Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-08-2004, 16:48
Jampot
Jampot is offline
tot nu toe heb ik me er nooit zo mee bezig gehouden maar aangezien ik op kamers ga over een paar weekjes heb ik geen pappie meer die zo nu en dan een vers broodje bakt,. en ben ik bang dat ik mijn brood bij de supermarkt moet gaan kopen.

nu heb ik zelf nog geen brood in de supermarkt aangetroffen dat vrij is van niet-veganistische e-nummers en geen melkbestanddelen bevat.

maar, die e-nummers die in de broden zitten zijn vaak van die twijfelgevallen.. E 471/E 472 etc.

weet iemand van jullie welk merk brood ik gewoon kan kopen, dat veganistisch is? of ben ik afhankelijk van natuurwinkels?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-08-2004, 16:58
Daevrem
Daevrem is offline
Uuh, brood is toch altijd veganistisch? Er zit toch nooit melk in?

En die E-nummers. Je weet nooit wat het is, alleen wat het kan zijn.
Oud 14-08-2004, 17:13
Jampot
Jampot is offline
er zit af en toe melk in.. neem bijvoorbeeld al tarvo,

van de meeste e-nummers weet je wel dat ze vaganistisch zijn, maar van een bepaald lijstje niet, dus probeer ik ze te vermijden, ik wil geen onzekerheid.

maar als iemand die onzekerheid voor mij kan wegnemen zou ik dat heel fijn vinden, vandaar de post.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 17:54
Verwijderd
Citaat:
Daevrem schreef op 14-08-2004 @ 17:58 :
Uuh, brood is toch altijd veganistisch? Er zit toch nooit melk in?
Wat Jampot al zei, ligt erg aan het brood.
Melkwit heet bijvoorbeeld niet voor niets melkwit.

@Jampot: Waarom niet zelf broodbakken? Koop zo'n broodbakmachine, gooi de spullen er 's avonds in en je hebt 's ochtends lekker vers brood. Je moet er iets voor over hebben.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 20:27
MC Bobie
MC Bobie is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 14-08-2004 @ 18:54 :
Waarom niet zelf broodbakken? Koop zo'n broodbakmachine, gooi de spullen er 's avonds in en je hebt 's ochtends lekker vers brood.
aan te rade
Oud 14-08-2004, 20:41
Jampot
Jampot is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 14-08-2004 @ 18:54 :
Wat Jampot al zei, ligt erg aan het brood.
Melkwit heet bijvoorbeeld niet voor niets melkwit.

@Jampot: Waarom niet zelf broodbakken? Koop zo'n broodbakmachine, gooi de spullen er 's avonds in en je hebt 's ochtends lekker vers brood. Je moet er iets voor over hebben.
ja ik weet het eigenlijk ook wel.. maar zo'n bakkreng kost ook weer geld, en aangezien ik voorlopig nog nieteens een pc en een mobiele telefoon aan kan schaffen, lijkt een broodmachine een hoge greep :/

als ik gewoon brood zou kunnen kopen in de supermarkt zou dat voorlopig erg relaxed zijn.. die bakmachine kan altijd later nog
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 20:51
Verwijderd
je hebt geeneens zo'n masjien nodig, een oven will do.
is wel wat duurder, zelf brood bakken.
Maar ik dacht eigenlijk dat er helemaal geen E-nummers in brood zitten? En melk ook niet in de meeste woorten
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 09:06
Verwijderd
Hmmm, een vriend van me heeft een zuivelallergie. Hij moet dus altijd speciaal brood eten. Helaas is hij op vakantie dus kan ik het hem niet vragen. Volgens mij moet je zulke broden bij de gewone bakker halen en niet bij de supermarkt in elk geval.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 10:42
Daevrem
Daevrem is offline
Als er een echte bakker in de buurt is dan kun je daar heen gaan en je brood 'custom orderen'. Zal wel wat duurder kunnen zijn maar dan heb je toch wat. Trouwens, als je bijv zegt dat je een zuivelallergie hebben dan is de kans dat ze er extra veel voor vragen nog kleiner lijkt me.
Oud 15-08-2004, 11:05
Jampot
Jampot is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 15-08-2004 @ 11:42 :
Als er een echte bakker in de buurt is dan kun je daar heen gaan en je brood 'custom orderen'. Zal wel wat duurder kunnen zijn maar dan heb je toch wat. Trouwens, als je bijv zegt dat je een zuivelallergie hebben dan is de kans dat ze er extra veel voor vragen nog kleiner lijkt me.
alleen zuivelloos brood is er volgens mij wel genoeg, maar ook geen dierlijke broodverbetermiddelen wordt over het algemeen moeilijker :/

in chotland hadden ze gewoon meer dan genoeg broden, en stond ook overal op of het geschikt was voor vegans, of vegetarians.. dus ik dacht dat ze dat hier ook wel zouden moeten hebben.. lijkt me toch wel..

ik ga nog een keer de plaatselijke supermarkten uitpluizen
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 11:14
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Jampot schreef op 15-08-2004 @ 12:05 :
alleen zuivelloos brood is er volgens mij wel genoeg, maar ook geen dierlijke broodverbetermiddelen wordt over het algemeen moeilijker :/
Er wordt wel veel gebruik gemaakt van ascorbinezuur alszijne broodverbeteraar.

Op www.food-info.net staan alle E-nummers en of ze van dierlijke afkomst zijn of dat ze met behulp van dieren/dierlijke producten zijn geproduceerd.
Oud 15-08-2004, 12:17
Jampot
Jampot is offline
ik heb het:

oerbrood en allison brood

bedankt allemaal toch
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 12:22
MC Bobie
MC Bobie is offline
oerbrood is niet vervelend om te ete jah..
Oud 15-08-2004, 12:37
Verwijderd
Orbrood en allison zijn erg simpel aan te komen, maar wel prijzig brood tov ander brood.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 17:06
Jampot
Jampot is offline
Citaat:
Morridin schreef op 15-08-2004 @ 13:37 :
Orbrood en allison zijn erg simpel aan te komen, maar wel prijzig brood tov ander brood.
jep.. daar was ik al bang voor, maargoed, de bakker lijkt me geen goedkoper alternatief..

ik zal nog wel verder zoeken, ga daar maar vanuit, maar ik heb nu in ieder geval de zekerheid dat ik iets kan kopen
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 18:20
Verwijderd
alliNson (met n dus) is toch niet zo heel duur? Ik vind het alleen niet erg lekker, mij iets te donker en vrij hard/droog.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 19:30
Konijn
Konijn is offline
Allinson brood is niet echt lekker, oerbrood wel..
Als je vegan bent niet zo'n probleem, maar als je wel een allergie hebt, moet je erg oppassen met zulke broden in de super te kopen: ze worden vaak op dezelfde broodmachine gesneden en dan heb je alsnog een probleem..
Oud 15-08-2004, 21:36
Tha Gladnekker
Tha Gladnekker is offline
Citaat:
Qamra schreef op 15-08-2004 @ 12:14 :
Er wordt wel veel gebruik gemaakt van ascorbinezuur alszijne broodverbeteraar.
En wat is ascorbinezuur? Dierlijk?
Met citaat reageren
Oud 16-08-2004, 07:17
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Tha Gladnekker schreef op 15-08-2004 @ 22:36 :
En wat is ascorbinezuur? Dierlijk?
Vitamine C
Oud 16-08-2004, 07:33
Verwijderd
Citaat:
Morridin schreef op 15-08-2004 @ 13:37 :
iig Alli(n?)son valt best mee: bij de Bas één van de goedkopere broden.
(Maar niet echt lekker te noemen, maar goed.)
Met citaat reageren
Oud 16-08-2004, 09:03
Verwijderd
Mwah, bij de super waar ik werk zijn ze ongeveer 3kwart zo lang als een normaal brood, maar wel iets hoger.
Nu ik ff nadenk zijn ze niet veel duurder dan gewoon brood bij ons. €1,43 geloof ik. Oebrood verschilt bij ons van , ik denk, 1,39 ongeveer voor oer wit, en origine tot 1,89 voor Oer Spelt. Maar die laatste is dan ook meestal een verdomd lang ding.
En nee, normaal heb ik een erg slecht geheugen, maar kleine details kan ik vreemd genoeg verbluffend goed onthouden

Bij ons worden alle broden overigens op dezelfde snijmachine gesneden, daar we er maar 1 hebben. Je kunt er van uitgaan dat het bij de meeste supermarkten ook zo is dat het op dezelfde wordt gesneden.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2004, 11:04
RawTofu
RawTofu is offline
Allinson brood, 1.50 ofzo? en AHbiologisch is 'ie 1.90 dachtik.
en dat is overal wel te krijgen, maar erg saai brood..

Oerbrood! www.oerbrood.nl daar kun je zien waar ze 't verkopen.
Erg lekker, ietsje duurder maar het is ook best groot.

En bio brood van natuurvoedingswinkels.
Vaak hebben ze daar wel goedkoop tarwebrood, net zo duur als allinson en net zo groot, ook goed te doen.
Oud 22-08-2004, 18:03
TechXP
TechXP is offline
oerbrood ja.... wat mis ik dat hier zeg...

volgens mij gooien ze haast nergens melk in brood. Misschien melkwitbrood ofzo. Maar het gaat vooral om het broodverbetermiddel wat er in kan zitten. Kan iets zijn gemaakt uit varkensharen/botten oid.
Oud 23-08-2004, 01:14
Sannetje
Sannetje is offline
komende week bij het kruidvat: broodbakmachine voor 30 euro
Oud 23-08-2004, 11:42
Verwijderd
Ik heb daar een tijdje terug www.brood.net over ge-emaild!

Ik kreeg afgelopen weekend de volgende email terug:
Beste Sarah,

In Nederland bestaat er witbrood waaraan (kleine hoeveelheden) melkpoeder is toegevoegd, het zogenaamde melkwit én witbrood (waterwit genoemd) op basis van water. Deze kennis kan het beste bij zijn of haar plaatselijke bakker of supermarkt vragen naar de samenstelling. Daarnaast bevat het grootste deel van het Nederlandse broodassortiment naast de basisingrediënten bloem (of meel), water, gist en zout ook kleine hoeveelheden broodverbetermiddelen. Hieronder heb ik even aangegeven wat daarmee bedoeld wordt.

Broodverbetermiddelen hebben een belangrijke functie in het broodbereidingsproces. Ze verbeteren de eigenschappen van het brood, bijvoorbeeld op het gebied van malsheid, volume, kleur van de korst en de kruimstructuur (binnenste van het brood). Ze zorgen ervoor dat het brood een constante kwaliteit kan krijgen. Een zeer bekend voorbeeld van broodverbetering is het gebruik van vet. Bij toevoeging van circa 1 % vet, ziet het brood er al heel anders uit. Het deeg wordt soepeler, de kruim (het binnenste van een brood) wordt malser en fijner, de rijs wordt groter en de kosrtkleur vriendelijker.

Broodverbetermiddelen kunnen bestaan uit vetten, melkproducten, suikers, emulgatoren (maken het mogelijk om vet en water te vermengen tot één geheel, zoals in mayonaise en slasaus) en enzymen (zijn eiwitachtige stoffen die zetmeel splitsen in suikers, waardoor het deeg goed rijst).

Er zijn ook broodverbetermiddelen op natuurlijke basis. Deze bestaan uit een mengsel van tarwegluten, melkproducten, suikers, sojalecithine en enzymen. In Nederland zijn de oliën en vetten in broodverbetermiddelen vrijwel altijd plantaardig, maar er wordt bijvoorbeeld ook weipoeder gebruikt en weipoeder bevat een kleine hoeveelheid melkvet. Daarnaast kunnen de gebruikte emulgatoren gemaakt zijn op basis van dierlijk vet (ca. 0.03%). Dat is dan meestal rundvet.

Tegenwoordig zetten fabrikanten op de grondstoffen of deze "geschikt" zijn voor consumptie voor vegetariërs (i.v.m. dierlijk vet). Ook hier geldt weer dat het beste advies is om bij de plaatselijke warme bakker of supermarkt na te vragen of er gebruik gemaakt wordt van broodverbetermiddelen, zo ja welke er gebruikt worden voor welke broden en of de bakker wil verifiëren op de zak of bij zijn grondstoffenleverancier of deze geschikt zijn voor mensen met een vegetarische of andere levenswijze. Vast staat in ieder geval dat ze voldoen aan de warenwettelijke eisen, anders mogen ze niet in grondstoffen voor levensmiddelen worden gebruikt.

Eén van kenmerken van de Nederlandse broodcultuur is dat de consument graag z'n brood even bewaart. Wat vandaag gekocht wordt, wil men ook graag nog de volgende morgen/dag gebruiken. De toepassing van broodverbetermiddelen sluit daar bij aan.

Broodverbetermiddelen moeten niet met conserveermiddelen worden verward. Conserveer-middelen zijn namelijk in gewoon dagvers brood niet toegestaan. In houdbare broodsoorten, zoals roggebrood, zijn conserveringsmiddelen wel toegestaan, dit moet dan op de verpakking worden vermeld.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-08-2004, 12:05
Tha Gladnekker
Tha Gladnekker is offline
Citaat:
Sarah schreef op 23-08-2004 @ 12:42 :

Er zijn ook broodverbetermiddelen op natuurlijke basis. Deze bestaan uit een mengsel van tarwegluten, melkproducten, suikers, sojalecithine en enzymen. In Nederland zijn de oliën en vetten in broodverbetermiddelen vrijwel altijd plantaardig, maar er wordt bijvoorbeeld ook weipoeder gebruikt en weipoeder bevat een kleine hoeveelheid melkvet. Daarnaast kunnen de gebruikte emulgatoren gemaakt zijn op basis van dierlijk vet (ca. 0.03%). Dat is dan meestal rundvet.

.
maar weipoeder is niet alleen niet veganistisch, het is ook niet vegetarisch...
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 13:54
Miracle
Miracle is offline
Ik werk in de natuurwinkel, maar ik heb echt nog nooit van veganistisch brood gehoord.
Misschien dat al ons brood veganistisch is, maar ik zou het dus niet weten.

Edit: Allison (oid) verkopen wij wel.
Oud 25-08-2004, 22:07
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
dreen schreef op 25-08-2004 @ 14:54 :
Ik werk in de natuurwinkel, maar ik heb echt nog nooit van veganistisch brood gehoord.
Misschien dat al ons brood veganistisch is, maar ik zou het dus niet weten.
Ik vroeg het eens en toen zei iemand in de natuurwinkel dat hun gewone broden allemaal vegan waren.
Oud 25-08-2004, 22:26
Daevrem
Daevrem is offline
Weipoeder, wat is dat in godsnaam?

Gemalen gras of gemalen koe?

(volgens mij zit het ook in een kruidenmix die ik vaak gebruik... fijn ).
Oud 25-08-2004, 22:41
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 25-08-2004 @ 23:26 :
Weipoeder, wat is dat in godsnaam?
Komt vrij bij kaasproductie meestal. Aan die productie kan dus dierlijk stremsel gebruikt zijn.
Oud 26-08-2004, 00:51
Daevrem
Daevrem is offline
Aah, ik las eerst ook 'koeienvet' ipv 'melkvet'.

Hmm, ik vind dat meer iets voor de veganist ipv de vegetarier.
Oud 26-08-2004, 01:26
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 26-08-2004 @ 01:51 :
Aah, ik las eerst ook 'koeienvet' ipv 'melkvet'.

Hmm, ik vind dat meer iets voor de veganist ipv de vegetarier.
als je de definitie volgt niet
Oud 26-08-2004, 04:22
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Pfff, maak het toch lekker zelf.. Dan is het nog beter te eten ook.. En 't is nou niet echt duurder ofzo.
Ook handig als je een keer pizza gaat maken, dan kan je tenminste zeggen dat je pizza gemaakt hebt.. Niet dat je de bodem uit zo'n pakkie getrokken hebt.
Reageren

Regels voor berichten