Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-08-2004, 22:50
Anno 1986
Anno 1986 is offline
(...)

De lach die doet beseffen
die doet voelen wat het is
Te leven in een wereld
waar geluk nog haalbaar is

Goed, ik heb dit geschreven, en wil er iets moois van maken, maar heb geen inspiratie. Vroeg me het volgende af;

Als je dit leest, wat voor gedicht verwacht je dan? Qua inhoud, onderwerp etc? Wat zie je voor je, wat hoop je? Of heb je zelf een strofe die erbij past?

Grtjs.
Oud 08-08-2004, 00:43
reeko
reeko is offline
Citaat:
Te leven in een wereld
je kunt nog alle kanten uit hiermee
wil je bevoorbeeld dat die lach iets terugkerends is, dat het zeg maar het onderwerp wordt van het gedicht?
Met citaat reageren
Oud 08-08-2004, 01:27
KleineTomaat
KleineTomaat is offline
Citaat:
Anno 1986 schreef op 07-08-2004 @ 23:50 :
(...)

Te leven in een wereld

Goed, ik heb dit geschreven, en wil er iets moois van maken, maar heb geen inspiratie. Vroeg me het volgende af;

Als je dit leest, wat voor gedicht verwacht je dan? Qua inhoud, onderwerp etc? Wat zie je voor je, wat hoop je? Of heb je zelf een strofe die erbij past?

Grtjs.
Ah, een soort vervolg gedicht. Ten eerste vind ik dat dubbele 'is' erg jammerlijk. Maar als je me vraagt, wat ik hierna verwacht zou ik zeggen; nog zo'n algemeenheid en daarna de wi-wa-wending naar het persoonlijke maak er een sonnet van. .
Oud 08-08-2004, 01:31
reeko
reeko is offline
dan zou je misschien iets kunnen doen met die "lach".

uit het stuk wat je nou hebt kan ik niet opmaken over wiens lach het gaat, de jouwe, die van je buurvrouw, of die van de hele wereld?
misschien kun je hier iets mee
Met citaat reageren
Oud 08-08-2004, 01:34
KleineTomaat
KleineTomaat is offline
Citaat:
reeko schreef op 08-08-2004 @ 02:31 :
dan zou je misschien iets kunnen doen met die "lach".

uit het stuk wat je nou hebt kan ik niet opmaken over wiens lach het gaat, de jouwe, die van je buurvrouw, of die van de hele wereld?
misschien kun je hier iets mee
Ik denk; waarom moet iemand die lach bezitten ?
Oud 08-08-2004, 01:43
reeko
reeko is offline
er hoeft ook niet nadrukkelijk in te staan dat de buurvrouw een mooie lach heeft
Met citaat reageren
Oud 08-08-2004, 08:19
*nerwen elensar
*nerwen elensar is offline
Citaat:
Anno 1986 schreef op 07-08-2004 @ 23:50 :
(...)

Te leven in een wereld

Als ik dit lees...tsjah..Ik zie het meer al het einde van een gedicht. Zou ervoor iets zetten in de zin van dat de mensen niet meer lachen, gejaagd en gehaast zijn. Tot je iemand in de straat naar je ziet lachen en beseft dat er nog mensen zijn als je die stilstaan bij een lach.
Oud 08-08-2004, 10:05
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Nerwen elensar zit hier denk ik een beetje het dichts bij mijn gedachten....
Ik schreef een gedicht over een slopende depressie, over hét gevoel van die lach missen, het échte levne missen, en het genieten hiervan......
Hoe slopend het is, om iemand te zien lijden, zien weg te zakken in een depressie, en uiteindelijk zien vluchten in de dood....

Die lach die ik zo miste, toen hij/zij nog in leven was. Die ik nooit echt heb gekend, omdat het al zolang zo slecht ging. Maar toen ik het gedicht schreef, vond ik het zo cliché overkomen.....dus haalde ik enkel deze strofe eruit.

Er mag speling in de woorden komen. 'Die' lach mag verandert worden in bijvoorbeeld; 'een lach', 'je lach'' , 'zijn lach' , 'de lach' etc.

Maar goed......ik weet het ook niet. Mijn inspiratie is een beetje opperdepop

Bedankt iig, en ik ga nog even denken.....heeft iemand mss een aanvullende strofe? Of wilt iemand de uitdaging aan om het sámen te maken?

Grtjs.
Oud 08-08-2004, 10:06
Anno 1986
Anno 1986 is offline
PS: in de eerste instantie stoorde ik me ook aan dubbel 'is' maar achteraf denk ik; een gedicht mag best uitzonderingen op de regels hebben. Zoiets valt mss te redden met andere sterke strofes om deze strofe heen.....althans, dat hoop ik dan, en dat is uiteindelijk de bedoeling natuurlijk.

Grtjs, en een fijn weekend......
En ik ga maar eens werken
Oud 08-08-2004, 15:41
Zonnebloempje
Zonnebloempje is offline
Ik heb alle reacties niet gelezen, dus vergeef het me als ik iets dubbels zeg Maar bij dit stukje gedichtje denk ik aan een klein onschuldig maar ziek kindje. De werkelijkheid is hard, maar als je het kind ziet lachen, besef je dat er ook nog een andere kant is dan het verdrietige!
Met citaat reageren
Oud 08-08-2004, 17:16
xineof
xineof is offline
Ik heb niet precies gelezen wat je bedoeling is; ik vind het leuker eerst zelf eens wat te mijmeren.

De lach mis ik vaak ook, en het doet verdriet als deze er niet is. Een persoon is zo veel leuker met een lach, en die lach is soms zo aan het vervagen. Toch heb ik de laatste tijd meer en meer gemerkt dat deze er nog wel is, als je maar de goede opstelling hebt. Gisteren heb ik het er toevallig nog met iemand over gehad, en die vertelde me over een bepaalde situatie waarin iemand waarvan je zou denken dat die ongelukkig zou zijn, toch nog heel erg gelukkig was. Ik vond dat prachtig, die vriend zei ook tegen me 'als je het maar naar je zin hebt'.

Daar zou ik het gedicht over laten gaan, dat lijkt me mooi en hoopvol .
Oud 09-08-2004, 09:16
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Xineof, bedankt voor je reactie.....
Je hebt ook helemaal gelijk, die lach kan er zijn, zélfs wanneer iemand doorgaans heel depressief is. En gelukkig heb ik dat de laatste paar dagen ook lekker mogen beseffen....
Misschien was dat ook een stukje inspiratie van het gedicht, ik weet het niet. Ik ben zelf al druk aan het rijmen ermee, maar zet dat niet allemaal online. Ik zal er nog eens over denken denken denken denken, en dan komt het vanzelf wel een keertje goed

Bedankt voor je leuke, lange reactie (en natuurlijk ook bedankt voor alle anderen), en xineof; keep smiling....

Grtjs.
Oud 09-08-2004, 18:42
xineof
xineof is offline
Citaat:
Anno 1986 schreef op 09-08-2004 @ 10:16 :
Bedankt voor je leuke, lange reactie (en natuurlijk ook bedankt voor alle anderen), en xineof; keep smiling....
. Gelukkig kan ik nog wel lachen, en nog genoeg mensen met mij. Verder; insgelijks, en dankjewel .
Reageren

Regels voor berichten