![]() |
|
Recessie in Nederland: economie krimpt voor tweede kwartaal
De Nederlandse economie is in het eerste kwartaal van 2003 met 0,3 procent gekrompen. Het bruto binnenlands product (BBP) was het vierde kwartaal van 2002 al met 0,2 procent gedaald. Investeringen en consumptie schuldige De daling van het BBP is vooral toe te schrijven aan de sterk teruglopende investeringen. Verder laat de consumptie van huishoudens nog maar een zeer geringe stijging zien, terwijl ook de groei van de overheidsconsumptie afzwakt. Dit blijkt uit de eerste ramingen van de Kwartaalrekeningen van het CBS. Ook kwartaal-op-kwartaalgroei negatief De kwartaal-op-kwartaalgroei in het eerste kwartaal van 2003 is, na correctie voor vorstverlet en voor kalender- en seizoeneffecten, -/- 0,3 procent. Het vierde kwartaal van 2002 liet al een daling met 0,2 procent zien. De economische activiteit in Nederland krimpt dus al voor het tweede opeenvolgende kwartaal. Dat betekent dat Nederland momenteel in een recessie verkeert. Investeringen De krimp van de eerste drie maanden komt vooral door sterk teruggelopen investeringen. Er is ruim 6 procent minder uitgegeven aan bijvoorbeeld woningen, infrastructuur, machines en installaties. Dit kwam vooral door het wegvallen van grote projecten. Vorstverlet remde de investeringen in de bouwsector. De consumptie van huishoudens liet een zeer geringe stijging zien van 0,3 procent. Dit is de kleinste groei sinds begin 1994. http://www.rtl.nl/(/financien/rtlz/home/)/components/financien/rtlz/2003/05_mei/15-recessie_nederland.xml Complete rapport CBS
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Alles zit de laatste tijd ook tegen. Oorlog, SARS en vogelpest. Toen laatst de Franse regering de pensioensgerechtigde leeftijd wou verhogen (de pensioenen moeten betaalbaar blijven) was het land in opschudding. In Nederland hebben we ook een vergrijzing. En een zeer slechte arbeidsparcitipatie van vrouwen, volgens een artikel in de Elsevier. En er moet gekozen worden voor bezuinigen en investeren. Door de dure euro lopen de inkomsten uit de export flink terug. Soms lijkt echt alles tegen te zitten. Maar ja, economie is een golfbeweging, na laagconjunctuur komt hoogconjunctuur, zoals al gezegd was. |
![]() |
||
Citaat:
Maar om even volledig ontopic te gaan: zoals gewoonlijk zitten de sociale minima weer in de hoek waar de klappen vallen, en de bovenlaag (de 'sociale maxima') kan zichzelf ongestoord verder verrijken. Ik heb net in het nieuws gezien waar men het hardst wil gaan snijden, en daar werd ik niet vrolijk van. We hadden nu beter een links kabinet kunnen hebben: die weten tenminste waar er het beste bezuinigd kan worden zonder dat een bepoaalde groep daar heel zwaar onder lijdt..
||
Verwijderd
|
Citaat:
las je minder te besteden hebt; moet je voral extra gaan investeren in hielenlikkerij >_< want daar wordt ons leger nu voor gebruikt; om flink anaal genomen te worden door de vs. want wie denk je wie de verrotste plekken in irak toegewezen krijgt? wij |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
alleen als ze slim zijn leiden ze soldaten ook op als politieagent. das dubbel handig; want vredesmissies zijn vaak meer orde bewaren dan orde bewaken. en zo kan je ze ook binnenlands inzetten. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Militairen opleiden tot agent (speciale agent iig) heb ik altijd al een geniaal plan gevonden. Ik snap echt niet waarom dat niet gebeurt.
Ontopic: Tsja, wat doe je eraan... Mijn vader (ook IT'er) was ongeveer een jaar geleden ook bijna ontslagen omdat zijn bedrijf de Nederlandse afdeling sloot. Gelukkig mocht hij in Belgie komen werken, op het hoofdkantoor. Dus we hebben mazzel gehad. Het bedrijf maakt nog winst, dus weinig kans op ontslagen daar voorlopig... Bovendien krijg ik nu in NL stufi en in Belgie kinderbijslag (ja dat is legaal ja) ![]() Ik hoop dat het over is tegen de tijd dat ik afstudeer, in 3 jaar. Ik heb geen zin om dan op straat te staan met een waardeloos diploma...
|
![]() |
Aan Havock en naam onbekend: Hopelijk vinden jullie vaders toch weer snel een baan. Sterkte!
Ontopic: Hoe zit dat nou met een recessie: klopt het gewoon niet wat de media zeggen, en zitten we in een depressie, of worden er twee termen voor hetzelfde gebruikt? Op school heb ik namelijk geleerd dat wanneer het nationaal product daalt, dat een depressie wordt genoemd. Een recessie is een stijging van het nationaal product, maar minder dan de trendmatige stijging. Volgens die definitie zitten we nu toch in een depressie? Of klopt het gewoon niet wat mij wordt wijsgemaakt op school? ![]()
||
Citaat:
AT5 zegt: Bezuinigingen op gebied emancipatie Wethouder Oudkerk gaat van tientallen organisaties de subsidie stoppen. De gemeente maakte donderdag bekend 127 miljoen euro te gaan bezuinigen. Ook honderden ambtenaren moeten de komende jaren verdwijnen. Oudkerk zal voor meer dan 1.8 miljoen euro bezuinigen. Met name subsidies op het gebied van emancipatie van allochtonen, vrouwen en homo's trekt hij in. Tientallen instellingen die zich op allerlei manieren met minderheden bezighouden worden door deze bezuinigingen in hun voortbestaan bedreigd. -------------- Meedoen, ja, behalve allochtonen, vrouwen en homo's <g> Werken zul je mannelijke slaaf! Voor mij! gnagna ![]() (sorry.... maar moest effe ![]() ![]()
|
Verwijderd
|
Ik heb op Teletekst de plannen gelezen, maar dit lijkt echt nergens op. Ze bezuinigen echt op de verkeerde zaken, en de koppeling uitkering - inflatie loslaten is helemaal stupide. In economische recessies wordt alles duurder, hoe wilde je er voor gaan zorgen dat de sociale onderlaag straks voldoende bestaansmiddelen heeft? Het levert wel een pak geld op, maar wat koopt de Vogelbuurt daar straks voor? Of Spangen? Of Kanaleneiland? Deze gezinnen zullen in nog grotere moeilijkheden gaan komen. En bezuinigen op de zorg, nog zo iets doms. Straks betalen we ons scheel aan medische zorg, één van de meest fundamentele verworvenheden van de Westerse wereld. Ik denk dat met name de armere gezinnen zich wel twee keer zullen bedenken een duur bezoek aan de tandarts te brengen.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
lang niet zo een slecht idee. eigenlijk vind ik dat die woodland-camo er ook uit moet. ik bedoel; hoe vaak zijn we nu nog oorlogje aan het spelen in het grote boze dierenbos? nee; neem liever urban camouflage; aangezien alle buitenlandse missies zich in steden afspelen.... en laat ze in godsnaam een zooi tanks wegdoen; die leopard 2's staan toch maar weg te roesten ![]() alhoewel, als je nou eens een waterkanon op dat ding zet....hmmmm >:-] @ voetbalrellen. hoewel de stratenmaker er neit blij mee zal zijn als er leopard 2's door de straten rijden ![]() alleen jammer dat het woord "militie" vaak geassocieerd wordt met een dictatuur. want face it; leger en politie zijn er toch in feite voor hetzelfde doel; orde en vrede handhaven? waarom kan je die 2 niet samenvoegen tot iets nieuws dan? |
![]() |
|
Verwijderd
|
Linkse oppositie voorspelt sociale ramp
Uitgegeven: 16 mei 2003 15:05 Laatst gewijzigd: 16 mei 2003 23:24 DEN HAAG - De linkse oppositiepartijen in de Tweede Kamer hebben keiharde kritiek geuit op het vrijdag gepresenteerde regeerakkoord van CDA, VVD en D66. De ingrijpende bezuinigingsplannen van 13 miljard euro leiden volgens PvdA, SP en GroenLinks tot een sociale ramp. CDA-leider en beoogd premier Balkenende riep de vakbonden op niet massaal te gaan demonstreren op het Haagse Malieveld, maar gezamenlijk de economische recessie te lijf te gaan. “We moeten de dialoog zoeken.” SP-leider Marijnissen kondigde echter al aan het voortouw te willen nemen bij het maatschappelijk verzet. ‘Asociale aanpak WAO’ Marijnissen rept zelfs van “het slopen van de zorg en de solidariteit en het pakken van de mensen met de laagste inkomens”. GroenLinks-fractievoorzitter Halsema vindt het ontoelaatbaar dat de hoogte van de uitkeringen niet langer automatisch is gekoppeld aan de lonen en noemt de harde aanpak van de WAO asociaal. Uit het regeerakkoord bleek vrijdag dat WAO'ers die jonger zijn dan 45 jaar zoveel mogelijk weer aan het werk moeten en daarom een strengere keuring voor de kiezen krijgen. Het is voor het eerst dat de zogenoemde bestaande gevallen worden aangepakt. Ook PvdA-leider Bos vindt dat het kabinet-Balkenende II doorschiet in de bezuinigingen en veel meer had moeten investeren in verbetering van de economie. “Onze ergste zorgen zijn vandaag bewaardheid geworden.” LPF-fractievoorzitter Herben mist een aanpak van de criminaliteit en hekelt het “knabbelen aan de hypotheekrenteaftrek”. Meedoen, meer werk, minder regels Het motto van het nieuwe kabinet is 'Meedoen, meer werk, minder regels'. Balkenende openbaarde deze slogan nadat vrijdag de Tweede-Kamerfracties van CDA, VVD en D66 definitief akkoord gingen met het regeerakkoord. Door loonmatiging wil het nieuwe kabinet de werkgelegenheid stimuleren, maar het Centraal Planbureau (CPB) heeft berekend dat daar tot 2007 weinig van terecht komt. Ook de economische groei krijgt geen impuls. Rigoureuze snoeiplannen Balkenende verdedigde desondanks de rigoureuze snoeiplannen, omdat zonder die ingrepen de gevolgen voor de burgers volgens hem nog veel ernstiger zouden zijn. “Als je de kostenexplosie in onder meer de zorg en de pensioenen nu niet aanpakt, krijg je pas echt problemen in de toekomst.” (...) www.nu.nl |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Alternatieven van linkse partijen om minder geld uit te geven ontbreken tot op de dag van vandaag ook nog steeds trouwens....
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Nederlandse economie slechtste EU Verwijderd | 80 | 24-07-2005 12:35 |