboorte, maar dat 't voor 't verdere leven weinig uitmaakt (qua gewicht).
Lijkt me opzich wel logischer, de omstandigheden zijn slechter voor 't kind in de baarmoeder en ontwikkelt zich dus 'minder' en blijft dus kleiner.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 09:12
Mara
Mara is offline
Hier heb ik wat:

Hoe schadelijk is roken in de zwangerschap?
Tijdens de zwangerschap krijgt de ongeboren baby via de navelstreng voedingsstoffen en zuurstof. Als de moeder rookt, komen schadelijke stoffen als nicotine en koolmonoxide via de navelstreng in het bloed van de ongeboren baby. De hoeveelheid nicotine in het bloed is bij het kind zelfs hoger dan bij de moeder. Als gevolg van de koolmonoxide krijgt het kind minder zuurstof, waardoor de conditie van de ongeboren baby achteruit gaat. Bij de geboorte is een baby van een rokende moeder gemiddeld 200 gram lichter en is dus minder sterk. Daardoor is er een grotere kans om tijdens de geboorte te overlijden. Andere negatieve gevolgen van roken tijdens de zwangerschap zijn:
- een grotere kans op een miskraam
- problemen met de placenta
- een te vroeg geboren kindje
- een grotere kans op een doodgeboren kindje
- na de geboorte heeft het kindje een groter risico om aan wiegendood te overlijden.

Dit komt van de site van Stivoro
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 11:15
kimberley
kimberley is offline
Mijn moeder heeft toen ze zwanger was van mij gewoon stevig doorgerookt. Ik heb ontiegelijk veel ziektes en afwijkingen e.d.
Bij mn zus heeft ze niet gerookt en die mankeert ook echt helemaal niks. Ik weet niet of dat met het roken te maken heeft, maar het zou wel kunnen.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 11:18
Verwijderd
Citaat:
kimberley schreef op 15-08-2004 @ 12:15 :
Mijn moeder heeft toen ze zwanger was van mij gewoon stevig doorgerookt. Ik heb ontiegelijk veel ziektes en afwijkingen e.d.
Bij mn zus heeft ze niet gerookt en die mankeert ook echt helemaal niks. Ik weet niet of dat met het roken te maken heeft, maar het zou wel kunnen.
mag ik vragen wat je oa hebt?
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 13:31
leipe yugo
leipe yugo is offline
nu we het hier toch over hebben hoe denken jullie er over als jullie vriendin zwanger is en zij toch rookt en mischien ook nog wel drinkt .

ik weet van me zelf dat ik het wel aan mij vriendin zou vragen hoe zij er over denkt voordat ik haar zwanger maak (ik bedoel me besluiten een kindje te maken).
Oud 15-08-2004, 13:44
rare kwast
rare kwast is offline
roken kan een nadelige invloed hebben op de groei van het kindje

maar zoals alles in het leven het kan en hoeft niet altijd zo te zijn....mijn moeder heeft ook gerookt toen ze zwanger van mij en mn broertje was

ik ben zwaar gestoord en mn breortje niet
nee ik had astma maar verder nergens last van mn broertje helemaal nier

en roken tijdens zwangerschap vergroot de kans op tussentijdse bloedingen
Oud 15-08-2004, 16:56
Hulk
Hulk is offline
volgens mij staat dit zelfs OP een pakje sigaretten als waarschuwing
Oud 15-08-2004, 16:56
Saarah
Saarah is offline
Ik heb ook gehoord dat de groei van het kindje ervan wordt verstoord, maar...
M'n beide ouders roken, en mn moeder ook toen ze zwanger van mij was, ik ben zelf zéker niet klein, eerder groot. De ouders van een vriendin van me hebben nooit gerookt en die vriendin is echt superklein
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 16:59
Hulk
Hulk is offline
ik heb hem al gevonden

Roken tijdens de zwangerschap is slecht voor uw baby

Roken zorgt ervoor dat het bloed minder zuurstof kan transporteren. Dit komt door de koolmonoxide. Koolmonoxide neemt de plaats in van zuurstof op de rode bloedcellen die in het bloed zorgen voor het zuurstoftransport. Doordat de zuurstofvoorziening bij de moeder niet is zoals hij zou moeten zijn, is hij dat ook niet bij het kind. De bloedsomloop van de baby is immers verbonden met die van de moeder. Het kind kan door het roken van de moeder minder goed groeien.

Gemiddeld zijn kinderen van vrouwen die hebben gerookt tijdens de zwangerschap 200 gram lichter. Het idee dat de bevalling gemakkelijker zou gaan, is niet waar. Het lastigste bij een bevalling is namelijk het hoofdje van de baby.
Bovendien zijn moeder en kind door het roken ook in een mindere conditie. En een bevalling is hard werken, zowel voor moeder als kind, daarbij komt een goede conditie van pas.
Oud 15-08-2004, 17:54
Mara
Mara is offline
Citaat:
Daster schreef op 15-08-2004 @ 17:59 :
ik heb hem al gevonden

Roken tijdens de zwangerschap is slecht voor uw baby

Roken zorgt ervoor dat het bloed minder zuurstof kan transporteren. Dit komt door de koolmonoxide. Koolmonoxide neemt de plaats in van zuurstof op de rode bloedcellen die in het bloed zorgen voor het zuurstoftransport. Doordat de zuurstofvoorziening bij de moeder niet is zoals hij zou moeten zijn, is hij dat ook niet bij het kind. De bloedsomloop van de baby is immers verbonden met die van de moeder. Het kind kan door het roken van de moeder minder goed groeien.

Gemiddeld zijn kinderen van vrouwen die hebben gerookt tijdens de zwangerschap 200 gram lichter. Het idee dat de bevalling gemakkelijker zou gaan, is niet waar. Het lastigste bij een bevalling is namelijk het hoofdje van de baby.
Bovendien zijn moeder en kind door het roken ook in een mindere conditie. En een bevalling is hard werken, zowel voor moeder als kind, daarbij komt een goede conditie van pas.
Als je het topic had doorgelezen had je gezien dat ik al een tekst had gegeven incl. bron.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 18:29
rare kwast
rare kwast is offline
het is ook te zien aan de placenta of er gerookt is gedurende de zwangerschap (meer dan een pakkie )
Oud 15-08-2004, 19:29
Hulk
Hulk is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 15-08-2004 @ 18:54 :
Als je het topic had doorgelezen had je gezien dat ik al een tekst had gegeven incl. bron.
Ik had dat wel gezien hoor... als je het topic had doorgelezen had je gezien waarom ik het postte

edit: excuses voor het ontbreken van de bron
Oud 15-08-2004, 22:38
Roos
Roos is offline
Toevoeging: als je tijdens de zwangerschap blijft doorroken, is de kans groter dat jouw kind later ook gaat roken. Of het kind heeft meer kans om verslaafd te raken, iets in die trand. Dat las ik laatst in het Psych Magazine (geloof ik).
Oud 16-08-2004, 10:58
SuperSanne
SuperSanne is offline
dat kan zeer zeker het geval zijn. Onderzoek heeft uitgewezen dat kinderen van ouders die gerookt hebben tijdens de zwangerschap vaak meer last van overgewicht hebben dan kinderen die gewoon "gezond" hebben kunnen groeien. Of dit ook bij jou het geval is, weet ik niet. het kan ook aanleg zijn of toch iets anders
Oud 16-08-2004, 11:18
kevertje84
kevertje84 is offline
ach wetenschappers weten nog lang niet wat nou precies de invloed van roken op het ongeboren kind heeft. Maar volgens mij heeft het gewicht heel veel te maken met aanleg en leefgewoonte en miss dat roken ergens invloed heeft...

Regels voor berichten