Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-09-2004, 22:52
Severus
Severus is offline
Hallo iedereen,

Ik weet niet of dit topic hier goed past, maar anders kan dit gewoon verplaatst worden, hoor.

Ik ben forumbaas op het forum van mijn vorige middelbare school, en de voorzitter van de ouderraad had op een gegeven moment een gedragscode gepost voor docenten en leerlingen, die ik een tikkeltje overdreven en onrealistisch vond. Ik had daar toen een bericht over gepost, dat ik hier zal citeren:

Ik zag toevallig de gedragscode (toen ik door het forum surfte) en las die eens door. Ik moet eerlijk zeggen dat ik die hier en daar een beetje overdreven en een tikkeltje onrealistisch vind, zeker wat betreft communiceren door aanraken.

Ik hoor wel vaker dat wat voor aanrakingen dan ook in onze huidige maatschappij taboe zijn, en dat klinkt ook nogal door in de regels voor met name de docent. Ik ben me ervan bewust dat een docent door zijn machtspositie op moet passen met wat hij doet (en dus enige afstand moet bewaren), zeker omdat veel verkeerd kan worden geïnterpreteerd, maar een schouderklopje bij een goede prestatie moet er toch zeker van af kunnen? Ik vind dat men tegenwoordig een beetje fobisch is voor aanrakingen, dat is wel jammer - dan gaat de spontaniteit en ook een deel van de menselijkheid verloren. Leraar zijn is immers met mensen werken, en als we zo overdreven en paniekerig gaan doen over aanraken, wordt het minder leuk werk en ook minder menselijk. Dan kunnen we in de toekomst nog beter robots ontwikkelen die les gaan geven. Want voor leraren als mens lijkt het me ook niet zo gemakkelijk om zo robotachtig les te gaan geven en al deze regels te onthouden (in de praktijk blijkt vaak dat dat niet zo werkt, zeker bij leraren die echt begaan zijn met de leerlingen en echt een mensgerichte benadering hebben), dus dan zijn robots inderdaad een beter alternatief.

Ik weet niet of ik mijn mening goed articuleer (zelf heb ik zo'n beetje het gevoel van niet), maar ik denk dat het belangrijkste wel overkomt. We moeten het menselijke niet uit het oog verliezen.

Ik denk overigens dat het taboe van aanraken sterk verbonden is met de ik-maatschappij (die steeds hardnekkiger wordt en verhardt) - we zonderen ons van andere mensen af en het wordt steeds meer 'ieder voor zich, God voor ons.' Wellicht dat we aanrakingen daardoor minder goed kunnen verdragen, omdat we vreemder zijn voor sociale contacten en bijhorende aanrakingen dan vroeger.

Nou ja, misschien stemmen de volgende links tot nadenken, ze kunnen best interessant zijn (en ondersteunen mijn mening):

http://www.pastoraat.com/heeldemens/...elijk/420.html (dit is van een christelijke website, maar goed - er zitten wel goede stukjes in)

http://www.lichaamstaal.nl/lichaamst...ml?touch2.html

http://www.xs4all.nl/~jabrima/page5.htm

http://www.xs4all.nl/~tijdhof/praktijk_aanraken.htm

http://home.concepts-ict.nl/~vanhuis/Lichaamswerk.htm

Voor de duidelijkheid: ik ben zeker voor het bewaren van een zekere afstand tussen leraar en leerling, maar we moeten het niet overdrijven en de zaken eens een beetje losser en minder stijf of zwart/wit zien, denk ik.

En wat vinden jullie daar nou van?
Oud 05-09-2004, 22:58
Energie
Energie is offline
amen

mja hangt ervan af op want voor manier je iemand aanraakt.. een klap in de gezicht is niet zo fijn .. maar aan de billen van een meisje zitten vind ze zelf vaak ook nie zo erg
Oud 05-09-2004, 23:00
Verwijderd
Citaat:
Energie schreef op 05-09-2004 @ 23:58 :
(...)

maar aan de billen van een meisje zitten vind ze zelf vaak ook nie zo erg
Laat me raden, jij bent zo'n chauvinistische macho-zak die denkt dat vrouwen 'ja' bedoelen als ze 'nee' zeggen?
Met citaat reageren
Oud 05-09-2004, 23:03
El Kim
El Kim is offline
Citaat:

Niemand mag aan mijn kont zitten zonder mijn toestemming!
Oud 05-09-2004, 23:03
Energie
Energie is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-09-2004 @ 00:00 :
Laat me raden, jij bent zo'n chauvinistische macho-zak die denkt dat vrouwen 'ja' bedoelen als ze 'nee' zeggen?
Nou nee. Maar je ziet wel wanneer ze er lol in hebben en wanneer niet toch.
Oud 05-09-2004, 23:05
Verwijderd
Citaat:
Energie schreef op 06-09-2004 @ 00:03 :
Nou nee. Maar je ziet wel wanneer ze er lol in hebben en wanneer niet toch.
Ja, dus is het natuurlijk niet erg dat je 50 procent kans hebt dat ze het helemaal niet leuk vindt. Het is maar te hopen dat jij later nooit een leidinggevende functie krijgt, want ik zou het meisje dat jouw secretaresse is niet graag de kost willen geven.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2004, 23:05
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
*Kim EL* schreef op 06-09-2004 @ 00:03 :

Niemand mag aan mijn kont zitten zonder mijn toestemming!
Je bedoelt overduidelijk 'ja, dat mag", je drukt je alleen wat ongemakkelijk uit.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2004, 23:06
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-09-2004 @ 00:05 :
Ja, dus is het natuurlijk niet erg dat je 50 procent kans hebt dat ze het helemaal niet leuk vindt. Het is maar te hopen dat jij later nooit een leidinggevende functie krijgt, want ik zou het meisje dat jouw secretaresse is niet graag de kost willen geven.
Misschien heeft Ruud bij de VN nog een baan voor hem?
Met citaat reageren
Oud 05-09-2004, 23:07
Energie
Energie is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-09-2004 @ 00:05 :
Haha mja dan ga je ook niet zomaar aan dr billen zitten natuurlijk. Et hangt van de situatie af en hoe goed je r kent enz, en hoe lievv ze je vind
Oud 05-09-2004, 23:08
Verwijderd
Citaat:
Energie schreef op 06-09-2004 @ 00:07 :
Haha mja dan ga je ook niet zomaar aan dr billen zitten natuurlijk. Et hangt van de situatie af en hoe goed je r kent enz, en hoe lievv ze je vind
Over het algemeen is de relatie tussen leraren en leerlingen op de middelbare school gewoon zakelijk, en vinden leerlingen op de middelbare school hun leraren niet 'lievvv'.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2004, 23:10
Energie
Energie is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-09-2004 @ 00:08 :
Over het algemeen is de relatie tussen leraren en leerlingen op de middelbare school gewoon zakelijk, en vinden leerlingen op de middelbare school hun leraren niet 'lievvv'.
leerlaar man leerlaren moet niet aan de jongeren komen ik heb et over jongeren - jongeren
Oud 06-09-2004, 00:07
Verwijderd
Citaat:
amen

mja hangt ervan af op want voor manier je iemand aanraakt.. een klap in de gezicht is niet zo fijn .. maar aan de billen van een meisje zitten vind ze zelf vaak ook nie zo erg
Dan ken jij vreemde meisjes. Ik word gruwelijk kwaad op jongens die denken dat ze zomaar aan welk deel van mij ook mogen zitten. Maar vooral de billen, want daar knijpen zulke types schijnbaar het liefst in. Gatver.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 09:37
Verwijderd
Citaat:
ik hoop dat jij nooit leraar wordt
voor de rest, zie morgan.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 09:39
Verwijderd
Citaat:
Energie schreef op 06-09-2004 @ 00:10 :
leerlaar man leerlaren moet niet aan de jongeren komen ik heb et over jongeren - jongeren
Dit topic gaat over aanraken in het onderwijs, daar valt dus ook leraar-leerling onder. En bovendien, onder leeftijdsgenoten speelt het net zo goed. Ook bij een meisje van je eigen leeftijd zit je niet zomaar aan d'r kont. Ik vraag me echt af of jij misschien autistisch bent.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 09:40
Verwijderd
@ severus
ik ben 't wel met je eens al ligt dat er vaak ook aan welke leraar 't is . en ze moeten 't vooral ook niet vaak doen.

ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het berichtje zelf waar je op reageerde misschien kun je dat eens posten?
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 09:53
Verwijderd
Er moet gewoon een afstand zijn, want de relatie leraar-leerling is gewoon niet gelijkwaardig en kan in feite ook nooit gelijkwaardig worden.

Vroeger had ik een lerares (ze is nu zelfs directrice van die zelfde school) die de gewoonte had om meisjes ( ) een klapje op hun kont te geven Echt dat vind ik gewoon niet kunnen.

Ik merk, nu ik zelf op een school (het is dan wel speciaal voortgezet onderwijs, maar oke) stage loop dat er een afstand MOET zijn, dat is echt nodig.

Laatst gewijzigd op 06-09-2004 om 15:22.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 13:45
I love stars
I love stars is offline
Er moet wel afstand zijn, maar ik vind een schouderklopje wel kunnen maar het moet niet verder gaan. Het is ook niet de bedoeling dat er bij een perongelijke aanraking de leerling direct aangifte doet bij een hogere macht dan haar/zijn docent. Ik vind dat het zo moet zijn dat de leerling bij een ongewenste aanraking de docent daarvan op de hoogte moet stellen, gaat hij ermee dan kan je altijd nog naar een hogere macht stappen. Bij ongewenste aanraking bij de geslachtsdelen en dergelijke moet je vind ik gelijk aangifte doen...

ps. Het lukt me niet om me duidelijk uittedrukken sorry.

@energie Vrouwen vinden het wel erg als je aan hun kont zit! Ik hoop echt dat jij eens een klap krijgt van zo'n meisje.
Oud 06-09-2004, 15:24
Lotte
Lotte is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 06-09-2004 @ 00:05 :
Je bedoelt overduidelijk 'ja, dat mag", je drukt je alleen wat ongemakkelijk uit.
Hoe bedoel je, ik ben laag opgeleid?
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 15:26
Lotte
Lotte is offline
Citaat:
amen

Ik ga toch ook niet aan jouw piemel zitten? Misschien vind jij dat niet erg, maar er zijn tientallen jongens die dat misschien wel erg vinden. Daarom doe ik het dus gewoon niet. Aan een meisje dr billen zitten is net zo absurd als dat ik aan jouw oogballen ga zitten. Het zijn jouw oogballen, niet de mijne.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 15:43
Nona
Nona is offline
Citaat:
Als jij aan mijn kont zit, komt die klap in je gezicht vanzelf.

Ik vind eigenlijk dat een hele gedragscode onzin is. Natuurlijk moeten er regels zijn. In zekere zin hebben leraren ook van hun leerlingen af te blijven, maar er zijn wel grenzen. Natuurlijk moet een schouderklopje kunnen. En daarbij andere kleine aanrakingen (laat ik niet zeggen "die niets te betekenen hebben") die de juiste intenties hebben.
Ik zou zeggen: weg met die code en neem eens normen en waarden in acht, dan weet iedereen vanzelf wat kan en wat niet kan. Jammer dat alles zo officiëel moet tegenwoordig.
Oud 06-09-2004, 15:52
Verwijderd
Citaat:
Kruimel schreef op 06-09-2004 @ 16:43 :

Ik zou zeggen: weg met die code en neem eens normen en waarden in acht, dan weet iedereen vanzelf wat kan en wat niet kan. Jammer dat alles zo officiëel moet tegenwoordig.
Helaas beschikt lang niet iedereen over waarden en normen en/of niet over dezelfde waarden en normen.

Ik vind richtlijnen niet slecht, een echte gedragscode waar je je aan moet houden is misschien weer wat overdreven (ligt er ook wel aan wat er precies in staat ed).
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 17:27
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
Lotte schreef op 06-09-2004 @ 16:24 :
Wa sheggie?
Met citaat reageren
Oud 06-09-2004, 17:29
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Lotte schreef op 06-09-2004 @ 16:24 :
Ik denk dat hij hoger opgeleid is dan jij...

Citaat:
Sovereign schreef op 06-09-2004 @ 00:05 :
Oud 06-09-2004, 22:03
Roos
Roos is offline
Ik hoef persoonlijk echt geen aanrakingen van leraren. Gewoon 0,0 vind ik het best.

En leerlingen onder elkaar moeten het zelf maar uitzoeken.
Oud 07-09-2004, 12:46
Machiavelli
Machiavelli is offline
Leraren hoeven mij echt niet aan te raken.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-09-2004, 13:14
BarbapapaX
BarbapapaX is offline
Bij mn studie fysiotherapie zitten leraren best vaak aan je.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2004, 14:38
Verwijderd
Citaat:
Machiavelli schreef op 07-09-2004 @ 13:46 :
Leraren hoeven mij echt niet aan te raken.
Ik denk dat ze dat ook niet willen.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2004, 15:47
Verwijderd
TS moet niet zulke obscure sites quoten: "Aanraken: voeding voor levenskracht". Eentje in de orde van 'omdat ze geen burqa droeg werd ík gedwongen haar aan te randen'!
Met citaat reageren
Oud 07-09-2004, 15:57
Mir-idiotA
Helemaal eens, een schouderkloptje moet niet verkeerd geinterpreteerd worden, wat al snel wél gebeurt.

Maar nu vergeten we nog iets ergs belangrijks. Met woorden kunnen kinderen, mensen ook aangerand worden. En daar lijkt men dan helemaal geen problemen in te voorzien...
Met citaat reageren
Oud 07-09-2004, 16:44
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-09-2004 @ 15:38 :
Ik denk dat ze dat ook niet willen.
Jij moet niet denken. Niet in dit soort gevallen iig.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2004, 00:06
koos20
koos20 is offline
Citaat:
Mir-idiotA schreef op 07-09-2004 @ 16:57 :
Helemaal eens, een schouderkloptje moet niet verkeerd geinterpreteerd worden, wat al snel wél gebeurt.

Maar nu vergeten we nog iets ergs belangrijks. Met woorden kunnen kinderen, mensen ook aangerand worden. En daar lijkt men dan helemaal geen problemen in te voorzien...
jep en dat is meestal dubbel zo erg
en dan vooral leerling - leering
(kijk maar naar de brugklassers die altijd de lul zijn)
Met citaat reageren
Oud 10-09-2004, 07:52
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef op 06-09-2004 @ 01:07 :
Dan ken jij vreemde meisjes. Ik word gruwelijk kwaad op jongens die denken dat ze zomaar aan welk deel van mij ook mogen zitten. Maar vooral de billen, want daar knijpen zulke types schijnbaar het liefst in. Gatver.
Amen, Morgan.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten