Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Doelt Leibnis met deze stellingen misschien op de noodwendigheid van het lot? Gebeurtenis B komt voort uit gebeurtenis A door noodwendigheid. Iets anders dan gebeurtenis B had zich nooit kunnen voordoen, daar de eigenschappen van gebeurtenis A die beperken. Het probleem is, hoe kan je hier nou een waardeoordeel over uitspreken? Als je aanneemt dat er dus geen andere mogelijkheden waren dan B, hoe kun je dan überhaubt stellen dat B de beste was? Dat is een paradox. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Hoewel ik wil toevoegen dat optimisme tevens verderflijk is omdat het gevoelens als verdriet, woede etc. wil uitbannen, en omdat dit stomweg niet kan, krop je deze gevoelens op, en geloof me, op een dag hou je het niet langer vol en komen ze er uit. En hoe meer je hebt opgehoopt, hoe erger dit wordt. (!) Echter: Als je in goeie tijden je optimisme onderdrukt, zal je de wereld als extreem negatief ervaren en dat heeft de zelfde uitwerking!
||
Citaat:
btw , je laatse opmerkingen over het leren leven met tegenslagen is optimisme , dwz je geloofd dat er ook "betere" tijden zullen komen. ![]()
||
![]() |
Citaat:
Hoe dan ook, maken waarden wel onderdeel uit van de fysische realiteit? Me dunkt van niet. Daardoor geldt, dat elk waardeoordeel nooit een basis in haar heeft, en bijgevolg is dan onjuist, dat elke feitelijke uitkomst beter is dan denkbare andere. Wat jij? ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
hoe kan je vreugde hebben als je niet weet wat verdriet is? Zonder haat geen liefde. Athans, haat is misschien wel een hele extreme vorm, maar als je nergens een hekel aan hebt kan je ook niet van dingen houden. Dan zou alles immers gelijk zijn. Stel, je hebt een afspraakje met iemand die je helemaal geweldig vindt, maar je weet niet of dit wederzijds is. Je kan je super positief opstellen en denken van "oo!! dat komt wel goed!" Maar dan bestaat er ook een (grote) kans dat je telleur gesteld wordt als het op niets uitdraaid. Je kan je heel erg negatief opstellen en denken van "ach waarom zou ik uberhaupt gaan? het draait vast op niets uit". Maar dan bestaat de kans dat je iets moois misloopt. Je kan ook denken "ach ik zie wel wat er uit komt, waarschijnlijk draait het toch op niets uit." Dan staat er een kans open dat het wat moois wordt, en word je niet telleurgesteld als het niets blijkt te zijn. Deze gedachte is misschien negatief, maar volgens mij ook een vorm van optimisme. Of zie ik dat verkeerd? Ik denk dat totale optimisme niet werkt, totaal pessimistisch denken ook niet. Realistisch zijn is volgens mij het beste. Laatst gewijzigd op 08-09-2004 om 18:03. |
![]() |
||
Citaat:
Literaire aanrader (ik vind dit boek de prijs zeker waard, het kan je goed helpen): Wilhelm Schmid, Filosofie van de levenskunst. Een inleiding in het mooie leven. Uitgeverij Ambo. ISBN 9026316976. Prijs: € 18,11. *klik* Edit: Totalitair positief denken In een volgend hoofdstuk gaat Schmid nog sterker in tegen de heersende tijdgeest wanneer hij "positief denken" veroordeelt als een bijna-totalitaire trend in het moderne westerse kapitalisme. "Mensen die aldoor maar positief moeten denken, zijn een gemakkelijke prooi; terwijl het negatieve zich om hen heen samenpakt, vinden ze het op het laatst al positief dat ze nog in leven zijn. Je kunt ze ongehinderd in de misère storten." Beter is het om een negatieve levenshouding te proberen. Wie het slechte verwacht, wordt slechts zelden teleurgesteld en als dat toch gebeurt, is er sprake van een aangename verrassing. Hoewel Schmid ze niet noemt, sluit hij hier naadloos aan bij de stoïcijnen. De stoïcijnen beoefenden namelijk de praemeditatio, die bestaat uit het je voorstellen van de ellende die je zou kunnen overkomen en daarop alvast te anticiperen. Omdat de ellende slechts denkbeeldig is, versterkt deze oefening het besef dat alleen wat nú gebeurt, ons werkelijk raakt. Toekomstige misère is nog geen werkelijke misère, zoals reeds gebeurde misère het al niet meer is. Het doel van deze oefening is om ook bij tegenslag je gemoedsrust te behouden. Vanuit deze levenshouding kan gelatenheid ontstaan, ook al een Heideggeriaanse term. Gelatenheid is het vrij zijn van onrust, de "ataraxia" van de oude Grieken. Het gaat ook hier om het bewaren van afstand tot de dingen en de omstandigheden. Een dergelijke blik van buitenaf leidt als het goed is niet tot onverschilligheid, maar tot geduld. Montaigne beoefende haar, zoals Nietzsche haar predikte, terwijl Heidegger haar aanbeval als een antwoord dat de gehele mensheid zou moeten geven op de uitdagingen van de technische moderne tijd, een gelijktijdig ja en nee tegen de nieuwe verworvenheden.
Laatst gewijzigd op 08-09-2004 om 19:06. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Ik denk dat het een positieve kijk op iets is, maar wel met een realistische achtergrond erbij. Misschien is het gewoon zelfbescherming.. met zo'n instelling word je minder snel gekwetst. |
![]() |
||
Citaat:
Maar , een pessimist kan eigenlijk niet meer teleur gesteld worden (hooguit verbitterd raken) , en een optimist wel. Dus heeft Leibniz wel een beetje gelijk als ie zegt: "We leven in de beste der alle denkbare werelden". Of we nu een goed of slecht leven hebben , we leven in de beste der alle denkbare werelden , omdat we simpelweg in onze wereld bestaan. In een denkbare wereld besta je niet fysiek en heb je geen existentie ![]()
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah' Gatara | 500 | 05-11-2006 15:35 | |
Drugs & Alcohol |
Het IZSADC-topic #66 Mephisto | 500 | 26-07-2006 16:07 | |
Psychologie |
Ben jij een optimist? Verwijderd | 61 | 12-10-2003 18:21 | |
Psychologie |
Self-serving bias; waarom anderen gelukkiger zijn.. Verwijderd | 8 | 12-09-2002 15:40 | |
Liefde & Relatie |
geloof jij in liefde op het eerste gezicht? Kirk22 | 55 | 21-07-2002 10:09 | |
Verhalen & Gedichten |
beste boek? rodina | 28 | 04-07-2001 01:42 |