5.43 zet de volgende moleculaire stoffen in volgorde naar opklimmend kookpunt.
a. propaan
b. ethanol
c. water
d. ethaanamine
e. ethaanthiol (CH3CH2SH)
ik weet dat ik dan de kookpunten nie hoeft te weten, want als ik de molucuulmassa's weet dan komt alles goed, maar waar moet ik nou die molecuulmassa's van propaan/methaan/ethaan/water vinden dan.
ik geef even de massa van een aantal atomen:
H --> 1,008u
O--> 16,00u
C--> 12,01u
N--> 14,01u
Cl--> 35,45u
Dit zijn zo snel de enige die ik uit me hoofd weet, maar je kan ze vinden in tabel 104 (volgens mij) van binas. Ik wil ze best voor je opzoeken, maar ik heb hier even geen binas.
oo wat dom van me ik keek alleen naar de naam ervan, zeg maar propaan, dan weet je niks, maar als je zijn molecuulformule schrijft dus: C3H10, kom je al eruit. maar neem maar: ethanol
, wat is de massa van ol, of moet ik gewoon die van ethaan nemen?
halilo schreef op 11-09-2004 @ 14:12 : oo wat dom van me ik keek alleen naar de naam ervan, zeg maar propaan, dan weet je niks, maar als je zijn molecuulformule schrijft dus: C3H10, kom je al eruit. maar neem maar: ethanol
, wat is de massa van ol, of moet ik gewoon die van ethaan nemen?
Als ik me niet vergis is de molecuulformule van ethanonl: C2H5OH. Dit betekent dus 2 * de massa van C + 6 * de massa van H + 1 * de massa van O.
halilo schreef op 11-09-2004 @ 14:12 : oo wat dom van me ik keek alleen naar de naam ervan, zeg maar propaan, dan weet je niks, maar als je zijn molecuulformule schrijft dus: C3H10, kom je al eruit.