Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Algemeen: wil ik a tot de macht n berekenen, dan krijg ik: a^n=a*a*a...*a (n factoren a). Stel dat geldt: a^n=b en dat ik a wil berekenen zonder van dit gegeven gebruik te maken, dan moet ik b tot de macht 1/n verheffen, wat de n-de machtswortel uit b oplevert. Je moet het trekken van een n-de machtswortel opvatten als de tegengestelde bewerking van het verheffen van een getal tot de macht n. Je kunt je er in zoverre iets bij voorstellen dat de twaalfdemachtswortel uit een getal ergens op de getallenlijn kan worden geplaatst, net zoals je de (vierkants)wortel uit 2 ergens op de getallenlijn kunt plaatsen. Getallen zijn abstracties en het is niet altijd gemakkelijk om abstracties op een concrete manier (bijvoorbeeld door middel van een plaatje of figuur) weer te geven. Je kunt alleen met abstracte zaken vertrouwd raken door er zoveel mogelijk mee te leren werken om je er zo een "beeld" van te kunnen vormen.
||
![]() |
Citaat:
2^12 = 4096 en 4096^(1/12) = 2 dus de gewraakte twaalfde machtswortel uit 4096 is 2!!
|
|