Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-09-2004, 15:12
Nienna*
Nienna* is offline
Hallo!
Ik zit in 4VWO en we moeten een tekst schrijven van ong. 200 woorden met als onderwerp amuseren. Ik wilde jullie vragen wat je hier van vindt. Bedankt!

Daar zit ze, op de grond, in kleermakerszit.
Boos kijkt ze me aan en steekt een sigaret op. De stilte valt niet te doorgronden.
Als ze boos is, ís ze boos, dat heb ik in die tijd samen met haar wel geleerd. Vele ruzies, scheldpartijen, spijt en heftige seksscènes erna. Ze is gecompliceerd, dat wist ik natuurlijk allang; maar zó gecompliceerd had ik nooit kunnen voorzien. Ik was gewaarschuwd, natuurlijk was ik gewaarschuwd, maar liefde maakt blind. Eigenwijs en halsoverkop en zoenen, zoenen, alleen maar zoenen. En de liefde bedrijven.
Nog steeds is ze boos, nog steeds zit ze daar en ik wil zoveel zeggen. Haar sigaret is inmiddels op en nog woedender steekt ze haar tweede op. Ik weet dat het zo zal gaan, dat een derde zal volgen, een vierde, een vijfde. Gecompliceerd en voorspelbaar, zo is ze.
'Waarom zeg je niks?' bijt ze me toe.
'Wat moet ik zeggen?' kaats ik terug.
Ze staat op en haar ogen vlammen. Ik had het niet moeten zeggen, logisch, ik had het kunnen weten. Als ik niets zeg is het fout, maar als ik iets zeg, is het mogelijk nog fouter.
'Ik hou van je,' zeg ik.
'Ik ook van jou.'
En daarop volgt vrijpartij ontelbaar.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-09-2004, 15:17
Verwijderd
Nice, maar hoe doorgrond je een stilte? en waarom 3 keer gecompliceerd? Synoniemuhhh

meer commentaar volgt
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 15:19
Nienna*
Nienna* is offline
thnx, haha, wel voor vanavond als het kan?
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 15:37
-Melody-
-Melody- is offline
Die laatste zin vind ik een beetje jammer...
Verder gewoon een fijn stukje
Geen spelfouten voor zover ik zie..
Succes met inleveren
Oud 14-09-2004, 15:38
Charlottetje
Charlottetje is offline
Wat onmogelijk veel herhalingen!
Weet niet of ik dat nou wel zo geweldig vind.
Best leuk verhaaltje voor 200 woorden trouwens!
Maar wat minder herhalingen zou mooi zijn.

zie verder ook Grim

Charlotte
edit: die laatste zin zou je inderdaad net zo goed weg kunnen laten of mooier kunnen maken. In elk geval het woord ontelbaar moet je niet laten staan. nee, haal maar gewoon weg die laatste zin
Oud 14-09-2004, 15:40
Nienna*
Nienna* is offline
@ Bloemenpoes: Wat vind je jammer aan de laatste zin?
@ Charlottetje: Welke herhalingen bedoel je? bijv. gecompliceerd zo vaak gebruiken, wat Grim al zei, of iets anders?

Bedankt voor het commentaar!
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 15:45
-Melody-
-Melody- is offline
jammer dat hij erin staat.. hij doet beetje afbreuk aan de rest van het verhaaltje.. gewoon weg laten.. is mooi krachtig einde
Oud 14-09-2004, 15:46
Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
Silla schreef op 14-09-2004 @ 16:12 :
Boos kijkt ze me aan en steekt een sigaret op. De stilte valt niet te doorgronden.
Als ze boos is, ís ze boos, dat heb ik in die tijd samen met haar wel geleerd. Vele ruzies, scheldpartijen, spijt en heftige seksscènes erna. Ze is gecompliceerd, dat wist ik natuurlijk allang; maar zó gecompliceerd had ik nooit kunnen voorzien. Ik was gewaarschuwd, natuurlijk was ik gewaarschuwd, maar liefde maakt blind. Eigenwijs en halsoverkop en zoenen, zoenen, alleen maar zoenen. En de liefde bedrijven.
Nog steeds is ze boos, nog steeds zit ze daar en ik wil zoveel zeggen. Haar sigaret is inmiddels op en nog woedender steekt ze haar tweede op. Ik weet dat het zo zal gaan, dat een derde zal volgen, een vierde, een vijfde. Gecompliceerd en voorspelbaar, zo is ze.
Ze staat op en haar ogen vlammen. Ik had het niet moeten zeggen, logisch, ik had het kunnen weten. Als ik niets zeg is het fout, maar als ik iets zeg, is het mogelijk nog fouter.
'Ik hou van je,' zeg ik.
'Ik ook van jou.'
En daarop volgt vrijpartij ontelbaar.
al deze vetgedrukte woorden zijn herhalingen.
ze vallen zo erg op dat ik niet eens moeite heb hoeven doen ze te vinden. Natuurlijk hoef je ze niet allemaal weg te halen, maar dit zijn er gewoon net wat te veel.

wel knap dat jij doodleuk een tekstje met seks erin gaat inleveren op school

Charlotte
Oud 14-09-2004, 15:48
Nienna*
Nienna* is offline
@ Bloemenpoes: Oké, ik heb het weggehaald...
hartelijk bedankt!
@ Charlottetje: Ah, ik zie het ja je hebt groot gelijk... ik zal er eens naar kijken.
En och, er staan geen omschrijvingen verder in van de seks zelf, dus zo'n problemen heb ik er echt niet mee. Ik vind het onderwerp meer liefde...
bedankt

Laatst gewijzigd op 14-09-2004 om 15:50.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 15:53
Charlottetje
Charlottetje is offline
wij kunnen het met z'n allen wel over liefde vinden gaan, maar je biedt het verhaal wel aan aan iemand van ehhh laten we zeggen 45 of 50 ofzo, zijn toch vaak wat conservatiever daarin

Charlotte
ach, gaat vast helemaal goedkomen met je tekst
Oud 14-09-2004, 16:02
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Boos kijkt ze me aan en steekt een sigaret op. De stilte valt niet te doorgronden. ?
Als ze boos is, ís ze boos, dat heb ik in die tijd samen met haar wel geleerd. Vele ruzies, scheldpartijen, spijt en heftige seksscènes erna. Ze is gecompliceerd, dat wist ik natuurlijk allang; maar zó gecompliceerd had ik nooit kunnen voorzien. Ik was gewaarschuwd, natuurlijk was ik gewaarschuwd, (Deze 2 delen slaan op elkaar, een beetje een herhaling...)maar liefde maakt blind. Eigenwijs en halsoverkop en zoenen, zoenen, alleen maar zoenen. En de liefde bedrijven. (Geen zinnen met 'en' beginnen... Komma het maar aan de vorige zin vast.)
Nog steeds is ze boos, nog steeds zit ze daar en ik wil zoveel zeggen. Haar sigaret is inmiddels op en nog woedender (Bestaat dit woord?) steekt ze haar tweede op. Ik weet dat het zo zal gaan, dat een derde zal volgen, een vierde, een vijfde.(Opsomming... kan wel iets minder toch?) Gecompliceerd(Weer gecompliceerd. Je kan ook het woord ingewikkeld gebruiken of complex.) en voorspelbaar, zo is ze.
'Ik hou van je,' zeg ik.
'Ik ook van jou.'
En daarop volgt vrijpartij ontelbaar.(Jammer... de sfeer van het verhaaltje gaat er een beetje af zo. Zonder zou het mooier staan)
Misschien een beetje teveel commentaar... Maar dit vind ik zelf. Verder een goed verhaaltje voor zo weinig woorden.

Duivelaartje
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 16:04
-Melody-
-Melody- is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 14-09-2004 @ 17:02 :

Duivelaartje
Missch, had je eerst het andere commentaar kunnen lezen
Oud 14-09-2004, 16:05
Nienna*
Nienna* is offline
Ik weet dat je een zin eigenlijk niet met 'En' mag beginnen, maar ik heb het opzettelijk gedaan... het klinkt ietwat "poëtischer" enzo op deze manier. Officiëel mag het niet, dat weet ik, haha
Bedankt!
Aan veel commentaar heb ik trouwens wat, beter dan "oh wat mooi!!!" (zoals het veel op andere fora [ik zal geen namen noemen] wordt gedaan)

Laatst gewijzigd op 14-09-2004 om 16:07.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 16:23
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Bloemenpoes schreef op 14-09-2004 @ 17:04 :
Missch, had je eerst het andere commentaar kunnen lezen
Die van Charlotte had ik nog niet gelezen. Toen was ik mijn reactie aan het typen denk ik...

Duivelaartje
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 16:57
Nijn*
Nijn* is offline
Tja, wel leuk verhaaltje, voor meer commentaar sluit ik mij aan bij mijn voorgangers..
Oud 14-09-2004, 17:40
Fladdergeval
Fladdergeval is offline
Eigenlijk... ben ik het niet echt eens met de rest van het commentaar. Herhaling van woorden kan heel storend zijn, als je als lezer merkt dat een schrijver gewoon een soort tekort aan vocabulaire heeft en zodoende 'noodgedwongen' steeds dezelfde woorden gebruikt. In dit stukje vind ik dat helemaal niet het geval, ik vind dat het juist een beetje de 'overpeinzingsfeer' benadrukt. Ik zit nu even te kijken naar Charlottes dikgedrukte herhalingen, maar ik vind eigenlijk dat alleen misschien het woord 'gewaarschuwd' wel vervangen zou mogen worden. De rest, naar mijn mening, staat daar prima op zijn plaats. Ik zou bijvoorbeeld niet weten hoe je een zin als 'als ze boos is, ís ze boos' zou moeten herschrijven. Dit is toch gewoon een soort uitdrukking die in spreektaal vaak voorkomt? (Overigens wordt de herhaling hier bijna nodig omdat er een accent op de i van de is staat, of niet?) En zo ook de rest van de herhalingen; het zou mij persoonlijk meer storen als je een stukje leest waarin herhaling echt vermeden wordt, waarin je echt merkt dat er op zóek is gegaan naar synoniemen. Ik vind dat dit stukje, dat zó kort is, juist zijn 'kracht' (weet niet of ik dat echt zo wil noemen, maar goed) ontleent aan de spreektaal-achtige herhalingen.

Overigens ben ik het wel eens met het commentaar op de laatste zin: die zou weg mogen. Je hebt nu namelijk ook een soort herhaling hè, je hebt eerst een zin waarin Zij vraagt waarom Hij niks zegt, en waar Hij eigenlijk met dezelfde woorden antwoord, en dat heb je op het einde precies zo, 'ik ook van jou' benadrukt als het ware de herhaling in die twee zinnen, en volgens mij, als je de laatste zin weghaalt, benadrukt dat weer de herhaling in de vier zinnen die Hij en Zij tegen elkaar zeggen.
Beetje vaag, hoop dat je mijn punt begrijpt.

En tenslotte kan je stilte verder niet echt doorgronden, wel doorbreken .

Goed, beetje vaag verhaal. In ieder geval vind ik het in deze vorm goed genoeg om in te leveren, ik vind het wel een leuke opzet.

Laatst gewijzigd op 14-09-2004 om 17:43.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten