Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-04-2004, 16:31
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Wat is jouw allervroegste jeugdherinnering? Hoe oud was je toen?
Ik sta er altijd verbaasd over dat mijn vriend heldere herinneringen heeft aan de tijd dat hij nog maar 1,5 tot 2 jaar oud was.
Sommmige mensen hebben zelfs herinneringen aan de tijd dat ze nog maar een jaar zijn of zo.
Mijn herinneringen beginnen pas veel later. Authentieke herinneringen aan mijn baby-en peutertijd heb ik niet echt meer. Ik heb alleen nog maar herinneringen aan herinneringen: ik weet dat ik me 'dat-en-dat' toen ik klein was nog kon herinneren, en die herinnering aan die herinnering kan ik ook oproepen, maar tis geen echte authentieke herinnering.

Een voorbeeld: ik kon me toen ik een jaar of 8 of iets jonger of ouder was, herinneren dat ik in de wandelwagen lag en zoiets dacht in de trant van 'was ik maar groot'.
Later ging ik daar over nadenken en me bedenken dat ik dat helemaal niet heb kunnen bedenken op die leeftijd.
Momenteel kan ik me die herinnering niet meer voor de geest halen, ik kan me alleen voor de geest halen dat ik het me vroeger zo kon herinneren, dus een herinnering aan een herinnering zeg maar.
Herinneringen aan herinneringen heb ik veel. Zoals dat ons tapijt in ons oude huis uit van die rafeltjes bestond etc.....maar hele filmpjes voor mn ogen afspelen kan ik daar niet mee.
Advertentie
Oud 29-04-2004, 16:51
Verwijderd
Ik geloof van dat ik een jaar of drie was, op de peuterspeelzaal en heb ik geen zin om te vertellen wat die herinnering is.

Verder van de kleuterschool, dat we tijdens het buitenspelen vaak naar binnen glipten en dan met rode verf bv. onze knieën verfden en dan nep huilend naar de juf liepen dat we 'zo hard gevallen waren'. En dan Astrid of Patricia (toen mijn beste vriendinnen) een keer een pakje melk kreeg zonder rietje, toen heb ik met mijn rode kattenbroche (die had een scherp puntstaartje ) het pakje melk open geprikt. En dat tijdens de avondvierdaagse Patricia haar enkel kneusde en Gerben in de sloot liep, omdat hij dacht dat het grasveld doorliep ivm kroos. Enz.
Oud 29-04-2004, 17:02
Verwijderd
het was iig op de peuterspeelzaal. ik was dus denk ik 3 jaar. ik heb daar verschillende herinerringen. zoals de nep taart die elke keer kwam als er iemand jarig was. het spelen daar. de kinderen, het gebouw, de klas. de juffen. zoals bv dat er een stuk speelgoed was dat eidereen heel eluk vond en waar iedereen mee wilde spelen. en ik werd opgehaald en de juf zei tegen een jongen dat hij het een tijdje mee naar huis mocht nemen om mee te spelen. dat vondi kleuk, maar ik was ok wel jaloers..
ja at is denk ik mn vroegste herinnering
Oud 29-04-2004, 17:09
luchtballon
luchtballon is offline
Mijn eerste schooldag. Toen was ik 3 en ik vond de lerares heel erg eng. Ze leek echt net een heks, met zwart haar een een grote neus. (gelukkig werd ze daarna ziek en is ze nooit meer teruggekomen )

Maar ik herinner me ook wel eens dingen waarvan ik dan ga vragen wanneer het was en dan blijk ik een jaar of 2 geweest te zijn ofzo terwijl ik dacht dat het veel later was. Alleen kan ik nu niet op een voorbeeld komen.
Oud 29-04-2004, 17:24
I love stars
I love stars is offline
Toen ik 2 jaar was en ik mijn sleutel been brak , ik kan mijn alles herrinderen mijn vriendinetjes en vriendjes die mij naar mijn moeder brachten wat mijn moeder vroeg. het bezoek aan de dokter en ern dat ik op de bank moest liggen en dat ik een snoepje kreeg. Alle oudste herindering is wel vager was ongeveer anderhalf bij de dierentuin voor kinderen (met varkens en zo) ik wou graag op zijn geiten paaltje ik kan het niet goed uitleggen klimmen en de konijnen kan ik me daar herinderen maar ik ben in daar in mijn vroege jeugd ( hihi ben pas 14) ( met vroege jeugd bedoel ik vanaf 1 jaar tot een jaar of 4) heel vaak geweest dus het kunnen ook verschillende overlapte herinderingen zijn.

Laatst gewijzigd op 29-04-2004 om 17:26.
Oud 29-04-2004, 17:44
Verwijderd
t zal waarschijnlijk niet de eerste zijn, maar een van de dingen die ik van de peuterzaal onthouden heb, was dat ik aardbeitjes met slagroom op beschuitjes ging trakteren omdat ik jarig was. ja, dat waren nog eens tijden
Oud 29-04-2004, 17:50
Verwijderd
Ik heb altijd ergens nog een beeld in m'n hoofd van de overstroming die we thuis hadden toen we nog in Delft woonden, maar ik heb geen idee of dat klopt. Toen was ik ook iets van 1,5 ofzo. Verder vanaf 2-3 jaar, dat we verhuisden, de peuterspeelzaal, dat m'n broertje werd geboren, dat ik van de badkamerkruk afviel, dat ik altijd dingen stukmaakte in de supermarkt , dat soort dingen weet ik nog goed.
Oud 29-04-2004, 19:05
Envy
Envy is offline
Mijn eerste herinnering is dat mijn broertje heel boos werd omdat ik tegen hem zei: 'Jan Jaapje is een aapje' waarna hij vervolgens zijn tuitbeker keihard tegen mijn kop smeet.
Toen zal ik wel een jaar of 3 geweest zijn.
Oud 29-04-2004, 19:29
Verwijderd
Het 'vroegste' dat ik me bewust herinner is het afscheid van een meisje op de kleuterschool. Dat was nog in het andere gebouw (aan het eind van groep 1 is onze kleuterklas bij de rest van de school in het gebouw gekomen) en we waren buiten op de banken en Meneer Z gaf eigenlijk les in de bovenbouw maar was naar ons toe gekomen omdat dat meisje dus wegging. Zij was trouwens de dochter van de tandarts, niet van mijn tandarts, maar haar vader was wel tandarts. Heel interessant

Wel ontzettend leuk, 'jeugdherinneringen' ophalen!
*gaat volgende week weer alle fotoboeken bekijken*
Oud 29-04-2004, 19:32
Verwijderd
Ik was ook iets van 3 jaar ofzo. Ik speelde toen al met speelgoed autootjes enz.

Dat weet ik nog
Oud 29-04-2004, 19:38
Verwijderd
*dit vind ik geweldig om te lezen*

ik weet nog een aantal dingen van toen ik een jaar of 3 was. De peuterspeelzaal, omdat daar altijd een glijbaan was uit een bed en ik die eng vond.
Een feest van mijn opa en oma toen die zoveel jaar getrouwd waren, want toen moesten we allemaal op de foto, en dat wilde ik niet, want ik paste de jurk die ik aanwilde niet meer. En toen ging ik stennis schoppen daar
Feest van mijn andere opa en oma *in hetzelfde jaar* omdat ik toen een ongelukje gehad heb, want mijn oma struikelde over mij toen we van een heuvel afliepen en toen spatte het melkpak open. We hadden net boodschappen gedaan. En toen mocht ik op de bank, in het vakantiehuisje, van mijn opa en oma liggen en ging iedereen heel lief doen enzo en verhaaltjes voorlezen. En in dat weekend was mijn neefje ook zijn knuffelleeuw kwijt op het moment dat we vertrokken en toen moesten we die met de hele familie zoeken. (Van dat weekend weet ik nog heel veel meer, maar dat ga ik allemaal niet vertellen, want zo boeiend is dat niet)
Oud 29-04-2004, 21:39
DvoorA
DvoorA is offline
wat me net weer te binnenschoot was dat ik toen ik klein was, altijd mn hoofd ging begraven tussen een berg knuffelbeesten, en dan luisterde naar hoe mooi de vogeltjes zongen als de buren en mn ouders na kinderbedtijd nog in de tuin aan het barbequen waren. Of dat ik liedjes zong voor Sinterklaas, helemaal alleen in mn bed, omdat mn pa en ma had gezegd dat Zwarte Piet alles hoort en je voor elk liedje een extra cadeautje krijgt.

Maar het allervroegste was dat mn moeder me op schoot nam en me knuffelde en zei: snoesje...zo lief (als ze nu zo lief doet is het bijna moederdag of haar verjaardag).
Oud 29-04-2004, 22:09
Maarten
Maarten is offline
Dat ik in een limousine zat
Oud 29-04-2004, 22:17
Ruudje
Ruudje is offline
jeugdtrauma toen ik 11 was (ik zeg verder maar even niks...)
Oud 29-04-2004, 22:56
Verwijderd
dat ik in een badje zat en dat ik op mijn broers fiets klom

ik was toen 2 geloof ik
Oud 30-04-2004, 00:32
Chris
Chris is offline
Dat ik een raket (ijsje) kreeg toen mijn amandelen er uit waren gehaald.

Ik was toen een jaar of 3 (ik had een schroef ingeslikt en mijn moeder heeft me toen op de kop gehouden, zodat die schroef in mijn amandelen bleef hangen)
Oud 30-04-2004, 01:03
Verwijderd
Op bijna 2-jarige leeftijd (Kerstmis 1989).
Dat de tafel in brand stond en dat het tafelkleed daarom vervangen moest worden.
Oud 30-04-2004, 09:20
Verwijderd
toen ik 5 jaar werd... kreeg ik rolschaatsen en mocht ik voor één keer door de keuken rolschaatsen
Oud 30-04-2004, 09:21
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Ruudje schreef op 29-04-2004 @ 23:17 :
jeugdtrauma toen ik 11 was (ik zeg verder maar even niks...)
Same here..

Ik wist trouwens dat ik een uitzondering was, omdat ik pas van zo'n late leeftijd dingen weet.. Maar hier zijn echt mensen die van héél jong nog weten zeg.
Oud 30-04-2004, 10:53
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
Dat ik oma op ging bellen
Oud 30-04-2004, 11:18
DiaNNe>!!!
DiaNNe>!!! is offline
k weet nog heel veel herinneringen van vroeger...dus ik weet niet welke precies de vroegste was...

na schooltijd ging ik altijd naar een oppasmevrouw, en ik weet nog wel dat ik daar zat op een stoel, naar buiten te loeren, en me zat te bedenken hoe vreemd dat wel niet was: jaargetijden, weken, dagen, vakanties...k begreep t allemaal nog niet.

en als ik me dr op "concentreer" heb ik dr nog meer, best vreemd eigenlijk!
Oud 30-04-2004, 16:32
Verwijderd
Drie jaar: ik hielp mijn moeder met de bank schoonmaken. Ik mocht de borstel in het water dopen en dan veegde zij hem schoon.

Klein genoeg om in het winkelwagentje te passen: ik speelde altijd kassa'tje als ik in het karretje zat. Dan haalde ik alles wat mijn moeder in de kar gooide langs dat blok waar zo'n ketting aan hangt en zei ik "piep".

Jaja.
Oud 30-04-2004, 16:42
coopergirl
coopergirl is offline
(vanaf) 2e a 3e levensjaar; moest m'n vader seksueel bevredigen..
Oud 30-04-2004, 18:57
Roxann
Roxann is offline
Ik moet ongeveer 2 jaar geweest zijn. Ik zat in het zomerklasje (soort van opvang voor kindjes die nog te jong zijn voor de kleuterschool) en ik duwde een jongen van het plastiek glijbaantje dat in de klas stond. De rare opvangmevrouw met de krulletjes zette mij in de hoek. En ik ging nooit meer graag naar school.
Oud 30-04-2004, 19:24
Verwijderd
Citaat:
Mushu schreef op 29-04-2004 @ 20:38 :
De peuterspeelzaal, omdat daar altijd een glijbaan was uit een bed en ik die eng vond.
Hé, dat is ook iets wat ik me herinner van mijn peuterspeelzaal!
Alleen ik móest er van die andere kindjes er vanaf, en toen deed ik dat.
Ik denk dat ik 3 of zo was.. en m'n moeder bracht me naar de peuterspeelzaal en ik wou niet dat ze weg ging, ik werd helemaal panisch, en toen ging ik aan haar been hangen.
Advertentie
Oud 30-04-2004, 19:31
Mux
Mux is offline
dat de ''bak voor de was'' weg moest
Oud 30-04-2004, 22:32
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Dat blijft me altijd bij. Ik was toen een jaar of 2, 3, en ik zat bij het raam van mn moeders kamer en ik zag van een afstandje mn oma aan komen lopen.

En natuurlijk het eeuwigdurende gevecht op de peuterspeelzaal om de rode tractor
Oud 01-05-2004, 10:07
snoopy
snoopy is offline
k weet alleen van m'n eerste kerstmis (toen was ik bijna 2). Ik vond de kerstboom heeeeel mooi
Oud 01-05-2004, 12:06
Coral
Coral is offline
Hmm k heb echt geen idee. Want soms dan denk ik dat er ooit iets is gebeurd (of dat ik ooit ergens ben geweest) en dan vraag ik dat aan mn ouders, en dan blijkt dat nooit gebeurd te zijn! Najah, ik weet nog wel dat ik n jaar of 3 was, en bij mn opa en oma ging logeren. Zoals altijd (jaren later nog) gingen we chocolademelk drinken. Maar mn oma had juist haar tafellaken gewassen en ik moest dus voorzichtig doen en niet morsen. Mijn opa hield nogal van grapjes maken, dus mijn oma waarschuwde hem dat hij gee geintjes moest maken. Maar natuuuurlijk hield mijn opa zich daar niet aan. Op het moment dat ik een slok overheerlijke warme chocolademelk nam, ging hij me kietelen. De chocolade melk kwam mn neus uit, over de net gewassen tafellaken heen. Majah, gelukkig werd mijn oma niet boos haha
Oud 01-05-2004, 12:09
Verwijderd
mijn vroegste jeugdherrinering..

ik denk niet dat ik dat hier mag posten
Oud 01-05-2004, 12:50
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
relaxxamann schreef op 01-05-2004 @ 13:09 :
mijn vroegste jeugdherrinering..

ik denk niet dat ik dat hier mag posten
Want? Je hoeft het niet (gedetailleerd) te beschrijven
Oud 01-05-2004, 12:59
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
pinoow schreef op 29-04-2004 @ 20:05 :
Mijn eerste herinnering is dat mijn broertje heel boos werd omdat ik tegen hem zei: 'Jan Jaapje is een aapje' waarna hij vervolgens zijn tuitbeker keihard tegen mijn kop smeet.
Toen zal ik wel een jaar of 3 geweest zijn.
Oud 01-05-2004, 13:58
Nona
Nona is offline
Hmmm, dat is wel leuk.
Ik weet nog precies hoe de creche eruit zag, maar ik weet niet zeker of ik dat nog wist van toen ik er zelf was of van toen ik er later terug kwam (in dezelfde zaal werden alle wijkactiviteiten georganiseerd).
Ik weet nog hoe ik naar de peuterspeelzaal ging. Met mijn verjaardag maakte mijn moeder cakejes met kleurige snoepjes erop. En aan het einde van de middag mochten we altijd vrij spelen en dan gingen we met de kussens spelen. Dat waren een paar kussens die van ene bank afkomstig waren en die in een hoe op de gang lagen. Eigenlijk mochten we er niet mee spelen, maar het was zo leuk.
En verder... Alleen flitsen. Een beeld dat ik in de auto zat en nar buiten keek. We gingen naar mijn oma en ik zag bomen. Het waren best veel bomen en ik dacht: dat moet we een bos zijn, zo veel bomen zijn het... Ik weet nu echt dat we niet door een bos rijden als we naar mijn oma gaan. Het zullen dus gewoon veel bomen zijn geweest.
Oud 01-05-2004, 14:11
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Ik weet niet wat mijn vroegste jeugd herinnering is. Naarmate ik verder terug ga in de tijd weet ik niet precies meer hoe oud ik was of wat de chronologie van de gebeurtenissen was. Ik herinner me eigenlijk vooral omgevingen, plekken, huizen en mensen.

Bovendien weet ik niet meer of het gaat om echte herinneringen of om herinneringen van foto's.
Oud 01-05-2004, 15:08
Verwijderd
ik weet nog precies hoe mijn baby-kamer eruitzach en dat ik op zo*n kussentje lag om een schone luier aan te krijgen. misschien was ik net 1 jaar ofzo, misschien nog niet eens es.
Oud 01-05-2004, 15:56
Remqo
Remqo is offline
Ik weet dat ik aan m'n neus-amandelen werd geopereerd, toen was ik bijna 2. Ik werd wakker op een bedje met een klein plasje bloed en af en toe rolde er wat slijm uit m'n mond vandaan, ik zag ook dat ik de enige niet was want ik zag naast me een meisje die hetzelfde had.
Oud 01-05-2004, 17:09
Stitch
Stitch is offline
ik weet nog dat ik altijd aan het meten was wanneer ik nou es met mijn hoofd boven de keukentafel uit kwam en er op kon kijken...hehe
en dat mijn zus mij in haar poppenwagen rond reed toen ik nog een dik klein propje was whaha
Oud 03-05-2004, 10:19
whitedove
whitedove is offline
Toen ik 4/5 jaar was ofzo ging ik altijd in de keuken voor de oven liggen omdat ik mezelf in de oven kon zien, dat vond ik toen wel heel fascinerend. Viel ook wel vaker voor de oven in slaap, was wel allemaal lastig voor de poetsvrouw want die moest de hele tijd over me heen stappen en kreeg de kastdeurtjes niet meer open
Oud 03-05-2004, 10:25
tiram
tiram is offline
Toen ik 2 of 3 was en ik met mijn kop tegen de kast aan flikkerde...

Mijn vader: 'koppie stoot, luizies dood' en toen kreeg ik een schuimbanaantje
Oud 03-05-2004, 13:20
Linda
Linda is offline
Het enigste wat er nu bij me opkomt is toen ik een jaar of 8 was, dat er een leraar ernstig ziek van me was. En dat ik daar elke dag voor bidde op school. En dat ie op een gegeven moment ook weer een keertje kwam kijken toen ie ff beter was...

Maar van echt dat ik een jaar of 2, 3 was daar weet ik niks meer van
Oud 03-05-2004, 14:49
Verwijderd
Citaat:
coopergirl schreef op 01-05-2004 @ 13:50 :
Want? Je hoeft het niet (gedetailleerd) te beschrijven
ik heb gezien dat hij het ook bij mijn broertje deed..

misschien heb ik het nog herrinerd omdat de pijn me nog elke dag achtervolgd...

hij heeft die riem nog...
Oud 03-05-2004, 16:13
Wokkeltje
Wokkeltje is offline
was op peuterspeelzaal: de zandbak En ik vond de juffrouw altijd zo aardig

voor de rest kan ik me weinig herineren
Oud 03-05-2004, 17:26
Loveflowertje
Loveflowertje is offline
Citaat:
relaxxamann schreef op 03-05-2004 @ 15:49 :
ik heb gezien dat hij het ook bij mijn broertje deed..

misschien heb ik het nog herrinerd omdat de pijn me nog elke dag achtervolgd...

hij heeft die riem nog...
Hmm niet echt iets waar je graag aan terugdenkt...Mijn eerste herinnering is niet veel anders...
Oud 03-05-2004, 21:01
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Jee, lastig, 1e herinnering, hmm.

Laat die 1e maar.
2e herinnering: Dat ik stiekem met mijn zus(ik denk dat ik ongeveer 4/5 jaar was), naar de overkant van de (auto)weg was geslopen om daar bloemetjes te plukken.
Oud 03-05-2004, 23:34
verpleger
verpleger is offline
Ik was 2,5. Ik was op vakantie met mijn ouders in indonesie. En opeens was ik mijn vader kwijt. Dus ik janken. Maar uiteindelijk had ik mn pa toch gevonden
Oud 04-05-2004, 16:16
xineof
xineof is offline
Citaat:
Dreamerfly schreef op 03-05-2004 @ 22:01 :
Jee, lastig, 1e herinnering, hmm.

Laat die 1e maar.
2e herinnering: Dat ik stiekem met mijn zus(ik denk dat ik ongeveer 4/5 jaar was), naar de overkant van de (auto)weg was geslopen om daar bloemetjes te plukken.
Hm, zo kom ik nog eens wat te weten over jouw criminele verleden .

Mijn eerste herinnering: een dagje uit met mijn ouders/broer, naar één of andere grote stad (geen idee welke dat was, maar ze hadden er water en porseleine beeltjes ), en dat ik toen mijn o zo geweldige bolletjestrui aanhad: roze met felgroene bolletjes en ook nog zo'n walgelijke print erop (lelijk dat dat ding was ).
Oud 06-05-2004, 09:10
Greenleaf
Greenleaf is offline
De eerste herinnering bij mij bestaat niet echt uit beeld, maar meer uit geur: zo kan ik me nog heel goed de geur herinneren van de patat, dat ik kreeg op een vliegveld in Sao Paulo (Brazilië).
Maar ook de geur van echte Coca Cola, die koud werd gehouden in de kelder.
De eerste herinnering in beeld is voor mij, de kerst die ik vierde terwijl het 35 C was, ook in Brazilië. Er waren toen hele simpele kerstboompjes, met alleen van die slingers in de kleuren roze en geel.
Oud 06-05-2004, 10:29
idontcare
idontcare is offline
mijn vroegste herinnering was toen ik 3 was en in ging vissen met mijn beste vriendje van toen. we zaten in het parkje (waar we eigenlijk helemaal niet mochten komen) en we zaten bij het water met ee nstokje. ik verloor mijn evenwicht ofzo en ik viel voorover, het water in. ik zie mezelf nog liggen in het water. toen ontdekte ik een spijker in de kant (was een muur) en daar ging ik op staan en mijn vriendje trok me uit het water. toen kwam er een man aan gelopen die mij zag en bracht ons naar huis.
Oud 09-05-2004, 23:30
Fantôme
Fantôme is offline
de peuterspeelzaal idd ook, tenminste, die leeftijd, want die juffrouw woonde vlak achter mij, en ik ging wel eens met haar mee...

een andere herinnering was ook in de peuterspeelzaal. ik was jarig en ik moest op een krukje moest staan maar ik niet durfde omdat hij zo wiebelde.
sja...

xxx
Oud 10-05-2004, 13:21
Verwijderd
Op mijn (ik geloof) 4e verjaardag. Mijn moeder kwam mijn kamertje binnen om me te feliciteren. Ik stapte uit bed, en vroeg ik aan mijn moeder of ik nu dan echt een grote meid was. Vanaf dat moment ben ik gaan leven, voor mijn gevoel.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten