Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-09-2004, 16:33
halilo
halilo is offline
hey hai,

zeg maar ik heb de volgende

appels: 38 graden
peren: 12 graden
bananen: 50 graden

ik wil graag een cirkel tekenen en aangeven dat bijv appel 38 graden . hoe die ik dat in een cirkel, ik had zo'n ronde iets , met die deed ik, maar heb hem nie meer. kan ik ook met geodriehoek doen. lukte me nie

IS WEL EEN HELE DOMME VRAAG HOOR.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-09-2004, 16:50
Verwijderd
Ja, dat kan.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2004, 18:54
Annoniempie
Annoniempie is offline
Kan inderdaad
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 01:25
Verwijderd
je kunt met een geodriehoek alle hoeken tekenen die je maar wilt, in een driehoek, in een vijfhoek, in een zestienhoek en in een cirkel.
je moet wel bedenken dat een volledige cirkel 360 graden is terwijl jij in je vraag op 100 uitkomt. (38+12+50=100) Ik weet niet of dat toeval is of niet, maar met 100 graden vul je geen cirkel.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 12:44
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
halilo schreef op 03-09-2004 @ 17:33 :
hey hai,

zeg maar ik heb de volgende

appels: 38 graden
peren: 12 graden
bananen: 50 graden

ik wil graag een cirkel tekenen en aangeven dat bijv appel 38 graden . hoe die ik dat in een cirkel, ik had zo'n ronde iets , met die deed ik, maar heb hem nie meer. kan ik ook met geodriehoek doen. lukte me nie

IS WEL EEN HELE DOMME VRAAG HOOR.
Ik neem aan dat je met graden in dit geval procenten bedoelt, en dat je wilt weten hoe je met behulp van je geodriehoek de sectoren, die bij die procenten horen, in een cirkeldiagram tekent. Als je weet dat een volledige cirkel overeenkomt met een hoek van 360°, kun je stellen dat 100 % overeenkomt met 360°. Dit betekent dat 1 % overeenkomt met 1/100*360°=3,6°, dus een cirkelsector die x % moet weergeven krijgt dan een hoek van x*3,6°.
In dit geval is het volgende gegeven:
appels: 38 %, dus hierbij hoort een sector van 38*3,6°=136,8°
peren: 12 %, dus hierbij hoort een sector van 12*3,6°=42,2°
bananen: 50 %, dus hierbij hoort een sector van 50*3,6°=180°.
Reageren

Regels voor berichten