Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-10-2004, 12:11
Apomes
Apomes is offline
Ik heb een kijkje genomen op de website van Leiden Universiteit.
En ik zag dat je curussen kunt volgen voor geschiedenis ivm met Oudheid:

Klassieke mythen en thema's
Antieke wijsbegeerte: van Thales tot Plato
Antieke wijsbegeerte: van Aristoteles tot het Neoplatonisme
Geloof aan de goden: thema's uit de godsdienstgeschiedenis van de Griekse en de Romeinse wereld
Cultuurgeschiedenis van Grieks-Romeins Egypte

Maar wat houdt dat in zo'n cursus?
Kan je dat gewoon gaan volgen, zonder te studeren aan de unief van Leiden?
Krijg je daarna een soort diploma voor het afleggen van zo'n cursus?
Of begrijp ik het totaal verkeerd? .
Oud 30-10-2004, 12:16
Verwijderd
Linkje?
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 12:17
Verwijderd
Je kunt je in Leiden inschrijven als bijvak student, dan moet je wel ingeschreven staan bij een andere hbo of universitaire instelling, dat is dan verder gratis. Je kunt ook 'A la cart' studeren, dat staat volgens mij voor iedereen open (moet je ff op de site kijken hoe het precies zit), dan schrijf je je in voor één vak en daar betaal je dan ook voor en dan mag je dat volgen.

Of dat voor die cursussen geldt zou ik niet weten (maken ze deel uit van het normale programma van een opleiding of niet?), maar ik neem aan van wel.

Volgens mij krijg je geen diploma, als je je tentamen haalt krijg je gewoon een studiepunt, dacht ik. Hoewel het bij 'a la cart'-studeren misschien anders zit (ik ben bijvakstudent in Leiden).

Op de site van de universiteit kan je iig informatie vinden over dat bijvakstudent en 'a la cart' gebeuren. En je kan ook altijd even een studieadviseur mailen of bellen om het te vragen.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 12:21
Apomes
Apomes is offline
Ik heb het juist gelezen, je krijgt een certificaat voor het volgen van de curussen indien men voldoende aanwezig is.
Je kan meer curssusen volgen, en het is dus à la carte.

Waarvoor is zo'n certificaat nuttig?

linkje: http://www.letterenalacarte.leidenun...09315&session=
Oud 30-10-2004, 12:22
Verwijderd
Het zou zijn 'à la carte' maar je doelt gewoon op contractonderwijs. Dat kan vrijwel overal. Je betaalt dan gewoon per vak als 'bijzitter' zodat je de colleges mag volgen en het examen mag afleggen. Je krijgt daar dan wel een of andere oorkonde voor, maar krijgt geen studentnummer of wat voor andere erkenning dan ook. Contractonderwijs is puur bedoeld voor mensen die al werken en nog op enkele terreinen even snel hun niveau willen ophalen tot universitair.

Edit - het is dus niet echt 'nuttig'. Je kunt het slechts doen om je niveau op te halen op latere leeftijd, als je al een vooropleiding achter de rug hebt, of puur als vrijetijdsbesteding. Verder spreekt die site voor zich. Het is dus puur 'voor de leuk', verder geen serieuze opleiding.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 12:26
Verwijderd
Citaat:
Apomes schreef op 30-10-2004 @ 13:21 :

Waarvoor is zo'n certificaat nuttig?
Nergens voor...je kunt het op je CV zetten en misschien kun je het gebruiken om die vrije uren te vullen op het middelbaar onderwijs (oid) of voor een keuzepunt op bv. het hbo.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 12:33
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 30-10-2004 @ 13:26 :
Nergens voor...je kunt het op je CV zetten en misschien kun je het gebruiken om die vrije uren te vullen op het middelbaar onderwijs (oid) of voor een keuzepunt op bv. het hbo.
Dat zou gaaf zijn.....
Oud 30-10-2004, 12:36
Apomes
Apomes is offline
mmmm, zo'n certificaat is nuttiger dan ik denk. Toch als je later iets in die richting wilt doen.

Het zal dat worden of een jaar naar Leuven (als dat gaat, want die site is nogal onduidelijk .) na deze studie.

Thnx voor de info!
Oud 30-10-2004, 12:38
Verwijderd
Citaat:
dreen schreef op 30-10-2004 @ 13:33 :
Dat zou gaaf zijn.....
Ik weet niet of het op de middelbare kan, hoor, maar je zou het iig kunnen vragen. Op het hbo weet ik eigenlijk ook niet, zal per school verschillen...op veel scholen mag je ook zelf een studiepunt vullen en als zo'n vak aansluit bij de studie die je volgt, dan zal het vast wel kunnen (literatuuronderzoek mag vaak ook).
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 12:42
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 30-10-2004 @ 13:38 :
Ik weet niet of het op de middelbare kan, hoor, maar je zou het iig kunnen vragen. Op het hbo weet ik eigenlijk ook niet, zal per school verschillen...op veel scholen mag je ook zelf een studiepunt vullen en als zo'n vak aansluit bij de studie die je volgt, dan zal het vast wel kunnen (literatuuronderzoek mag vaak ook).
Ik heb sowieso al teveel uur, dus ik heb er niks aan. (Ik kon niet kiezen tussen duits en economie: dan maar allebei. )

Wij hebben een vrije ruimte die je in mag vullen met een vak naar keuze en je hoeft niet per se in dat vak eindexamen te doen. Dus in principe zou het wel kunnen. Ik ga het eens vragen op school.

Regels voor berichten