![]() |
|
Hallo iedereen,
Ik weet niet of dit topic hier goed past, maar anders kan dit gewoon verplaatst worden, hoor. ![]() Ik ben forumbaas op het forum van mijn vorige middelbare school, en de voorzitter van de ouderraad had op een gegeven moment een gedragscode gepost voor docenten en leerlingen, die ik een tikkeltje overdreven en onrealistisch vond. Ik had daar toen een bericht over gepost, dat ik hier zal citeren: Ik zag toevallig de gedragscode (toen ik door het forum surfte) en las die eens door. Ik moet eerlijk zeggen dat ik die hier en daar een beetje overdreven en een tikkeltje onrealistisch vind, zeker wat betreft communiceren door aanraken. Ik hoor wel vaker dat wat voor aanrakingen dan ook in onze huidige maatschappij taboe zijn, en dat klinkt ook nogal door in de regels voor met name de docent. Ik ben me ervan bewust dat een docent door zijn machtspositie op moet passen met wat hij doet (en dus enige afstand moet bewaren), zeker omdat veel verkeerd kan worden geïnterpreteerd, maar een schouderklopje bij een goede prestatie moet er toch zeker van af kunnen? Ik vind dat men tegenwoordig een beetje fobisch is voor aanrakingen, dat is wel jammer - dan gaat de spontaniteit en ook een deel van de menselijkheid verloren. Leraar zijn is immers met mensen werken, en als we zo overdreven en paniekerig gaan doen over aanraken, wordt het minder leuk werk en ook minder menselijk. Dan kunnen we in de toekomst nog beter robots ontwikkelen die les gaan geven. Want voor leraren als mens lijkt het me ook niet zo gemakkelijk om zo robotachtig les te gaan geven en al deze regels te onthouden (in de praktijk blijkt vaak dat dat niet zo werkt, zeker bij leraren die echt begaan zijn met de leerlingen en echt een mensgerichte benadering hebben), dus dan zijn robots inderdaad een beter alternatief. Ik weet niet of ik mijn mening goed articuleer (zelf heb ik zo'n beetje het gevoel van niet), maar ik denk dat het belangrijkste wel overkomt. We moeten het menselijke niet uit het oog verliezen. Ik denk overigens dat het taboe van aanraken sterk verbonden is met de ik-maatschappij (die steeds hardnekkiger wordt en verhardt) - we zonderen ons van andere mensen af en het wordt steeds meer 'ieder voor zich, God voor ons.' Wellicht dat we aanrakingen daardoor minder goed kunnen verdragen, omdat we vreemder zijn voor sociale contacten en bijhorende aanrakingen dan vroeger. Nou ja, misschien stemmen de volgende links tot nadenken, ze kunnen best interessant zijn (en ondersteunen mijn mening): http://www.pastoraat.com/heeldemens/...elijk/420.html (dit is van een christelijke website, maar goed - er zitten wel goede stukjes in) http://www.lichaamstaal.nl/lichaamst...ml?touch2.html http://www.xs4all.nl/~jabrima/page5.htm http://www.xs4all.nl/~tijdhof/praktijk_aanraken.htm http://home.concepts-ict.nl/~vanhuis/Lichaamswerk.htm Voor de duidelijkheid: ik ben zeker voor het bewaren van een zekere afstand tussen leraar en leerling, maar we moeten het niet overdrijven en de zaken eens een beetje losser en minder stijf of zwart/wit zien, denk ik. En wat vinden jullie daar nou van?
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Niemand mag aan mijn kont zitten zonder mijn toestemming! ![]()
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() voor de rest, zie morgan. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik vind eigenlijk dat een hele gedragscode onzin is. Natuurlijk moeten er regels zijn. In zekere zin hebben leraren ook van hun leerlingen af te blijven, maar er zijn wel grenzen. Natuurlijk moet een schouderklopje kunnen. En daarbij andere kleine aanrakingen (laat ik niet zeggen "die niets te betekenen hebben") die de juiste intenties hebben. Ik zou zeggen: weg met die code en neem eens normen en waarden in acht, dan weet iedereen vanzelf wat kan en wat niet kan. Jammer dat alles zo officiëel moet tegenwoordig.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik vind richtlijnen niet slecht, een echte gedragscode waar je je aan moet houden is misschien weer wat overdreven (ligt er ook wel aan wat er precies in staat ed). |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
en dan vooral leerling - leering (kijk maar naar de brugklassers die altijd de lul zijn) |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |