Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-09-2004, 11:36
geen punt.
geen punt. is offline
Goedendag,

Heeft er iemand ervaring met Borland Delphi? Ik vraag mij af of je zonder problemen files die met delphi 7.0 gemaakt zijn in delphi 5.0 kunt openen en editen.

Bvd.
Oud 15-09-2004, 14:31
Manuzhai
Manuzhai is offline
Ik zou denken van wel. Misschien kan je er echter niet veel in veranderen.
Oud 15-09-2004, 15:40
ILUsion
ILUsion is offline
Dit kan zeker maar er gelden enkele voorwaarden:
- je hebt alle gebruikte componenten ook in D5 (voor gedownloade componenten, moet je ze dus opnieuw downloaden + installeren)
- in de broncode worden geen D7-specifieke instructies gebruikt

Dat zou alles moeten zijn. De broncode van de verschillende Delphi-versies komt grotendeels overeen, de grootste problemen krijgje als je terug zou willen gaan naar Delphi 1 (die is nog 16bits dus voor Windows 3). Bij elke versie werden wel extra dingen toegevoegd of gewijzigd (bv. de lengte van variabelen bv. integers, strings, ...) maar bij de laatste versies is dat nogal constant gebleven.

Hoogstwaarschijnlijk kan dit dus wel zeker!

Nog een tip: als het programma een manifest (=de ondersteuning voor de skin van Windows XP) ingebouwd heeft (in Delphi 7 kan dat met een meegeleverd component) dan heb je de keuze: dat component vervangen door een ander component dat dezelfde functie geeft of extern een manifest aanmaken. Voor het eerste zoek je gewoon op "Delphi component XP" en voor het andere op "Delphi manifest".

Als er toch problemen ontstaan, dan geef je maar een gil, dan zal ik zien wat ik kan doen.
Oud 15-09-2004, 18:34
geen punt.
geen punt. is offline
Danke schön

Ik ben nog met de meest simpele programmaatjes bezig (rekenmachientje enzo), dus ik zal waarschijnlijk geen problemen ondervinden met bepaalde componenten en verwijzingen.
Oud 15-09-2004, 20:04
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
geen punt. schreef op 15-09-2004 @ 19:34 :
Danke schön

Ik ben nog met de meest simpele programmaatjes bezig (rekenmachientje enzo), dus ik zal waarschijnlijk geen problemen ondervinden met bepaalde componenten en verwijzingen.
Aber Ich spreche kein Deutsch... (luidop lezen, dan klinkt het Duits

In dat geval heb je weinig kans dat er iets misloopt. Delphi geeft bij het ontbreken van componenten ook steeds daarvan melding welke bestanden voor welke componenten niet gevonden werden.
Een rekenmachine vereist op zich geen speciale componenten, dus als je het met VCL (=standaard) gemaakt hebt (dus niet specifiek CLX geselecteerd hebt). Waarschijnlijk zijn dat wat TButton's, TLabel's, TEdit's. Enkel echt exotischere componenten kunnen problemen veroorzaken.

Ook D7-specifieke instructies zal je waarschijnlijk niet gebruiken, want die liggen meestal niet op het niveau van bewerkingen/interface maar eerder achterliggend (bv. bij versie 4 werd het overloaden van functies ingevoerd, dacht ik zodat je meerdere functies/procedures dezelfde naam kon geven). Daar moet je je al geen zorgen over maken (de meeste Object Pascal-code is overigens perfect versiecompatibel voor de normaalste programma's; bij moeilijkere programma's loop je misschien wel eens tegen die beperkingen aan bij een oude versie)

Laatst gewijzigd op 15-09-2004 om 20:08.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten