ik wis het zo wel weer ofzo
Vragen bij de tekst: ‘De ene doodstraf is de andere niet’
1. Wat is het onderwerp van de tekst? Dat er in Nederland en andere West-Europese landen weer een open discussie moet komen over het gebruik van de doodstraf.
2. Wat is de hoofdgedachte van de tekst? Dat de doodstraf niet per definitie goed of verkeerd is maar dat per geval gekeken moet worden of deze op zijn plaats is.
3. Geef aan welke alinea’s de inleiding vormen, welke het middenstuk en welke het slot. de inleiding is alinea 1 t/m 6
het middenstuk is alinea 7 t/m 12
het slot is alinea 13 t/m 16
4. Welke argumenten voor de doodstraf worden in de tekst genoemd?
- het schrikt potentiële daders af .
- in een oorlog moet je sommige gevangenen wel doden anders doden ze jouw.
5. Welke argumenten tegen de doodstraf worden in de tekst genoemd?
- de doodstraf is onomkeerbaar, onschuldige verdachten zouden ter dood gebracht kunnen worden en hier is dan niets meer aan te doen.
- Voor sommige is de dood een bevrijding en geen straf, levenslange opsluiting zou daar een passendere straf zijn.
- Veel mensen tegenwoordig vinden de doodstraf wreed en onbeschaafd, de doodstraf is vervreemd van onze cultuur en opnieuw invoeren zou veel ophef veroorzaken.
6. Wat is de mening van de auteur? De auteur zegt dat hij niet definitief voor of tegen is en dat per geval moet worden bepaald of de doodstraf op zijn plaats is, dit houd eigenlijk gewoon in dat hij voor de doodstraf is maar alleen in speciale gevallen.
7. Wat is het schrijfdoel? Overtuigen
8. Wat is de tekst soort? Een beschouwing
9. Voor welk publiek is de tekst geschreven? Voor de lezers van het tijdschrift Vrij Nederland, ik denk vooral hoger opgeleide kritische mensen van middelbare leeftijd.