Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-07-2004, 14:40
oneMen
oneMen is offline
Hoi,

ik heb vorig jaar een ticket gewonnen naar Rio de Janeiro. Na wat problemen ziet het ernaar uit dat ik 6 tm 19 september zou kunnen gaan. Nu betreft dit enkel een retour-ticket, excl. luchthavenbelasting, maar zo'n kans wil ik natuurlijk niet aan me voorbij laten gaan.

Nu heb ik wel wat hostels gevonden waar ik niet te duur 14 dagen kan overnachten. Maar nu vroeg ik me af of er hier meer mensen voor korte tijd in Rio zijn geweest en of jullie nog tips hebben.

Zoiets als: Wat is handig om mee te nemen waar ik niet aan had gedacht, wat is leuk om te bezoeken/doen, hoe kan je alles het beste plannen, hoe duur is het daar?
Oud 14-07-2004, 19:16
JessieL
JessieL is offline
Ten eerste moet je oppassen met hotels. En dan vooral de ligging. Rio kent behoorlijk wat plekken waar je liever niet wil zijn. Dus pas op met al te goedkope hotels.
Wat leuk is om te bezoeken zijn die typische dingen uit Rio zoals de copa cabana stranden en het christusbeeld (corcovado).

Verder hebben vele toeristen zin om de sloppenwijken te bezoeken. niet doen hoor das gekkenwerk. Die mensen staan echt niet te springen om jou te zien.

Wat betreft prijzen, brazilie is vooral qua voedsel e.d. niet al te duur. toeristische plaatsen zijn uiteraard anders.

je vroeg ook nog hoe je alles het beste kunt plannen. nou ik zou gewoon ff langs een reisbureau gaan en kijken wat ze voor jou kunnen doen.

Verder kun je op brazilie.pagina.nl terecht voor links over Rio.

Dat was het, alvast veel plezier!
Oud 14-07-2004, 21:52
oneMen
oneMen is offline
bedankt voor de reactie

Nee inderdaad. Veel mensen zeggen dat Rio erg gevaarlijk is, maar van mensen die er zelf geweest zijn hoor ik vooral dat je niet 'per ongeluk' in zo'n favana (of iets dergelijks - sloppenwijk dus) terecht moet komen. De rest zou dan wel meevallen, als je niet te opzichtig waardevolle spullen bij je draagt.

Qua locaties ben ik natuurlijk van plan het Christusbeeld te bezoeken, en het suikerbrood (grote berg/rots). Verder moet ik even kijken hoe ik met mn budget zit, maar het strand is altijd een goed alternatief Tips wat dit betreft zijn welkom.. is scubadiven bijvoorbeeld erg duur?

Ik heb via www.studie-punt.nl erg goedkope hostels gevonden speciaal voor backpackers. 10 euro per nacht gemiddeld, inclusief ontbijt. Lijkt mij een goede optie. De goedkopere zijn te vinden in Botafogo (beach), de wat duurdere in Ipanema. Is Botafogo enigzins gevaarlijk, of valt het tegen?

Reizen in Rio, is het het beste om de taxi te nemen of is de subway/bus ook prima te doen?

Qua diner, kan ik gerust een restaurant opzoeken, zijn er goedkopere alternatieven?

Een hoop vragen, misschien dat iemand er een idee van heeft
Oud 03-08-2004, 12:55
oneMen
oneMen is offline
Ok nog even wat belangrijker zaken:

Hoe zou ik het het beste kunnen doen met financiën in Brazilië?

Ik zie dat het hostel betaald moet worden met een creditcard om te reserveren. Dit kan wel geregeld worden met ouders, maar zou ik dan het beste contanten (goed verstopt) kunnen meenemen naar Rio voor twee weken, of kan je daar goed pinnen of iets dergelijks?
Oud 06-08-2004, 21:49
scala
scala is offline
Gaaf zeg Veel plezier alvast!

Je kan makkelijk met de bus door Rio, goedkoop en tis leuker, want je ziet een hoop

Ik kon met mijn ABN Amro pinpas alleen pinnen in de grote steden, in Rio hebben ze zelfs een paar ABN Amro banken Dus pinnen is gewoon het handigst. Ik zou het adres van tevoren wel even opzoeken, want Rio is nogal groot.
Over het algemeen is Brazilie erg goedkoop, hoewel het met toeristenplekken in de grote steden natuurlijk anders zit. Sommige prijzen zijn in de steden ook wat hoger, maar dan nog valt het mee in vergelijking met Ned imho

Neem trouwens echt een woordenboekje mee want het merendeel van de bevolking spreekt weinig tot geen Engels!

Over die sloppenwijken; als niet-braziliaan kom je daar ook niet zomaar hoor. Je ziet het bv wel van dichtbij als je over de snelweg de stad inrijdt... Ik zat in huis bij Brazilianen zelf, die zeiden dat ze er zelf nooit kwamen. Als toerist zie je er ook niet zoveel van, behalve veel zwervers. Je moet wel goed op je spullen letten idd. En 's avonds oppassen als je alleen over straat gaat..onderschat het iig niet, want tis idd een gevaarlijke stad is mij verteld. Ik heb verder geen nare ervaringen ofzo.

Qua eten, er zijn genoeg leuke kleine restaurantjes waar je terecht kunt voor heerlijk eten Ik kwam tenminste veel goede tentjes tegen

Tja verder; 't Christusbeeld op de Corcovado berg (let op, ga wel als het niet bewolkt is, anders zie je toch niks - zonde van het uitzicht!) 't Copacabana strand en boulevard (vooral 's avonds ook erg relaxt) & het Ipanema strand Verder zijn er ook een aantal mooie parken, kerken (bv. cathedral de sé) en musea (bv.Museu Nacional de Belas Artes).
Oud 11-09-2004, 09:58
kaleidoscope
kaleidoscope is offline
de vorige posts met betrekking tot die sloppenwijken, dat is echt onzin.
De favelas in rio zijn de grootste en meest besproken sloppenwijken van brazilie, maar een hoop van de verhalen over agressie daar komt van mensen die de sloppenwijken enkel vanaf een afstand, of helemaal niet hebben kunnen beschouwen.

Ik ben tot dit jaar, elk jaar 2 keer in brazilie geweest.
En ik heb tot 2 keer toe de favelas bezocht.
Niet omdat ik mezelf wou verkneukelen bij het aanzicht van mensen die het qua maatschappelijke normen minder hebben dan ons, maar puur omdat ik dat zag als een deel van brazilie wat ik graag wou zien.
En ik ben daar ontvangen met open armen, mensen vinden het heerlijk om buitenstaanders te kunnen laten zien hoe het er daar aan toe gaat, en willen ook graag horen over hoe het is om in europa te wonen.

Hiermee wil ik niet suggereren dat je er per definitie naartoe moet, maar het beeld dat je als tourist niet veilig de favelas kan bezoeken is onzin.
Oud 12-09-2004, 15:12
scala
scala is offline
Citaat:
kaleidoscope schreef op 11-09-2004 @ 10:58 :
de vorige posts met betrekking tot die sloppenwijken, dat is echt onzin.
De favelas in rio zijn de grootste en meest besproken sloppenwijken van brazilie, maar een hoop van de verhalen over agressie daar komt van mensen die de sloppenwijken enkel vanaf een afstand, of helemaal niet hebben kunnen beschouwen.

Ik ben tot dit jaar, elk jaar 2 keer in brazilie geweest.
En ik heb tot 2 keer toe de favelas bezocht.
Niet omdat ik mezelf wou verkneukelen bij het aanzicht van mensen die het qua maatschappelijke normen minder hebben dan ons, maar puur omdat ik dat zag als een deel van brazilie wat ik graag wou zien.
En ik ben daar ontvangen met open armen, mensen vinden het heerlijk om buitenstaanders te kunnen laten zien hoe het er daar aan toe gaat, en willen ook graag horen over hoe het is om in europa te wonen.

Hiermee wil ik niet suggereren dat je er per definitie naartoe moet, maar het beeld dat je als tourist niet veilig de favelas kan bezoeken is onzin.
Jee, die posts waren toch niet zo erg, er wordt alleen gezegd dat je op je spullen moet passen? en dat moet zelfs in Ned...

Het lijkt me trouwens geen onzin als je de feiten bekijkt. Natuurlijk wil het niet zeggen dat alle mensen uit de favelas criminelen en moordenaars zijn, want dat zijn idd vooroordelen. Het is ook niet bij voorbaat gevaarlijk. Maar je moet wel bewust van de miserabele omstandigheden daar zijn en dat er veel problemen zijn qua armoede, drugs, bendes, prostitutie etc. En dat doe jij dan misschien wel, maar er zijn nou eenmaal van die mensen die daar níét bij nadenken en met hun cameras en weetikveelwat daar als vreselijke toeristen rondlopen en in bepaalde situaties terechtkomen waarvan ze zich niet eens bewust zijn (die hadden kunnen voorkomen) kheb ze tenminste wel gezien, niet alleen daar, maar ook in andere landen. In het algemeen moet je mensen daar gewoon op wijzen, zodat ze er rekening mee houden, that's all.
Oud 16-09-2004, 12:30
JessieL
JessieL is offline
Ik vind het persoonlijk gekkenwerk om een favela te bezoeken. Maar goed dat moet je zelf weten.

Vooral in Rio is er een grote ruzie tussen de ene en de andere favela. Ze schieten gewoon vanuit hun eigen favela naar de ander. maar tussen de favelas loopt een snelweg en er zijn al gewonden gevallen omdat ze gewoon door de snelweg reden en een kogel door zich heen kregen.

De meeste armere mensen die in favelas wonen zijn criminelen. De meeste he, dus niet alle.

Een ding weet ik zeker, ik ga nooit een favela in!
Advertentie

Regels voor berichten