Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-03-2002, 15:31
lassie
lassie is offline
hoi,

weet iemand hoe je de 12e machtswortel uit een getal berekent?

alvast bedankt!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-03-2002, 15:39
Verwijderd
met een rekenmachine?
Met citaat reageren
Oud 28-03-2002, 15:44
Verwijderd
gheghe...

doe getal^(1/12)

klaar!
Met citaat reageren
Oud 28-03-2002, 16:16
Verwijderd
of g^(1/12)
of 12 xwortelteken(g)
Met citaat reageren
Oud 28-03-2002, 16:39
wyner
wyner is offline
Zal niet veel extra toevoegen, maar: zes keer achter elkaar de (vierkants)wortel trekken.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2002, 17:00
Verwijderd
Citaat:
wyner schreef:
Zal niet veel extra toevoegen, maar: zes keer achter elkaar de (vierkants)wortel trekken.
Dat is dus niet zo
2^12=4096
wortel 4096=64
wortel 64=8
wortel=8=2,83
wortel 2,83=1,68
Dus na 4 wortel zit je er al onder
Verkeerde methode dus

Met citaat reageren
Oud 28-03-2002, 17:46
pol
pol is offline
Zes maal de vierkantswortel = de 64 ste machtswortel!
Met citaat reageren
Oud 28-03-2002, 18:49
wyner
wyner is offline
Whoa... is duidelijk hoog tijd voor vakantie, mensen. Sorry.

[Dit bericht is aangepast door wyner (28-03-2002).]
Met citaat reageren
Oud 28-03-2002, 20:17
mathfreak
mathfreak is offline
Om de twaalfdemachtswortel uit a te berekenen moet je weten dat de n-de machtswortel van a per definitie gelijk is aan a^(1/n), dus voor n=12 levert dat de definitie van de twaalfdemachtswortel op.
Stel n=p*q, dan geldt: a^(1/n)=(a^(1/p))^(1/q)=a^(1/(p*q)). Je vindt de n-de machtswortel van a dus door eerst de p-de machtswortel van a te bepalen en van dat resultaat vervolgens de q-de machtswortel te bepalen.
Oud 28-03-2002, 20:28
pol
pol is offline
Citaat:
mathfreak schreef:
Om de twaalfdemachtswortel uit a te berekenen moet je weten dat de n-de machtswortel van a per definitie gelijk is aan a^(1/n), dus voor n=12 levert dat de definitie van de twaalfdemachtswortel op.
Stel n=p*q, dan geldt: a^(1/n)=(a^(1/p))^(1/q)=a^(1/(p*q)). Je vindt de n-de machtswortel van a dus door eerst de p-de machtswortel van a te bepalen en van dat resultaat vervolgens de q-de machtswortel te bepalen.

Voor de 12e machtswortel :

bv. : twee maal de vierkantwortel en eenmaal de derde machtswortel.(de volgorde speelt geen rol).
Met citaat reageren
Oud 28-03-2002, 20:29
Da King
Da King is offline
Maar wat is nou dan eigenlijk de 12e machtswortel van een getal?
Met citaat reageren
Oud 28-03-2002, 21:51
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Da King schreef:
De twaalfdemachtswortel uit a is een getal b dat de eigenschap b^12=a heeft. Algemeen geldt: b is een n-de machtswortel van a als geldt: b^n=a. Voor b is in dit geval te schrijven: b=a^(1/n). Verheffen we dit tot de n-de macht, dan krijgen we: b^n=(a^(1/n))^n=a^(n*1/n)=a^1=a
Oud 28-03-2002, 22:03
Verwijderd
Citaat:
Da King schreef:
Als je ergens naar toe gaat kan je ook weet terug. 2^12=4096
dus om van 4096 2 te maken trek je de 12^wortel uit 4096.
8^2=64
(2e machts)wortel 64=8

Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 17:47
Da King
Da King is offline
Citaat:
mathfreak schreef:
De twaalfdemachtswortel uit a is een getal b dat de eigenschap b^12=a heeft. Algemeen geldt: b is een n-de machtswortel van a als geldt: b^n=a. Voor b is in dit geval te schrijven: b=a^(1/n). Verheffen we dit tot de n-de macht, dan krijgen we: b^n=(a^(1/n))^n=a^(n*1/n)=a^1=a

Maar daar kan je je zeker niks bij voorstellen? Kijk ik snap wel hoe je hem kan berekenen.... Maar wat is het onu precies
Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 17:59
pol
pol is offline
De n-de machtswortel uit een getal a =

Alle z die voldoen aan de vergelijking :

z^n = a

Met z een reeël of complex getal.

Als je werkt met complexe getallen, heeft elk getal precies n verschillende n-de machtswortels.(Alle gelegen op de hoekpunten van een regelmatige n-hoek).
Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 18:11
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Da King schreef:
Maar daar kan je je zeker niks bij voorstellen? Kijk ik snap wel hoe je hem kan berekenen.... Maar wat is het onu precies
Je moet het trekken van een (hogere)machtswortel opvatten als de tegengestelde bewerking van machtsverheffen. Laten we met een eenvoudig voorbeeld beginnen. Als ik wil weten wat het kwadraat van 3 is, dan bereken ik dat als 3^2=3*3=9. Wil ik nu weten wat de vierkantswortel uit 9 is (deze is op te vatten als de lengte van een vierkant met oppervlakte 9), dan bereken ik sqrt(9)=9^(1/2)=3.
Algemeen: wil ik a tot de macht n berekenen, dan krijg ik: a^n=a*a*a...*a (n factoren a). Stel dat geldt: a^n=b en dat ik a wil berekenen zonder van dit gegeven gebruik te maken, dan moet ik b tot de macht 1/n verheffen, wat de n-de machtswortel uit b oplevert. Je moet het trekken van een n-de machtswortel opvatten als de tegengestelde bewerking van het verheffen van een getal tot de macht n.
Je kunt je er in zoverre iets bij voorstellen dat de twaalfdemachtswortel uit een getal ergens op de getallenlijn kan worden geplaatst, net zoals je de (vierkants)wortel uit 2 ergens op de getallenlijn kunt plaatsen. Getallen zijn abstracties en het is niet altijd gemakkelijk om abstracties op een concrete manier (bijvoorbeeld door middel van een plaatje of figuur) weer te geven. Je kunt alleen met abstracte zaken vertrouwd raken door er zoveel mogelijk mee te leren werken om je er zo een "beeld" van te kunnen vormen.
Oud 29-03-2002, 20:54
[Pierewiet]
[Pierewiet] is offline
Citaat:
Da King schreef:
Mathfreak beweert niets anders dan:
2^12 = 4096 en 4096^(1/12) = 2 dus de gewraakte twaalfde machtswortel uit 4096 is 2!!

Oud 29-03-2002, 21:02
Da King
Da King is offline
Citaat:
[Pierewiet] schreef:
Mathfreak beweert niets anders dan:
2^12 = 4096 en 4096^(1/12) = 2 dus de gewraakte twaalfde machtswortel uit 4096 is 2!!

zeg ik dat dan?

Met citaat reageren
Oud 31-03-2002, 17:03
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef:
Je moet het trekken van een (hogere)machtswortel opvatten als de tegengestelde bewerking van machtsverheffen.
Dat zeg ik

Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten