Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-04-2004, 09:23
Verwijderd
Wie van jullie heeft er wel eens een dejavu?
Ik heb er dagelijks minstens wel eentje, soms is het best wel eng, soms is het wel grappig.
Wie weet waar deze herinneringen vandaan komen, of hoe je die opeens kan krijgen?
Advertentie
Oud 18-04-2004, 10:53
Verwijderd
Heb ze zelf ook wel eens en is heel erg raar als je het door hebt dat je er een hebt en je kan dan nog voorspellen wat er gaat gebeuren en het dan nog uitkomt ook. Weet helaas niet waar ze vandaan komen...
Oud 18-04-2004, 11:43
Verwijderd
Jaaah, dat heb ik ook vaak.. De laatste tijd issut wat minder, maar soms had ik er wel een paar op een dag. Idd soms best angstaanjagend, maar volgens mij hoef je er niet bang voor te zijn.. Zelf denk ik dat je het krijgt, doordat je iets ECHT al eerder mee hebt gemaakt.. Of dat je het eerder gedroomd hebt.. Of in je vorige leven.. Ik weet t ook niet precies..
Oud 18-04-2004, 11:50
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
het is heel simpel, je ziet iets en het wordt opgeslagen in je geheugen. Soms kan het zo zijn dat het beeld al is opgeslagen in je geheugen nog voordat je hersenen het signaal van je ogen door hebben gekregen. Je ziet het dus en gaat het vergelijken met wat al in je geheugen staat en komt precies hetzelfde tegen, dat is namelijk iets eerder daar neergezet. Zo lijkt het alsof het 2 keer gebeurt.
Oud 18-04-2004, 13:41
Verwijderd
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 18-04-2004 @ 12:50 :
het is heel simpel, je ziet iets en het wordt opgeslagen in je geheugen. Soms kan het zo zijn dat het beeld al is opgeslagen in je geheugen nog voordat je hersenen het signaal van je ogen door hebben gekregen. Je ziet het dus en gaat het vergelijken met wat al in je geheugen staat en komt precies hetzelfde tegen, dat is namelijk iets eerder daar neergezet. Zo lijkt het alsof het 2 keer gebeurt.
Dus eigenlijk zit er maar een fractie van een seconde tussen het opslaan van het beeld zelf, en het zien van het beeld.
Maar het lijkt alsof je het in een droom ofzo hebt gezien, en dan pas later het nog 1x ziet.
Oud 18-04-2004, 14:00
farrar-misty
farrar-misty is offline
ik kan het proberen uit te leggen hoewel ik zeker weet dat het nogal vaag overkomt -wat tussen haakjes staat is achtergrondinfo-

ik was op turnkamp en we lagen met de meisjes 's avonds in de tent. ik was un beetje moe en staarde voor me uit terwijl het meisje voor me tegen me aan stond te praten en een meisje verderop in de tent een verhaal aant vertellen was. er was niets aan de hand. op een gegeven moment hoorde ik het meisje dat druk bezig was een verhaal te vertellen roepen: sikkie sikkie en ze deed iets met haar handen bij haar kin. ik lette ineens op en wist zeker dat ik het al eens eerder had meegemaakt... neej ik wist heel zeker dat ik het wel een had gedroomd en dan ook precies zo... maar later dacht ik nee dat KAN niet want ik kon neit weten bij wie ik in de tent zou liggen want die meisjes kende ik grotendeels niej eens.... dus vreemd.... '

het is misschien heel onboeiend dit verhaal maar het hele dejavu gebeuren is weirder dan weird....

ik heb het trouwens nog een aantal x dingen meegemaakt die een beetje op dejavu en vooruitblikken lijken maar die zijn te vreemd om te vertellen....
Oud 18-04-2004, 14:03
farrar-misty
farrar-misty is offline
Citaat:
Sup3rSon1c schreef op 18-04-2004 @ 14:41 :
Dus eigenlijk zit er maar een fractie van een seconde tussen het opslaan van het beeld zelf, en het zien van het beeld.
Maar het lijkt alsof je het in een droom ofzo hebt gezien, en dan pas later het nog 1x ziet.
aha....

t klinkt heeeel logisch... maar waarom geloof ik het nog niet honderd procent?
Oud 18-04-2004, 14:16
Anteverta
Anteverta is offline
Zo is het wel hoor, van dat opslaan in je geheugen
t kan niet uit je vorige leven komen, want dan zou je dit leven dus 2 keer leven, met precies dezelfde gebeurtenissen en personen.

Ik heb wel zelf ook regelmatig dejavu
soms dagen niet, en soms 3 op een dag
ik heb het soms zelfs zo sterk dta ik andermans zinnen af kan maken omdat ik toch al weet wat ze gaan zeggen
Oud 18-04-2004, 17:53
farrar-misty
farrar-misty is offline
Dat van die zinnen afmaken heb ik ook heel vaak. Als je iemand heel goed kent en aanvoelt is het soms net of je gedachten kan lezen en hoef je elkaar alleen maar aan te kijken om een heel verhaal te vertellen. Maar ook als leraren bijvoorbeeld iemand uit gaan keizen zonder diegene ook maar aan te kijken kan je het soms ook gewoon voelen aankomen. Niet dankzij enige structuur van de leraar maar volgens mij omdat je onbewust seinen doorgeeft aan anderen. Maar dit heeft al helemaal niets meer met die dejavu te maken.

En over dat vorige leven klopt idd niet. Maar volgens mij kun je dejavu's onderling niet allemaal met elkaar vergelijken. Want ik heb ook wel eens gehad dat ik gedroomd had over een oude stad en die droom was zo mooi en spannend dat ik hem jaren nog onthouden heb. Vorige zomer was ik in frankrijk en toen we in een dorpje bij Castets waren wist ik echt 100% zeker dat ik hierover gedroomd had. Is dit dan ook een dejavu? En ik weet niet hoe ik dit zou kunnen verklaren met die geheugen-theorie..?
Oud 18-04-2004, 18:53
Verwijderd
Citaat:
farrar-misty schreef op 18-04-2004 @ 18:53 :
Dat van die zinnen afmaken heb ik ook heel vaak. Als je iemand heel goed kent en aanvoelt is het soms net of je gedachten kan lezen en hoef je elkaar alleen maar aan te kijken om een heel verhaal te vertellen. Maar ook als leraren bijvoorbeeld iemand uit gaan keizen zonder diegene ook maar aan te kijken kan je het soms ook gewoon voelen aankomen. Niet dankzij enige structuur van de leraar maar volgens mij omdat je onbewust seinen doorgeeft aan anderen. Maar dit heeft al helemaal niets meer met die dejavu te maken.

En over dat vorige leven klopt idd niet. Maar volgens mij kun je dejavu's onderling niet allemaal met elkaar vergelijken. Want ik heb ook wel eens gehad dat ik gedroomd had over een oude stad en die droom was zo mooi en spannend dat ik hem jaren nog onthouden heb. Vorige zomer was ik in frankrijk en toen we in een dorpje bij Castets waren wist ik echt 100% zeker dat ik hierover gedroomd had. Is dit dan ook een dejavu? En ik weet niet hoe ik dit zou kunnen verklaren met die geheugen-theorie..?
Ja, want omdat je die droom hebt onthouden, heb je dus ook de beelden ervan onthouden. Dit is een volgens mij zogenaamde flash-forward, dat je in je droom ziet wat ook gaat gebeuren zeg maar. Maar dan is een dejavu het tegenovergestelde daarvan, een flashback.

(P.S. nogal moeilijk uit te leggen dit)
Oud 19-04-2004, 12:05
beaming eye
beaming eye is offline
ik noem het ook wel hersen bedrieging....
ik sluit me dus verder bij wat "gespleten geest" schreef aan.

Veel mensen vinden het leuk het volgens mij te asocieren met dingen die ze in vorig leven hebben gezien ofzo.. of denken dat ze een voorspellende macht hebben....
volgens mij is dat duidelijk gewoon een verschijnsel van jezelf opkrikken... belangerijk gaan voelen, en geacepteert proberen te worden.......

ik blijf derbij dat de mens maar een zucht is... de 1 iets langer en wat dieper
Oud 19-04-2004, 17:07
farrar-misty
farrar-misty is offline
Citaat:
beaming eye schreef op 19-04-2004 @ 13:05 :
ik noem het ook wel hersen bedrieging....
ik sluit me dus verder bij wat "gespleten geest" schreef aan.

Veel mensen vinden het leuk het volgens mij te asocieren met dingen die ze in vorig leven hebben gezien ofzo.. of denken dat ze een voorspellende macht hebben....
volgens mij is dat duidelijk gewoon een verschijnsel van jezelf opkrikken... belangerijk gaan voelen, en geacepteert proberen te worden.......

ik blijf derbij dat de mens maar een zucht is... de 1 iets langer en wat dieper
mooi gezegd hor (beetje onderschattend misschien). Misschien heb je wel gelijk maar er blijft een -misschien ook niet- en daarom kletsen we gewoon even verder......
Oud 19-04-2004, 17:10
farrar-misty
farrar-misty is offline
Citaat:
Sup3rSon1c schreef op 18-04-2004 @ 19:53 :
Ja, want omdat je die droom hebt onthouden, heb je dus ook de beelden ervan onthouden. Dit is een volgens mij zogenaamde flash-forward, dat je in je droom ziet wat ook gaat gebeuren zeg maar. Maar dan is een dejavu het tegenovergestelde daarvan, een flashback.

(P.S. nogal moeilijk uit te leggen dit)
nou je hebt t goe uitgelegd hor! (als ik begrijp zoals ik het moet begrijpen)

Maar over die flash-forward..... dat kan ik me niet indenken want dat zou betekenen dat de toekomst al geschreven staat (waar ik me ook niets van kan indenken) en dat ik die zou kunnen zien....??? denk het niej.... maar het kan natuurlijk ook gewoon pure toeval zijn...... of gebeurt alles met een reden?
Oud 19-04-2004, 17:55
Verwijderd
Citaat:
farrar-misty schreef op 19-04-2004 @ 18:10 :
nou je hebt t goe uitgelegd hor! (als ik begrijp zoals ik het moet begrijpen)

Maar over die flash-forward..... dat kan ik me niet indenken want dat zou betekenen dat de toekomst al geschreven staat (waar ik me ook niets van kan indenken) en dat ik die zou kunnen zien....??? denk het niej.... maar het kan natuurlijk ook gewoon pure toeval zijn...... of gebeurt alles met een reden?
Nou ja, ik zou niet meteen zeggen dat de toekomst al geschreven staat, want je weet nooit wat er gaat gebeuren.
(Alleen met tijdmachines kun je de toekomst veranderen )
Maar die flash-forwards in je droom zouden dus korte beelden moeten zijn van de toekomst. Je onthoudt soms niet alle dromen, soms vergeet je ze spontaan als je wakker wordt. Maar als je dan precies dat beeld weer ziet wat je in je droom hebt gezien, dan denk je van 'huh' dit heb ik al eerder gezien.

(Bleeh wat een kutonderwerp heb ik eigenlijk gekozen )
Oud 25-04-2004, 20:30
sn0w
sn0w is offline
is n déja vu, dat je héél kort van tevoren al weet wat er gaat gebeuren, en dan is t al gebeurd? Ofzo...
Ik heb wel s, dan weet je echt nog minder dan een seconde van tevoren wat er gaat gebeuren, omdat het al s eerder is gebeurt (lijkt zo, omdat je het al weet) maar omdat het zo snel gebeurt, weet je niet eens of je het nou voorspelde of dat het gewoon gebeurde
nou snap ik zelf niet helemaal meer wat ik bedoeld eigelijk
Oud 25-04-2004, 21:47
Ceiridwen
Ceiridwen is offline
Een vader van een vriendin van me had het een keer heel duidelijk uitgelegd. Het enige wat me er nog van bijstaat is dat hij zei dat het komt omdat je ene hersenhelft dan langzamer werkt dan het andere (ofzoiets) en dat er dan inderdaad pas later een seintje wordt doorgegeven naar je ogen. Of andersom.
Oud 27-04-2004, 22:09
Isa
Isa is offline
ik heb voortdurend dejavus, als ware ik stees door de tijd heen teruggetrokken word, steeds iets ander.,s
Oud 03-05-2004, 22:10
DvoorA
DvoorA is offline
ik heb vaak deja-vu's. Soms weet ik dan al wat ik of de ander ga zeggen, ben ik me daar bewust van, heel vreemd. Soms heb ik het als ik iemand zie, dat ik denk: hey, jij!, terwijl diegene een volslagen vreemde voor me is. Deja vu's begrijp ik niet, maar ik vind ze wel spannend.
Oud 03-05-2004, 23:32
Verwijderd
Toch vreemd dat zo'n discussie nog doorgaat terwijl de verkaring al lang genoemd is, alleen niet helemaal correct:

Als de signalen van het beeld je hersenen niet hebben bereikt kan er ook niets opgeslagen worden. Het subtiele verschil zit in het bewust meemaken van wat je ziet, oftewel het realiseren ervan, en de registratie in de hersenen.

Het is gewoon alsof een deel van de hersenen een tikkeltje uit de maat loopt met een ander deel. Simpel gezegd de hik in je hersenen. Je realiseert je pas dat je iets gezien hebt nadat het opgeslagen is, net als een herinnering van een tijd terug.

Vorige levens is wel heel erg ver gezocht.
Oud 04-05-2004, 20:33
Verwijderd
Citaat:
Wild Wizard schreef op 04-05-2004 @ 00:32 :
Vorige levens is wel heel erg ver gezocht.
Ja.
Oud 17-07-2004, 14:36
kitkat
kitkat is offline
ik heb dat eigenlijk best wel vaak. Dan doe ik iets of zie ik iets en dan denk ik bij mezelf egt zo van dit heb ik al mee gemaakt en diegene gaat dat, dat en dat nu doen
heel raar maar 't schijnt dat me ma dat vroeger ook had toen ze even oud was als mij
Oud 17-07-2004, 19:25
Puss in boots
Puss in boots is offline
Volgens mij heeft ieder1 wel dejavu's Dus het is nie zow bijzonder tog?
Oud 17-07-2004, 21:54
Verwijderd
Citaat:
Puss in boots schreef op 17-07-2004 @ 20:25 :
Volgens mij heeft ieder1 wel dejavu's Dus het is nie zow bijzonder tog?
offtopic: jij hebt echt een goed gekozen nick
Oud 21-07-2004, 18:26
KimS
KimS is offline
het kan wel van n "vorig leve" zijn.. kijk maar naar de film Kate & Leopold
Oud 22-07-2004, 14:35
11568
11568 is offline
Vroeger zo vaak gehad, nu nog zelden.
Advertentie
Oud 25-07-2004, 17:57
Q
Q is offline
Iedereen heeft wel eens een dejavu en het verhaal van het haperen van het geheugen klopt. Je neemt iets waar en dat wordt eerst opgeslagen in het geheugen dan dat het wordt verwerkt waardoor het lijkt alsof het al in het geheugen zat. Vergeet niet dat de menselijke hersenen nog altijd sneller zijn met het verwerken van informatie dan de beste super-computer op aarde.
Oud 26-07-2004, 12:53
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Sup3rSon1c schreef op 18-04-2004 @ 10:23 :
Wie van jullie heeft er wel eens een dejavu?
Ik heb er dagelijks minstens wel eentje, soms is het best wel eng, soms is het wel grappig.
Wie weet waar deze herinneringen vandaan komen, of hoe je die opeens kan krijgen?
het is vrij normaal. en niet eng.
en dat van zinnen afmaken van farrar-misty heb ik ook zo vaak. met mijn vriendin. en dan zeggen we altijd allebei hetzelfde tegelijk. .
het verschil tussen droom en realiteit is voor sommige onder ons ook moeilijk te onderscheiden. ik sluit mijzelf daarbij in het minst niet uit.
Oud 27-07-2004, 19:30
Daevrem
Daevrem is offline
Synchronisatiefout in je hersenen.
Oud 29-07-2004, 15:41
wup
wup is offline
Het is toch dat je met je verkeerde geheugen denkt?

langetermijn ipv kortetermijn ofzo...best grappig eigelijk
Oud 03-08-2004, 18:00
Adrenaline
Adrenaline is offline
Citaat:
Sup3rSon1c schreef op 18-04-2004 @ 14:41 :
...raar.
ik weet zeker dat ik het namelijk droom en dat soms 2 weken van tevoren.
Oud 03-08-2004, 18:57
Verwijderd
af en toe wel eens, bijvoorbeeld dat je al een tijdje op een plek bent en dan al het gevoel hebt dat je een gesprek al hebt gevoerd. Maar soms is de uitkomst dan net anders.
Oud 10-08-2004, 12:58
Jilliej
Jilliej is offline
Iedereen heeft wel een keer een dejavu, ik had het toevallig gister avond nog , het zijn meestal de normaalste dingen.....
Oud 10-08-2004, 15:05
Verwijderd
een deja vu hoeft niet een beeld van de toekomst te geven......

een voorbeeld..... Je ziet een persoon voor het eerst maar wanneer je die persoon ziet weet je dat je die persoon eerder hebt gezien, dat kan ook een deja vu zijn.

Iedereen heeft het vast wel eens. ik denk alleen dat niet iedereen er op let...

Ik heb ook wel eens dingen die ik weet maar of het nou deja vu's zijn ik heb zo mijn twijfels....

Ik heb eens gehad dat ik met mijn ouders mijn oma opging halen aan de andere kant van Nederland.... maar toen ze bij ons op de terug weg dus in de auto zat voelde ik dat er wat met haar ging gebeuren.... ik werd steeds iets misselijker kreeg het benauwd enzo ....... nog geen 5 minuten later stond mijn oma buiten de auto over te geven......

Een ander iets was dat ik met met mijn moeder in Nijverdal ging winkelen voordat ik in de auto stapte wist ik dat er ergens in nijverdal een ongeluk zou gebeuren.......
over een stuk waar ik moest lopen om over te steken wist ik dat het daar zou gebeuren....... En ja hoor er gebeurde toch daadwerkelijk een ongeluk.......
Oud 10-08-2004, 17:55
Verwijderd
Volgens mij heeft iedereen dit wel eens. Ik dus ook wel, ach zo bijzonder is het niet.
Oud 10-08-2004, 18:02
Jilliej
Jilliej is offline
Ik weet dat het hier niks mee te maken heeft, maar ik moet het wel ff vertellen,
Ik was gister bij mun vriendin slapen , en kreeg groeipijn, de volgende dag vertelde mijn moeder mij, dat ze die avond ervoor, dacht dat ik of mijn broer groeipijn had, en hut was zo !
Oud 11-08-2004, 21:18
Noddy
Noddy is offline
Ik heb vaak dat ik het idee heb dat het de derde keer is dat ik het mee maak. Heel vaag, op dat moment denk ik dan dat ik het eerder heb meegemaakt, en dat ik toen ook dacht dat ik het eerder had meegemaakt.
Heel vaag.
Advertentie

Regels voor berichten