Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-08-2004, 16:05
Iduna
Iduna is offline
[SIZE=0.5]Dit is geen 'dilemma' voor mij. Mocht het je interesseren, ik ben verliefd. [/SIZE]

(n.a.v. verschillende posts)

Sommige mensen maken het uit en geven als reden niet meer verliefd te zijn. (Zoiets: 'Ik ben niet meer verliefd op hem, maar ik hou nog wel heel veel van hem, wat moet ik doen?')

Maar verliefdheid verdwijnt toch altijd op den duur?

Dus het is gewoon een slechte smoes. Het komt over als een goede reden maar het zegt eigenlijk niks.
of
Ze weten niet beter en denken dat wanneer de verliefdheid ophoudt, de relatie (/verkering, wat jij wil) ook maar moet eindigen.

Is dit alleen onder jongeren?

Ok, verder dan dit ben ik nog niet gekomen. Heb je er iets aan toe te voegen, ben je het met me eens of zie ik nog dingen over het hoofd? Ik ben benieuwd.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-08-2004, 16:12
Maarten
Maarten is offline
Tjah.. als de enige reden die je kan bedenken om bij elkaar te blijven is dat je hem niet verdrietig maakt dan zou ik het uitmaken..

En misschien verdwijnen de vlinders in de buik, maar dan hoeft de verliefdheid toch niet over te zijn. Het ligt er gewoon niet zo dubbeldik op.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 16:16
Escapism
Escapism is offline
ja, uitmaken. vind ik.
Oud 10-08-2004, 16:22
Verwijderd
Ligt eraan.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 16:33
Verwijderd
Hangt van persoon tot persoon af, van de visie op een relatie,hoelang de relatie al duurt, etc...
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 16:36
Luna
Luna is offline
hmmja, als je nog van iemand houdt maak je het natuurlijk niet zomaar uit als de verliefdheid weg is. Ik iig niet. Maar anderen misschien wel. tja, ligt dus per persoon anders denk ik.
Het lijkt me trouwens ook sterk dat je je hele leven smoorverliefd op iemand blijft, met vlinders en al(en dat dan constand).
(lijkt me trouwens schijtirritant)
Oud 10-08-2004, 16:40
Sade
Sade is offline
In principe vind ik dat als je erachter komt dat je niet verliefd bent, je ermee moet kappen. Van het 'niet meer verliefd zijn' weet ik niet zoveel, ik heb het zelf nooit meegemaakt. Wel heb ik meegemaakt hoe het is als je vriend het uitmaakt omdat hij 'niet meer verliefd is'. En believe me, dat is hard.

En nee, het komt niet alleen bij jongeren voor. Na bijna 25 jaar huwelijk gaan de ouders van een van m'n beste vriendinnen, en bovendien de beste vrienden van m'n ouders, opeens uit elkaar. De reden is hier ook 'niet meer verliefd'.
Oud 10-08-2004, 16:42
Jules
Jules is offline
Citaat:
Luna schreef op 10-08-2004 @ 17:36 :
constand
Oud 10-08-2004, 16:47
annetjuh
annetjuh is offline
als ik niet meer verliefd ben maak ik het uit
ik doe dat niet 1 2 3.
maar denk er over na.
enja ik zal dat ook doen als ik getrouwd en kinderen had want ik word er zelf niet gelukkig van en ja ik ben egoïstisch.
Ik zie me zelf trouwens ook niet een feest geven omdat we 25/50 jaar getrouwd zijn.
Oud 10-08-2004, 16:48
Sade
Sade is offline
Citaat:
Luna schreef op 10-08-2004 @ 17:36 :

schijtirritant
Ook wel
Oud 10-08-2004, 16:50
Myuki
Myuki is offline
Citaat:
Sade schreef op 10-08-2004 @ 17:40 :
In principe vind ik dat als je erachter komt dat je niet verliefd bent, je ermee moet kappen. Van het 'niet meer verliefd zijn' weet ik niet zoveel, ik heb het zelf nooit meegemaakt. Wel heb ik meegemaakt hoe het is als je vriend het uitmaakt omdat hij 'niet meer verliefd is'. En believe me, dat is hard.

En nee, het komt niet alleen bij jongeren voor. Na bijna 25 jaar huwelijk gaan de ouders van een van m'n beste vriendinnen, en bovendien de beste vrienden van m'n ouders, opeens uit elkaar. De reden is hier ook 'niet meer verliefd'.
grapje zeker?
Oud 10-08-2004, 16:53
Sade
Sade is offline
Citaat:
Myuki schreef op 10-08-2004 @ 17:50 :
grapje zeker?
Wat?
Oud 10-08-2004, 16:56
Maarten
Maarten is offline
Dat dat nog voorkomt na 25 jaar huwelijk denk ik dat hij bedoelt

Niet verliefd zijn moet je kappen ja want anders lieg je jezelf voor. Je moet er toch goed over voelen in een relatie anders dan hou je jezelf en die ander voor de gek.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 17:00
MMaRsu
MMaRsu is offline
Mijn ex die heeft het na een bijna een jaar uitgemaakt omdat haar vlinders ook weg waren...tja...wat kan ik er over zeggen, nix eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 17:03
ZerO
ZerO is offline
Verliefdheid gaat na een paar jaar over. Je gaat van iemand houden en dat geef je niet zomaar op omdat je niet meer elke keer vlinders in je buik voelt.
Als je een goeie relatie hebt, krijg je nog wel af en toe een gevoel van verliefdheid ook al ben je erg lang bij elkaar. Als degene onverwachts voor de deur staat ofzo. Soms heb je momenten dat je beseft hoe gelukkig je bent met je vriend/vriendin. Als je dat niet meer hebt in een relatie is time to move on.
Oud 10-08-2004, 17:06
Ratbout
Ratbout is offline
verliefdheid en houden van..daar gaat het eigenlijk om hier. Waar trek je de lijn? Je moet op je gevoel afgaan.

Voor zover ik uit ervaring kan zeggen, is houden van verliefd zijn in het kwadraat. Maar daar hoor ik veel andere berichten over. Voor veel mensen is verliefdheid echt helemaal ondersteboven zijn, en als dat voorbij is...is er weinig. Ook dat heb ik meegemaakt, maari k heb ondertussen ook een keer meegemaakt dat mijn verliefdheid zo ver ging dat je het moeilijk meer verliefdheid kon noemen, alleen al omdat het zo ontzettend lang al doorging, terwijl verliefdheid biologisch gezien hooguit een paar maanden duurt. ...
Oud 10-08-2004, 20:16
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Na een lange tijd kan verliefd zijn houden van worden, mja dan voelt het anders aan.
Als je pas wat hebt en het verliefde gevoel is weg dan gewoon uitmaken ja. Heeft mijn ex ook gedaan. Is gewoon het eerlijkste, als het aan blijft zonder dat zij gevoelens had zou ze me aan het lijntje houden en dat is gewoon oneerlijk.
Oud 10-08-2004, 20:34
snoopy
snoopy is offline
Tsja. Je hebt verliefd zijn en verliefd zijn. In het begin ben je hevig verliefd en krijg je hartkloppingen van elkaar, dat soort shit.
Dat gaat over. Maar je houdt wel een heel speciaal gevoel, wat IK verliefd zijn noem. Maar ja... mijn vriend ziet dit bjiv. al anders...
Hij zegt dat ie niet verliefd is, maar hij piekert er niet over om de relatie te beeindigen. En ik merk aan alles dat hij ongeveer hetzelfde voor mij voelt als andersom. Nee... je zit niet meer in de trein naar elkaar toe van waaaaaaah...
maar hij is vaak nog heel vertederd, kan het soms niet laten om me even te knuffelen of te zoenen en tsja... ik vind dat verliefd

hmm... warrig verhaal.
Oud 10-08-2004, 21:02
Verwijderd
Citaat:
Ratbout schreef op 10-08-2004 @ 18:06 :
terwijl verliefdheid biologisch gezien hooguit een paar maanden duurt. ...
Nee hoor, het kan best een paar jaar duren.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 21:08
Verwijderd
als ik niet meer verliefd zou zijn, en er is echt geen ander gevoel ervoor in de plaats gekomen dus dat je gewoon geen gevoel meer voor iemand hebt dan zou ik t ook uitmaken
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 21:35
Bo
Bo is offline
Verliefde gevoelens worden na verloop van tijd minder, dat kan verwarrend zijn. Ik kan me voorstellen dat het mensen aan het twijfelen brengt of hun relatie nog wel goed zit.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 21:41
Verwijderd
Niet als het overgestapt is in/naar 'houden van'.
Het kan nog weleens teleurstellend voelen, maar vergis je niet.
Als ik niet meer verliefd zou zijn, en het houde van er ook niet is.
Tuurlijk, wat voor nut heeft het dan nog?
Zoeken naar eventuele redenen en het oplossing zou een idee zijn, maar dat werkt meestal niet.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 23:40
LittleLucille
LittleLucille is offline
kan me wel voorstellen dat dit een punt is..
waar mensen gaan twijfelen..
of ze gaan er voor en het slaat meer om in houden van..
of heel veel geven om.. houden van is al weer zo'n 'zwaar' woord..
maar.. ja.. het zou voor mij geen reden zijn om die persoon niet meer leuk genoeg te vinden..
om dan de relatie stop te zetten.. hmm..
Oud 11-08-2004, 09:20
Iduna
Iduna is offline
Hmm, de meningen zijn best verdeeld..

Ligt dat aan de definitie van verliefd zijn? Volgens ziet iedereen dat anders.

Verder kan ik me wel vinden in die posts waarin gezegd wordt, dat wanneer verliefdheid verandert in iets 'groters' (houden van oid), je het dan (nog) niet uit moet maken.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 11:18
Moonspell
Moonspell is offline
Dit is best wel een moelijk onderwerp.

Toch wil ik wel een poging wagen

Verliefdheid, hmm, ja ik denk dat er soms na enige tijd een soort sleur komt ofzoiets, die je aan het nadenken zet, over je relatie.

In mijn situatie kende ik iemand, die aangaf, dat ze zichzelf ging afvragen waarom ze dat nog wilde, ze het niet meer spannend vond, maar dat kan ook per situatie anders zijn.

Als partners erg druk zijn, met bijv werk of iets anders, kan dat vervelende situaties opleveren voor die persoon.

Ik zelf heb een enorme lieve leuke vriendin Ze geeft erg veel om me We hebben net 3,5 maand, en ik geloof ook in het overspringen van echte verliefdheid naar houden van.

Ik heb zelf geen ervaring met het zeg maar gevoel dat je van iemand houd, maar je het na verloop van tijd als sleur ziet ofzo.

Toch is dat soms erg moeilijk, je moet vechten voor je relatie.
En je moet creatief zijn, om het leuk te houden. Genieten van de leuke dingen die je samen doet, maar ook genieten van de kleine dingen. Moeite doen, voor iets samen moois, is denk ik iets wat erg zwaar is.

[Zelf gezien bij scheiding ouders] Ik heb geleerd dat je soms zelf in kan gaan zien dat het een sleur wordt, je daarvoor ineens samen keiveel moeite wil doen, maar je dan telaat bent.

Hmm. Lang verhaal

Houden van, is voor mij, iets geweldigs.
Ik zou niet snel opgeven, voor iets moois, dat je samen kan delen.
Oud 11-08-2004, 11:30
filia dei
filia dei is offline
Ik vind verliefdheid geen voorwaarde voor een relatie. Mijn moeder zegt dat ze nooit verlieft is geweest op me vader. Ze vond hem alleen leuk en aardig en ze is vanzelf van hem gaan houden en toch zijn ze al meer dan 20 jaar bij elkaar en naar wat ik er van kan zien onwijs gelukkig samen. Terwijl om ons heen praktisch iedereen aan het scheiden is.

Ook gaat alle verliefdheid volgens mij een keer over. De vlinders van verliefdheid die je voelt zijn adrenaline stoten. Omdat je het spannend vind dat je diegene ziet omdat je niet wéét wat hij voor je voelt. Als je eenmaal een paar jaar hebt dan ben je er redelijk zeker van dat hij ook dol op jouw is en is die spanning er niet meer. Dan ga je van elkaar houden.

Van elkaar houden vind ik wél een voorwaarde. Dan ben je dol op elkaar maar je doet niet meer van die stomme verliefdheidsdingen en je respecteert elkaar gewoon zoals je bent.

Pas als houden van er niet is dan moet je 't uitmaken.

Nou jah... zo kijk ik er dan tegen aan.
Oud 11-08-2004, 11:46
Chosen
Chosen is offline
Oei.... inderdaad een moeilijk onderwerp. Mn ex heeft het ook om die reden uitgemaakt anderhalve week terug, en zoals al eerder gezegd: het komt KEIhard aan.

Verliefdheid is altijd tijdelijk. Je blijft gewoon geen 20 of 30 jaar lang verliefd. Het kan een week duren, maar het kan ook een jaar duren. Als de verliefdheid weggaat kunnen er 2 dingen overblijven: houden van, of niks. Dus ik vind, als je verliefdheid weg is, maar je houd nog wel ontzettend veel van diegene, dat je het niet uit moet maken. Als de verliefdheid weggaat en er blijft totaal niks over, ja oke dan heeft het weinig zin om verder te gaan.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 14:11
pinokio
pinokio is offline
Citaat:
Chosen schreef op 11-08-2004 @ 12:46 :
Oei.... inderdaad een moeilijk onderwerp. Mn ex heeft het ook om die reden uitgemaakt anderhalve week terug, en zoals al eerder gezegd: het komt KEIhard aan.

Verliefdheid is altijd tijdelijk. Je blijft gewoon geen 20 of 30 jaar lang verliefd. Het kan een week duren, maar het kan ook een jaar duren. Als de verliefdheid weggaat kunnen er 2 dingen overblijven: houden van, of niks. Dus ik vind, als je verliefdheid weg is, maar je houd nog wel ontzettend veel van diegene, dat je het niet uit moet maken. Als de verliefdheid weggaat en er blijft totaal niks over, ja oke dan heeft het weinig zin om verder te gaan.

Totaal met je eens!

(en heb hetzelfde meegemaakt... half jaar geleden dat wel.. maar blijft pijnlijk)
Oud 11-08-2004, 16:25
Verwijderd
Je kan echt niet altijd verliefd zijn maar je moet het wel altijd leuk vinden om elkaar te zien. Laatst heb ik mijn vriendin 3 weken gezien en we hebben nu ruim 1,5 jaar. Nou ik kan echt wel zeggen dat ik die hele dag super gespannen was, k vond het echt zo eng. Hihi en ik voelde echt wel vlinders. En als je elkaar dan ziet na een lange tijd, dan krijg je echt wel zon lekkere gevoel in je buik. Je weet dan wel dat het goed zit!
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 16:42
Verwijderd
Ik vind van wel, niet meer verliefd = uitmaken. Ik wil steeds knuffelen en zwijmeligheid enz en niet en beetje droog bij elkaar zitten zonder de behoefte te hebben elkaar ff te zoenen, elkaar ff aan te raken of ff iets liefs te zeggen. Nee, dan lijkt het meer op vrienden zijn.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 17:24
Verwijderd
Ik vind mezelf te jong om nog een relatie te hebben als ik niet meer verliefd ben, en zal het dan dus uitmaken. Tegen de tijd dat ik bang word dat ik na hem niemand meer kan krijgen of toch echt zeker weet dat ik met hem samen wil leven, zelfs al ben ik niet verliefd meer, dan zal ik het eens aanlaten... ooit.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 17:30
Verwijderd
Ik zie niets in een 'niet meer verliefd'-criterium om het uit te maken. Je kunt best een hartstikke goede relatie hebben zonder (meer) verliefd te zijn (geweest). Ik hanteer het verliefdheidscriterium ook niet als vereiste om een relatie te kunnen beginnen en niemand die ik ken doet dat ook verder/.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 08:20
Maurice
Maurice is offline
ik vind 't moeilijk, want ik zit in dit schuitje.
ik vind verliefdheid idd niet nodig om bij iemand te blijven.
pas als je 't gevoel krijgt dat je de ander minder gunt, als je je gaat ergeren aan hem/haar, dan moet je serieus gaan nadenken over wat je wil.
probleem is dat dit rationele overwegingen zijn en het gaat uiteindelijk om gevoel.
Oud 12-08-2004, 10:23
*Cayenne*
*Cayenne* is offline
Verliefdheid gaat sowieso na een bepaalde tijd over. In houden van, óf in 'niks meer voelen voor'. Is dat eerste het geval, dan zit het goed en is er dus geen reden om je relatie te verbreken.
Ga je je alleen maar aan de ander ergeren en merk je echt dat je je opgesloten voelt en naar anderen gaat kijken, dan kun je het beter uitmaken.

Ik heb nu 3 jaar een relatie en krijg nog steeds wel de kriebels als ik hem zie, hoe 'gewoon' en vertrouwd het ook geworden is.
Oud 12-08-2004, 10:52
Ratbout
Ratbout is offline
Citaat:
nare man schreef op 11-08-2004 @ 18:30 :
Ik zie niets in een 'niet meer verliefd'-criterium om het uit te maken. Je kunt best een hartstikke goede relatie hebben zonder (meer) verliefd te zijn (geweest). Ik hanteer het verliefdheidscriterium ook niet als vereiste om een relatie te kunnen beginnen en niemand die ik ken doet dat ook verder/.
Ik kan toch echt niet beginnen me een relatie zoner verliefd te zijn...maar ik weet dat anderen dat wel doen
Oud 12-08-2004, 11:18
idontcare
idontcare is offline
ik zit in die situatie op het moment. nouja, ik weet het eigenlijk niet. ik ben niet meer verliefd, maar geef nog wel veel om hem. maar ik denk niet meer op die manier waarop hij nog heel veel om mij geeft zeg maar. ik ga me nu steeds meer irriteren aan dingetjes dat hij doet, en das echt niet leuk. zeker omdat hij mij echt niet kwijt wil blablabla maar ik kan ook niet doen alsof.. toch?

ik ga vandaag met hem praten
Oud 13-08-2004, 11:10
*Cayenne*
*Cayenne* is offline
Citaat:
nare man schreef op 11-08-2004 @ 18:30 :
Inderdaad. Zolang je maar alles met elkaar kunt delen, interesses e.d., elkaar kunt vertrouwen, een hechte band hebt en een goed seksleven, dan zit het wel snor.
En af en toe een verliefde kriebel is natuurlijk wel zo leuk.
Oud 13-08-2004, 11:29
luchtballon
luchtballon is offline
Ik zou het niet uitmaken als ik niet meer verliefd ben op mijn vriend, ik vind het genoeg dat ik van hem hou.
Ik ben nu ook lang niet zo verliefd meer als in het begin en gelukkig maar. Als ik bij vlagen weer heel erg verliefd ben opeens wordt ik er gek van want dan kan ik me niet concentreren op dingen enzo, schiet gewoon niet zo op
Oud 13-08-2004, 12:09
Verwijderd
Citaat:
*Cayenne* schreef op 13-08-2004 @ 12:10 :
Inderdaad. Zolang je maar alles met elkaar kunt delen, interesses e.d., elkaar kunt vertrouwen, een hechte band hebt en een goed seksleven, dan zit het wel snor.
En af en toe een verliefde kriebel is natuurlijk wel zo leuk.
Zeker. Maar die verliefde prikkel krijg je natuurlijk ook wel regelmatig als het goed is. Als je samen leuke dingen doet, als de ander iets heel liefs zegt, noem maar op. Ik bedoel alleen dat je echt niet smoorverliefd hoeft te zijn om een relatie te 'mogen' of 'kunnen' beginnen. Ik denk zelf dat relaties die voortkomen uit verschrikkelijke verliefdheid of liefde op het eerste gezicht het minst lang stand houden, tenminste door de bank genomen.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 12:20
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
nare man schreef op 13-08-2004 @ 13:09 :
Zeker. Maar die verliefde prikkel krijg je natuurlijk ook wel regelmatig als het goed is. Als je samen leuke dingen doet, als de ander iets heel liefs zegt, noem maar op. Ik bedoel alleen dat je echt niet smoorverliefd hoeft te zijn om een relatie te 'mogen' of 'kunnen' beginnen. Ik denk zelf dat relaties die voortkomen uit verschrikkelijke verliefdheid of liefde op het eerste gezicht het minst lang stand houden, tenminste door de bank genomen.
Dat laatste is waar als mensen het inderdaad uit gaan maken zodra de verliefdheid weg is. Want dat gebeurt dan nogal makkelijk.

Niet meer verliefd.. wat is niet meer verliefd? Daar gaat het bij mij al fout.. als 'niet meer verliefd' inhoudt dat je niet constant vlinders hebt of het altijd maar geweldig vindt met je partner.. dan vind ik het een slechte reden om het uit te maken. Als 'niet meer verliefd' inhoudt dat al het gevoel weg is.. geen vlinders, geen houden-van en mogelijk ook geen vriendschappelijke gevoelens/interesse/etc.. tja. Dan is het inderdaad misschien tijd om te stoppen.
Oud 13-08-2004, 12:27
Verwijderd
Ja, dan wel. Maar als je een relatie beschouwt als een zeer goede vriendschap met seks en waarbij je afspreekt dat je dat met niemand anders doet, wat maakt het dan uit dat de verliefdheid er niet meer is?

Ik geloof zelf niet in eeuwige verliefdheid, ik denk dat het onmogelijk is dat mensen zich na een of meerdere jaren nog precies hetzelfde voelen als tijdens de eerste kus. Misschien wel emotioneel, als in houden-van, maar niet chemisch, dat wil zeggen dat de stof die verliefdheid triggert domweg niet meer wordt aangemaakt.

Verder komt het mij voor dat 'niet meer verliefd' vrijwel altijd als excuus wordt gebruikt om het uit te maken als een van beiden het gewoon niet meer ziet zitten, om wat voor reden dan ook. Het is een ongelooflijk containerbegrip en bovendien is het niet te controleren en ook niet tegen te spreken.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 12:29
Lorelei
Lorelei is offline
Agreed

met als kleine toevoeging dat ik dit nog wel 'toegestaan' vind als je 13 oid bent..
Oud 13-08-2004, 12:34
Verwijderd
Ja, natuurlijk. Maar als je wat ouder wordt en jezelf wat beter kent, behoor je toch in te zien dat een relatie in de loop der tijd wat kan veranderen, met name niet meer zo 'vurig' wordt als de eerste weken.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 12:47
*Cayenne*
*Cayenne* is offline
Citaat:
nare man schreef op 13-08-2004 @ 13:09 :
Kan best eens kloppen.
Toen ik mijn vriend ontmoette, duurde het echt even voordat ik verliefd op hem werd. Hij heeft me echt voor zich moeten winnen.

Uiteindelijk is dit wél de eerste en enige relatie die echt geslaagd is. Op hem ben ik geen seconde uitgekeken geraakt, terwijl dat voorheen wel anders was.

Stel nou dat ik meteen gedacht had: 'Nee, dit gaat niks worden, ik ben niet echt verliefd'. Dan had ik dus de ware liefde aan mijn neus voorbij laten gaan.
Ik heb het een kans gegeven, omdat ik me wel meteen goed bij hem voelde en merkte dat het toch 'anders' was. En toen duurde het niet lang of ik wist: dit is hem.
Reageren

Regels voor berichten