Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-08-2004, 14:37
*nerwen elensar
*nerwen elensar is offline
"Vluchtig"

Met mijn hoofd
in de wolken
zweef ik verder
dan ik dromen kan.

Aangezien ik altijd (bijna altijd) heel korte gedichten maak zou ik graag wat tips hebben om eens lange gedichten te maken. Wat ik ook probeer, kom vaak van die mini gevalletjes uit en zou daar eens verandering in willen brengen, dus alle hulp is meer dan welkom

Alvast bedankt
Oud 12-08-2004, 16:27
Verwijderd
leuk

ik vind dit trouwens ook een leuk einde van een langer gedicht.

tip:
een aantal korte gedichtjes over hetzelfde onderwerp schrijven en dan kijken of je die op een leuke manier kan samenzetten tot 1 gedicht.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 18:52
Verwijderd
Tja, normaal gesproken heb ik weinig problemen met de lengte van mijn teksten (essays in dit geval) - ik krijg altijd te horen dat ze allemaal wat bondiger kunnen.

Wat ik doe om een wat langer gedicht te schrijven is gewoon een verhaaltje in mijn hoofd te verzinnen. Meestal komt het onderwerp gewoon aanzetten - het bekende moment de l'inspiration - gewoon iets dat me raakt of waaraan ik denk. Dat werk ik in mijn inspiratieroes uit, waarna ik tegelijk een verhaaltje probeer te bedenken. Het begin heb ik dus al en verder bedenk ik nog een midden en een einde. Some lukt dat beter dan andere keren.

Om niet uit te drogen zet ik onder mijn gedichten een lijst met woorden die ik graag in mijn gedicht zou willen verwerken. Dat zijn woorden die bijvoorbeeld goed binnen een metafoor passen of een mooite dubbele betekenis dragen. Deze lijst geeft mij ook weer ideeën.

Overigens eindigt vaak maar een klein deel in het gedicht. Maar soms kan ik mooie combinaties weer in een ander gedicht verwerken en is dus niets verloren.

Tot slot vind ik het ook een kunst om een goed kort gedicht te schrijven. Als je heel veel dingen in een gedicht kan verwerken en het toch heel kort kan houden, dan vind ik dat een knappe prestatie.

Uiteindelijk denk ik dat het bij jou toch veelal ligt aan dat je misschien iets te snel schrijft wat je zeggen wilt. Net als dit gedichtje: je zegt eigenlijk al de pointe. Even daargelaten of ik het een interessant gedicht vind, zou dit een goed einde kunnen zijn van een gedicht. Dan zou je dus eerst een aanloop moeten nemen met een voorbeeld van iets waarbij je je hoofd in de wolken steekt en wegdroomt.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 22:53
*nerwen elensar
Thanks alluman, zoals je terecht zegt heb ik mss de neiging te snel tevreden te zijn en te snel naar m'n pointe te willen gaan. Wat mijn "probleem" (je kan het moeilijk een probleem noemen maar bon) is dat m'n gedichten zo uit m'n hoofd rollen, zonder dat ik er veel moet aan veranderen. Ik kan niet achter m'n bureau zitten en zeggen van "hmm nu ga ik een gedicht schrijven van de inspiratie die ik gisteren had"
Het is gewoon héél moeilijk om een gedicht te beginnen veranderen en erover na te denken want is puur op het gevoel dat ik eigenlijk schrijf. Maar bon, ga het proberen de volgende keer dat ik inspiratie heb

@anniemoppie: goeie tip thanks Heb eigenlijk vrij veel van die korte gedichtjes liggen en allemaal vrijwel over hetzelfde thema. Ga eens beginnen puzzelen denk ik
Oud 12-08-2004, 22:58
Verwijderd
Citaat:
*nerwen elensar schreef op 12-08-2004 @ 23:53 :

@anniemoppie: goeie tip thanks Heb eigenlijk vrij veel van die korte gedichtjes liggen en allemaal vrijwel over hetzelfde thema. Ga eens beginnen puzzelen denk ik
ok puzzelse
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 23:05
Verwijderd
Citaat:
*nerwen elensar schreef op 12-08-2004 @ 23:53 :
Thanks alluman, zoals je terecht zegt heb ik mss de neiging te snel tevreden te zijn en te snel naar m'n pointe te willen gaan. Wat mijn "probleem" (je kan het moeilijk een probleem noemen maar bon) is dat m'n gedichten zo uit m'n hoofd rollen, zonder dat ik er veel moet aan veranderen. Ik kan niet achter m'n bureau zitten en zeggen van "hmm nu ga ik een gedicht schrijven van de inspiratie die ik gisteren had"
Het is gewoon héél moeilijk om een gedicht te beginnen veranderen en erover na te denken want is puur op het gevoel dat ik eigenlijk schrijf. Maar bon, ga het proberen de volgende keer dat ik inspiratie heb
Ja, dat begrijp ik. Niet voor iedereen werkt het zo. Mijn methode werkt natuurlijk bij mij, maar jij zal je eigen draai moeten vinden. Ik dacht: een kijkje in de keuken van een ander.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 09:26
Dreampoet
Dreampoet is offline
Ik zou dit nog niet echt als een gedicht dat afgesloten is beschouwen... ik bedoel niet dat het niet kan he, of dat het niet goed is, het is net omdat het zo mooi is dat ik het nog even zou opsparen. Om te verwerken als een parel in een ander gedicht. Het is eerder een idee, waaraan je al sleep, maar je kan er nog mooiere dingen mee doen. Zweven, wolken, water, grenzenloosheid, onvatbare bronnen van eindeloze inspiratie vind ik dat Mooi, maar leg er ook een kopijtje van in je la der gedachten, je kan er nog meer mee doen...

Groetjes, Dreampoet
Oud 13-08-2004, 16:27
*nerwen elensar
Dreampoet, zal ik zeker doen
Oud 14-08-2004, 15:14
Sjoerd
Sjoerd is offline
Ik heb meetsal herhalingen in mijn gedicht, waardoor je ok al were meer tekst krijgt, en dan kan je e rnog wat tekst bij vezinnen zegmaar..
het komt bij mij meestal gewoon vanzelf.. denken aan datgene wara je over schrijft als je niks kan verzinnen..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten