Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Melkwit heet bijvoorbeeld niet voor niets melkwit. ![]() @Jampot: Waarom niet zelf broodbakken? Koop zo'n broodbakmachine, gooi de spullen er 's avonds in en je hebt 's ochtends lekker vers brood. Je moet er iets voor over hebben. ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
als ik gewoon brood zou kunnen kopen in de supermarkt zou dat voorlopig erg relaxed zijn.. die bakmachine kan altijd later nog ![]() |
![]() |
||
Citaat:
in chotland hadden ze gewoon meer dan genoeg broden, en stond ook overal op of het geschikt was voor vegans, of vegetarians.. dus ik dacht dat ze dat hier ook wel zouden moeten hebben.. lijkt me toch wel.. ik ga nog een keer de plaatselijke supermarkten uitpluizen ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Op www.food-info.net staan alle E-nummers en of ze van dierlijke afkomst zijn of dat ze met behulp van dieren/dierlijke producten zijn geproduceerd. ![]()
||
Citaat:
ik zal nog wel verder zoeken, ga daar maar vanuit, maar ik heb nu in ieder geval de zekerheid dat ik iets kan kopen ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
(Maar niet echt lekker te noemen, maar goed.) |
![]() |
|
Allinson brood, 1.50 ofzo? en AHbiologisch is 'ie 1.90 dachtik.
en dat is overal wel te krijgen, maar erg saai brood.. Oerbrood! www.oerbrood.nl daar kun je zien waar ze 't verkopen. Erg lekker, ietsje duurder maar het is ook best groot. En bio brood van natuurvoedingswinkels. Vaak hebben ze daar wel goedkoop tarwebrood, net zo duur als allinson en net zo groot, ook goed te doen. ![]()
|
Verwijderd
|
Ik heb daar een tijdje terug www.brood.net over ge-emaild!
Ik kreeg afgelopen weekend de volgende email terug: Beste Sarah, In Nederland bestaat er witbrood waaraan (kleine hoeveelheden) melkpoeder is toegevoegd, het zogenaamde melkwit én witbrood (waterwit genoemd) op basis van water. Deze kennis kan het beste bij zijn of haar plaatselijke bakker of supermarkt vragen naar de samenstelling. Daarnaast bevat het grootste deel van het Nederlandse broodassortiment naast de basisingrediënten bloem (of meel), water, gist en zout ook kleine hoeveelheden broodverbetermiddelen. Hieronder heb ik even aangegeven wat daarmee bedoeld wordt. Broodverbetermiddelen hebben een belangrijke functie in het broodbereidingsproces. Ze verbeteren de eigenschappen van het brood, bijvoorbeeld op het gebied van malsheid, volume, kleur van de korst en de kruimstructuur (binnenste van het brood). Ze zorgen ervoor dat het brood een constante kwaliteit kan krijgen. Een zeer bekend voorbeeld van broodverbetering is het gebruik van vet. Bij toevoeging van circa 1 % vet, ziet het brood er al heel anders uit. Het deeg wordt soepeler, de kruim (het binnenste van een brood) wordt malser en fijner, de rijs wordt groter en de kosrtkleur vriendelijker. Broodverbetermiddelen kunnen bestaan uit vetten, melkproducten, suikers, emulgatoren (maken het mogelijk om vet en water te vermengen tot één geheel, zoals in mayonaise en slasaus) en enzymen (zijn eiwitachtige stoffen die zetmeel splitsen in suikers, waardoor het deeg goed rijst). Er zijn ook broodverbetermiddelen op natuurlijke basis. Deze bestaan uit een mengsel van tarwegluten, melkproducten, suikers, sojalecithine en enzymen. In Nederland zijn de oliën en vetten in broodverbetermiddelen vrijwel altijd plantaardig, maar er wordt bijvoorbeeld ook weipoeder gebruikt en weipoeder bevat een kleine hoeveelheid melkvet. Daarnaast kunnen de gebruikte emulgatoren gemaakt zijn op basis van dierlijk vet (ca. 0.03%). Dat is dan meestal rundvet. Tegenwoordig zetten fabrikanten op de grondstoffen of deze "geschikt" zijn voor consumptie voor vegetariërs (i.v.m. dierlijk vet). Ook hier geldt weer dat het beste advies is om bij de plaatselijke warme bakker of supermarkt na te vragen of er gebruik gemaakt wordt van broodverbetermiddelen, zo ja welke er gebruikt worden voor welke broden en of de bakker wil verifiëren op de zak of bij zijn grondstoffenleverancier of deze geschikt zijn voor mensen met een vegetarische of andere levenswijze. Vast staat in ieder geval dat ze voldoen aan de warenwettelijke eisen, anders mogen ze niet in grondstoffen voor levensmiddelen worden gebruikt. Eén van kenmerken van de Nederlandse broodcultuur is dat de consument graag z'n brood even bewaart. Wat vandaag gekocht wordt, wil men ook graag nog de volgende morgen/dag gebruiken. De toepassing van broodverbetermiddelen sluit daar bij aan. Broodverbetermiddelen moeten niet met conserveermiddelen worden verward. Conserveer-middelen zijn namelijk in gewoon dagvers brood niet toegestaan. In houdbare broodsoorten, zoals roggebrood, zijn conserveringsmiddelen wel toegestaan, dit moet dan op de verpakking worden vermeld. |
Advertentie |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Eten & Drinken |
Vegetarisme -> veganisme? Ellesje | 66 | 24-03-2006 14:57 | |
Eten & Drinken |
Wat eet jij als vegetariër? ikkuh15 | 126 | 01-03-2006 18:03 | |
Eten & Drinken |
Veganist? aaronmirck | 86 | 03-03-2005 23:14 | |
Eten & Drinken |
Vegetariers, waarom niet de overtstap naar veganist? coffee_mug | 135 | 15-11-2003 17:30 |