Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-08-2004, 10:49
ThePinkFlamingo
ThePinkFlamingo is offline
Mn processor is constant een graad of 50 a 60, is dat normaal met dit weer, of moet ik me zorgen gaan maken?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-08-2004, 11:02
Kamikaza
Kamikaza is offline
Mwah, valt wel mee, heb ik ook, en mijn pctje reboot alleen van de hitte als ik wil gaan photoshoppen
Oud 08-08-2004, 11:22
Enlightenment
Enlightenment is offline
Wat voor processor heb je? 50 graden is niets om je druk over te maken, 60 graden komt wel in de buurt van stabiliteitsproblemen (dat je blauwe schermen krijgt enzo, of je comp. spontaan opnieuw opstart, of vage foutmeldingen).

Je kunt er met het warme weer tijdelijk iets aan doen door bijvoorbeeld het zijpaneel van je kast eraf te halen. En dan het zijpaneel waar je de processor ziet zitten, dat is het linkerpaneel als je tegen de voorkant aankijkt. Als je die open laat, is er wat meer ventilatie en zou je processor wat koeler moeten worden.

Maar je erover druk maken is iets overdreven, ik zou er wel aandacht aan besteden, maar het zaakje vliegt niet zomaar in de brand.
Oud 08-08-2004, 13:34
Verwijderd
Met dit weer is mijn CPU na uren full load ook een graad of 52. Niets om je zorgen over te maken.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2004, 13:48
Jolt
Jolt is offline
Na uren full load 58 of zo

Stom weer ook veelste heet voor die pcs
Oud 08-08-2004, 13:51
Verwijderd
Ach, een processor zal niet zo snel kapot gaat. Ik heb nog geen tekenen van instabiliteit gezien en bovendien blijft (overgeklokte) CPU zoals ik zei keurig onder de 55.

Het is met dit weer belangrijker dat je je harde schijf koelhoudt. Bezitters van een schijf met drie platters doen er goed aan een extra 80 mm casefannetje erop te richten.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2004, 14:16
Jolt
Jolt is offline
Mijn hdd is in dit weer rond de 39/40 graden
Oud 08-08-2004, 15:44
Verwijderd
hey, hoe kan je zien hoeveel graden je processor is want dit is al de 2e x dat hij automatisch reboot en als ie te warm word (nogal logisch hier, hij staat bij het raam en de verwarming) hoe kan ik dat dan oplossen? en hoeveel kost een betere ventilatie? en hij maakt best veel herrie, volgens mij is dat ook mijn ventilatie.

kan iemand mij helpen ik dacht dat het ook wel in dit topic kon
Met citaat reageren
Oud 08-08-2004, 16:13
Jolt
Jolt is offline
Via
Everest:
http://www.lavalys.com/

Of, via je bios.

Tja je verwarming maakt natuurlijk niet zo veel uit, met dit weer heb je die toch niet aan staan

Maare, die voor een koeler wat voor proccesor en moederbord heb je?

Zo een Zalman CNPS7000B-AlCu is zeer goed, en stil, maar dan moet je kijken of ie op je moederbord past

Ding is namelijk vrij groot:

Oud 08-08-2004, 16:51
Verwijderd
Als je toch bezig bent neem dan de volledige Cu-uitvoering, scheelt je misschien vijftien euro maar de warmtegeleiding is zoveel beter.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2004, 16:51
Jolt
Jolt is offline
Ja maar weegt ook wat meer
Oud 08-08-2004, 16:55
Verwijderd
Och, ook die AlCu overschrijdt de grenzen van de Socket-A specificaties al enorm. In beide gevallen moet je je PC gewoon niet met een rammelende auto gaan vervoeren want dan breekt je socket geheid af.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2004, 17:59
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 08-08-2004 @ 17:13 :
Via
Everest:
http://www.lavalys.com/

Of, via je bios.

Tja je verwarming maakt natuurlijk niet zo veel uit, met dit weer heb je die toch niet aan staan

Maare, die voor een koeler wat voor proccesor en moederbord heb je?

Zo een Zalman CNPS7000B-AlCu is zeer goed, en stil, maar dan moet je kijken of ie op je moederbord past

Ding is namelijk vrij groot:

[afbeelding]
p4 4.0 ghz proc.
asus p4v800x moederbord
Met citaat reageren
Oud 08-08-2004, 18:13
Verwijderd
Mijn CPU (Athlon Thunderbird 1Ghz @ 1.3 GHz) is nu idle 62 graden; stressed 64 graden.
Kamertemp is 29.4 graden.
Watercooling; watertemp plm 39 graden.

Geen enkel probleem mbt instabiliteit.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2004, 18:22
Verwijderd
Citaat:
eddie schreef op 08-08-2004 @ 19:13 :
Mijn CPU (Athlon Thunderbird 1Ghz @ 1.3 GHz) is nu idle 62 graden; stressed 64 graden.
Kamertemp is 29.4 graden.
Watercooling; watertemp plm 39 graden.

Geen enkel probleem mbt instabiliteit.
hoe meet je dat?
Met citaat reageren
Oud 08-08-2004, 18:26
twain4me
twain4me is offline
uhmm ff een kijkje nemen in je bios of anders met mbm.
De water temp is te meten met een afzondelijke temp meter.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2004, 18:34
Verwijderd
Citaat:
koekjes schreef op 08-08-2004 @ 19:22 :
hoe meet je dat?
CPU temp met Lavalys (zie enkele post hierboven)
Kamer temp met gewone thermometer.
Watertemp met een temperatuurmeter in het water.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2004, 19:55
Vinc
Vinc is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 08-08-2004 @ 12:22 :
dat je blauwe schermen krijgt enzo
*uitlacht*
Windows 2000 hier niet lullig bedoeld overigens
verder ligt het er ook aan of je Intel of AMD hebt. Amd wordt in het algemeen veel warmer dan intel. Mijn AMD XP 2500+ wordt 55*C.
Reboots die je krijgt door hitte kan je vaak in je bios instellen.
Op mijn Abit NF7-s kan je in ieder geval een waarschuwingssein instellen, en ook een reboot trigger.
Even zoeken dus
Met citaat reageren
Oud 08-08-2004, 20:32
Verwijderd
Wat een nonsens. De Barton-cores zijn juist een stap geweest van AMD om de warmteontwikkeling binnen de perken te houden. De 2500+ is de traagste van die cores en loopt op een snelheid van 1833 MHz, dus veel lager dan bijv. een gewone 2400+ die op 2000 MHz loopt. Het zijn juist de snellere modellen van Intel die behoorlijke heethoofden zijn: de P4 2.8 en daarboven zijn erom bekend.

Verder was die opmerking van Enlightenment over blauwe schermen gewoon spreekwoordelijk bedoeld. Je snapt dat er hier niemand meer is die nog serieus met Windows 98 werkt. En als ik lees dat jouw 2500+ 55 graden wordt moet ik eigenlijk lachen: mijn 2400+ @ 2325 MHz (15.0x155) wordt met dit weer stressed zo'n 53 graden.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2004, 21:53
twain4me
twain4me is offline
is een p4 2,8 echt zoon heethoofd??

bij mij is die idle regelmatig onder de 30 graden ... met deze dagen zit die rond de 32
dit in tegen stelling tot mijn 1Ghz tbird die gaat echt idle over de 50 heen nu...
Met citaat reageren
Oud 08-08-2004, 22:15
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
nare man schreef op 08-08-2004 @ 21:32 :
mijn 2400+ @ 2325 MHz (15.0x155) wordt met dit weer stressed zo'n 53 graden.
Mooie oc, met welk voltage, en welke koeler?
Oud 08-08-2004, 22:37
Verwijderd
Citaat:
eddie schreef op 08-08-2004 @ 19:34 :
CPU temp met Lavalys (zie enkele post hierboven)
Kamer temp met gewone thermometer.
Watertemp met een temperatuurmeter in het water.
keuj, cpu is nu 41 graden
Met citaat reageren
Oud 08-08-2004, 23:02
D@mien
D@mien is offline
Elke laptop heeft toch van die temperatuursensoren?
Everest kan op mn Aspire 1501Lmi alleen de temp van mn HDD vinden...
Oud 09-08-2004, 00:52
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Skulllord schreef op 08-08-2004 @ 20:55 :
*uitlacht*
Windows 2000 hier niet lullig bedoeld overigens
Waarmee lach je me uit? Dacht je dat Windows 2000 geen blauwe schermen kent ofzo? Zo ja, dat heeft 'ie wel. Maar Windows NT (NT4,2000,XP,Longhorn) vertoont alleen blauwe schermen ("BSOD"s) als er hardware-matig wat mis is, of een software-fout zoals kernel-fouten en brakke drivers. Normaliter krijg je geen BSODs te zien onder 2000/XP.

Wel als je systeem instabiel is, dan kan geen enkel systeem goed werken, als 1+1 opeens 4 is dan kun je daarop geen OS draaien. Elk OS zal dan vage foutmeldingen geven, of spontaan rebooten.
Citaat:
verder ligt het er ook aan of je Intel of AMD hebt. Amd wordt in het algemeen veel warmer dan intel.
Onzin, je kent de feiten duidelijk niet. Het ligt eraan wat het maximale en nominale verbruik van een processor is. Per processor ligt dat anders, en het blijft vaak appels met peren vergelijken. Maar high-end zit AMD er zeker koeler bij dan Intel. Mainstream en Lowend ook wel maar daar is het verschil minder. In het verleden is AMD wel warmer geweest, met de Palomino-core en Thunderbird-core voornamelijk.
Citaat:
Reboots die je krijgt door hitte kan je vaak in je bios instellen.
Nee dat is de shutdown temperatuur, als in oververhittings-beveiliging. Rebooten heeft weinig zin; als de temperatuur echt te hoog is, dient je systeem uit te gaan. Dit zodat de processor weer kan afkoelen. Klinkt logisch?

Spontane reboots door instabiliteit en overheat-protection zijn twee verschillende dingen.
Oud 09-08-2004, 00:53
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
twain4me schreef op 08-08-2004 @ 22:53 :
is een p4 2,8 echt zoon heethoofd??

bij mij is die idle regelmatig onder de 30 graden ... met deze dagen zit die rond de 32
dit in tegen stelling tot mijn 1Ghz tbird die gaat echt idle over de 50 heen nu...
32 graden? Hoe warm is je kamer dan? 30 graden? Delta van 2 graden? Reken er maar op dat je sensor brak is, want dat geloof ik niet. Thunderbird is geen koelhoofd, maar verbruikt nog steeds de helft van die 2.8GHz Northwood schat ik. Dat gezegd, de koelers zijn hedendaags natuurlijk veel beter dan toen.
Oud 09-08-2004, 01:06
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 09-08-2004 @ 01:53 :
32 graden? Hoe warm is je kamer dan? 30 graden? Delta van 2 graden? Reken er maar op dat je sensor brak is, want dat geloof ik niet. Thunderbird is geen koelhoofd, maar verbruikt nog steeds de helft van die 2.8GHz Northwood schat ik. Dat gezegd, de koelers zijn hedendaags natuurlijk veel beter dan toen.
momenteel 2% load

cpu, 31
case, 26
ruimte max 22

en nee de sensor is niet brak

Laatst gewijzigd op 09-08-2004 om 01:10.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2004, 01:22
Enlightenment
Enlightenment is offline
Wat voor koelsituatie heb jij dan dat je een delta van 5 graden hebt? Dat haal je met een goede waterkoelingset geeneens.
Oud 09-08-2004, 01:53
twain4me
twain4me is offline
De case temp censor zit wat dicht bij warme onderdelen , en net buiten de luchtstroom in de case... (achter het geheugen in een 2U kast ) het kan dus dat die een iets tehoge waarde aan geeft,maar er staan 4 fans in het midden van de kast hele dag niets anders tedoen dan direct over (en onder) het moederbord recht in de cpu te janken. De luchtstoom is dus optimaal.

en de 2e pc (zelfde specs) heeft ongeveer de zelfde cijfertjes en brake sensor lijkt me dus uitgesloten... het kan natuurlijk wel dat er een standaard afwijking in zit.

waterkoeling is overegens helemaal niet de meest ideale koeling... aangezien deze weinig met de case temp te maken heeft. het grote voordeel is wel een goed resultaat zonder veel herrie .. maar aangezien dit ding toch niet in huis staat maakt het niet uit dat het ding het geluid maakt van 747

en geloof me als ik nu het koellichaam vast pak is het echt niet warm ofzo.... als ik hem nu fulload zou laten draaien tsja.... dan is het een ander verhaal en dan heb ik een delta T van 30 oid

Edit:
ff een niet al te zwaar programma gestart en de cpu temp schiet omhoog.... richting 40 graden... bij wat meer inspanning gaat die wel naar de 50 zodra de aplicatie geen cpu kracht nodig heeft daald de temp al vrij snel weer richting de 33

Laatst gewijzigd op 09-08-2004 om 02:00.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2004, 11:20
Jolt
Jolt is offline
Scheelt het veel lawaai met watercooling? en kan je ver ocen met zoiets? of is dat verschil maar nihil?
Oud 09-08-2004, 12:45
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 08-08-2004 @ 23:15 :
Mooie oc, met welk voltage, en welke koeler?
VCore van 1.70 (is standaard 1.65, Tbred-B stepping 8), koeler is een Titan TTC-D5TBTC met Arctic Silver als koelpasta. Moet wel vermeld worden dat ik ook twee extra casefans gebruik (een 80 mm bij de ingang, gat in de voorkant gemaakt, die houdt de harde schijf koel) en een 92 mm Panaflo uit een oude voeding die op de insteekkaarten blaast (is voornamelijk mijn 9700 die warmte genereert daar).

Verder twain4me: je snapt zelf natuurlijk ook wel dat je de casetemp eigenlijk niet onder de kamertemperatuur kunt krijgen. Als jij een casetemp van 26 graden hebt, dan is dat een leesfout. In de meeste woonkamers is het met dit weer (buiten ~31 graden) zo rond de 25-26 graden (tenzij je een airco hebt die op 18 graden staat te loeien) en je kunt met luchtkoeling de temperatuur nooit onder de ambient temperature krijgen.

Luchtverplaatsing koelt immers niet in letterlijke zin. De warmte die een oppervlakte afgeeft wordt afgegeven aan de lucht en die warmte lucht wordt weggeblazen, zodat de cyclus weer doorgaat met het opwarmen van andere lucht. Je kunt met luchtkoeling nooit onder de temperatuur van de lucht komen (duh )

Bovendien heeft Intel ook andere temperaturen als de load nul is. Mijn oudje Pentium-4 1500 Willamette is echt een heethoofd als je 100% load draait, maar in idle wordt het koelblok écht niet eens merkbaar warm, terwijl mijn overgeklokte 2400+ dus ook een redelijke tempratuur bereikt als de load nul is. Blijkbaar schakelt die P4 dus écht het grootste gedeelte van de chip electrisch uit.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2004, 13:36
T_ID
T_ID is offline
als ik alles over 20-40 graden hoor dan vraag ik me af wat mijn pc toch aan het uivreten is met zijn 70 graden op volle activeit, met kamertemperatuur van 30 graden.

ik denk dat als je werkelijk 20-30 graden hebt dat een beetje versnellen of overclocken geen kwaad kan, getuige deze maximum temperaturen:

CPU Critical Temperature

AMD Athlon Series

AMD Athlon (socket) upto 1Ghz
90°C
AMD Athlon (slot) all speeds
70°C
AMD Athlon Thunderbird 1.1Ghz+
95°C
AMD Athlon MP 1.33Ghz+
95°C
AMD Athlon XP 1.33Ghz+
90°C
AMD Athlon XP T-Bred upto 2100+
90°C
AMD Athlon XP T-Bred over 2100+
85°C
AMD Athlon XP Barton
85°C
AMD Athlon 64
70°C

AMD Duron Series

AMD Duron upto 1Ghz
90°C
AMD Duron 1Ghz+
90°C
AMD Duron Applebred
85°C

AMD K6 Series

AMD K6/K6-2/K6-III (All except below)
70°C
AMD K6-2/K6-III (model number ending in X)
65°C
AMD K6-2+/K6-III+
85°C

Intel Pentium III Series

Pentium III Slot 1 500-866Mhz
80°C
Pentium III Slot and socket 933Mhz
75°C
Pentium III Slot 1 1Ghz
60-70°C (depending on model)
Pentium III Slot 1 1.13Ghz
62°C

Intel Celeron Series

Intel Celeron 266-433Mhz
85°C
Intel Celeron 466-533Mhz
70°C
Intel Celeron 566-600Mhz (Coppermine)
90°C
Intel Celeron 633-667Mhz
82°C
Intel Celeron 700Mhz+
80°C

Intel Pentium II

Pentium II 1st Generation
72-75°C
Pentium II 2nd Generation 266-333
65°C
Pentium II 350-400Mhz
75°C
Pentium II 450Mhz
70°C

(afkomstig van panther products)

Laatst gewijzigd op 09-08-2004 om 13:39.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2004, 15:02
Verwijderd
is 47 graden gezond voor n harde schijf?
Met citaat reageren
Oud 09-08-2004, 15:18
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
nare man schreef op 09-08-2004 @ 13:45 :

Verder twain4me: je snapt zelf natuurlijk ook wel dat je de casetemp eigenlijk niet onder de kamertemperatuur kunt krijgen. Als jij een casetemp van 26 graden hebt, dan is dat een leesfout. In de meeste woonkamers is het met dit weer (buiten ~31 graden) zo rond de 25-26 graden (tenzij je een airco hebt die op 18 graden staat te loeien) en je kunt met luchtkoeling de temperatuur nooit onder de ambient temperature krijgen.

Luchtverplaatsing koelt immers niet in letterlijke zin. De warmte die een oppervlakte afgeeft wordt afgegeven aan de lucht en die warmte lucht wordt weggeblazen, zodat de cyclus weer doorgaat met het opwarmen van andere lucht. Je kunt met luchtkoeling nooit onder de temperatuur van de lucht komen (duh )

Bovendien heeft Intel ook andere temperaturen als de load nul is. Mijn oudje Pentium-4 1500 Willamette is echt een heethoofd als je 100% load draait, maar in idle wordt het koelblok écht niet eens merkbaar warm, terwijl mijn overgeklokte 2400+ dus ook een redelijke tempratuur bereikt als de load nul is. Blijkbaar schakelt die P4 dus écht het grootste gedeelte van de chip electrisch uit.

er is idd luchtbehandeling.
en het is er max 22 (hoger gaat het alarm af)
waarschijnlijk is het er dus kouder ik schat 18 graden

bij water koeling kom je ook niet onder de temp van de lucht... aangezien het water weer wordt gekoeld mbv een radiator

ik denk idd ook dat de boel bij intel gewoon geheel uit gaat....als een koelblok niet warm wordt en dus onder lichaamstemp. is... (daar heb je echt geen temp sensor voor nodig) dan is dat het een duidelijk verhaal het ding is gewoon echt koel..
Met citaat reageren
Oud 09-08-2004, 15:31
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
twain4me schreef op 09-08-2004 @ 16:18 :
bij water koeling kom je ook niet onder de temp van de lucht... aangezien het water weer wordt gekoeld mbv een radiator
Behalve als je't principe van een airco/koelkast toepast.
Oud 09-08-2004, 17:33
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 09-08-2004 @ 16:31 :
Behalve als je't principe van een airco/koelkast toepast.
jupz...

door die opmerking moet ik ineens denken aan een gast die gewoon zijn mobo in de vriezer had gelegt..
Met citaat reageren
Oud 09-08-2004, 18:01
Jolt
Jolt is offline
Phase change shit is dat toch ook
Oud 09-08-2004, 19:45
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Jolt schreef op 09-08-2004 @ 19:01 :
Phase change shit is dat toch ook
Dat is een peltier b.v. Daarmee kun je onder de ambient (=omgevings) temperatuur komen. Maar een peltier verbruikt zelf ook 160W ofzo. Die komt er aan de andere zijde weer uit. Peltier zonder waterkoeling is vrijwel nutteloos. Bovendien zijn peltiers dankzij hun zeer hoge verbruik héél milieuonvriendelijk en overbodig IMO. Overclocken doe je om voor weinig geld gratis extra performance te krijgen. Een peltier is duur en je energierekening ook. Peltier is alleen voor sommige die-hards die gewoon willen weten hoe ver hun beestje kan. Voor de kick of voor de fun, maar absoluut niet functioneel of nuttig (IMO ).
Oud 09-08-2004, 20:00
Jolt
Jolt is offline
Sommige mensen hebben een rare hobby ..

Ik wil gewoon alles uit mijn kast halen zonder extra kosten
Oud 09-08-2004, 23:10
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
twain4me schreef op 09-08-2004 @ 18:33 :
door die opmerking moet ik ineens denken aan een gast die gewoon zijn mobo in de vriezer had gelegt..
zo'n ijskast voor bierblikjes, idd.

ooit wel eens zoiets gezien, maar dan moet je het ding vol gaten boren voor alle snoeren etc, en om een simpel cd'tje te wisselen moet je ook nog eens de ijskast open maken. (tenzij je een externe neemt uiteraard)

je bent natuurlijk daarmee wel er voor eeuwig van af dat je pc zorgt dat je kamer te warm wordt om nog fatsoenlijk achter je pc te kunnen zitten.
Oud 10-08-2004, 01:05
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
T_ID schreef op 10-08-2004 @ 00:10 :
je bent natuurlijk daarmee wel er voor eeuwig van af dat je pc zorgt dat je kamer te warm wordt om nog fatsoenlijk achter je pc te kunnen zitten.
Ha ha ha ha.

Dan moet je wel een dure koelkast hebben hoor, want waarschijnlijk wordt de warmte toch weer aan de achterkant van dat ding gedumpt.
Oud 10-08-2004, 08:53
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 09-08-2004 @ 20:45 :
Dat is een peltier b.v. Daarmee kun je onder de ambient (=omgevings) temperatuur komen. Maar een peltier verbruikt zelf ook 160W ofzo. Die komt er aan de andere zijde weer uit. Peltier zonder waterkoeling is vrijwel nutteloos. Bovendien zijn peltiers dankzij hun zeer hoge verbruik héél milieuonvriendelijk en overbodig IMO. Overclocken doe je om voor weinig geld gratis extra performance te krijgen. Een peltier is duur en je energierekening ook. Peltier is alleen voor sommige die-hards die gewoon willen weten hoe ver hun beestje kan. Voor de kick of voor de fun, maar absoluut niet functioneel of nuttig (IMO ).
Vaak zijn de kosten van een bepaalde processor plus peltierelement even hoog als de kosten van de processor die ze daarmee in snelheid nabootsen.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 00:55
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 10-08-2004 @ 02:05 :
Ha ha ha ha.

Dan moet je wel een dure koelkast hebben hoor, want waarschijnlijk wordt de warmte toch weer aan de achterkant van dat ding gedumpt.
Als je de werking kent van een koelkast.

Een koelkast en een peltier koelen feitelijk niet, ze verplaatsen warmte alleen. Daarbovenop komt hun eigen verbruik, dus in feite zijn het juist kacheltjes.

Een stofzuiger zuigt niet (dat bestaat fysisch niet eens), maar vergroot alleen de ruimte waardoor de luchtdruk (tijdelijk) lager wordt, deze wordt door lucht in de kamer weer snel aangevuld, waardoor er een continu stroom van lucht plaatsvindt. Maar zuigen is er niet bij. Je haalt iets weg en de lucht zorgt zelf dat die ruimte weer wordt opgevuld. Zuigen bestaat niet.

Bla
Oud 12-08-2004, 01:23
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 12-08-2004 @ 01:55 :
Als je de werking kent van een koelkast.

Een koelkast en een peltier koelen feitelijk niet, ze verplaatsen warmte alleen.
dat zegt die net

je bent altijd aan het verwarmen als je gaat koelen alleen kan je die warmte eventueel ook ergens anders dumpen... bv in het riool of in de buitenlucht (airco en de wat duurdere koelkasten) zodat je de ruimte niet (opnieuw) aan het verwarmen bent

er bestaat zelfs een koelkastsysteem op gas dan komt er vuur aan te pas om ijs te maken... geweldig systeem
ik geloof dat het absorptiekoelkasten heten
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 01:48
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ja die heb je ook in campers vooral. Maar een koelkast kan niet werken als er geen of weinig temperatuurverschil is tussen koelkast en buitenlucht. +10 graden moet het minimaal zijn, geloof ik. Daarom kun je een koelkast of vriezer ook niet in de schuur neerzetten, als het gaat vriezen kan dat ding niets meer doen, en 5 graden vriezen is niet echt bevorderlijk voor je vlees e.d., dat moet -18 blijven.
Oud 12-08-2004, 02:04
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 12-08-2004 @ 02:48 :
Ja die heb je ook in campers vooral. Maar een koelkast kan niet werken als er geen of weinig temperatuurverschil is tussen koelkast en buitenlucht. +10 graden moet het minimaal zijn, geloof ik. Daarom kun je een koelkast of vriezer ook niet in de schuur neerzetten, als het gaat vriezen kan dat ding niets meer doen, en 5 graden vriezen is niet echt bevorderlijk voor je vlees e.d., dat moet -18 blijven.
Ik weet niet of er vloeistof in dat ding zit wat dan zou kunnen bevriezen oid , maar ik had begrepen dat een koelkast eigelijk altijd zoon 30/35 graden van de omgevings temp af kan halen
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 10:13
Jolt
Jolt is offline
Niks min 18 min 30 minimaal

Zo is het bij mij op het werk tenmiste ..van deze dagen als het zo warm is vriezer soms -12 en koeling iets van 12~17 graden, wat normaal eigenlijk 2~5 moet zitten

Maar als je zo een peltier ding op je pc zet, moet je toch ook rekening houden met condens en zo, en als je een keer een goede peltier koopt kan je die ook mee nemen na je volgend systeem ..

Oud 12-08-2004, 11:59
Enlightenment
Enlightenment is offline
3 sterren is -18 graden iig.

En bij een peltier of andere phase shift zooi moet je inderdaad oppassen voor condens. Condens kan voorkomen als je een lagere temperatuur dan de omgevingstemperatuur krijgt. Een lagere temperatuur heeft namelijk een lagere luchtvochtigheidscapaciteit. Als het kouder is kan er dus minder vocht in het lucht opgenomen zijn. Denk aan suiker, op een gegeven moment lost suiker niet meer op; dan is het 'verzadigd'. Bij luchtvochtigheid is die verzadigdheid gebonden aan de temperatuur. Dus als het kouder wordt en de luchtvochtigheid raakt verzadigd, zal het overtollige vocht worden omgezet in vloedbaar water: condensdruppeltjes. En dat is uiteraard gevaarlijk omdat het geleidend water is.
Oud 12-08-2004, 12:27
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 12-08-2004 @ 12:59 :
3 sterren is -18 graden iig.

En bij een peltier of andere phase shift zooi moet je inderdaad oppassen voor condens. Condens kan voorkomen als je een lagere temperatuur dan de omgevingstemperatuur krijgt. Een lagere temperatuur heeft namelijk een lagere luchtvochtigheidscapaciteit. Als het kouder is kan er dus minder vocht in het lucht opgenomen zijn. Denk aan suiker, op een gegeven moment lost suiker niet meer op; dan is het 'verzadigd'. Bij luchtvochtigheid is die verzadigdheid gebonden aan de temperatuur. Dus als het kouder wordt en de luchtvochtigheid raakt verzadigd, zal het overtollige vocht worden omgezet in vloedbaar water: condensdruppeltjes. En dat is uiteraard gevaarlijk omdat het geleidend water is.
is simpel vocht slaat altijd neer op het koudste deel , kijk maar naar oudere huizen daar zit het op de ramen. Bij de nieuwe huizen zit het op de vreemdste plekken. deurkrukken schroeven van tochtstrippen etc .. eigelijk elk stuk metaal dat helmaal of bijna doorsteekt naar buiten . dit brengt soms overigens lastig nieuwe problemen met zich mee.

Water is toch eigelijk helemaal niet zo gek goed geleidend zolang het in redelijk pure vorm is, en bij mijn weten is condens water redelijk puur... het zal dus op de korte termijn weinig uitmaken, alleen op de langere termijn zal die plaats en dus de condens vervuilen en ook geleidender worden

offuh heb ik slecht opgelet bij natuurkunde
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 22:18
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
twain4me schreef op 12-08-2004 @ 03:04 :
Ik weet niet of er vloeistof in dat ding zit wat dan zou kunnen bevriezen oid , maar ik had begrepen dat een koelkast eigelijk altijd zoon 30/35 graden van de omgevings temp af kan halen
Dat hangt weer van de eigenschappen van het koelmiddel af dat je gebruikt. En natuurlijk van de bouw van de kast zelf, als dat ding totaal niet geïsoleerd is lukt dat natuurlijk niet.

Al ben ik er nog niet helemaal achter hoe zo'n verrijdbare airco kan koelen.. Of moet je zo'n slang uit het raam hangen ofzoiets?
Oud 13-08-2004, 13:00
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 12-08-2004 @ 23:18 :
Dat hangt weer van de eigenschappen van het koelmiddel af dat je gebruikt. En natuurlijk van de bouw van de kast zelf, als dat ding totaal niet geïsoleerd is lukt dat natuurlijk niet.

Al ben ik er nog niet helemaal achter hoe zo'n verrijdbare airco kan koelen.. Of moet je zo'n slang uit het raam hangen ofzoiets?
Jupz vaak een slang uit het raam en klaar, er zijn ook apperaten die eigelijk alleen maar ontvochtigen die kunnen ook werken dmv een opvang bakje dat je dan weer leeg moet gooien (erg kloterig systeem dus)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten