Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-09-2004, 19:51
thinky
thinky is offline
In de vakantie heb ik lelijke littekens opgelopen waar ik me heel erg voor schaam en zit op mijn kuitbenen.
Nou heb ik morgen weer voor het eerst gym op school, maar ik wil dat niemand mijn littekens ziet. Ik voel me er echt ontzettend rot door. Ik ben vandaag al de hele dag misselijk omdat ik maar niet kan verzinnen wat ik moet doen om die littekens verborgen te houden. Iemand een idee?
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 19:55
keukentrappetje
keukentrappetje is offline
Ik denk dat de enige oplossing is.. een lange gymbroek.. zoon joggingsbroek
Oud 06-09-2004, 19:58
yuck fou
yuck fou is offline
wat rot voor je!
kniekousen misschien? of idd een lange trainingsbroek
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 20:00
thinky
thinky is offline
een lange broek helpt niet...moet me toch omkleden dus dan zien ze mijn benen toch. Kniekousen heb ik niet en dat staat misschien ook een beetje vreemd.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 20:01
Auntie M
Auntie M is offline
Ik stik van de littekens maar dat is nu niet iets waar ik me bepaald voor schaam. Waarom zou jij je ervoor moeten schamen? Ben je bang dat mensen je uitlachen zo van 'hahaha moet je die littekens op haar benen zien'? Al zouden ze dat doen dan zijn ze behoorlijk kansloos.
Of ben je bang dat ze vragen gaan stellen hoe je aan die littekens komt en is het verhaal erachter genant? Maar ook dan heb ik zoiets van 'je bent wel heel erg zielig om iemand met littekens uit te lachen jij hebt er tenslotte al genoeg pijn aan gehad'.
Joh weet je, de eerste keer is het misschien ff vervelend maar als ze het een keer hebben gezien dan is het de 2e keer alweer gewoon en let er geen kip meer op. Dus gewoon lekker een korte broek aan en schijt hebben aan de hele wereld en wie weet valt het ze niet eens op.
Oud 06-09-2004, 20:13
Stardust
Stardust is offline
ik kan me voorstellen hoe je je voelt. ik heb ook een aantal littekens op mn been/enkel en wilde ook niet dat iemand ze zag.
maar (bijna) niemand is het ooit opgevallen dat ik die littekens heb. en als ze het wel zien: ze zullen het denk ik niet raar/vreemd oid vinden. heel veel mensen hebben littekens en als je hierdoor minder aardig of raar gevonden wordt, dan zijn de mensen die dat vinden gewoon triest .

veel succes
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 21:19
thinky
thinky is offline
Bedankt voor jullie reacties!Daar zal ik over nadenken!
Ik wil alleen nu nog echt niet dat iemand het ziet en ik probeer nog steeds een oplossing te vinden voor morgen.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2004, 08:00
MyrnaMeiszje
MyrnaMeiszje is offline
mja me benen zitten onder de littekens en wondjes van eczeem 1e paar keer ist beetje van ja wat vinden ze ervan gaan ze lullig doen dan zijn ze zielig vragen ze hoe je eraan komt(is me vaak gebeurt) dan zeg je het toch gewoon dan is alles ok joh
Ik loop nu ook gewoon in korte broeken en rokjes enzoow. je moet gewoon blijven dragen wat je altijd al draagt
Met citaat reageren
Oud 07-09-2004, 15:17
kimberley
kimberley is offline
Meestal doen mensen niet lullig over littekens hoor, ik bedoel, iedereen heeft wel littekens. Ik heb 3 gigantische littekens over mijn rug heen (ooit es in prikkeldraad gevallen). Ze zeiden er wel wat van, zoeits als: Jeetje, hoe ben jij die opgelopen? ben je geopereerd? Je geeft een keer antwoord (hoeft niet de waarheid te zijn als je je voor de waarheid schaamt) en dan is het niet interessant meer, het hoort dan als het ware bij je.
En anders inderdaad nog even langs de winkels om een lange gymbroek of laat je moeder je ziekmelden voor een keertje zodat je nog de tijd hebt om een oplossing te zoeken.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2004, 15:49
phensicske
phensicske is offline
Als je van het begin af aan er gewoon over doet en je kledij niet aanpast, zullen de mensen je zo leren kennen en 't rapper aanvaarden, denk ik. Zoals iemand reeds zij, het hoort bij je.
Waarom zou je je er ook moeten over schamen? 'k Heb nog nooit iemand weten uitgelachen zijn omwille van littekens.
Misschien zullen ze eerst wat raar kijken (als het hen al opvalt), maar daar zal het ook wel bij blijven.

Als je angstvallig die littekens verbergt zullen mensen vlugger nieuwsgierig zijn en maak je onbewust van een mug een olifant.

Veel succes en echt niet mee inzitten.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2004, 16:20
bracelance
bracelance is offline
van die voetbal sokken
Oud 07-09-2004, 18:08
Nijn*
Nijn* is offline
Ik heb ook heel veel littekens, niet op mijn benen, maar op mijn armen. En ik heb net als jij een tijd gehad, waarin ik mij ervoor schaamde. Nu doe ik dat niet meer.. Wat voor 'n mensen zijn het als je ze daarop beoordelen? Misschien kijken ze er heel even naar, vraagt een enkeling wat het is, en dan is er al iets nieuws gebeurt, waardoor de aandacht allang niet meer naar jou enkels uitgaat. Maar goed, als je je er echt niet overheen kunt zetten, doe dan gewoon lange sokken aan onder je broek en doe tijdens gym een joggingsbroek aan..

Succes!
Nijn*
Oud 07-09-2004, 19:23
Apomes
Apomes is offline
Behandeling van littekens

Gewone littekens:
geen.
Atrofische littekens:
Kleine, diepe atrofische littekens kunnen eventueel chirurgisch worden verwijderd. Het doel van deze behandeling is het vervangen van het atrofische litteken door een gewoon litteken.
Hypertrofische littekens en keloïden:
Lokale injectie van corticosteroiden:
Door het inspuiten van triamcinolon eventueel aangelengd met lidocaine is een beproefde, doch niet altijd succesvolle therapie. Eventueel kan het litteken vlak voor de injectie worden aangestipt met vloeibare stikstof.
Lasertherapie met de Pulsed Dye Laser gecombineerd met inspuiting van triamcinolon kan succes geven wanneer andere therapieen falen.
Druk:
Bij grote hypertrofische littekens kan druk op de littekens worden uitgeoefend m.b.v. een speciaal drukpak. De behandeling is vooral geschikt voor littekens op de borst of rug.
Siliconenpleister:
Het aanbrengen van siliconenpleister kan het volume van een hypertrofisch litteken aanzienlijk reduceren. Het precieze werkingsmechanisme is niet bekend. De pleister kan de gehele dag door gedragen worden en blijft enkele weken tot maanden bruikbaar.
Siliconen-gel:
Siliconen kunnen ook in een vloeibare vorm aangebracht worden. Hierdoor sluiten de siliconen goed aan op de vorm en de oneffenheid van het litteken. Een goed voorbeeld hiervan is de zelfdrogende siliconen-gel Dermatix. Deze gel wordt tweemaal daags in een zeer dunne laag aangebracht. Na 5 minuten is de gel gedroogd en kan er make-up of kleding over worden aangebracht.

‘gewone’ littekens
bij de meeste mensen geneest een wondje zonder veel problemen. Wat overblijft is een pigmentloos strengetje of vlekje (afhankelijk van de aard van de beschadiging).
Atrofische littekens
Bij deze littekens is er sprake van een zeer dun laagje littekenweefsel. De littekens kunnen verzonken zijn in de huid of een ‘sigattenpapier’-aspect hebben. Dit soort littekens worden wel gezien als restanten van huidbeschadigingen na infecties (virus, schimmel), chronische discoide lupus erythematosus, en na Rontgenbestralingstherapie.
Littekens na acne
zijn vaak diep in de huid gelokaliseerd (‘putjes’) maar zijn niet altijd echt atrofisch.
Hypertrofische littekens
Deze onstaan bij overproductie van fibrineweefsel door bindweefselcellen in de huid, waardoor sterk verdikte littekens ontstaan. Het zijn dikke, roze strengen en plaques op de huid die circa 3 weken na de verwonding onstaan en in een periode van maanden tot een jaar voortdurend dikker worden. Vooral de huid boven het borstbeen, de schouders, de nek en de oren is geneigd tot de vorming van deze hypertrofische littekens. Een aanleg tot het vormen van deze littekens is vaak familiair- of rasgebonden.
Keloid
Keloid-littekens zijn eigenlijk een bijzonder soort hypertrofische littekens. Terwijl gewone hypertrofische littekens beperkt blijven tot de plaats van de verwonding, groeien keloiden over de grenzen van de verwonding heen, en kunnen zo betrekkelijk grote huidgebieden bedekken.
Oud 08-09-2004, 14:27
Famke
Famke is offline
heb heel veel litekens maar as t mense nie aanstaat kijke ze tog lkkr de andere kant op..

1 grote tusse me borsten hartoperatie 3 omleidings daar onder drie kleine hebbe drains in gezete trek nog gwoon bikinie an hoor hij trekt super mooi bij in de zon zo..

1 op me linker onder been agillispees oprekking en bove op me linker voet hebbe ze krammen in gezet..

verder zit in onder de klein bloedprik litekens en infuusen ma dat zie j alleen onder zonnebank..

Schaam me er echt niet meer voor..
Oud 08-09-2004, 20:05
-(L)-
Ik weet niet wat voor een soort litteken dat je hebt, maar ik heb zelf ook last van littekens. Ik heb het middel 'Symphosan', dat tegen voorkoming van littekenweefsel helpt. Zeker aangezien je nog jong bent, herstelt je huid zich, en zou je dit eens kunnen proberen. Maar nogmaals, ik weet niet wat voor soort litteken je hebt, maar bij mij zijn ze in ieder geval weggetrokken (niet volledig verdwenen, maar wel minder zichtbaar)!
Oja, bij mij helpt dit ook erg goed tegen puistjes... Misschien een tip voor iemand die er last van heeft!
Met citaat reageren
Oud 09-09-2004, 09:55
Pekay
Pekay is offline
Je moet gewoon schijt hebben van wat anderen vinden....
Zoals de anderen zeggen, het is érg kansloos om iemand uit te lachen of na te wijzen die littekens heeft. Dan ben je gewoon zielig.

Wat je kan proberen, is om je benen 2x per dag (op de littekens dan ) in te smeren met Litteken creme van Biodermal. ik heb zelf overal littekens omdat ik al m'n muggenbeten open krab, en m'n armen zien er echt niet uit...

DIe creme helpt echt, het maakt je littekens veel soepeler, en ze ziet ze na een paar weken veel minder duidlij.

En wat gym betreft.. lange broek aan. Kun je niet in een hoekje staan en je omdraaien al sje je uitkleed? of net zo lang treuzelen tot ieder weg is

succes
Met citaat reageren
Oud 09-09-2004, 18:42
Roos
Roos is offline
Citaat:
Pekay schreef op 09-09-2004 @ 10:55 :
En wat gym betreft.. lange broek aan. Kun je niet in een hoekje staan en je omdraaien al sje je uitkleed? of net zo lang treuzelen tot ieder weg is

succes
Dat zou ik juist absoluut niet doen. Dat staat veel raarder. Niemand zal begrijpen waarom je zo raar doet.

Als ze eenmaal weten dat je littekens hebt, vind niemand het gek meer.

Regels voor berichten