Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-10-2004, 11:43
Ui
Ui is offline
Oke ik heb hier een lang verhaal ik zal het zo kort mogelijk opschrijven:

ik heb sinds een week een vriend, opzich een hele leuke jongen, ik ken hem al een tijdje en nooit problemen mee gehad...

Hij woont opzichzelf (huis uitgetrapt door zijn stiefmoeder), en werkt fulltime. hij heeft geen opleiding.

Gister kwam hij bij me met allerlei brieven van schuldeisers die hij voor 20 oktober moest betalen.. nu gaat het om een paar 1000 euro dus dat kan die nooit betalen.. dus hij opbellen en hij heeft nu uitstel gekregen... Opzich vind ik dat niet zo erg..

Dus ik denk ik neem hem savonds mee uit eten.. gezellig, ja toch?
neemt hij het duurste van het duurste van de kaart, en hij blijft maar bestellen.. oke.. ik neem hem mee uit eten.. maar toch, hij weet dat ik ook maar een arme student ben..
Hij heeft gewoon voor meer dan 2 x zoveel geld gegeten als ik
misschien ligt dat aan mij.. maar ik vind dat toch een beetje associaal..

Nou onder het eten hadden we best goede gesprekken.. en op een gegeven moment hadden we het over geld en werk enzo..
Hij is niet van plan om ooit nog een opleiding te gaan volgen.. nou maakt dat op dit moment niet zo veel uit.. maar later kan hij nooit goed de kost verdienen...

Ik weet nu echt niet meer wat ik moet doen, ik heb nog maar een week met hem en er komen al meteen zoveel negatieve dingen naar voren dat ik niet weet of het wel zin heeft om verder te gaan.. hoe denken jullie erover?
Oud 07-10-2004, 11:48
Verwijderd
wat betreft dat etentje.. das vrij associaal inderdaad zelf check ik altijd de prijzen om zeker te weten dat ik niet het duurste uit kies, of als ik het heel graag wil vraag ik of degene die betaald er een probleem mee heeft.

Dat zou je natuurlijk voor kunnen leggen aan je vriend. Gewoon met hem erover praten. Hij heeft geldproblemen, maar ook al zijn die van jou niet zo erg, toch heb jij het ook niet breed en daarom snap je niet dat hij (die dat juist zou moeten begrijpen) je portomonnee leegplukt met een avondje uit eten.

Wat betreft die opleiding: waarom probeert ie het niet? Omdat ie anders niet kan werken? Opleidingen zijn ook in deeltijd te volgen en met opleiding kan ie meer geld gaan verdienen. Bovendien zijn er ook nog dingen zoals studiefinanciering, dus zn opleiding bekostigen moet geen probleem zijn.

En in het algemeen lijkt het me verstandig om over alles wat je niet begrijpt te praten. En als ie niet voor rede vatbaar is.. je hebt pas een week...
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 11:50
Verwijderd
Dat van dat eten: misschien heeft hij er niet aan gedacht dat jij weinig geld heeft, of misschien is hij niet gewend om op prijzen te letten (lijkt me wel als hij zoveel schulden heeft). Je kunt daar eens rustig met hem over praten, dan kan hij er voortaan rekening mee houden.

Over de kost verdienen later: ook met onopgeleid werk valt in je levensonderhoud te voorzien. Daarbij hoeft-ie natuurlijk niet in z'n eentje de kost te verdienen. Bovendien is het misschien nog erg vroeg om dit al heel belangrijk te vinden .
Ik kan me wel voorstellen dat je 't misschien zwak van 'm vindt dat hij nooit een opleiding wil gaan volgen. Is dat misschien zo?
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 11:51
Black Rainbow
Black Rainbow is offline
Stop ermee, z'n volgende stap is dat ie geld van je wilt lenen voor z'n schulden, en voor je het weet zit je zelf tot je oren in de shit.

Hij zal eerst z'n eigen situatie moeten verbeteren voordat je je er in moet mengen, dit soort situaties lopen vrijwel altijd op gezeik uit, en ik spreek uit ervaring.

En daarbij is het idd ontzettend aso om zo duur te eten op jou kosten, geeft ook wel weer aan waarom hij in de situatie zit waar hij nu in zit, en dat ie er waarschijnlijk ook nooit uitkomt.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 12:01
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Dumpen die zooi!
Oud 07-10-2004, 12:04
Ui
Ui is offline
ik ben gewoon met het idee groot gebracht dat een opleiding belangrijk is.. en hij dus niet.. en hij heeft geen zin om te leren.
En ja.. ik vind het zwak van hem dat hij dat niet wil proberen want als hij zo'n opleiding volgt van 4 dagen werken en 1 dag school verdient hij al meer dan wat hij nu verdient. en kan hij die schulden ook nog is af betalen.
Oud 07-10-2004, 12:23
UnderControl
UnderControl is offline
Citaat:
Zotje schreef op 07-10-2004 @ 13:01 :
Dumpen die zooi!
dus
Oud 07-10-2004, 14:58
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Zotje schreef op 07-10-2004 @ 13:01 :
Dumpen die zooi!
inderdaad
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 15:01
filia dei
filia dei is offline
Ik zou het uitmaken denk ik. Misschien kan je erover praten als je heel veel van hem houdt. Maar je beschrijft hem niet echt als 'n hele lieve sympathieke jongen. Dan kan je het beter nu uitmaken nu je pas 2 weken met hem hebt dan dat hij het over 2 jaar uitmaakt omdat geen van jullie beide nog geld heeft.
Oud 07-10-2004, 15:08
Verwijderd
Met andere woorden; deze jongen kan moeilijk rekening houden met anderen en hun situaties, heeft een gat in zn hand (waarschijnlijk de reden van de schuld) en hij heeft geen motivatie om zn leven te beteren voordat het finaal fout gaat.
Of heel goed met m praten, maar gezien dat meestal geen effect heeft; jezelf niet mee laten trekken.
Pijnlijk maar loslaten dus.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 16:16
Eos
Eos is offline
Idem dumpen !!
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 16:36
telluriet
telluriet is offline
Leuk vriendje...

dumpen
Oud 07-10-2004, 16:38
Mennuz
Mennuz is offline
Uitzuiger, dumpen.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 16:39
Verwijderd
Je moet hem nageven dat het wel handig bedacht is om op jouw centjes een portie geweldige bereide gamba's achter de kiezen te werken.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 16:47
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Niet mee doorgaan. Het lijkt erop dat het iemand is die van je wil profiteren. Moet je niet pikken, zeker niet als student zijnde, die hebben hun geld hard nodig.
Gewoon zo laten en goede vrienden blijven.
Oud 07-10-2004, 20:46
ilse
ilse is offline
ik denk niet dat je nog veel verder met hem moet... als hij dit volhoudt in ieder geval... komt zoiets vaker voor?? want dan heeft het geen nut en gebruikt ie je alleen maar....
Oud 07-10-2004, 20:55
Verwijderd
Citaat:
Ik weet nu echt niet meer wat ik moet doen, ik heb nog maar een week met hem en er komen al meteen zoveel negatieve dingen naar voren dat ik niet weet of het wel zin heeft om verder te gaan..
als er nu al zoveel negatieve dingen naar voren komen, zou ik het nu al uitmaken. Voor je het weet ben je weer een maand verder, en zit je nog steeds met al die negatieve dingen.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 22:24
Verwijderd
Citaat:
Sovreze schreef op 07-10-2004 @ 16:08 :
Met andere woorden; deze jongen kan moeilijk rekening houden met anderen en hun situaties, heeft een gat in zn hand (waarschijnlijk de reden van de schuld) en hij heeft geen motivatie om zn leven te beteren voordat het finaal fout gaat.
Of heel goed met m praten, maar gezien dat meestal geen effect heeft; jezelf niet mee laten trekken.
Pijnlijk maar loslaten dus.

Mee eens, dit soort figuren zijn echt kansloos. Als je je er nu al aan ergert zal dit alleen maar erger worden. Mensen zonder opleiding kunnen het vergeten, steeds meer ongeschoold werk gaat naar het buitenland... en als hij 30 is dan kost hij teveel voor de meeste bedrijven. Ik hoop dat jij genoeg gaat verdienen voor 2+ zijn schulden

p.s: voor je eigen moeder je het huis uit trapt moet je ook wel een hoop fout doen lijkt me (in de meeste gevallen dan)

Laatst gewijzigd op 07-10-2004 om 22:26.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 22:30
The0
The0 is offline
Citaat:
Alex schreef op 07-10-2004 @ 23:24 :
Mee eens, dit soort figuren zijn echt kansloos. Als je je er nu al aan ergert zal dit alleen maar erger worden. Mensen zonder opleiding kunnen het vergeten, steeds meer ongeschoold werk gaat naar het buitenland... en als hij 30 is dan kost hij teveel voor de meeste bedrijven. Ik hoop dat jij genoeg gaat verdienen voor 2+ zijn schulden

p.s: voor je eigen moeder je het huis uit trapt moet je ook wel een hoop fout doen lijkt me (in de meeste gevallen dan)
Dat etentje is echt kansloos. Als mijn vriendin al perse zou willen betalen zou ik echt zo goedkoop mogelijk eten. ZEKER niet zo duur mogelijk in ieder geval. Daarbij is dat geen opleiding niet echt een succes zoals hierboven ook al beschreven en moeders houden vaak te veel van kinderen om ze om nix het huis uit te schoppen. Ik zou vaarwel en tot ziens zeggen.
Oud 07-10-2004, 22:38
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
jaa, dat van dat dure eten is wel acsociaal..! en wat zijn opleiding betreft, moet ie natuurlijk zelf weten. ik weet niet hoe verder jullie relatie in elkaar steekt. als je zelf denkt dat het beter is als het niet zo verder gaat, kun je ermee kappen. ik denk dat je alle punten in je relatie na moet gaan en of die nog goed gaan..! Ik hoop dat je achter een beslissing komt waar je geen spijt van hebt!
Oud 08-10-2004, 08:23
Verwijderd
Tsja, dat hij in zo'n situatie verkeert, is heel vervelend maar zegt op zich nog niet zoveel. Als je sowieso al geen geld hebt, is de motivatie om een dure opleiding te volgen ook niet zo groot, dus ik weet niet of dat hem ueberhaupt wel te verwijten valt. Wat wel belangrijk is: hoe komt hij aan die schulden?

Het gaat eigenlijk om jou. Wat wil jij? Hecht jij veel waarde aan materiële dingen? Vind je het belangrijk dat jouw vriendje een goede baan heeft etc? Dat moet je voor jezelf uitzoeken.

Over het etentje kun je hem natuurlijk wel aanspreken. Dan kun je aan z'n reactie zien hoe hij erover denkt en op basis daarvan verder besluiten wat je wilt.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2004, 08:51
biep
biep is offline
Citaat:
Mennuz schreef op 07-10-2004 @ 17:38 :
Uitzuiger, dumpen.
Oud 08-10-2004, 09:14
Maroon
Maroon is offline
Dumpen ja, wat een uitzuiger. Hier begint het mee maar straks wil hij geld van je lenen en hij trekt je alleen maar mee in zijn problemen. Je verdient beter, veel beter .

Daarnaast, mensen zonder opleiding en die wel nog de kans hebben om te gaan leren .
Met citaat reageren
Oud 08-10-2004, 09:15
Samaris
Samaris is offline
Citaat:
Uitzuiger, dumpen.
Idd.

Geen opleiding, dit soort acties, schulden, uit huis getrapt...

Dat soort dingen laten wel blijken dat het IQ van een halve spliterwt toch niet het laagst is.
Oud 08-10-2004, 09:39
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Uitzuiger, dumpen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-10-2004, 22:15
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
ik zou nooit mn vriendin het etentje laten betalen (ja, ik ben ouderwets). Daarbij let ik zelf eerlijk gezegd ook niet echt op de prijzen, maar ik betaal immers zelf, en ik verdien momenteel (voor een student) nogal goed. Misschien is hij gewoon niet gewend om op prijzen te letten. maar waarom heeft hij nooit echt een goede opleiding gevolgd ? overigens kun je zonder opleiding zeker in je levensonderhoud voorzien, en soms zelfs erg goed.

(ik ken iemand die zonder opleiding whatsoever (ja, mavo) erg gelukkig en financieel onafhankelijk is (hij is nu eigenaar van 2 winkels), maar dan moet je wel erg gemotiveerd zijn en je inzet gewoon erg goed zijn : kortom, keihard kunnen en willen werken).

maar goed, als ik jou was zou ik iig erg oppassen : voordat jij zijn schulden aan het betalen bent. weinig inkomen is geen excuus voor hoge schulden en te laat zijn met de rekeningen - tis gewoon een kwestie van 'niet meer uitgeven dan je hebt'.
Oud 08-10-2004, 23:11
Verwijderd
dumpen, als het nou een geil crimineeltje was met veel geld dan is het een ander verhaal, maar dat is hij niet, hij heeft schuldeisers dumpen dus
Met citaat reageren
Oud 08-10-2004, 23:18
Dark Angel
Dark Angel is offline
Dumpen, dit is nu al matig (en dat in de eerste week.. dan zit je toch nog in het 'Oh als ik maar niets doe wat hij/zij raar of vervelend vind' stadium?) en dat word heus niet beter.
Oud 08-10-2004, 23:21
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Dark Angel schreef op 09-10-2004 @ 00:18 :
Dumpen, dit is nu al matig (en dat in de eerste week.. dan zit je toch nog in het 'Oh als ik maar niets doe wat hij/zij raar of vervelend vind' stadium?) en dat word heus niet beter.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2004, 23:30
Verwijderd
Ik denk dat hij een luie drol is.

Maar sommige vrouwen schijnen daar op te vallen.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2004, 18:48
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
Black Rainbow schreef op 07-10-2004 @ 12:51 :
Stop ermee, z'n volgende stap is dat ie geld van je wilt lenen voor z'n schulden, en voor je het weet zit je zelf tot je oren in de shit.

Hij zal eerst z'n eigen situatie moeten verbeteren voordat je je er in moet mengen, dit soort situaties lopen vrijwel altijd op gezeik uit, en ik spreek uit ervaring.

En daarbij is het idd ontzettend aso om zo duur te eten op jou kosten, geeft ook wel weer aan waarom hij in de situatie zit waar hij nu in zit, en dat ie er waarschijnlijk ook nooit uitkomt.
Oud 09-10-2004, 19:25
mrsjones
mrsjones is offline
Citaat:
cookie16 schreef op 09-10-2004 @ 19:48 :

No good... Je verdient veel beter dan dit!
Oud 12-10-2004, 16:03
koekiemonstertje
koekiemonstertje is offline
één ding, laat zijn geldprobleem niet jou geldprobleem worden!

Maar ja, eg toekomstzeker is hij dus niet
Oud 12-10-2004, 16:24
Daboman
Daboman is offline
Als het vaker gebeurt, dumpen! Bij 1 keer zou je nog kunnen zeggen dat hij een keer voluit wil gaan en daarbij een keer van de gelegenheid gebruikt maakt. Maar als het een tweede keer gebeurt weet je waar je aan toe bent. Dalijk zit je zelf in de schulden en dat kun je als student absoluut niet gebruiken!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten