Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-09-2004, 08:24
Verwijderd
wat kan ik tegen spierverzuring doen ?
Met citaat reageren
Oud 07-09-2004, 08:48
MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
Neti-Zen schreef op 07-09-2004 @ 09:24 :
wat kan ik tegen spierverzuring doen ?
Minder hard trainen. Verzuring treed op wanneer je op een intensiteit traint waarvan de energieleverancie non-aeroob verloopt. Het melkzuur energie systeem heet dat. Lang verhaal. Zoek maar op op google

Enige dat je er aan kan doen is minder hard trainen, of minder lang.

Veel drinken helpt ook maar op een gegeven moment is de spier gewoon vol en kan hij niet meer contracteren door de melkzuur ophoping. Eventueel kalium, magnesium, natrium etc kan helpen tegen echte krampen maar neem aan dat je dat niet bedoeld.
Oud 07-09-2004, 09:28
Verwijderd
Citaat:
MightyDuck schreef op 07-09-2004 @ 09:48 :
Minder hard trainen. Verzuring treed op wanneer je op een intensiteit traint waarvan de energieleverancie non-aeroob verloopt. Het melkzuur energie systeem heet dat. Lang verhaal. Zoek maar op op google

Enige dat je er aan kan doen is minder hard trainen, of minder lang.

Veel drinken helpt ook maar op een gegeven moment is de spier gewoon vol en kan hij niet meer contracteren door de melkzuur ophoping. Eventueel kalium, magnesium, natrium etc kan helpen tegen echte krampen maar neem aan dat je dat niet bedoeld.
en ervoor zorgen dat je een goede warming up hebt gedaan, en ook na afloop een cooling down.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2004, 09:29
Verwijderd
Kan het zijn dat je téveel drinkt, en wat voor gevolgen heeft dit ?

Uitrusten zal geen problemeem worden, aangezien ik al moeite heb met lopen. Bedankt iig
Met citaat reageren
Oud 07-09-2004, 14:56
kimberley
kimberley is offline
inderdaad een goede warming up en een goede cooling down doen.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2004, 15:08
MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
Neti-Zen schreef op 07-09-2004 @ 10:29 :
Kan het zijn dat je téveel drinkt, en wat voor gevolgen heeft dit ?

Uitrusten zal geen problemeem worden, aangezien ik al moeite heb met lopen. Bedankt iig
Nee, teveel drinken kan niet, of je moet het met een tuinslang er in gieten zodat je niet kúnt stoppen met drinken. Dan zal je bloedplasma exploderen dan ga je dood.

Maar met gewoon drinken kan dat niet. Je maag geeft vanzelf wel aan wanneer het genoeg is. Je kunt niet "overdrinken" net zoals je niet kunt "over eten" op een normale manier ( in je mond steken en doorslikken ) kotsen zal dan de eerste reactie zijn.

Hoewel "overdrinken" --> met een trechter in je keel en een tuinslang er in, lang geleden een martelmethode was.
Oud 07-09-2004, 16:36
Verwijderd
nog even voor alle duidelijkheid:
het is niet veroorzaakt door te sporten, maar door een te intense speed-sessie, een warming-up en cooling-down waren dus geen optie

Het enige wat ik dus kan doen is rusten, genoeg water blijven drinken, en wachten tot het overgaat ?
Met citaat reageren
Oud 07-09-2004, 16:42
MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
Neti-Zen schreef op 07-09-2004 @ 17:36 :
nog even voor alle duidelijkheid:
het is niet veroorzaakt door te sporten, maar door een te intense speed-sessie, een warming-up en cooling-down waren dus geen optie

Het enige wat ik dus kan doen is rusten, genoeg water blijven drinken, en wachten tot het overgaat ?
M.a.w. je hebt gisteren oid in een keer superhard gerend en hebt nu spierpijn. Dat is geen verzuring, dat is gewoon microweefseltrauma. Ofwel, beschadiging van spiervezels.

Rusten en ( veel ) eiwit eten is het devies om dat weefsel weer op te bouwen.
Oud 07-09-2004, 16:47
Verwijderd
speed is een drug.
klik
Ik weet wat speed met me doet, en ik weet dat ik last heb van spierverzuring, daarom vroeg ik hier om hulp en niet op d&a

Laatst gewijzigd op 07-09-2004 om 16:51.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2004, 17:07
MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
Neti-Zen schreef op 07-09-2004 @ 17:47 :
speed is een drug.
klik
Ik weet wat speed met me doet, en ik weet dat ik last heb van spierverzuring, daarom vroeg ik hier om hulp en niet op d&a
Aha, létterlijk een speed sessie dus zeg dat er dan ff bij

Anyway, melkzuur ophoping in de spieren word via het bloed afgevoerd. Extra drinken helpt uiteraard. Maar het is niet zo dat je dat een dag later nog hebt. Wanneer de pomp weg trekt ( de extra bloedvoorziening naar de belaste spieren ) trekth et melkzuur ook weg.

Dat duurt geen uren, laat staan een hele dag. Anders zou er iets goed mis zijn met je lichaam en zou dat been of wat het ook is waarschijnlijk al afgestorven zijn

Maar microweefseltrauma kent verschillende fasen. Ik neem aan dat het bij jou niet door extreme krachtinspanning is gekomen maar door langdurige belasting. De oppervlakkige beschadigingen lijken qua kenmerk erg op de pijn die je voelt bij melkzuur ophoping.

Gewoon flink wat eiwitrijk eten dan hersteld het sneller. En ( zeker de gekwetste spieren ) niet belasten.

Melkzuurophoping is niets meer en niets minder dan een tijdelijke fase. Door een matige belasting neemt het lichaam het melkzuursysteem als energiesysteem om de spieren aan het werk te houden. Het afval product is, jaja je raad het al, melkzuur. Wanneer er zich te veel melkzuur ophoopt in de spier kan de spier niet meer contracteren ( samentrekken ) en moet je stoppen ( of je krijgt krampen ) Als je dan even wacht tot het ( voor een deel ) afgevoerd is, kun je daarna weer verder.

Laatst gewijzigd op 07-09-2004 om 17:10.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2004, 20:03
Buffy
Buffy is offline
ik heb een zgn. verzuurde nekspier, opgelopen door een nacht heel fout op een kussen liggen.

tegen verzuurde spieren helpt maar een middel: de bloedtoevoer naar die spier weer bevorderen, bijv. door massage, een warmwaterstraal, en het bewegen van die spier beslist niet forceren. ook al doet het zeer, gewoon een paar minuten achter elkaar bewegen. op deze manieren kan je de bloedtoevoer naar je verzuurde spier verbeteren waardoor het melkzuur beter wordt afgebroken en je dus sneller genezen bent van je zere spiertje.

liefs Buffy
Oud 19-09-2004, 18:04
coldplayfan
coldplayfan is offline
Hm wat ik dan weer heel vreemd vind: laatst op de sportschool zei de instructrice 'nu gaan we even een oefening doen waarbij je eens echt kunt voelen wat verzuring precies is. Dat is heel goed voor je spieren, ook al gaat het ff heel erg zeer doen en branden.'

Verzuring van je spieren is toch juist helemaal niet goed?????
Oud 19-09-2004, 18:46
Hulk
Hulk is offline
goed voor je spieren kun je het niet noemen. Maar je spieren worden er wel sterker en groter van. Dit omdat je lichaam probeert te voorkomen dat het de volgende keer wéér zeer gaat doen en branden (door extra spiercellen aan te maken).
Je gaat dus in feite over je grens heen en de volgende keer ligt die grens wat verder.
Oud 19-09-2004, 19:30
MightyDuck
MightyDuck is offline
Nah beetje overtrokken, melkzuur is een rest product van het glycogeen verbrandingssysteem. Naarmate de inspanning voortduurt hoopt het zich op in de spieren totdat het verdere contractie belemmerd en je op moet geven.

Branden is oke maar het moet geen doel op zich zijn, beter pak je een gewicht waarmee je een aantal reps kan doen dat bij de trainingsvorm hoort waarmee je je doel wil bereiken.

Het enige waarvoor melkzuurophoping goed is is dat het de groeihormoon afgifte bevorderd, thats all.

Als je even rust word het vanzelf afgevoerd. Tis verder geen schadelijk iets. Melkzuur word vaak verward met microweefseltrauma, musculaire beschadiging --> 9 van de 10x ook spierpijn. Hoewel aannemelijk is dat wanneer je langere tijd of vaker hard traint beschadigingen worden aangebracht ( goh waarvoor train je anders ) heeft het melkzuur zelf daar niets mee van doen. Het is enkel een rest product van de energiestofwisseling.

Laatst gewijzigd op 19-09-2004 om 19:33.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2004, 16:33
coldplayfan
coldplayfan is offline
Ben weer wat wijzer geworden.

Regels voor berichten