Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-07-2004, 15:37
Chimera
Chimera is offline
In de Belgische plaats Gellingen, in de Waalse provincie Henegouwen, zijn ten minste vijftien doden gevallen bij een explosie in een gasleiding. Dat heeft het Belgische ministerie van Volksgezondheid bevestigd.

Er zouden zeker tweehonderd gewonden zijn. Gevreesd wordt dat het dodental nog verder zal oplopen, omdat 24 van hen in levensgevaar verkeren.

De explosie vond rond negen uur vanmorgen plaats, plaats toen reparateurs een lek in de gasleiding probeerden te dichten. De schok van de ontploffing was tot tien kilometer in de omtrek te voelen. Een weersatelliet heeft de explosie ook waargenomen.

Het gaat om een ondergrondse aardgasleiding naast de snelweg A8 tussen Brussel en Doornik. Volgens ooggetuigen zijn automobilisten die passeerden op het moment van de ontploffing in hun voertuig verbrand.

Ook twee nabijgelegen fabrieken staan in brand. Omdat er mogelijk giftige rook vrijkomt, moeten omwonenden hun ramen en deuren gesloten houden en mogen zij niet naar buiten.

Hulp
De snelweg is in beide richtingen afgesloten. Dat geldt ook voor kleinere wegen in de omgeving. Ambulances rijden af en aan. Hulpdiensten uit de wijde omtrek zijn ingezet. Mogelijk komt ook versterking uit Frankrijk.

Het leger heeft helikopters naar de rampplek gestuurd om te helpen bij het reddingswerk. In Ath is een crisiscentrum ingericht om de hulpverlening te coördineren.

Het brandwondencentrum in Beverwijk is gevraagd om na te gaan of het slachtoffers van de gasexplosie kan opvangen. Dat meldde directeur Van den Heuvel. "We zijn nu in afwachting van het hulpverzoek." Volgens Van den Heuvel hebben ook de brandwondencentra in Rotterdam en Groningen soortgelijke verzoeken gekregen.

Vakantie
De Belgische premier Guy Verhofstadt heeft zijn vakantie in het Italiaanse Toscane onderbroken. Verhofstadt wordt met een militair vliegtuig naar België gebracht. Hij wil zo snel mogelijk de rampplek bezoeken. Ook andere ministers hebben hun vakantie vanwege de ramp afgebroken.

Koning Albert van België zal zaterdag de plaats bezoeken. Ook hij was op vakantie in het buitenland.

Bron: NOS.nl
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-07-2004, 15:39
Chimera
Chimera is offline
Op dit moment zijn er zo'n 15 doden en 200 gewonden geteld.

Links:
http://www.nos.nl/nieuws/artikelen/2...ieinbelgi.html
http://nu.nl/news.jsp?n=369924&c=29
http://www.hln.be/hln/cch/det/art_17710.html
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 15:40
Verwijderd
Ondergrondse gasleidingen zijn link.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 15:51
Chimera
Chimera is offline
Mja, ze zijn allemaal link. Maar dit was geen gewoon leidingkje. FF kijken of ik die foto kan vinden...

Ah, hier:

Betreft hier een hoofdtransportleiding, je ziet middenboven een persoon staan, om je een idee van de schaal te geven. Die pijp is anderhalve meter in doorsnede. Hoe iemand zo stom kan zijn dat ding lek te slaan is me een raadsel.

Ze hadden 't lek 'gedicht' zeiden ze. Euh, volgens mij mist d'r nog steeds 20m pijp?
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 16:40
Go
Go is offline
Citaat:
nare man schreef op 30-07-2004 @ 16:40 :
Ondergrondse gasleidingen zijn link.
Bovengrondse gasleidingen lijken me nog veel linker.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 16:42
Verwijderd
Tiswah.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 16:45
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 30-07-2004 @ 17:42 :
Tiswah.
Je was me net voor.
Oud 30-07-2004, 17:07
Verwijderd
De arme belgskes
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 17:40
Verwijderd
het is niet plesant
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 19:34
Rachel
Rachel is offline
mjah bah...
hoorde net dat mensen in graanvelden waren gevonden die 100 meter ofzo ver geblazen waren..
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 19:36
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
ik hoorde 100 gewonden
Oud 30-07-2004, 21:49
Marloeske
Marloeske is offline
dat er mensen echt gewoon uit die graanvelden wereden gehaald zag er echt lullig uit
En dat er mensen op de snelweg reden en gewoon verbranden in hun auto... creepy!
Oud 30-07-2004, 21:53
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 30-07-2004 @ 17:42 :
Tiswah.
Oud 30-07-2004, 22:00
Chimera
Chimera is offline
Vind die "tiswah" reacties eigenlijk ronduit vervelend. Kwa doden/gewonen is dit 'groter' dan de vuurwerkramp, en zo ver weg is het niet
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 22:06
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Citaat:
Chimera schreef op 30-07-2004 @ 23:00 :
Vind die "tiswah" reacties eigenlijk ronduit vervelend. Kwa doden/gewonen is dit 'groter' dan de vuurwerkramp, en zo ver weg is het niet
Wat is de discussiewaarde?
Oud 30-07-2004, 22:28
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
RHCP_NAC schreef op 30-07-2004 @ 23:06 :
Wat is de discussiewaarde?
Wat was de discussiewaarde van de vuurwerkramp? Het is nieuws nietwaar, nog groot nieuws ook. Iets hoeft niet perse een politieke kwestie te zijn om nieuwswaarde te hebben, en dat heeft dit zeker. Wil je d'r niks over kwijt, prima, maar ga dan niet lopen etteren.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 22:29
Verwijderd
Het is vervelend voor de betrokkenen. Verder kan het me eigenlijk niet zo veel schelen.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 22:31
McCaine
McCaine is offline
Ik vind dit ook wel iets meer dan 'tiswah'. Jullie moeten niet overdrijven met het dumpen van threads over nieuwsitems.
Oud 30-07-2004, 22:33
Verwijderd
Achja, ik heb een beetje een hekel aan dat "het is dicht bij huis, dus is het erg".
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 22:36
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
McCaine schreef op 30-07-2004 @ 23:31 :
Ik vind dit ook wel iets meer dan 'tiswah'. Jullie moeten niet overdrijven met het dumpen van threads over nieuwsitems.
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=909367

Net zo goed een nieuwsitem, bovendien oud nieuws. Moet het perse over zielige joden/palestijnen gaan om nieuwswaarde te hebben?
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 22:38
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 30-07-2004 @ 23:33 :
Achja, ik heb een beetje een hekel aan dat "het is dicht bij huis, dus is het erg".
Onzin. Er zijn 15 doden gevallen, en dik 100 gewonden waarvan er binnenkort nog een aantal gaan overlijden. Of is het nu niet erg omdat het belgen zijn?

Ik bedoel, ik vind het ook verre van wereldschokkend, maar ik vond die lijkzakken in dat graanveld wel behoorlijk heftig. Beetje kut, levend geroosterd worden
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 22:56
Verwijderd
Nee ok, het heeft inderdaad discussiewaarde - we zijn nu aan het discussiëren over of het discussiewaarde heeft.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 23:25
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef op 30-07-2004 @ 23:00 :
hm in Enschede kwamen 22 mensen om het leven en waren velen honderden mensen het slachtoffer.....tsja........trieste post dit....geen discussie.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 00:29
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Ik vind dat het best open kan blijven. Vooral aangezien het nog niet duidelijk is hoe het zover heeft kunnen komen.
Oud 31-07-2004, 10:21
Verwijderd
ik vind het heel erg dat dit gebeurd is, maar ook erg dat het vergeleken 'moet' worden met rampen als enschede. Waarom zou je het vergelijken, ze zijn per ramp al even erg, ik denk niet dat je dan een discussie kan gaan voeren over welke het ergste is.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-07-2004, 12:35
Tiño
Tiño is offline
t is gewoon heel erg...oke t is wat verder van huis,maar je kunt het niet vergelijken met de vuurwerkramp, ja t kan wel,maar dat werkt niet he, verder is het echt heel erg voor iedereen, en zeker geen ''tiswah''.zo.
Oud 31-07-2004, 15:05
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Dus...ze hebben niet even opgezocht of er ergens een leiding lag toen ze daar gingen graven? Of is dat in België net zo slecht geregeld als in Nederland?
Oud 31-07-2004, 16:55
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Citaat:
Chimera schreef op 30-07-2004 @ 23:28 :
Wat was de discussiewaarde van de vuurwerkramp? Het is nieuws nietwaar, nog groot nieuws ook. Iets hoeft niet perse een politieke kwestie te zijn om nieuwswaarde te hebben, en dat heeft dit zeker. Wil je d'r niks over kwijt, prima, maar ga dan niet lopen etteren.
Toch is er nog geen echte dicussie op gang.
Oud 31-07-2004, 19:36
TD
TD is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 30-07-2004 @ 23:33 :
Offtopic: Omgekeerd kan je ook een hekel hebben aan dat "het heeft geen directe invloed op mij (zoals de meeste nieuwstopics?!) dus kan het me eigenlijk weinig schelen dus post ik maar 'tiswah'..."
Heeft het dan überhaupt nog nut nieuws te posten dat 'tiswah-posters' zoals jij niet direct beïnvloedt
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 19:40
TD
TD is offline
Citaat:
RHCP_NAC schreef op 31-07-2004 @ 17:55 :
Toch is er nog geen echte dicussie op gang.
Je zou het zoals de poster boven je kunnen hebben over de veiligheidskwestie bij dit soort zaken.

De precieze oorzaak is nog steeds onbekend maar het gebrek aan (voldoende of goede) veiligheidsmaatregelen bij werken aan of in de buurt van dergelijke gasleidingen heeft zeker een discussiewaarde in dit verband.

Citaat:
Dus...ze hebben niet even opgezocht of er ergens een leiding lag toen ze daar gingen graven? Of is dat in België net zo slecht geregeld als in Nederland?
Men wist dat er een leiding lag en het is net daarom dat er al preventief brandweer aanwezig was. Het zijn dan ook bijna enkel brandweerlui die omgekomen zijn bij de ramp, blijkbaar had men het risico totaal verkeerd ingeschat ofwel is er bij de werken een (ernstige, menselijke?) fout gemaakt.
Het zou ook niet veroorzaakt zijn door werken aan de leidingen maar door werken in de buurt van deze leiding.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2004, 17:18
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
TDH schreef op 31-07-2004 @ 20:40 :
Men wist dat er een leiding lag en het is net daarom dat er al preventief brandweer aanwezig was. Het zijn dan ook bijna enkel brandweerlui die omgekomen zijn bij de ramp, blijkbaar had men het risico totaal verkeerd ingeschat ofwel is er bij de werken een (ernstige, menselijke?) fout gemaakt.
Euh, nee en nee. Die brandweer was pas ter plaatse toen de mensen die reageerden op een medling dat er een gaslek was reageerden. In zulke gevallen gaat er altijd brandweer mee.

Er zijn ook niet alleen brandweerlieden omgekomen, dat waren er 'maar' 4.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2004, 20:58
Lotte
Lotte is offline
Lijkt me ook erg als je in je huis zit en je niet weg mag.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2004, 22:17
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Chimera schreef op 01-08-2004 @ 18:18 :
Euh, nee en nee. Die brandweer was pas ter plaatse toen de mensen die reageerden op een medling dat er een gaslek was reageerden. In zulke gevallen gaat er altijd brandweer mee.

Er zijn ook niet alleen brandweerlieden omgekomen, dat waren er 'maar' 4.
Minstens 5.

Men was bezig met het lek te herstellen en toen zijn, dat leidt men af uit de brandwonden op hun rug, de brandweerlui die er aan het werken waren op de vlucht geslagen, te laat...
De knal was tot 10km ver voelbaar, kleine atoombom dus qua kracht en hitte: mensen zijn verbrand in auto's die meer dan 'n kilometer van de feiten stonden...

't Was wel ff schrikken toen ik dat 's middags las op internet.

Maar 't is geen ongewone situatie dat er 'n (hoofd)gasleiding onder 'n baan doorgaat, alleen is er dit keer iets misgelopen...
Oud 02-08-2004, 13:12
Daevrem
Daevrem is offline
Dit soort rampen zijn onvermeidelijk. Als je kiest voor industrie met gevaarlijke stoffen en zwaar brandbare stoffen dan kies je ook voor de onvermeidelijke ramp die dat ooit als gevolg zal hebben.
Oud 02-08-2004, 14:11
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 02-08-2004 @ 14:12 :
Dit soort rampen zijn onvermijdelijk. Als je kiest voor industrie met gevaarlijke stoffen en zwaar brandbare stoffen dan kies je ook voor de onvermijdelijke ramp die dat ooit als gevolg zal hebben.
Euh, hoe wil je dan 't gas transporteren? En natuurlijk zijn dergelijke rampen te voorkomen, in een dergelijke hoofdleiding gaan zitten boren levert je automatisch een darwin-award op.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 18:56
No Quiero
No Quiero is offline
Tsja, lap zeg.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 19:08
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Citaat:
TDH schreef op 31-07-2004 @ 20:40 :
Je zou het zoals de poster boven je kunnen hebben over de veiligheidskwestie bij dit soort zaken.

De precieze oorzaak is nog steeds onbekend maar het gebrek aan (voldoende of goede) veiligheidsmaatregelen bij werken aan of in de buurt van dergelijke gasleidingen heeft zeker een discussiewaarde in dit verband.
Dan zou je het ook over die brand in de supermarkt in Paraguay kunnen hebben, en wat wil je zeggen over de veiligheid ehh ja ze hebben niet goed genoeg opgelet, gewoon een menselijke fout die grote gevolgen heeft gehad.
Oud 02-08-2004, 19:12
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 30-07-2004 @ 23:56 :
Nee ok, het heeft inderdaad discussiewaarde - we zijn nu aan het discussiëren over of het discussiewaarde heeft.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 19:13
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Ik vind dit ook een beetje "tiswah". we zijn het er met zijn alle mee eens, het is erg, lullig voor die mensen. En nu dan?
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 19:14
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 02-08-2004 @ 20:13 :
Ik vind dit ook een beetje "tiswah". we zijn het er met zijn alle mee eens, het is erg, lullig voor die mensen. En nu dan?
Daar blijft het bij. Wat zeur je nou?
Oud 02-08-2004, 19:28
No Quiero
No Quiero is offline
DOe dit soort topics maar wg dan
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 19:50
J000NYBOY
J000NYBOY is offline
net zoiets als in enschede maar dan nog erger
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 01:37
Verwijderd
02/08/2004 14:02:20 ( Bron: BELGA)

Gasexplosie Gellingen: Twee Italianen omgekomen - Rouwkapel druk bezocht

(Belga) De jongste voorlopige officiële balans van de gasexplosie in het Henegouwse Gellingen staat op 17 doden, zo is maandagmiddag vernomen van het parket van Doornik. Twee personeelsleden van Diamant Boart zijn gestorven aan de gevolgen van hun verwondingen; één slachtoffer overleed vrijdag om 14 uur in een Antwerps ziekenhuis, het andere slachtoffer bezweek zondag in de late namiddag in het universitair ziekenhuis van Luik.

Deze twee slachtoffers hadden de Italiaanse nationaliteit, aldus het parket van Doornik. De rouwkapel die in Aat werd ingericht ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de gasexplosie in Gellingen, wordt intussen druk bezocht. De rouwkapel in de Georges Roland School, aan de rue Hennepin, is dagelijks toegankelijk van 9 tot 18 uur, maar zondag verlieten de laatste bezoekers pas om 21 uur de kapel. Onder de bezoekers bevinden zich onder meer talrijke delegaties van brandweerkorpsen. (SCS)
Met citaat reageren
Oud 04-08-2004, 09:29
Chimera
Chimera is offline
Volgens 't journaal van vanmorgen staat 't dodental op 18. Gezien 't aantal zwaarverbrande mensen zouden daar nog wel eens een aantal bij kunnen komen.

Ik ben erg benieuwd naar wat nu eigenlijk de oorzaak is. De bouwwerkzaamheden waren al voorbij op het moment dat het lek ontstond, maar het lek zat toevallig wel precies onder de weg. Misschien heeft er een zware kraan gestaan?
Met citaat reageren
Oud 04-08-2004, 12:48
farai
farai is offline
ff reageren hierzo

Tis vandaag hier in belgië nationale rouwdag. 9 mensen zijn vandaag begraven. Ik heb de plechtigheid gevold op tv.

Maar persoonlijk vind ik het allemaal ook maar overdreven. Ik bedoel, ja oke tis erg wat daar gebeurd is, maar om daar dan een nationale rouwdag voor te gaan verkondigen????

Beetje vreselijk ver gezocht vind ik dat. Ik had tot voor de ramp nog nooit van Gellingen gehoord, laat staan dat ik nu in rouwstemming ben.....

Mijn moeder zei net van:"ik krijg kippenvel". Mij persoonlijk heeft de dienst niet geraakt.

Kortom: ik vind het erg voor de slachtoffers en de familieleden enzovoort ma voor mij blijft het ook de ver-van-mijn-bed-show.

Groetjes Oceangirl
Oud 04-08-2004, 15:39
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
~oceangirl~ schreef op 04-08-2004 @ 13:48 :
Maar persoonlijk vind ik het allemaal ook maar overdreven. Ik bedoel, ja oke tis erg wat daar gebeurd is, maar om daar dan een nationale rouwdag voor te gaan verkondigen????
Joh, wat maakt het uit. 'T is voornamelijk bedoeld om de slachtoffers en de mensen wier familieleden omgekomen zijn een opsteker te geven. Je hebt d'r toch geen last van ofwel?
Met citaat reageren
Oud 04-08-2004, 20:08
de Koe!
de Koe! is offline
Het is zeker erg, de ramp die hier in België gebeurd is. Eén van de ergste rampen ooit in België, dus zeker niet te onderschatten. Wat ik nog steeds echt niet begrijp: hoe is het in godsnaam mogelijk dat er in zo'n grote pijp een lek geboord wordt?? Het gaat hier echt om een hoofdleiding. Ze toonden in het nieuws zo'n kaartje van België, met al die pijpleidingen. Dat waren er 3 geloof ik, richting Nederland, Frankrijk en Duitsland (kan ook anders geweest zijn, maar toch ongeveer). Dit zijn dus toch echt wel de 3 belangrijkste leidingen, in heel het land. Alle gasleidingen zouden sowieso al op kaart moeten staan, maar dat over deze leiding niet geïnformeerd is, vind ik onbegrijpelijk.

Anderzijds: de ramp in Paraguay is véél erger. Wat ik daar het ergst aan vind: er zijn 400 mensen gestorven, gewoon omdat de eigenaar van het grootwarenhuis alle nooduitgangen liet afsluiten, zodat er geen mensen naar buiten zouden gaan zonder te betalen (!!!!!).
Met citaat reageren
Oud 05-08-2004, 07:57
farai
farai is offline
Citaat:
Chimera schreef op 04-08-2004 @ 16:39 :
Je hebt d'r toch geen last van ofwel?
Nee, ik heb er geen last van en ik kan ook echt wel begrijpen dat dat voor de familieleden enzo een grote steun kan zijn dat er zoveel mensen meeleven.
Oud 05-08-2004, 08:00
farai
farai is offline
Citaat:
de Koe! schreef op 04-08-2004 @ 21:08 :

Anderzijds: de ramp in Paraguay is véél erger. Wat ik daar het ergst aan vind: er zijn 400 mensen gestorven, gewoon omdat de eigenaar van het grootwarenhuis alle nooduitgangen liet afsluiten, zodat er geen mensen naar buiten zouden gaan zonder te betalen (!!!!!).
Idd. Das voor mij ook totaal onbegrijpelijk. Blijkbaar is geld belangrijker dan honderden mensenlevens.

Groetjes oceangirl
Oud 05-08-2004, 14:20
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Citaat:
Chimera schreef op 04-08-2004 @ 16:39 :
Joh, wat maakt het uit. 'T is voornamelijk bedoeld om de slachtoffers en de mensen wier familieleden omgekomen zijn een opsteker te geven. Je hebt d'r toch geen last van ofwel?
Ja dan kunnen we ook wel voor elk ongeluk een nationale rouwdag doen, voor die familieleden en vrienden is het toch ook erg?
Reageren

Regels voor berichten