Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-05-2002, 21:27
John Sickbock
John Sickbock is offline
Waarom lezen jullie de berichten die hier staan? Waarom lezen jullie de gelukkige (soms) en verdrietige (vaker, volgens mij) verhalen die op dit forum komen?
Is dat bij de verdrietige verhalen om die mensen een btje steun te kunnen geven?
Is dat om er zelf iets van te leren; zoja wat dan wel?
Is dat om... vul maar in!

En een andere vraag: dat doel (waarvoor je de berichten leest dus), hoezeer denk je dat je dat ook bereikt?

*voelt zich dom*

Liefs, John Sickbock

PS: ff een tussentijds overzicht:

Er zijn drie dingen die vaak genoemd worden:
1 Mensen helpen
2 Herkenning of steun zoeken
3 Het is interessant wat er in mensen om gaat

Laatst gewijzigd op 18-05-2002 om 21:23.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-05-2002, 21:30
CodeName Egg
CodeName Egg is offline
ik kom hier omdat ik soms vragen wil stellen over dingen die ik niet begrijp of dingen in de psychiatrie die anderen hier al hebben meegemaakt en die ik nog ga meemaken. Daarnaast kom ik hier om anderen te helpen en vragen te beantwoorden.
Oud 17-05-2002, 21:53
tacidvs
tacidvs is offline
Ach, ik heb af-en-toe van die dingen waar mensen in mijn leefomgeving niets aan vinden. Of ze snappen het niet. Hier zijn heel bijzondere en veel mensen, meer kans dat ik met een probleem hier terecht kan. Ik vind het ook wel leuk om me met de theorie bezig te houden, praktijk... word ik wanhopig van.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2002, 22:06
Frida
Frida is offline
Ik lees meestal de topic die een titels hebben die me interesseren...

Zoals de sociologie en de psychologie op jezelf toepassen, dat sprak me gewoon aan. Ik las dat topic dan ook gewoon.
Andere topics met een hulpkreet die wat duidelijker is en met een mindere duidelijke vraagstelling lees ik meestal wel door.

Maar dan gissen de meeste mensen allemaal met een boel advies. Vooraleer ze vaak echt "geluisterd" hebben... Ik lees en volg ze dan soms wel, om najah weet ik veel... Soms vraag ik me af hoelang het duurt voor alles echt gezegd is, hoe adviezen gegeven worden, misschien leer ik eruit?
Oud 17-05-2002, 22:42
girlspider
girlspider is offline
Je kan herkenning zoeken in de topics hier, het gevoel hebben dat je niet alleen bent, zelf reageren op de topic enz... Soms kun je zelf mensen hier helpen door gewoon een bemoedigend woordje, mensen kunnen elkaar veel meer steunen dan ze beseffen, ook op het forum

-x-

GS
Oud 17-05-2002, 23:14
Xero
Xero is offline
Doe een studie "sociologie en psychologie"
Hier is best een schat aan informatie te vinden, wat dus erg handig/goed voor m'n studie is.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2002, 23:59
MissBi@tch
MissBi@tch is offline
Goede vraag eigenlijk maar ik denk dat ik het ook fijn vind mensen te steunen en advies te geven en t fijn vind als anderen leren van mijn fouten..
Met citaat reageren
Oud 18-05-2002, 06:44
Verwijderd
In het begin was het om steun / aandacht te zoeken .. daarna meer om de mensen te helpen .. en nu is het meer uit verveling. Simpelweg omdat beide 'doelen' niet echt haalbaar zijn. Ik kreeg genoeg replies en shit, maar irl wijzigt daardoor weinig. Mensen helpen? Pfff, misschien dat ze tijdelijk wat aan hebben, maar wie doet er nou echt wat mee (mezelf incluis)?

Als ik morgen betere dingen te doen heb, ben ik gewoon weg
Met citaat reageren
Oud 18-05-2002, 06:52
]{ing
]{ing is offline
ik zoek herkenning denk ik... het is goed om te weten dat ik niet de enige ben
Met citaat reageren
Oud 18-05-2002, 07:12
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
is interessant...

en ik(IK, mens over algemeen niet per sé) leef om te denken. Dus lees ik dat meestal wel
Oud 18-05-2002, 08:33
Verwijderd
om mensen te helpen, vooral te steunen en om mijn eigen verhaal soms kwijt te kunnen (oeiz dat klinkt egoistisch). hier kunnen we mensen misschien niet echt helpen, maar wel hun aanmoedigen om hulp te zoeken als dat nodig is..
tja, zo denk ik erover
Met citaat reageren
Oud 18-05-2002, 08:55
Guineverea_witch
Guineverea_witch is offline
ik denk dat ik me onbewuste zelf verdrietig wil maken.
het weten dat andere mensen ook problemen heben kan ook opluchtend zijn...
Oud 18-05-2002, 10:41
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
John Sickbock schreef:
Waarom lezen jullie de berichten die hier staan? Waarom lezen jullie de gelukkige (soms) en verdrietige (vaker, volgens mij) verhalen die op dit forum komen?
Is dat bij de verdrietige verhalen om die mensen een btje steun te kunnen geven?
Is dat om er zelf iets van te leren; zoja wat dan wel?
Is dat om... vul maar in!

En een andere vraag: dat doel (waarvoor je de berichten leest dus), hoezeer denk je dat je dat ook bereikt?

*voelt zich dom*

Liefs, John Sickbock
Laat ik om te beginnen voorop stellen dat ik je vraag allesbehalve asociaal vind, maar juist heel begrijpelijk. Dat ik zelf hier op het forum actief ben heeft onder andere te maken met het feit dat ik zelf in psychologie geïnteresseerd ben, met name in de klinische psychologie, die zich bezighoudt met het ontstaan en het behandelen van psychische stoornissen. Tevens probeer ik mensen hier op het forum tot steun te zijn als ze het moeilijk hebben door te proberen hen zoveel mogelijk met raad en daad bij te staan. Ik heb zelf sexuele problemen gehad op emotioneel gebied en ik weet dan ook uit ervaring dat het goed voor je kan zijn om met anderen over je probleem te kunnen praten, al was het alleen maar om je hart een keer te kunnen luchten.
Bij het bezoeken van het psychologie- en ook het sexualiteitsforum gaat het er mij om dat ik een hulpverlenende functie probeer te vervullen door vragen over emotionele en sexuele kwesties te beantwoorden. Mijn doel is dus mensen die er behoefte aan hebben zoveel mogelijk tot steun proberen te zijn. In hoeverre dat doel kan worden bereikt is afhankelijk van de situatie, maar ik vind het nog steeds de moeite waard om het te blijven proberen.
Oud 18-05-2002, 12:08
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Ik voelde me alleen met mijn problemen, hier zag ik dat ik niet de enige was. Vind hier steun, herkenning..etc

En ondanks dat ik zelf problemen heb, ben ik nou eenmaal een persoon die altijd mensen wil helpen, makkt neit uit waarover het gaat.

Groetjes,

Laura

p.s. Het is geen asociale vraag hoor, ik begrijp wel dat je je dit afvraagt.
Oud 18-05-2002, 14:37
zonneschijn
zonneschijn is offline
ikschrijf op dit forum omdat ik hier van mensen steun krijg, de meeste mensen hier begrijpen me en inderdaad ik vind herkenning. veel mensen in mijn directe omgeving snappen mijn problemen niet omdat ze het nooit zelf mee hebben gemaakt en met hen kan ik er dus ook niet goed over praten zonder dat ze meteen een oordeel klaar hebben.
op dit forum kan ik wel alles kwijt en weet ik dat de meeste mensen het snappen, respecteren en serieus nemen.
ook kan ik hier andere mensen helpen en steun geven. ( heb ik het idee) het is gewoon fijn om het er hier met mensen die hetzelfde voelen over te hebben
Met citaat reageren
Oud 18-05-2002, 14:58
Winner
Winner is offline
Ik zet er heel af en toe maar wat neer, maar ik ga hier meestal heen omdat de donkere kant en wat er achter de facade van mensen zit fascineert. Ik bedoel als je op straat loopt of beetje om je heen kijkt is iedereen gelukkig, maar ik geloof dat dus niet, en als ik dan ben ik de enige die zich kut voelt ga ik hierheen en dan weet ik weer dat dat normaal is
Oud 18-05-2002, 15:18
Verwijderd
Om mezelf te irriteren of zo...
Met citaat reageren
Oud 18-05-2002, 16:03
FlyingPinguin
FlyingPinguin is offline
om andere mensen te helpen denk ik. kweet eiegnlijk niet precies.
Oud 18-05-2002, 16:25
Verwijderd
om te kijken of ik iets tegenkom waar ik iets van mezelf herken. Zodat ik de ander dan kan helpen mbv eigen ervaringen.
Eigenlijk dezelfde reden dat ik l&r-berichten lees, vage vergelijking maarjah.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2002, 16:51
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
ik vind het eerlijk gezegd interessant om de gedachtes en gevoelens van iemand anders te lezen...
Met citaat reageren
Oud 18-05-2002, 17:27
miep
miep is offline
ik reageer niet zo vaak, maar als ik dat doe, dan probeer ik dat persoon te helpen ja. ik wil hem/haar steun geven, aangezien ik dat ook krijg als ik een topic open.
ik lees hier wel heel vaak, waarom? ik leer. ik heb hier al behoorlijk wat ziektebeelden leren kennen, en hoe dat werkt en hoe die persoon zich daar bij voelt. het is soms makkelijker iets van een ziekte (bij.v anorexia) te begrijpen als je het hier vanuit de persoons z'n ogen bekijkt, dan dat je het in je biologie boek leest.
Oud 18-05-2002, 18:53
the Comebackkid
the Comebackkid is offline
ik hou van lezen......... daarom lees ik bijna alles.

Ik vind het ook leuk soms te vertellen wat ik meemaak en om advies/ informatie te geven. Echt helpen doe ik niet ben ik bang. Mensen kunnen alleen zichzelf helpen.
Oud 18-05-2002, 19:05
Anne
Anne is offline
In het begin... weet ik niet, ik herkende veel dingen
Daarna... om mijn verhalen kwijt te kunnen
Daarna... omdat het blijkbaar verslavend werkte, ik kon niet wegblijven
Daarna om mn verhalen weer kwijt te kunnen
Nu... omdat het me interesseert

Daarom dus.
Oud 18-05-2002, 20:13
Mug
Mug is offline
Eigenlijk om een goed gevoel te krijgen. Bij al deze problemen van mensen lijken mijn kleine probleemtjes veel minder erg. Soort relativering dus. En natuurlijk ook soms voor de herkenning.
Oud 19-05-2002, 01:53
ChronoFlux
ChronoFlux is offline
Ik herken dingen van anderen in mezelf, waarvan ik dacht dat het raar was.
Ik ben pas net lid geworden, maar wat me opvalt is dit:
in het echte leven heb je contact met anderen, je bent druk met school en je praat zogezegd over koetjes en kalfjes.

Op dit forum ken je elkaar niet, en daarom durven mensen veel eerder dingen te zeggen die soms erg waardevol zijn voor anderen. Ik heb gezien dat (zelfs) mensen van een jaar of 14 enorm goeie, nuttige dingen zeggen. Vind ik tof aan dit forum. Daarom lees ik de meeste posts hier wel en ik probeer te helpen als ik dat kan.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-05-2002, 13:12
jivejoneslover
jivejoneslover is offline
ik wil weten hoe er gereageerd wordt,,,,,
ik vertrouw niemand en wedduh dat hier talloze domme spiegten(psychiators) aan ut looken sijn..............

ik haat su se wetun altijd allus beter
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten