|
|
Bekijk resultaten poll: Standpunt Dhl | |||
Uitbreiding DHL |
![]() ![]() ![]() ![]() |
16 | 69.57% |
Verkleining DHL |
![]() ![]() ![]() ![]() |
1 | 4.35% |
Kweet het niet |
![]() ![]() ![]() ![]() |
5 | 21.74% |
Geen mening |
![]() ![]() ![]() ![]() |
1 | 4.35% |
Aantal stemmers: 23. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() Uitbreiding DHL * een 15.000 extra jobs kan geen kwaad, zoals DHL gepland heeft. * Als je bij een luchthaven gaat wonen, weet je zoiets op voorhand, dus ik haat zever van nachtlawaai en dergelijke.
__________________
Today I'm handing out lollipops and ass-whoopins and right now, I'm all out of lollipops!
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik geloof wel dat die mensen die daar wonen er last van hebben, maar in dit geval gaat de werkgelegenheid (belangen voor heel veel mensen) boven de belangen van die mensen die daar wonen. Voor zover ik weet, is een vliegtuig toch al snel heel hoog? |
![]() |
|
Verwijderd
|
Eensgezindheid over zaak-DHL is weer ver zoek
di 28/09/04 - De onderhandelingen over de uitbreiding van het koerierbedrijf DHL in Zaventem zitten opnieuw in het slop. De gesprekken zijn opgeschort. Binnen de verschillende regeringen is er geen eensgezindheid over een uitbreiding nu DHL plots meer storende nachtvluchten voorziet dan eerst was afgesproken. Volgens Vlaams minister-president Yves Leterme zijn de storende nachtvluchten die DHL plots op tafel legt onaanvaardbaar, maar daarover is in de Vlaamse regering geen eensgezindheid. Tot nu toe was er eendrachtig gepleit voor een uitbreidingsscenario, maar nu blijft alleen de VLD daar voor gaan. Ook in de andere regeringen is de eensgezindheid zoek: in de federale en Brusselse regeringen zitten de coalitiepartners niet meer op één lijn. Zo wil vice-premier Laurette Onkelinx (PS) niet meer met DHL praten, haar collega Johan Vande Lanotte (SP.A) nog wel. Morgenvroeg gaat het kernkabinet uitzoeken met welk voorstel er naar DHL wordt gegaan. DHL komt niet tegemoet aan eisen regering DHL is vanochtend niet tegemoetgekomen aan de eisen van de federale regering. Vice-premier Johan Vande Lanotte kreeg van het koerierbedrijf geen garanties over het verdwijnen van het meest lawaaierige toestel. Dat moet voor de regering vervangen worden door een geluidsarm toestel. De vervanging van het lawaaierige toestel is nodig om de Brusselse regering ertoe te brengen het compromis te aanvaarden. Met het antwoord van DHL staat of valt dus het nieuwe compromisvoorstel. Omdat de federale regering vanochtend te weinig duidelijkheid kreeg, hebben de topministers in de loop van de namiddag opnieuw overleg gepleegd met DHL. Xavier De Buck, de woordvoerder van DHL, ontkent intussen dat DHL zijn engagementen tegenover de regering niet nakomt. Hij zegt dat het bedrijf vorig jaar al een businessplan heeft ingediend waarin sprake was van meer vluchten met het lawaaierige toestel MD11. "Het klopt niet dat DHL daarover onlangs van standpunt is veranderd", luidt het. Maar dat wordt tegengesproken door Luc Van den Bossche van luchthavenuitbater Biac. Volgens hem eist DHL nog maar sinds vorige week donderdag dat het 16 nachtvluchten met de lawaaiierige MD11 zou kunnen uitvoeren. In het businessplan dat met de regering is afgesproken in maart 2004, het zogenaamde Foxtrot-plan, is wel degelijk sprake van vier nachtvluchten met de MD11, zegt Vandenbossche. "Dat staat zwart op wit." Dat DHL nu opnieuw zestien nachtvluchten wil, is een loopje nemen met de gemaakte afspraken, besluit Luc Van den Bossche. Hij ziet alleen nog een oplossing als DHL met geluidsarme toestellen in de toekomst (pas tegen 2011) meer nachtvluchten zou maken, maar niet met de beruchte MD11. Lagere maximumgrens voor nachtvluchten De federale regering wil praten over een lagere maximumgrens voor het aantal nachtvluchten vanop Zaventem. Dat is gisteren gebleken na een gesprek met de Brusselse en Vlaamse regering. Eén mogelijkheid daarvoor is de minder lawaaierige vluchten gewoon niet meer mee te tellen. De Vlaamse en Brusselse regering zijn bereid om te praten over een nieuw compromisvoorstel met minder nachtvluchten. Dat heeft de Brusselse VLD-minister Guy Vanhengel gezegd. Volgens Vanhengel zal dat het makkelijker maken om CDH en Ecolo ervan te overtuigen dat het om een goed compromis gaat. CDH en Ecolo houden vast aan het Brusselse regeerakkoord, dat een plafond van 25.000 nachtvluchten vastlegt. Om aan het lagere maximum te geraken, overweegt de federale regering om de minder lawaaierige vliegtuigen niet langer mee te tellen. Ook wordt bekeken of men het aantal militaire vliegtuigen en regeringsvliegtuigen dat 's nachts opstijgt kan laten dalen. Voorts moet er nog een ander spreidingsplan komen voor de nachtvluchten en moeten de gewesten hun geluidsnormen aan elkaar aanpassen. Nu zijn de Brusselse normen strenger dan de Vlaamse. Om half zes ontmoet de federale regering de Vlaamse en de Brusselse regeringen. Omwonenden spreken van "cijfertrucs" De mogelijkheid om stillere vliegtuigen niet mee te tellen bij het totale aantal nachtvluchten stuit op onbegrip bij de bewoners van de Brusselse rand. De comités daar spreken van cijfertrucjes. "Ook de stillere vliegtuigen maken nog altijd veel lawaai", zegt geluidsingenieur de Fonseca, zelf een inwoner van de noordrand van Brussel. Als een zogenaamd stil vliegtuig 89 decibel lawaai maakt, dan maakt een zeer zwaar toestel 96 decibel geluid, zo zegt hij. "Dat is slechts een verschil van 7 decibel", luidt het. Aangezien de decibelschaal echter een logaritmische schaal is, maakt dat wel een aanzienlijk verschil. Een vliegtuig dat 96 decibel produceert, maakt ongeveer evenveel lawaai als vijf toestellen van 89 decibel. BRON: VRT NIEUWSDIENST of http://www.vrtnieuws.net >> Ahja, het ziet er niet goed uit... ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Peiling: Vlaams Blok populairste partij Mr.Hypert€xt | 162 | 05-11-2004 09:13 |