Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-09-2004, 12:29
Methuselah
Methuselah is offline
Ik ben van plan om op m'n nieuwe pc 'n dualboot te creëeren, met Win98SE en XP Pro (English).

Ik ga dus drie partities maken: Win98SE, XP Pro en een derde partitie voor files. Aangezien ik 200GB heb, was ik aan't denken aan 25GB voor elke OS-partitie en de rest voor files, zou dat beetje gaan? Ik ga die Win98 enkel gebruiken om oudere games op te spelen, eventueel om wat te internetten tussen games door... En ja, ik weet dat ik m'n 98-partitie FAT32 moet maken, XP maak ik NTFS, net als de derde partitie. (heb hier al op de search gezocht en ik weet dus, via post van ons aller Enlightenment, hoe 't te doen ).

Nu vroeg ik mij ook nog af: moet ik, om bvb m'n 98-partitie te scannen met 'n virusscanner, ingelogd zijn onder 98 of gaat dat ook vanuit XP? Want anders moet ik 'n aantal dingen dubbel gaan installeren zodat ik beide partities proper kan houden.
Nog meer dingen waar ik op moet letten, daar mag je me altijd op wijzen.

Laatst gewijzigd op 06-12-2004 om 23:15.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-09-2004, 13:56
Engadin
Engadin is offline
Je kunt natuurlijk vanuit winXP gewoon op je win98 partitie komen (en scannen) geen probleem dus.

Je moet eerst win 98 en dan xp installeren, anders werkt het niet (bij mij altans).

Ik zou zelf die grootste partietie nog een keer in 2en delen, dan kan je je games en files gescheiden houden, dat maakt het backuppen veel makkelijker.
Oud 10-09-2004, 13:58
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Engadin schreef op 10-09-2004 @ 14:56 :
Je kunt natuurlijk vanuit winXP gewoon op je win98 partitie komen (en scannen) geen probleem dus.

Je moet eerst win 98 en dan xp installeren, anders werkt het niet (bij mij altans).

Ik zou zelf die grootste partietie nog een keer in 2en delen, dan kan je je games en files gescheiden houden, dat maakt het backuppen veel makkelijker.
Ik maak gewoon subdirectories aan: Games-Films-Series-Muziek-Andere.

Ging idd eerst Win98 installeren, anders krijg je geen bootscherm.
Oud 10-09-2004, 14:01
Kawoutertje
Kawoutertje is offline
'k Heb het nog gezegd, en ik blijf het zeggen. Ik vind het zonde van de diskspace om een partitie met win98 te draaien. Ik heb - zelfs met oudere games - nog nooit problemen gehad met XP, desnoods draai je 'm in compatibiliteitsmodus, maar soit...

25 gb is wel veel hoor. Mijn OS-partitie is 23 gig en daar heb ik al lang spijt van. Al mijn programma's staan daarop + een 5-tal games, en ik gebruik nu 9,8 gig. Een OS-partitie van 15 gig lijkt mij meer dan voldoende, zeker als je een beetje moeite doet om ze proper te houden.

Ik denk dat de virusscanner vanuit XP wel alles kan scannen, maar omdat die ene partitie dan FAT32 is weet ik dit echter niet zeker. Maar het beste antivirusprogramma is nog steeds het gezonde verstand bij het binnenhalen en openen van bestanden
Oud 10-09-2004, 14:05
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Kawoutertje schreef op 10-09-2004 @ 15:01 :
'k Heb het nog gezegd, en ik blijf het zeggen. Ik vind het zonde van de diskspace om een partitie met win98 te draaien. Ik heb - zelfs met oudere games - nog nooit problemen gehad met XP, desnoods draai je 'm in compatibiliteitsmodus, maar soit...

25 gb is wel veel hoor. Mijn OS-partitie is 23 gig en daar heb ik al lang spijt van. Al mijn programma's staan daarop + een 5-tal games, en ik gebruik nu 9,8 gig. Een OS-partitie van 15 gig lijkt mij meer dan voldoende, zeker als je een beetje moeite doet om ze proper te houden.

Ik denk dat de virusscanner vanuit XP wel alles kan scannen, maar omdat die ene partitie dan FAT32 is weet ik dit echter niet zeker. Maar het beste antivirusprogramma is nog steeds het gezonde verstand bij het binnenhalen en openen van bestanden
Ik weet 't ik weet 't, maar ik heb iets meer harde schijfruimte dan gij eh.

Mja, voor XP was ik eigenlijk ook terug aan't denken aan 15GB ofzo, maar Win98 ging ik toch houden op 25GB, want ik heb nu al 'n 10-tal games die ik onder Win98 ga draaien.

Ja, daarom wist ik 't dus ook niet, maar 't is niet enkel anti-virus maar ook anti-spyware dat ik bedoel. En dat weet ik goed genoeg, ik heb nog nooit veel problemen gehad met virussen en dergelijke maar ne mens kan nooit voorzichtig genoeg zijn eh.
Oud 10-09-2004, 14:09
Kawoutertje
Kawoutertje is offline
15 gb voor XP en 25 voor win98 ? Dat lijkt me helemaal ridicule. Games die problemen geven onder XP zijn meestal al wat ouder en dus geen games van 2gig het stuk eh. Tenzij je er natuurlijk voor kiest om al je games op win98 te draaien, dan kan ik de 25gb nog ergens begrijpen. Hoewel ik toch XP zoveel mogelijk zou verkiezen....
Oud 10-09-2004, 14:10
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Kawoutertje schreef op 10-09-2004 @ 15:09 :
15 gb voor XP en 25 voor win98 ? Dat lijkt me helemaal ridicule. Games die problemen geven onder XP zijn meestal geen games van 2gig het stuk eh. Tenzij je er natuurlijk voor kiest om al je games op win98 te draaien, dan kan ik de 25gb nog ergens begrijpen. Hoewel ik toch XP zoveel mogelijk zou verkiezen....
Ik heb al zo'n 10 games liggen momenteel, in totaal heb ik voor die tien al rond de 12GB nodig...

Al m'n games ga ik niet doen, alleen diegenen voor 2001.

Offtopic: I'm not mad, ik ben gewoon onderweg naar Leuven nu.
Reageren

Regels voor berichten