Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-05-2002, 07:06
humandoll
humandoll is offline
Sinds de komst van Pim Fortuyn ben ik geïnteresseerd geraakt in de politiek, en volg ik het politieke nieuws.Heel veel Nederlanders leven nu mee met de politiek. Is dat bij jou ook zo? [edit]zullen we Pim erbuiten houden, daar gaan al genoeg topics over[/edit]Of vind je het nog steeds saai?

Laatst gewijzigd op 13-05-2002 om 10:00.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-05-2002, 07:16
Dutchian
Dutchian is offline
Ik ben nu ook geïnteresseerd in de politiek, maar ik denk dat komt omdat ik dit jaar voor het eerst mag stemmen. Dus ben ik automatisch veel meer naar het politiek gaan letten.
Oud 13-05-2002, 07:41
humandoll
humandoll is offline
dat kan natturlijk ook, ik mag nog niet stemmen, maar de politiek intereest mij nu wel allemaal enzow..
Met citaat reageren
Oud 13-05-2002, 09:47
Lyx
Lyx is offline
vanaf lijsttrekkersdebat na de gemeenteraadsverkiezingen
Oud 13-05-2002, 09:51
Boogie
Boogie is offline
Sinds de verkiezingen vóór de vorige. Ik vond het altijd al spannend welke partij hoeveel zetels ging halen, ik zag er altijd een soort wedstrijd in ofzo. Sinds de vorige verkiezingen interesseer ik me ook in de politici zelf, wie wat zegt en bij welke partij hij/zij hoort en sinds deze verkiezingen heb ik door dat de lijsttrekkersdebatten ook wel interessant zijn. Zo raak ik steeds geïnteresseerder. Ook zonder de komst van Fortuyn was ik wel geïnteresseerd geweest...
Oud 13-05-2002, 10:03
autodropje
autodropje is offline
Sinds een paar jaar interesseer ik me in politiek, omdat ik denk dat het toch wel belangrijk is dingen te weten over hoe het er in Nederland aan toe gaat.
Oud 13-05-2002, 10:06
humandoll
humandoll is offline
okee, dat vind ik allemaal vrij logische redenen. Ik heb toch echt het gevoel dat nu dat gedoe met Pim Fortuyn echt veel meer mensen zich zijn bezighouden met politiek.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2002, 10:20
Desperado
Desperado is offline
ik mag nog lang niet stemmen maar de laatste tijd volgde ik wel veel debatten op tv en programma's met pim fortuyn ik vind hem wel interresant en geinig om naar te kijken en ik was het met de meeste dingen wel met hem eens (niet alle!)
Met citaat reageren
Oud 13-05-2002, 12:53
disaster
disaster is offline
Citaat:
humandoll schreef:
okee, dat vind ik allemaal vrij logische redenen. Ik heb toch echt het gevoel dat nu dat gedoe met Pim Fortuyn echt veel meer mensen zich zijn bezighouden met politiek.
oppervlakkig bezighouden wel te verstaan... wat ik merk bij veel vrienden van me die eerst totaal niet geinteresseerd waren en nu opeens wel een beetje is dat ze ook alleen maar geintereseerd zijn in wat PF te zeggen had... en dan zeggen de mensen dat PF ze een andere keus boodt en als je dan vraagt of ze weten waar andere partijen als de SP of CU voor staan dan zeggen ze 'nee'
Met citaat reageren
Oud 13-05-2002, 13:33
autodropje
autodropje is offline
Citaat:
disaster schreef:

oppervlakkig bezighouden wel te verstaan... wat ik merk bij veel vrienden van me die eerst totaal niet geinteresseerd waren en nu opeens wel een beetje is dat ze ook alleen maar geintereseerd zijn in wat PF te zeggen had... en dan zeggen de mensen dat PF ze een andere keus boodt en als je dan vraagt of ze weten waar andere partijen als de SP of CU voor staan dan zeggen ze 'nee'
idd, dat gevoel heb ik ook, ze zeggen dat Pim mensen interesseerde in de politiek, maar ze bedoelen dat hij mensen intereseerde in Pim zelf. Vraag ik de mensen die pro pim zijn, waar andere partijen voor staan weten ze dat heel vaak niet, vraag ik waar Pim nou echt voor staat komen ze vaak ook niet verder dan 2 standpunten ofzo.

De mensen die door Pim ineens gaan stemmen ofzo kunnen imho net zo goed wegblijven. Je moet je voor politiek intereseren omdat je het leuk vind en wilt weten wat er hier gebeurd, niet omdat er toevallig een Pim is die zonodig oproer moet maken.
Oud 13-05-2002, 13:38
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
autodropje schreef:
Sinds een paar jaar interesseer ik me in politiek, omdat ik denk dat het toch wel belangrijk is dingen te weten over hoe het er in Nederland aan toe gaat.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2002, 14:24
Lateralus
Lateralus is offline
bij de verkiezingen van 1998, toen was ik dus nog net geen 13...
jah, ik was er vroeg bij...
Met citaat reageren
Oud 13-05-2002, 14:35
suzanned
suzanned is offline
De laatste tijd ben ik me wel meer in de politiek gaan verdiepen dan daarvoor (oa ivm kiesrecht); daarbij komt dat ik het interessanter ben gaan vinden, voornamelijk door `de` opschudding...
Oud 13-05-2002, 15:26
Not for Sale
Not for Sale is offline
sinds ik van mezelf vond dat ik dat (meer) moest
sinds ik Marx ben gaan lezen
sinds uh.. afgelopen zomer was dat.

Tenminste, dat ik echt diep geïnteresseerd raakte in ideologiën ed. Redelijk geinteresseerd was ik al sinds groep 7,8 van de bs denk ik.
Oud 13-05-2002, 15:39
waaromniet?
waaromniet? is offline
Ergens basisschool... Zo voor de vorming van Paars-1
Oud 13-05-2002, 16:02
MeCute1983
MeCute1983 is offline
Sinds begin 1998
Oud 13-05-2002, 16:06
bubbeltjes
bubbeltjes is offline
Ik geef toe dat ik er sinds dat Pim Fortuyn gedoe in geinteresseerd ben geraakt ookal was ik het absoluut niet eens met zijn ideeen.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2002, 16:16
Daika
Daika is offline
1998 ongveer op mijn 13/14 jaar
Met citaat reageren
Oud 13-05-2002, 16:25
Bl@Bl@
Bl@Bl@ is offline
Ik denk dat de meeste mensen wel iets meer geintresseerd zijn geraakt na de moord op Pim Fortuyn. Dat is meestal zo als er iets spectaculairs gebeurt. Ik weet trouwens niet echt of ik me meer ben gaan intreseren voor de politiek zelf, of voor het hele gebeuren er om heen. Maar toch vind ik het erg dat het zo ver moest komen!!

BL@ BL@
Met citaat reageren
Oud 13-05-2002, 16:38
Verwijderd
Eigenlijk sinds ik kranten kon lezen.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2002, 16:55
Rhinus
Rhinus is offline
Een jaar of 3. Sinds ik Barend en van Dorp kijk eigelijk.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2002, 18:53
humandoll
humandoll is offline
Citaat:
autodropje schreef:

idd, dat gevoel heb ik ook, ze zeggen dat Pim mensen interesseerde in de politiek, maar ze bedoelen dat hij mensen intereseerde in Pim zelf. Vraag ik de mensen die pro pim zijn, waar andere partijen voor staan weten ze dat heel vaak niet, vraag ik waar Pim nou echt voor staat komen ze vaak ook niet verder dan 2 standpunten ofzo.

De mensen die door Pim ineens gaan stemmen ofzo kunnen imho net zo goed wegblijven. Je moet je voor politiek intereseren omdat je het leuk vind en wilt weten wat er hier gebeurd, niet omdat er toevallig een Pim is die zonodig oproer moet maken.
Mijn intersse in de politiek komt dus eigenlijk wel door PF, maar ik ben het dus niet met hem eens! Maar er over na denken en constant alles volgen, daar ben ik toen mee begonnen. De meesten hier misschien eerder ofzow, ik nu ik 17 ben.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2002, 20:35
Dutchian
Dutchian is offline
Toen ik naar huis ging van school zat ik in de bus en achter mij zaten 2 meisjes van een jaar of 13 en die zaten ook te discusieren over politieke zaken (misschien waren niet alle opmerkingen snucher...maar ja). Ze begonnen over Pim Fortuyn die dood was en wat ze er van vonden. Ik dacht dat het 'weer' gewoon het gesprek was op de eerste dag na de vakantie, totdat ze eigenlijk over andere partijen begonnen en toch lieten blijken dat ze het een en ander hebben lopen volgen.
Toen ik 13 was intereseerde het me niks.
Oud 13-05-2002, 22:42
Uhmpra
Uhmpra is offline
sinds altijd gloof ik
nee dat zal wel niet, ik weet niet meer wanneer ik echt geintresseerd ben geraakt, denk dat het er altijd wel een beetje inzat en dat het gewoon geleidelijk is gegaan, weet nog wel moment waarop ik radicaal van mening en visie verandert ben enz
Oud 13-05-2002, 23:02
koelkastje
koelkastje is offline
Zo rond 1998, maar ook daarvoor wel soms
Oud 13-05-2002, 23:09
MeCute1983
MeCute1983 is offline
Citaat:
autodropje schreef:
Vraag ik de mensen die pro pim zijn, waar andere partijen voor staan weten ze dat heel vaak niet, vraag ik waar Pim nou echt voor staat komen ze vaak ook niet verder dan 2 standpunten ofzo.
Daar had ik het net nog met een partijgenoot over.. je hebt echt helemaal gelijk Hoe kunnen mensen nou een verantwoordelijke keuze maken als ze
1) niet eens echt weten waar ze nou precies op stemmen (behalve dan op die man die van die leuke grapjes maakte en die nu op zeer tragische wijze om het leven is gekomen), en
2) niet eens het andere aanbod kennen.. Ik hoor dan vaak dat die andere partij programma's ze toch niet aanspreken, maar wát spreekt ze dat niet aan?! Punt 1 waarvan ze niet weten wat het is? Punt 5 waarvan ze niet weten wat het is? Punt 7 waarvan ze niet weten wat het is? Niet dat je die partijprogramma's uit je hoofd hoeft te leren, maar dit vind ik niet evrantwoordelijk... Maar goed, ik dwaal af
Oud 14-05-2002, 00:25
Gatara
Gatara is offline
Sinds 1994 (oorlog in Joegoslavie)

Gatara
Met citaat reageren
Oud 14-05-2002, 01:49
Paperz
Paperz is offline
Geinteresseerd altijd wel... basisschool spreekbeurten enzo... en boeken... middebare school veel over gead met leraren e.d. maar me er nooit in verdiept... Maar ik kan altijd wel met interesse kijken naar politiek op TV...

En tja de ontwikkeling Pim... ik vin 't wel kunnen... jullie zeggen zelfs dat als je aanhangers vraagt naar standpunten van Pim dat ze er 2 kunnen noemen waar ze achterstaan... van de andere geen een... das jammer maar zo is het... Kijk als ze gaan stemmen op iets waar ze achterstaan is het in mij ogen wel goed... ('t is dat pim nu dood is maar dat laat ik even buiten beschouwing)...

Daarnaast vind ik de redenatie dat men de niet weet waar de andere voor staan een beetje jammer... helemaal icm met de uitspraak (laat ze dan niet stemmen)

kijk, men kijkt als men gaat stemmen toch echt wel rond... maar veel mensen voelen zich gewoon direct getrokken tot een partij... en ook al hebben ze van de andere gehoord, dat trekt hun niet dus waarom standpunten van hun onthouden (onder het mom van: boeit niet, dat vergeten we)...

Als men er van uitgaat dat mensen die stemmen politiek betrokken horen te zijn (op de hoogte van standpunten en ontwikkelingen) zal het aantal stemmer bedroefend laag zijn...

Daarnaast durf ik te wedden dat de helft van jullie ook niet meer dan 2 standpunten per partij uit ze blote hoofd kan opnoemen... maar dat terzijde...
Oud 14-05-2002, 01:55
Lyx
Lyx is offline
Citaat:
Paperz schreef:
Geinteresseerd altijd wel... basisschool spreekbeurten enzo... en boeken... middebare school veel over gead met leraren e.d. maar me er nooit in verdiept... Maar ik kan altijd wel met interesse kijken naar politiek op TV...

En tja de ontwikkeling Pim... ik vin 't wel kunnen... jullie zeggen zelfs dat als je aanhangers vraagt naar standpunten van Pim dat ze er 2 kunnen noemen waar ze achterstaan... van de andere geen een... das jammer maar zo is het... Kijk als ze gaan stemmen op iets waar ze achterstaan is het in mij ogen wel goed... ('t is dat pim nu dood is maar dat laat ik even buiten beschouwing)...

Daarnaast vind ik de redenatie dat men de niet weet waar de andere voor staan een beetje jammer... helemaal icm met de uitspraak (laat ze dan niet stemmen)

kijk, men kijkt als men gaat stemmen toch echt wel rond... maar veel mensen voelen zich gewoon direct getrokken tot een partij... en ook al hebben ze van de andere gehoord, dat trekt hun niet dus waarom standpunten van hun onthouden (onder het mom van: boeit niet, dat vergeten we)...

Als men er van uitgaat dat mensen die stemmen politiek betrokken horen te zijn (op de hoogte van standpunten en ontwikkelingen) zal het aantal stemmer bedroefend laag zijn...

Daarnaast durf ik te wedden dat de helft van jullie ook niet meer dan 2 standpunten per partij uit ze blote hoofd kan opnoemen... maar dat terzijde...
t'is een beetje inhoud... rest is presentatie zoals iemand een keer zei ( bram peper of bolkenstein )
Oud 14-05-2002, 02:16
Paperz
Paperz is offline
Citaat:
Lyx schreef:

t'is een beetje inhoud... rest is presentatie zoals iemand een keer zei ( bram peper of bolkenstein )
Groot gelijk... ik durf te wedden dat er genoeg mensen zijn die op bepaalde partijen niet stemmen omdat "de lijsttrekker" zo suf is...

Iedereen heeft zijn eigen redenen... ook om te stemmen... en er zitten er natuurlijk tussen die gewoon maar wat stemmen maar de meeste mensen die stemmen weten wel "waarop" ze stemmen...
Oud 14-05-2002, 06:25
DJ Incompetent
DJ Incompetent is offline
heb de verkiezingen van '98 best wel gevolgd, daarna is t een btje afgezwakt, maar sinds een halfjaar ben ik weer volop bezig met de politiek, is ook te danken aan dhr. fortuyn, die bracht toch wat meer spanning in de politiek vind ik.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2002, 07:28
humandoll
humandoll is offline
Citaat:
Dutchian schreef:
Toen ik naar huis ging van school zat ik in de bus en achter mij zaten 2 meisjes van een jaar of 13 en die zaten ook te discusieren over politieke zaken (misschien waren niet alle opmerkingen snucher...maar ja). Ze begonnen over Pim Fortuyn die dood was en wat ze er van vonden. Ik dacht dat het 'weer' gewoon het gesprek was op de eerste dag na de vakantie, totdat ze eigenlijk over andere partijen begonnen en toch lieten blijken dat ze het een en ander hebben lopen volgen.
Toen ik 13 was intereseerde het me niks.
mij eigenlijk ook niet
Met citaat reageren
Oud 14-05-2002, 07:31
humandoll
humandoll is offline
Citaat:
MeCute1983 schreef:

Daar had ik het net nog met een partijgenoot over.. je hebt echt helemaal gelijk Hoe kunnen mensen nou een verantwoordelijke keuze maken als ze
1) niet eens echt weten waar ze nou precies op stemmen (behalve dan op die man die van die leuke grapjes maakte en die nu op zeer tragische wijze om het leven is gekomen), en
2) niet eens het andere aanbod kennen.. Ik hoor dan vaak dat die andere partij programma's ze toch niet aanspreken, maar wát spreekt ze dat niet aan?! Punt 1 waarvan ze niet weten wat het is? Punt 5 waarvan ze niet weten wat het is? Punt 7 waarvan ze niet weten wat het is? Niet dat je die partijprogramma's uit je hoofd hoeft te leren, maar dit vind ik niet evrantwoordelijk... Maar goed, ik dwaal af
ben het er mee eens hoor, je stemt natuurlijk niet zo maar. Je moet niet gaan roepen dat een partij zo geweldig is terwijl je de stand punten gewoon niet kent.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2002, 07:32
humandoll
humandoll is offline
Citaat:
Paperz schreef:

Groot gelijk... ik durf te wedden dat er genoeg mensen zijn die op bepaalde partijen niet stemmen omdat "de lijsttrekker" zo suf is...

Iedereen heeft zijn eigen redenen... ook om te stemmen... en er zitten er natuurlijk tussen die gewoon maar wat stemmen maar de meeste mensen die stemmen weten wel "waarop" ze stemmen...
Het is natuurlijkwel zo, de VVD is toch ook achteruit gegaan toen melkert zo chagerijnig te zien was op tv??
Met citaat reageren
Oud 14-05-2002, 07:33
humandoll
humandoll is offline
Citaat:
DJ FLEM schreef:
heb de verkiezingen van '98 best wel gevolgd, daarna is t een btje afgezwakt, maar sinds een halfjaar ben ik weer volop bezig met de politiek, is ook te danken aan dhr. fortuyn, die bracht toch wat meer spanning in de politiek vind ik.
aaah ! ik zei het toch??!
Met citaat reageren
Oud 14-05-2002, 10:27
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
humandoll schreef:

Het is natuurlijkwel zo, de VVD is toch ook achteruit gegaan toen melkert zo chagerijnig te zien was op tv??
Melkert is van de PvdA.
Dijkstal is van de VVD.

Gatara
Met citaat reageren
Oud 14-05-2002, 10:57
Anne
Anne is offline
Sinds Pim Fortuyn. Thanks to Pim.
Oud 14-05-2002, 10:57
Anne
Anne is offline
Citaat:
humandoll schreef:

Jij houdt je écht met politiek bezig, dat is wel duidelijk ja
Oud 14-05-2002, 12:00
humandoll
humandoll is offline
Citaat:
Gatara schreef:

Melkert is van de PvdA.
Dijkstal is van de VVD.

Gatara
dat is waar, dacht ff niet goed na, en was niet wakker
Met citaat reageren
Oud 14-05-2002, 12:00
humandoll
humandoll is offline
Citaat:
Anneee schreef:

Jij houdt je écht met politiek bezig, dat is wel duidelijk ja
Met citaat reageren
Oud 14-05-2002, 12:07
meastrecks
meastrecks is offline
sinds een jaar ofzo
Oud 14-05-2002, 14:32
Balance
Balance is offline
ik moet bekennen...
sinds ik politieke besluitvorming heb gehad bij ma1 (half jaar terug ofzo)

sinds toen weet ik namelijk hoe de politiek in elkaar zit en waar het in godsnaam over gaat! daarvoor had ik echt totaal geen idee van wat het was... tja, een stelletje suffe mensen die proberen zo lang mogelijk te doen om een oplossing te verzinnen op problemen... dat was ongeveer alles wat ik dacht te weten en zelfs dat bleek nog fout

maar nu ik het snap enzo heb ik ook de partijprogramma's gelezen en weet ik ook waar de partijen over gaan en waar ze over discussiëren...
vind het zelfs leuk om te volgen
Oud 14-05-2002, 14:47
DJ Incompetent
DJ Incompetent is offline
Citaat:
humandoll schreef:

aaah ! ik zei het toch??!
k was van plan het te gaan volgen, maar k heb dat nu intensiever gedaan.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2002, 15:40
Breg
Breg is offline
sinds ongveer eind vorig jaar begon ik me er een beetje in ter interesseren, en eigenlijk vanaf het moment dat Pim Fortuyn ´ontslagen` werd bij Leefbaar Nederland, is het me steeds meer gaan interesseren, van de vorige verkiezingen weet ik echt niks meer, behalve dan dat mn vader op het stembureau zat (nu trouwens ook)
Met citaat reageren
Oud 14-05-2002, 15:49
Verwijderd
bij de vorige verkiezingen volgde ik het al een beetje, maar m'n interesse zakte een beetje weg, maar nu volg ik het weer.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2002, 17:35
twiety
twiety is offline
Ik ben al jaaaaaaaaaaaaren geinteresseerd in de politiek, is eigenlijk een hobby van me. Met name Pim spreekt (sprak) mij al jaaaaaaaaaaaren aan. Ik vond een jaar of 5 geleden al dat hij maar 's aan de slag moest in de politiek (en sindsdien zijn zijn boeken/columns alleen maar beter geworden).
Met citaat reageren
Oud 15-05-2002, 10:33
Sommetje
Sommetje is offline
Ik ben al geinteresseerd in politiek sinds ik me kan herinneren. Dat komt echt niet door mijn ouders ofzo, want die interesseert het niet zo heel erg.
Oud 15-05-2002, 11:43
sXe
sXe is offline
Sinds mijn 12de denk ik ...
Oud 15-05-2002, 12:46
Gothic
Gothic is offline
ik weet wel dat ik altijd wel een beetje gekeken heb naar dingen, maar doordat ik nu veel bewuster ben van de verkiezingen ben ik er veel meer mee bezig. Oa door Pim, ik bleef altijd voor de tv hangen als ik die vent zag, ik vond hem gewoon ontzettend interessant, gewoon om te zien hoe die vent redeneerd. Ik ben absoluut geen voorstander van pim. Maar nu met de testen op internet, en al die debatten op tv... het worden bijna Amerikaanse tafarelen (?) de verkiezingen hier, je kan bijna niet eens het ontwijken, je wordt ermee geconfronteerd. Verder hadden we dit jaar met maatschappijleer een test welke partij bij je past, omdat iedereen bijna zegt ik stem PvdA als je ouders dat gestemd hebben...
Oud 15-05-2002, 12:54
Verwijderd
Nooit echt, begon er eigenlijk mee toen ik me bezig hield met de verkiezingen in America (Clinton vs. Bush - Democraten vs. Republikeinen)..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten