Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-09-2004, 15:52
Koekiejmonster
Koekiejmonster is offline
hey mensjes!1
Ik hbe net te horen gekregen dat de beste vriendin van mijn moeder kanker heeft! wat meot ik nu doen? ik weet het niet meer

Bedankt!

Koekiejmonster
Oud 18-09-2004, 16:12
Verwijderd
Wat voor kanker heeft ze?
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 16:18
MieX
MieX is offline
kanker is ernstig maar in lang niet alle gevallen dodelijk, je kunt zelf op dit moment weinig doen denk ik
Oud 18-09-2004, 16:57
Verwijderd
Er zijn voor je moeder, haar troosten als ze dat nodig heeft en even niet te veel puberen. Meer kun je niet doen, denk ik.

De beste vriendin van mijn moeder heeft ook kanker gehad. Het werd gelukkig ontdekt voordat het uitgezaaid was; het is weggesneden en nu is er waarschijnlijk niets meer aan de hand. Ze krijgt nog wel bestraling, voor de zekerheid, maar meer niet. Het kan dus goed aflopen
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 17:46
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Sarah schreef op 18-09-2004 @ 17:57 :
Er zijn voor je moeder, haar troosten als ze dat nodig heeft en even niet te veel puberen. Meer kun je niet doen, denk ik.
Juist, meer kun je niet doen.

Ik heb ook pas gehoord dat de moeder van een klasgenoot kanker heeft (en ook NIET lang te leven heeft, ze behandelen d'r iig niet). Je kunt die moeder niet genezen, maar je kunt wel voor ze klaar staan mochten ze dat nodig hebben.
Oud 18-09-2004, 17:59
Skatergirl666
Skatergirl666 is offline
Mijn vriendin haar vader heeft nog maar een paar maand te leven door kanker en mijn opa is er aan overleden en mijn oom heeft goedaardige kanker gehad
Oud 18-09-2004, 18:19
Cookie
Cookie is offline
een vriendin van me heeft ook pas haar vader verloren aan kanker, je kan niks voor haar doen behalve er zijn voor haar, en haar laten merken dat ze altijd bij je terecht kan. en idd ff een beetje meewerken dus niet teveel gaan puberen.
Oud 19-09-2004, 02:44
Co
Co is offline
ben erg voor haar en je moeder, maar ga ze niet 'zielig' vinden

offtopic: van roken kán je longkanker krijgen.sommige mensen worden hier 80 jaar oud mee en hebben nergens last van, ik ken iemand die op zijn 34 stierf aan deze ziekte. hij was er dus kwetsbaarder door. maar is deze 'kwetsbaarheid' erfelijk?!
Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 06:58
Verwijderd
Iedereen heeft al mogelijke kankercellen, als je lang genoeg leeft, krijgt iedereen toch kanker, alleen sommige mensen krijgen het vroeger en sommige vormen zijn familiair en sommige erfelijk.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 07:35
Verwijderd
Je moeder (en eventueel die vriendin, als je haar kent) steunen...met haar praten en dat soort dingen. En/of je moeder vragen wat ZIJ wil dat je doet, zij is de enige die je kan vertellen wat zij fijn vindt.

Mijn moeder vond het bv. prettig wanneer ze even haar verhaal kwijt kon en dat soort dingen.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 08:21
Koekiejmonster
Heey allemaal!! bedankt voor al jullie reacties!
DE dokters hebben gezegt dat ze er nix meet tegen kunnen doen want overal in haar lever en longen zitten gezwellen!

Koekiejmonster
Oud 19-09-2004, 09:50
Verwijderd
hmmz.. dat is minder.
vraag je moeder idd hoe je haar kan helpen.
help bv. wat meer mee in het huishouden, doe eens wat leuks met haar, maak een leuke foto van ze. oid.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 11:54
toemba
toemba is offline
Citaat:
Co schreef op 19-09-2004 @ 03:44 :
ben erg voor haar en je moeder, maar ga ze niet 'zielig' vinden

offtopic: van roken kán je longkanker krijgen.sommige mensen worden hier 80 jaar oud mee en hebben nergens last van, ik ken iemand die op zijn 34 stierf aan deze ziekte. hij was er dus kwetsbaarder door. maar is deze 'kwetsbaarheid' erfelijk?!
Kort: Ja, dit is erfelijk.. Het heeft te maken met bepaalde enzymen die je wel of niet hebt, waardoor de longschade wel of niet beperkt wordt. (en nee, deze toedienen heeft geen zin, dan wordt het afgebroken als lichaamsvreemde stoffen.)
En of je de enzymen wel of niet hebt, hangt af van je DNA patroon, wat dus erfelijk is.

Aan TS: steun je moeder, eigenlijk is alles al wel gezegd denk ik..
Oud 19-09-2004, 12:12
Cookie
Cookie is offline
misschien kan je je moeder wat werk uithanden nemen in de huishouding zodat ze zoveel mogelijk bij haar vriendin kan zijn.
Oud 19-09-2004, 20:46
Verwijderd
Mijn oom, de broer van mijn moeder, heeft kanker en mijn moeder heeft het daar ook vreselijk moeilijk mee. Je kunt eigenlijk niet heel veel haar doen. Haar troosten, haar af en toe knuffelen, vragen aan haar hoe het met haar vriendin gaat. Probeer er gewoon voor haar te zijn, doe eens iets voor haar, al is het maar de was opruimen ofzo.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2004, 11:26
Skatergirl666
Skatergirl666 is offline
Proberen verder te gaan met je leven en de leuke dingen aan haar moeder onthouden... Mijn vriendin haar vader leeft waarschijnlijk nog maar een paar maand ook door kanker die heeft het nu al 12.5 jaar en heeft nu iedere dag zown enge aanval en gaat echt snel achteruit met hem... Probeer jezelf te blijven... Sterkte
Oud 25-09-2004, 13:00
Lynn
Lynn is offline
Citaat:
peter1987 schreef op 19-09-2004 @ 07:58 :
Iedereen heeft al mogelijke kankercellen, als je lang genoeg leeft, krijgt iedereen toch kanker..
Mjah precies. Als er geen andere dodelijke ziektes zouden bestaan en onze organen altijd topfit zouden blijven, zullen we uiteindelijk allemaal doodgaan aan kanker.

TS; alles is idd al wel zo'n beetje gezegd. Ik wil jou, je moeder en natuurlijk haar vriendin+familie veel sterkte wensen voor de komende tijd!
Oud 26-09-2004, 09:53
Flip!
Flip! is offline
wat jij moet doen? niet al te panisch worden.
Oud 26-09-2004, 10:29
~sweetgirl~
~sweetgirl~ is offline
Mijn tante is 2 weken geleden overleden aan kanker en van sommige vriendinnen hoorde ik bijna niks omdat ze niet goed wisten hoe ze er mee om moesten gaan. Dat is niet echt leuk als je in zo'n situatie zit...

Je kan iemand alleen helpen door te luisteren als hij of zij even z'n verhaal kwijt wil en door er ook gewoon zelf naar te vragen.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2004, 08:23
Koekiejmonster
Bedankt allemaal,
Ze is zondagmiddag overlede, heel snel, ze heft maar 9 dagen geleefd nadat ze het wist dus het is allemaal een beetje moeilijk te begrijpen!
Vrijdag is de begravenis, het moet heel mooi worden en ik weet zeker dat dat ook zo is!
Bedankt allemaal voor de reacties, het helpt wel als ik haar knuffel of als ze verdrietig is en har dan een zakdoekje ofzo geef!

Koekiejmonster
Oud 29-09-2004, 09:24
Auntie M
Auntie M is offline
Citaat:
Koekiejmonster schreef op 29-09-2004 @ 09:23 :
Bedankt allemaal,
Ze is zondagmiddag overlede, heel snel, ze heft maar 9 dagen geleefd nadat ze het wist dus het is allemaal een beetje moeilijk te begrijpen!
Vrijdag is de begravenis, het moet heel mooi worden en ik weet zeker dat dat ook zo is!
Bedankt allemaal voor de reacties, het helpt wel als ik haar knuffel of als ze verdrietig is en har dan een zakdoekje ofzo geef!

Koekiejmonster
Klote altijd dit soort dingen. Gelukkig heeft ze niet lang hoeven te lijden, maar voor de nabestaanden is dit vaak te snel.
Verder denk ik dat je je moeder precies de steun geeft die nodige is, hartstikke goed van je. Misschien heeft je moeder straks wel de behoefte om over haar vriendin te praten, probeer er dan ook voor haar te zijn. Soms is een luisterend oor genoeg.
Veel sterkte voor jou en je moeder.

Regels voor berichten