Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-05-2002, 20:04
tacidvs
tacidvs is offline
Ja, dat is lastig. Heb je al die leuke artikelen die hier wel eens worden aangedragen, alle KIJKS!, alle N&T's, alles wat je op school tegen bent gekomen en de rest, kortom: alles wat over gedrag m.b.t: voortplanting, relaties, lichaamstaal en groepsgezeur, gememoreerd, kom je er zelf in terecht. Voor de mensen die geen zin hebben zich in voorgaande zin te verdiepen: eh, pech Overnieuw.

Ik weet veel van: voortplanting, relaties, lichaamstaal en groepsvorming. Maar nu wordt het heel erg vervelend. Ik ben en wordt steeds meer onderdeel van een bepaalde groep, namelijk eentje die uit 'adolescenten' bestaat. Ze zijn, net als ik, erg voorspelbaar. Hun gedrag m.b.t mij en elkaar is (voor mij) erg doorzichtig. Daardoor komen ze wat 'emmerend' over op mij. Probleem is, ik kan het goed mishebben, dat een of enkelen een of andere relatie met mij aan willen knopen. Ik kan echter mijn kennis niet uitschakelen: ik plaats mij boven hen. Maar die relaties, wat het ook mogen worden, lijkt me leuk. Eh, voordat ik nog langer zo doorga: HELP!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-05-2002, 20:31
Gothic
Gothic is offline
Ja? Wat is je punt, wat wil je van mensen met dit topic?
Oud 17-05-2002, 20:34
tacidvs
tacidvs is offline
Mijn punt... eh, ja. Mijn punt. Wat moet ik doen om toch een relatie te krijgen met die een of meerdere personen? Ik heb een beetje een voorzienig gevoel, weet niet. Ik voel me buiten/boven het systeem staan, terwijl ik dat eigenlijk sta. Ik ben (goh?) in de war momenteel.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2002, 20:47
Frida
Frida is offline
Ik begrijp niet meteen wat hier allemaal wordt gezegd
De groep waar je steeds meer en meer gaat "bijhoren" is té voorspelbaar voor jou?

En je wil dingen vinden in die groep die je niet voorspelt, dus een beetje wat nieuws en fris... om een band te kunnen creëren?

Als ik een beetje in de goede richting zit (anders moet je het eens proberen op een andere manier uit te leggen?)
zou ik met die mensen nieuwe situaties gaan vormen, Bewust eens iets ongewoons doen, en dan "leren kennen" en "banden vormen" door bepaalde situaties. Kweet niet meteen een voorbeeld euh... ook door contacten langduriger en vaker aan te halen zie je het induviduele verschil in vele pas naar boven komen... toch?
Oud 17-05-2002, 21:03
tacidvs
tacidvs is offline
Frida: dank u. Het probleem is eigenlijk dat ik zó buiten 'hun' communicatiesysteem sta: Ik kan hun acties verklaren, beredeneren wat hun volgende stap is. Ik weet teveel, ik ben geen 'gelijke partner'. En dan niet partner als in een relatie, maar meer als 'omgangspartner'. Het is een beetje vaag, ik zal proberen een voorbeeld te geven.

Het begint gewoon: ik zie een stel lui naar mij kijken en onderling smispelen. Een paar dagen later gaat er een in een debatgroep zitten die tegen mijn groep moet debateren, we gaan een stelling afspreken. Er wordt geprobeerd het onderwerp op mij te brengen. Ik houd af, weet niet wat ik met de situatie aanmoet. Ik weet dan dat het een paar dagen gaat duren voor persoon weer iets gaat ondernemen. Dat duurt wat langer, een week. Persoon komt spontaan naast me zitten, wat persoon anders nooit doet. Aan opstelling tafeltjes is duidelijk zichtbaar dat er geen enkele noodzaak toe was, althans, niet duidelijk voor mij. Persoon denkt dat ik het niet doorheb (ik kan paranoïde zijn, dan is dit ge***). Zit de ganse tijd zich met dingen te bemoeien waar ik mee bezig ben, ook zeer ongewoon: ik heb een nogal 'defensieve' persoonlijkheid. Ik denk dan: persoon zal proberen dichterbij te komen, mij duidelijk proberen te maken dat er geen kwaad in de zin is.

Kortom, grote gedragsverandering van persoon t.o.v mij. Dit is zo'n beetje het concreetste wat ik er van kan maken. Ik voel me gemeen, alsof ik de touwtjes in handen heb (of is dat een illusie?), ik denk dat ik de situatie beheers. Ik ben bang dat ik de situatie uitbuit als ik mijn kennis gebruik om persoon tot mijn vriend te maken. Alsof ik dan toneel opvoer, alsof het mijn kennis is die dat doet, niet ik. Ik weet ook niet in hoeverre dit al het geval is. Ik voel me oneerlijk, maar tegelijkertijd weet ik niet of ik wel oneerlijk ben. Ik weet teveel, ik weet het niet meer.

Zoals ik al zei: "ik ben in de war". Ik had gedacht dat dat me niet zou overkomen met al die kennis...
Met citaat reageren
Oud 17-05-2002, 21:27
Frida
Frida is offline
Kweet niet of ik je precies begrijp (ja noem mij traag van begrip, ik wil gewoon zeker zijn dat ik je begrijp...)

Je bedoelt dus euh... dat andere mensen contact zoeken met jou. Daarin komt een gedragsverandering voor... ze proberen de band te scheppen, en start te maken, contacten te leggen op verschillende manieren. En jij hebt het gevoel dat je die toenaderings-acties van deze kan zien aankomen.

en eenmaal die situaties zich dan echt voordoen, weet je niet hoe te reageren? Je raakt in de war. En je hebt het gevoel dat het *weet geen benaming* "onecht" is --> je zag het aankomen, het geeft een gevoel dat jij de situatie beheerst en toneel speelt als je niet toegeeft dat je het zag aankomen??

*zucht* Het spijt me als ik de bal volledig mis sla, k doe mijn best...
Oud 17-05-2002, 21:36
John Sickbock
John Sickbock is offline
Ik geloof dat ik begrijp wat je bedoelt, als het idd is wat ik zelf ook heb.
Wat volgens mij belangrijk is is dit: omdat gedrag min of meer te voorspellen is (lijkt), zegt dat nog niet dat het daarom minder mooi of minder belangrijk is! Goed, het wordt iets 'gewoner', maar mensen blijven nog heeeeeel interessant, ook al kun je een paar dingen die ze doen voorspellen of uitleggen ofzo. Er blijft nog genoeg over!
als je begrijpt wat ik bedoel...
Oud 17-05-2002, 21:50
tacidvs
tacidvs is offline
Ik ben raar, ok. Ik weet niet of ik, als ik al die dingen niet geweten had ook zo gereageerd zou hebben. Ik meen van mezelf te weten dat ik een vriend 'leuk' zou vinden, maar ook als 'project'. Als het bespelen van mensen, voor de lol. Niet dat ik persoon niet aardig vind, ik weet alleen niet of ik het 'zelf' ben, of dat ik onecht ben.

Dit klinkt aanmatigend en wazig, sorry, maar anders dan dit lukt het me niet.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2002, 21:57
Frida
Frida is offline
Citaat:
tacidvs schreef:
Ik ben raar, ok. Ik weet niet of ik, als ik al die dingen niet geweten had ook zo gereageerd zou hebben. Ik meen van mezelf te weten dat ik een vriend 'leuk' zou vinden, maar ook als 'project'. Als het bespelen van mensen, voor de lol. Niet dat ik persoon niet aardig vind, ik weet alleen niet of ik het 'zelf' ben, of dat ik onecht ben.

Dit klinkt aanmatigend en wazig, sorry, maar anders dan dit lukt het me niet.
Je leert zowiezo van gedrag van andere. Je neemt een kennis op over andere, je vormt verwachtingen etc..; Da's toch normaal?

Kbegin het niet meer zoo wazig te vinden ... als je niet zeker bent of je het zelf bent of het eerder zo is dat je de andere bespeelt... kan je je misschien een keer afvragen hoe het psies zat.

Wat zei je? Hoe reageerde je? Waarom zei je dat of reageerde je zo? Hoe kon je het nog doen...
Oud 18-05-2002, 12:35
DarkCat
DarkCat is offline
Mensenkennis is geen slecht iets. 90% van de mensen is doorzichtig, dwz veel van hun acties zijn logisch en kun je van te voren zien aankomen. Soms is dat leuk, soms niet. Soms is het fijn om dingen over je heen te laten komen zonder er teveel over na te denken, zoals een eerste kus van een leuk iemand waarvan je nooit had gedacht dat hij/zij jou leuk vond (beetje lullig voorbeeld, maar goed).
Soms is het fijn om iemand bijna door en door te kennen. Dan voel je je veilig omdat je weet dat die persoon niet opeens met iets verrots en/of onverwachts aan komt zetten ("ik heb je altijd al gehaten").

Tip voor jou; niet teveel nadenken. Ik denk niet dat je dat kunt. Volgens mij ben je niet zo'n gevoelsmens maar hou je je erg beet aan je verstand, aan het 'denken', redeneren, ordenen, om zo voor jezelf veiligheid te creeren. Helemaal geweldig zou zijn als je iemand ontmoette die aan je gewaagd is. En die mensen zijn er vast wel

Cat

ps. zeg het me als ik fout zit met mijn mening en opmerkingen. Ik schrijf alleen op wat ik denk te zien in je stukjes en hoor het dus graag als het niet klopt..
Oud 18-05-2002, 14:59
tacidvs
tacidvs is offline
DarkCat en Frida, bedankt. Het is dat iemand heeft besloten om aanstaande maandag nationaal feest te vieren... Ik heb besloten de confrontatie aan te gaan (That incomplete is your training ) Ik zie wel, zal ik laten weten hoe het uitpakt? In ieder geval en nogmaals dank, nu scoor ik weer een paar puntjes hoger op die assertiviteis-topic (http://forum.scholieren.com/showthre...threadid=92234)

gr,
t
Met citaat reageren
Oud 18-05-2002, 19:56
miep
miep is offline
ik snap ook niet waar je het over hebt....
maar qua titel: ik volg psychologie en ja ik pas altijd alles op mezelf toe. dan snapt ge 't beter he..
Reageren

Regels voor berichten