Dilwale Dulhaniya Le Jayenge (The Brave-Heart Will Take The Bride)
Verhaal
Een 3 uur lang liefdesverhaal waarin het streven naar het bij-elkaar-zijn tussen een meisje en haar vakantieflirt centraal staat. De vader van het meisje wil echter dat zijn dochter gaat trouwen met de zoon van zijn vriend. De capriolen die de vakantieflirt uithaalt om bij het meisje te zijn, gaan behoorlijk ver. Dit leidt uiteindelijk tot een dramatische ontknoping op de bruiloft.
Recensie
Jawel, een heuse Bollywood-film! Ik heb dit soort films altijd vermeden als de pest (nog maar weinig mee in aanraking gekomen) totdat ik deze dvd in mijn handen geduwd kreeg. Drie uur lang kun je als kijker aanschouwen hoe hun relatie wordt opgebouwd; van ergerniswekkend geflirt, naar serieuze eerlijkheid, gevolgd door diepgaande liefde en tot slot tranentrekkende liefdesverklaringen tijdens de confrontatie met haar boze vader.
De volgende woorden vatten deze film samen: zoetsappig, cheesy, sentimenteel en romantisch, maar ook lachwekkend, sarcastisch en humoristisch.
De eerste groep woorden spreekt voor zich, maar de tweede minder. Wie verwacht er immers dat je echt kunt lachen om een Bollywoodfilm i.p.v. huilend je tenen te krommen? Ik niet. Maar toch kon ik het niet laten om tijdens de leukere scenes te lachen; dat had vooral te maken met de hoofdrolspeler, die ronduit verrassend uit de hoek kon komen met zijn capriolen en treiterhumor. Het deed me erg denken aan het maffe acteerspel van sommige Japanners. Daarbij komt ook dat hij en andere acteurs soms Engelse zinnen bezigen (speelt zich dan ook gedeeltelijk in Londen af).
Ook is er tussen hem en de vrouwelijke hoofdrolspeler een zekere chemie die er vanaf straalt. Dat komt vooral in uiting in de musical-achtige liedjes die zo nu en dan de film opvullen. Ik moet er bij vermelden dat de choreografie tijdens deze liedjes erg, érg goed is. Scherpe montage zorgt ervoor dat de beelden en bewegingen van de dansers precies matchen met de muziek.
Minpunten van de film zijn echter de miiiiijlenver uitgerekte drama-scenes met veel gejank, waardoor de film regelmatig inzakt, en de soms slechte dubbing (out of sync met de monden). Ook neemt de film zichzelf iets te serieus op sommige momenten (don't they all?) en slaan ze in de slowmotion gevechten volledig mis.
Toch is de film redelijk positief eruit gekomen ondanks mijn lage verwachtingen. Het is echter geen film die ik graag zou kijken, evenmin nodigt het uit tot meerdere Bollywoodfilms (heb je er immers één gezien, dan heb je ze allemaal gezien

)