Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-09-2004, 12:03
Silvie
Silvie is offline
Ik weet niet of dit topic hier al ergens staat, maar ik kon het zo gauw niet vinden (tenzij ik er overheen heb gekeken).

Maar kun jij goed voor jezelf opkomen?
Durf je makkelijk 'nee te zeggen?'

Ikzelf heb daar dus hele erge moeite mee en nu vooral merk ik het op me werk. Ik werk nu al ontzettend veel en nog steeds vragen ze of ik extra wil werken. En meestal zeg ik dan 'ja'. Omdat ik het goed wil doen voor hun. Maar dan kom ik mezelf wel eens tegen en hou zo geen vrije tijd meer over. Op die momenten hoopte ik dat ik eens wat vaker 'nee' durf te zeggen.

En ook als mensen wat tegen me zeggen heb ik vaak geen weerwoord terug. Ik wilde dat ik een beetje mondiger was en dus meer voor mezelf op durf te komen.

Zijn er meer mensen die hier problemen mee hebben? Of heb je er juist helemaal geen moeite mee?
Hoe leer ik zoiets? Hoe leer ik om meer assertief te worden?

Alvast bedankt,
Silvie.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-09-2004, 12:17
Verwijderd
Ik kan (helaas) heel slecht nee zeggen. Dat is niet altijd even handig. Als ik erachter kom hoe je op eenvoudige wijze assertiever kunt worden laat ik het je weten. Maar voorlopig ben ik er zelf ook nog niet achter.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 12:27
Verwijderd
ik kan heel goed nee zeggen, maar als iemand vervelend bezig zijn dan heb ik eerder dat ik t opkrop voordat ik er iets van ga zeggen.

der zijn asservitieitscursussen, misschien dat je daar iets aan hebt?
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 12:31
Verwijderd
ik kan een hele tijd heel veel pikken, en overal ja op zeggen, maar op een gegeven moment breekt dat me op en zeg ik nee. dan voel ik me heel lullig, en dan zeggen anderen dat ze nooit wat aan me hebben, maar op zo'n moment móet ik voormezelf kiezen, omdat ik anders barst.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 12:41
Verwijderd
ik begin het te leren, maar ben er heel slecht in. Kan moeilijk nee zeggen, maar ik vind het ook helemaal niet erg om dingen voor anderen te doen (jammergenoeg ). Maar ooit zal ik op een goede manier voor mezelf op kunnen komen
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 12:47
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
nare man schreef op 15-09-2004 @ 13:17 :
Ik kan (helaas) heel slecht nee zeggen. Dat is niet altijd even handig. Als ik erachter kom hoe je op eenvoudige wijze assertiever kunt worden laat ik het je weten. Maar voorlopig ben ik er zelf ook nog niet achter.
Voor mij geldt hetzelfde.
Oud 15-09-2004, 13:20
Verwijderd
Ik kan prima nee zeggen, doe een spw opleiding en daar "leer" je dat ook. Daarvoor kon ik het ook al. Maar vaak doe ik iets wel om iemand te helpen, maar als ik niet wil/kan dan zeg ik dat ook gewoon eerlijk, dan weten ze wat ze aan je hebben.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 13:34
Gothic
Gothic is offline
ja hoor, gaat prima
Oud 15-09-2004, 13:43
Souris
Souris is offline
nee,ik laat snel "over me heen lopen"
Oud 15-09-2004, 13:46
farai
farai is offline
ik ben vandaag nog voor mezelf opgekomen, ik heb er geen problemen mee.
Oud 15-09-2004, 13:53
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
ja, dat kan ik
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 16:30
Verwijderd
Ik kan wel redelijk nee zeggen denk ik. Alleen het vasthouden is moeilijk. Ik heb wat mensen hier die dan net zo lang gaan zeuren tot je er een ja van maakt. Maar daar kan ik gelukkig ook al steeds beter tegen.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 16:38
Flip!
Flip! is offline
gaat me met alle gemak af ja.

vandaag bijvoorbeeld, moesten we een gezamelijke opdracht maken, ik was al wat verder dan de rest, en zo'n asociale trut uit mn klas zei dwingend dat ik die dan maar moest doen..
dus ik vroeg aan haar of ze wel wist wel gezamelijk inhield en ik zei gewoon nee tegen haar.

ik kan prima nee zeggen, en als mensen dat niet aanstaat, moeten ze aan dat probleem werken.
Oud 15-09-2004, 17:03
Verwijderd
Ik kan eigenlijk helemaal geen nee zeggen. Tegen niets en tegen niemand. Dat is wel lastig, want dan moet ik een heleboel doen. Inclusief dan ook nog eens mijn eigen zooi. Dat breekt ja. Maar ik zal nooit nee zeggen.
Voor mezelf opkomen kan ik eigenlijk ook nogal slecht. Meestal bedenk ik me pas achteraf dat ik heus wel wat erop had kunnen zeggen. Dat ik niet over me heen hoef laten lopen door somimge mensen. Maarja, dat doe ik dan weer niet.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 17:34
2probleemkind2
2probleemkind2 is offline
Ik kan ook echt geen nee zeggen, dan wil ik gewoon ergens niet naartoe maar moet ik dus mee omdat ik ja heb gezegd, maar het is zo moeilijk dus als mensen daar tips voor hebben!!! en als mensen mij belachelijk maken dan maak ik mezelf nog belachelijker want dan zijn ze wel gelijk stil!!!
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 18:18
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
2probleemkind2 schreef op 15-09-2004 @ 18:34 :
en als mensen mij belachelijk maken dan maak ik mezelf nog belachelijker want dan zijn ze wel gelijk stil!!!
geef eens een voorbeeld
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 19:38
Sadachbia
Sadachbia is offline
het is vet moeilijk, maar ik leer het hopelijk ooit! achja, die eeuwige onzekerheid
Oud 15-09-2004, 22:34
mara18
mara18 is offline
Ik heb er ook wel moeite mee, maar het deert me ook niet. Als ik echt niet zie zitten wat men mij vraagt (vb door tijdsgebrek) dan zeg ik dit gewoon. Een tweede omstandigheid waarin ik nee zeg is wanneer ze mij verplichten iets te doen, of het op een onbeleefde, dwingende manier vragen.
In andere gevallen help ik dan ook met plezier
Met citaat reageren
Oud 16-09-2004, 08:30
DvoorA
DvoorA is offline
ik kan heel goed voor mezelf opkomen. Maar het heeft wel een duwtje in de rug nodig want ik pik veel. Meestal krop ik de dingen op, tot op het moment dat ik het helemaal spuugzat ben en dan ben ik aardig assertief
Oud 16-09-2004, 10:04
Souris
Souris is offline
Citaat:
)-(inder schreef op 15-09-2004 @ 20:38 :
het is vet moeilijk, maar ik leer het hopelijk ooit! achja, die eeuwige onzekerheid
ja,das lastig
Oud 16-09-2004, 16:52
Verwijderd
Nou heb ik een vraag aan de mensen die moeilijk nee zeggen.

Als iemand dan zegt van wil je dit en dat doen. Maar als je niet wil moet je het gewoon zeggen hoor dat geeft niets, maakt dat het makkelijker om nee te zeggen.

Want dat zeg ik altijd, want dan denk ik dat ik het makkelijker maak om nee te zeggen, maar is dat ook zo?
Met citaat reageren
Oud 16-09-2004, 17:40
marrel
marrel is offline
het ligt aan de omgeving. Onder vrienden kan ik het heel goed, dan zeg ik wat ik wil en houd er ook aan vast. Maar onder leeftijdsgenoten die ikniet ken of waar ik me sowiso niet bij op mijn gemak voel ben ik zo beinvloedbaar. De onzekerheid neemt me over en ik durf dan echt niet meer te zeggen wat ik wil, laat staan voor mezelf opkomen
Oud 16-09-2004, 18:44
Quiana
Quiana is offline
Ik heb er nogal een handje van anderen (soms ook tegen beter
weten in/over mijn grenzen van wat ik kan hebben) boven mezelf
te stellen, eigenlijk.

Aan de ene kant zit ik er niet echt mee (als ik een ander heb
kunnen helpen of wat dan ook, maakt dat vaak al heel wat
goed), maar aan de andere kant; ik loop zo mezelf nogal eens
voorbij. En dat is minder.
Reageren

Regels voor berichten