Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-09-2004, 19:09
Lorelei
Lorelei is offline
De laatste jaren is mijn weerstand en conditie erg achteruit gegaan. Dit komt in verschillende dingen terug.. o.a. hierin. Ik kan mezelf gewoon niet warm houden. In de zomer is dat meestal niet zo'n probleem maar in de winter heeft dat als gevolg dat ik 3 keer per dag onder de douche sta om mezelf weer een beetje warm te krijgen en m'n voeten moeten laten masseren door m'n moeder met warme sesamolie om niet het niet constant koud te hebben.
Zijn er dingen die ik kan doen om te zorgen dat ik niet zo rillerig ben alsmaar? Sporten e.d. zijn geen opties.
Oud 14-09-2004, 19:17
Verwijderd
Lange flanellen pyamabroeken onder je broek dragen (opa pyama's), veel warme dranken, thermisch ondergoed, dicht bij de kachel gaan zitten?
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 19:24
Fade of Light
Fade of Light is offline
VETTER worden?
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 19:28
Cookie
Cookie is offline
tklinkt raar maar je gewoon helemaal ontspannen helpt bij mij wel eens, normaal gesproken als je het koud hebt ga je rillen enzo als je je dan helemaal ontspant en geen moeite meer doet om het warmer te krijgen krijg je het even heel erg koud en dan is het vaak weg.
Oud 14-09-2004, 19:43
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
cookie16 schreef op 14-09-2004 @ 20:28 :
tklinkt raar maar je gewoon helemaal ontspannen helpt bij mij wel eens, normaal gesproken als je het koud hebt ga je rillen enzo als je je dan helemaal ontspant en geen moeite meer doet om het warmer te krijgen krijg je het even heel erg koud en dan is het vaak weg.
Ja, dat weet ik. Dat is heel raar maar werkt inderdaad wel.

Fade of Light: Nou.. ik ben niet dik maar ook niet mager. En bovendien erg tevreden met m'n gewicht.. dus toch maar niet

Jadie: Mja, zulke dingen had ik inderdaad ookal bedacht
Oud 14-09-2004, 19:47
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Heb je misschien last van stress? Als ik erg gestresst of gespannen ben dan krijg ik het daar ook koud van en ga ik rillen.
Oud 14-09-2004, 19:48
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 14-09-2004 @ 20:47 :
Heb je misschien last van stress? Als ik erg gestresst of gespannen ben dan krijg ik het daar ook koud van en ga ik rillen.
Nee. Niet speciaal. Maar ik heb een vermoeidheidsziekte. En als je moe bent, krijg je het sneller koud. Plus dus nog de sterke vermindering van weerstand en zo.
Oud 14-09-2004, 19:51
Lorelei
Lorelei is offline
Bijv. nu.. de verwarming staat op 21 graden.. ik zit hier in: ondergoed, broek, sokken met nog een deken over m'n voeten, t-shirt en vest en sjaal om.

En toch zit ik te rillen. En zo gaat het de hele winter. Als ik een hete douche neem, ben ik wel vrij lang warm.. maar het is toch niet normaal dat een lichaam zichzelf niet warm kan houden?
Oud 14-09-2004, 19:54
ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Je heb waarschijnlijk een lage lichaamstempratuur, heeft mn zus ook last van. En dan heb je het gewoon sneller koud.
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 19:55
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 14-09-2004 @ 20:54 :
Je heb waarschijnlijk een lage lichaamstempratuur, heeft mn zus ook last van. En dan heb je het gewoon sneller koud.
Zou kunnen. Toch ben ik in de zomer echt gloeiendheet. (m'n vriend wil niet eens dichtbij me liggen dan ) Terwijl het dan niet eens altijd heel heet hoeft te zijn.
Oud 14-09-2004, 20:12
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Eet je wel genoeg eigenlijk? Als je (te) weinig eet dan heeft je lichaam ook niets om te verbranden en dan kan het ook zijn dat je het koud hebt.
Oud 14-09-2004, 20:22
MightyDuck
MightyDuck is offline
Ja, eten. Ik heb het op dieet ook vaker koud dan normaal. Vaker en meer eten, vooral meer koolhydraten waarschijnlijk.
Oud 14-09-2004, 20:31
Lorelei
Lorelei is offline
Ik eet in principe vrij aardig. Hoewel ik moet zeggen dat ik soms laat op sta en daardoor niet altijd 3 volledige maaltijden per dag eet. (wel 3 keer.. maar soms alleen een banaan of zo)
Oud 14-09-2004, 20:58
Verwijderd
Volgens mij 'hoort' het bij CVS...koude voeren en koude handen sowieso (syndroom van Raynaud bv.), maar algemeen koud hebben volgens mij ook.

Wat je er aan kunt doen is min of meer al gezegd...masseren, douchen (bv. koud-warm-koud-warm-enz. voor een betere doorbloeding), dicht bij de kachel zitten, kruik, warme dingen drinken, enz. En er zal ongetwijfeld ook wel iets homeopathisch te vinden zijn, wie weet helpt het. En natuurlijk goed (voldoende en gezond) eten.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 21:02
Lorelei
Lorelei is offline
Ja, veel van zulke dingen horen erbij. En dat gold o.a. ook voor het laatste topic dat ik hier geopend heb (over slapeloosheid en pijn). Maar toch probeer ik het.. misschien zit er nog een tip tussen, al is het maar een huis-tuin-en-keukentip, waar ik nog niet aangedacht had of zo.
Oud 14-09-2004, 22:11
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Citaat:
Ik kan mezelf gewoon niet warm houden.
"Ach schat, zal ik even tegen je aankruipen,...knuffelen?"

Sorry, kon het niet laten...
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 22:14
Daevrem
Daevrem is offline
Buiten in de kou gaan wandelen.

Ik douch erg vaak met koud of lauw water en ik heb het 'nooit' koud.

Maar dan heb ik het vooral over mentale warmte. Misschien is de doorbloedingen van je handen en voeten niet helemaal goed. Bloedarmoede?

Verder moet je natuurlijk je lichaam wel in conditie krijgen.
Oud 14-09-2004, 22:29
Verwijderd
Hmm.. ik heb hetzelfde probleem. En tegen mij kun je niet zeggen 'wordt vetter'
Ik zou het dus niet weten.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 10:40
Ninnoc
Ninnoc is offline
als rookt- onmiddelijk stoppen

tja extra sokken ed, vooral je handen, voeten en hoofd(!wordt vaak vergeten maar daar verlies je erg veel warmte, hele winter een muts op) warm houden. warme thee drinken ed, en regelmatig kleine maaltijden eten voor energietoevoer. verder een glas wijn per dag-verwijd de bloedvaten. en bewegen, sport is geen optie geef je aan. maar je hoeft niet 10 km hard te lopen voor beweging. keertje de trap op en neer geeft al behoorlijk wat beweging voor de benen en iets geks als breien ofzo waar je je vingers veel beweegt kan misschien ook helpen.
verder wordt voor ziekte v reynaud vitamine e en vette vis aangeraden, misschien heb je daar ook baad bij. en ga even naar de dokter voor t geval t iets geks is. veel succes, ik ken t probleem (nou ja ik heb ouders die in een tochtig huis in hartje winter 18 graden warm genoeg vinden ) tis knap irritant

oh en er bestaan van die pittenzakdingen voor als je wiplash hebt (kan je in je nek leggen) die dingen kan je verwarmen in de magnetron. en je hebt van die breekdingen, die gooi je in heet water en dat knik je een metalen plaatje erin en dan worden ze warm en hard, maar die koelen sneller af. geen permanente oplossing maar wel fijn (net als kruik natuurlijk of colafles met heet water)

Laatst gewijzigd op 15-09-2004 om 10:45.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 13:47
Verwijderd
Citaat:
Ninnoc schreef op 15-09-2004 @ 11:40 :
oh en er bestaan van die pittenzakdingen voor als je wiplash hebt (kan je in je nek leggen) die dingen kan je verwarmen in de magnetron. en je hebt van die breekdingen, die gooi je in heet water en dat knik je een metalen plaatje erin en dan worden ze warm en hard, maar die koelen sneller af. geen permanente oplossing maar wel fijn (net als kruik natuurlijk of colafles met heet water)
Die pittenzakdingen worden ook gewoon als kruik gebruikt, zijn in veel winkels te koop (bv. bij De Tuinen, Blokker, Marskramer). Frisdrankflessen krimpen bij heet water, is mijn ervaring. Zo'n pittenkussen of een kruik met heet water is vaak idd fijn, is ook niet zo hard als een fles ed.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 13:52
)Vampje(
)Vampje( is offline
Ik heb daar ook altijd last van.
Op dit moment zijn mijn handen ijskoud, en als het nog 2 graden kouder is worden ze blauw/wit/geel/rood met paarse nagels.
Ik moet ook altijd heet douchen voordat ik het warm krijg, maar ik ben wel erg dun..
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 14:09
Verwijderd
ik heb er ook nogal eens last van, maar dan meer op gekke momenten.. in de herfst loop ik bijvoorbeeld in een klein shirtje door de huiskamer, omdat ik het bloedheet heb.
maar als het warm is loop ik kou te lijen.

dit is niet altijd het geval hoor, maar als ik het koud heb wordt ik ook niet meer warm, totdat ik douche
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 18:24
Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
Ik heb exact hetzelfde en ik heb het gevoel dat het alleen maar erger wordt, omdat ik mezelf teveel aanwen het hoe dan ook warm te krijgen in plaats van mijn lichaam zelf warmte te laten aanmaken zeg maar. Ik loop nu al in truien en kniesokken rond en de kachel op mijn kamer is al aan. Mijn moeder verklaart me voor gek, maar ik heb het anders gewoon zoooo koud.

Dus tips kom maar op
Oud 16-09-2004, 09:18
Verwijderd
Duursporten doen voor een betere doorbloeding zou misschien kunnen helpen. Maarja, dat is dan wel moeilijk te combineren met vermoeidheid...
Met citaat reageren
Oud 16-09-2004, 21:48
Warsocket
Warsocket is offline
Citaat:
Knutselsmurfie schreef op 15-09-2004 @ 19:24 :
Ik heb exact hetzelfde en ik heb het gevoel dat het alleen maar erger wordt, omdat ik mezelf teveel aanwen het hoe dan ook warm te krijgen in plaats van mijn lichaam zelf warmte te laten aanmaken zeg maar. Ik loop nu al in truien en kniesokken rond en de kachel op mijn kamer is al aan. Mijn moeder verklaart me voor gek, maar ik heb het anders gewoon zoooo koud.

Dus tips kom maar op
Gewoon in een t-shirt lopen en harden (zo werkte het ook voor mij)

+ als ik met een trui fiets heb ik het kouder dan zonder trui
(miss omdat de wind dan op 1 plaats omdat de trui waait ofzo)

magoed om die rede loop ik swinters ook met t-shirt rond
en ja als je er niet op let heb je het ook niet koud
Oud 18-09-2004, 22:16
Eva*
Eva* is offline
Rook je? Als je regelmatig rookt, is de doorbloeding namelijk minder goed.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 19:30
Konijn
Konijn is offline
Aan al die reacties over doorbloeding, roken, sporten en bloedarmoede heeft ze niet zoveel denk ik.. Dit is een typisch ME/CVS symptoom (zoals Leonoor ook al zei).
Ik heb hier inderdaad ook erg last van, en weet nog steeds niet wat ik er mee aan moet.
Stiekem hoop ik dus ook dat hier een giga-geweldige tip voorbij gaat komen, zodat ik niet weer in mn trui hoef te zitten terwijl het buiten 26 graden is..
Oud 19-09-2004, 19:37
Paperz
Paperz is offline
Citaat:
Konijn schreef op 19-09-2004 @ 20:30 :
Aan al die reacties over doorbloeding, roken, sporten en bloedarmoede heeft ze niet zoveel denk ik.. Dit is een typisch ME/CVS symptoom (zoals Leonoor ook al zei).
Ik heb hier inderdaad ook erg last van, en weet nog steeds niet wat ik er mee aan moet.
Stiekem hoop ik dus ook dat hier een giga-geweldige tip voorbij gaat komen, zodat ik niet weer in mn trui hoef te zitten terwijl het buiten 26 graden is..
= grl

Inderdaad. Ik rook niet, beweeg op zich (sporten zit er dan niet erg in maar een beetje beweging wel) aardig en eet gezond. Ik leef wel gezond, ik bèn het alleen niet helemaal.
Ik hoop ook nog steeds op dé tip.
Oud 19-09-2004, 19:51
Mo6
Mo6 is offline
het heeft te maken met je doorbloeding, je bloed is als het goed is 37 graden en al stromende houdt het je lichaam warm. je voeten en handen zijn altijd kouder, dat is normaal. je kunt het op een aantal manieren op proberen te lossen. zorg gewoon dat je heel actief bezig gaat (ff joggen ofzo) dan gaat je bloed sneller stromen, of draag gewoon dikke kleren (dikke sokken e.d.)! succes deze winter!
Oud 20-09-2004, 20:25
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Mo6 schreef op 19-09-2004 @ 20:51 :
het heeft te maken met je doorbloeding, je bloed is als het goed is 37 graden en al stromende houdt het je lichaam warm. je voeten en handen zijn altijd kouder, dat is normaal. je kunt het op een aantal manieren op proberen te lossen. zorg gewoon dat je heel actief bezig gaat (ff joggen ofzo) dan gaat je bloed sneller stromen, of draag gewoon dikke kleren (dikke sokken e.d.)! succes deze winter!
Je kunt natuurlijk ook het hele topic lezen..

Oud 23-09-2004, 17:54
Ninnoc
Ninnoc is offline
oh nog iets, ben je vrij dun?
meestal draagt dat ook bij aan kou (bij mij tenminste). er bestaan dus ook shakes voor gewichtstoename. ik ben er momenteel aan (nog niet lang genoeg om te zeggen of t werkt) maar misschien is dat handig als je dun bent en moeite hebt met gewichtstoename
Oud 23-09-2004, 17:58
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Ninnoc schreef op 23-09-2004 @ 18:54 :
oh nog iets, ben je vrij dun?
meestal draagt dat ook bij aan kou (bij mij tenminste). er bestaan dus ook shakes voor gewichtstoename. ik ben er momenteel aan (nog niet lang genoeg om te zeggen of t werkt) maar misschien is dat handig als je dun bent en moeite hebt met gewichtstoename
Ik ben zeker niet dik maar ook niet overdreven mager. Ongeveer 1,70/1,72 en rond de 55/56 kilo.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2004, 18:07
Verwijderd
valt wel mee ja,
ik heb het ook snel koud
heel vaak verkouden
net als nu
zo verkouden als de pest
ik had vroeger vaak snachts bedsokken aan
die hielpen en ook een kruik is mega lekker, of tegenwoordig een electrische deken::: of een lief vriendje vinden die je warm houdt!!!
Met citaat reageren
Oud 23-09-2004, 18:09
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
lindaaaa schreef op 23-09-2004 @ 19:07 :
valt wel mee ja,
ik heb het ook snel koud
heel vaak verkouden
net als nu
zo verkouden als de pest
ik had vroeger vaak snachts bedsokken aan
die hielpen en ook een kruik is mega lekker, of tegenwoordig een electrische deken::: of een lief vriendje vinden die je warm houdt!!!
Uhuh.. hoewel het wel grappig is. Als ik bij hem ben.. ben ik altijd overdreven warm. (heeft ook nadelen )
Met citaat reageren
Oud 23-09-2004, 18:12
Verwijderd
oke
duidelijk toch?
verlaat nooooooit meer zijn zijde!!!

gaaf dat je wel warm bent als je bij hem bent, klinkt zo romantisch en verliefd
Met citaat reageren
Oud 23-09-2004, 18:19
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
lindaaaa schreef op 23-09-2004 @ 19:12 :
oke
duidelijk toch?
verlaat nooooooit meer zijn zijde!!!

gaaf dat je wel warm bent als je bij hem bent, klinkt zo romantisch en verliefd
Heh, inderdaad.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2004, 18:41
Nyai
Nyai is offline
ik heb ook altijd koude handen, koude voeten, en mn neus is altijd ijskoud.
na het douchen ben ik weer net zo'n ijspegeltje als ervoor, en extra kleding helpt niet, aangezien het altijd alleen mn handen voeten en neus zijn
Met citaat reageren
Oud 26-09-2004, 13:54
doremi
doremi is offline
Citaat:
grl schreef op 14-09-2004 @ 20:09 :
De laatste jaren is mijn weerstand en conditie erg achteruit gegaan. Dit komt in verschillende dingen terug.. o.a. hierin.
Misschien moet je het eens omdraaien, en is het koud hebben niet een gevolg van weinig weerstand, maar juist een oorzaak.

Dat je het koud hebt kan ook goed komen door gewenning. Ooit gehoord over dat wanneer je binnen een tijd je jas aanhebt, je er buiten geen warmte meer van hebt?

Citaat:
Bijv. nu.. de verwarming staat op 21 graden.. ik zit hier in: ondergoed, broek, sokken met nog een deken over m'n voeten, t-shirt en vest en sjaal om.
Je lichaam stelt zich in op deze temperatuur. Wanneer je dan iets uit doet, krijg je het koud.
En als je vaak in zo'n warme kamer bent, zul je het koud hebben in een kamer waar het 19 graden is, ook al is dat binnen. Je lichaam is gewend aan een kamer van 21 graden, niet een waar het kouder is. Misschien wordt je lichaam ook wel lui in het warm houden, omdat het niet meer gewend is om zichzelf te moeten verwarmen. Waardoor je het dus erg vaak koud hebt.

Ik weet het niet hoor, het is maar een idee om er eens anders tegen aan te kijken, maar ik kan natuurlijk niet zeggen of dit voor jou zo geld
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten