Advertentie | |
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Zoals je al hebt opgemerkt veranderen alle cellen in je lichaam naarmate je ouder wordt. Niet alle cellen veranderen even vaak, maar ze veranderen allemaal wel een keer. Ook de verbindingen tussen je hersencellen veranderen voortdurend, wat er bij voorbeeld voor zorgt dat je nieuwe dingen kunt leren en onthouden. Ondanks al deze veranderingen is er toch iets wat hetzelfde blijft, en dat is het idee van het ik. Ik ben fil, en ben me daarvan bewust. Ook ben ik me bewust dat de vingers die dit bericht aan het typen zijn, bij mij horen. Tja, en daarmee kom je dan meteen al bij misschien wel de grootste vastloper die er is: wat is bewustzijn? Als alle onderdelen waar je lichaam uit is opgebouwd totaal anders kunnen zijn dan toen je geboren was, maar er is toch een bewustzijn dat ervoor zorgt dat je weet dat je nogsteeds dezelfde "ik" bent, wat is dat dan? Wat is "ik"? Wat is bewustzijn? Het bewustzijn op zich is het ultieme raadsel, en zal dat ook blijven. Een volledig inzicht in de werking van de menselijke hersenen en de verbanden met ons gedrag en onze ervaringen kunnen daar geen licht op werpen, net zoals de vorm van een bol ons niets kan zeggen over de substantie waaruit hij gemaakt is. Toch is bewustzijn te benaderen, niet volledig, maar we kunnen een heel eind komen. Hier laat ik het voorlopig bij als algemene reactie, want er is heel veel te zeggen over dit onderwerp. Opzich kan ik daar wel een overzicht van geven, maar naast dat dat een vrij lang bericht op zal leveren, weet ik ook niet in hoeverre het zal aansluiten op de richting die je op wilt met je werkstuk. Datgene “wat niet verandert” kun je namelijk op een heleboel manieren bekijken: geest, ziel, gevoel, wil, verstand, bewustzijn, zelf-referentie, patroon, recursie, etc. Of een combinatie hiervan. Ik wacht dus nog even een reactie af. Citaat:
![]() Bij het stellen van vragen zul je je in de eerste plaats moeten realiseren dat er een verschil is tussen complexiteit en onverklaarbaarheid. Op sommige vragen bestaat geen wijs antwoord, behalve dat op sommige vragen geen wijs antwoord bestaat. Ook is het zo dat wanneer je (lang) geen antwoord hebt gevonden op een vraag, het misschien zo kan zijn dat de vraag niet klopt, en dat je vragen over de vraag zelf gaat stellen. Echter, stellen dat het antwoord waartoe je komt afhangt van hoe je ergens zelf over denkt, zou tot 6 miljard verschillende antwoorden leiden, en hoewel relativeren een waardevolle eigenschap is voor een filosoof, is overrelativeren dat niet. De meeste fenomenen zijn wel degelijk objectief bestudeerbaar (nuance: in sommige gevallen is het meest objectieve het subjectieve). Groeten, fil |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
![]() Citaat:
DNA, RNA en eiwitten vormen één systeem. Het DNA bestaat bijna uit niets anders dan de codering van de eiwitten zelf. RNA brengt de boodschap van het DNA naar het cytoplasma van de cel waar proteïnen aangemaakt worden. Ieder levend wezen heeft RNA. Om het wat makkelijker te maken, maak ik even gebruik van de bekende vergelijking van DNA met een boek voor een recept. Het sleutelen aan de genetische recepten van mens, plant of dier is (gelukkig) een stuk ingewikkelder dan het lijkt (en het lijkt al zo ingewikkeld). Als genen al vergelijkbaar zijn met een recept, dan toch wel met een zeer ingewikkeld recept van enige honderden kookboeken lang. En bovendien in een taal geschreven waar we nauwelijks een touw aan vast kunnen knopen. Het recept leest men woord voor woord, zoekt men op in een woordenboek en zo probeert men iets van de tekst te begrijpen. Bovendien staat er een boel onzin in het recept. Het rept hier en daar over koetjes en kalfjes en over het weer, dingen die allemaal niks te maken hebben met het recept. Zo gaat dat ongeveer met (onze) genen. Piep kleine onderdelen in gigantische recepten die in een taal geschreven zijn die men bij lange na niet onder de knie heeft. Als je de vergelijking van het DNA met een boek zou doortrekken zie ik (zoals veel wetenschappers) het DNA dus als een handleiding voor de constructie van een levend wezen. Natuurlijk geen handleiding zoals die voor het in elkaar zetten van een kast. Onze eigenheid, ons "ik", wordt mede gevormd door onze ervaringen. Om even wat esoterischer te worden: de microkosmos (DNA) en de makrokosmos (de wereld om ons heen) vormen de mens (of een ander wezen). Een waarheid als een koe die nu dankzij de moderne technologie een gedeelte van haar geheimen prijsgeeft. Citaat:
![]() Toch kan ik hier en daar wel wat dingen opmerken. Ik vind het heel goed dat je begint met het uitgangspunt dat je, voordat je kunt bepalen of je hetzelfde blijft, je eerst moet weten wie je bent, of je bent en hoe je bent. ![]() - Echter, wie je bent is denk ik juist een super moeilijke! Jij bent neni, maar als je bij voorbeeld morgen naar het gemeentehuis zou gaan en een andere naam zou aanvragen, verandert dan wie jij bent ? Waarschijnlijk niet.. Ook is het niet duidelijk wie jij was voordat je geboren was (of als je er toen nog niet was, wanneer je "ik" dan wel is begonnen), wie je zult zijn nadat je sterft (of als je er dan niet meer zult zijn, wanneer je "ik" dan precies ophoudt) en wat jouw verband is met de rest van de werkelijkheid. Dit zijn toch wel zeer belangrijke dingen voor het begrijpen van wie iemand is. - De vraag of je bent is de minst moeilijke van de drie denk ik. Het is namelijk niet te bewijzen dat wij bestaan (en dat wij iets ervaren). Een bewijs is namelijk iets dat betrekking heeft op de wiskunde en op de wetenschap. En aangezien die bewijzen deel uitmaken van ons bestaan, kunnen we ze niet gebruiken om het bestaan zelf te bewijzen. Echter, dat hoeven we ook niet te bewijzen, want niemand twijfelt eraan dat wij niet bestaan (of misschien een minderheid van de mensen die teveel vrije tijd heeft ![]() - Ik ben het met je eens dat de vraag hoe je bent, een lastige is. Ik vind het heel goed van je dat je schreef dat de positie en beweging van de waarnemer invloed hebben op hoe de buitenwereld aan ons verschijnt. ![]() Het voorbeeld wat je noemde over de computer die onze hersenen voorziet van stroompjes op de goeie plaatsen en daardoor ons laat geloven dat we in een lichaam leven en een wereld ervaren, is een heel bekend voorbeeld. Echter, als je ervanuit gaat dat ons lichaam een sensatie is van "de geest" (wat die geest ook wezen mag), dan kunnen onze hersenen natuurlijk net zo goed een sensatie zijn van "diezelfde geest". En dan komen we natuurlijk weer terug op het (grote) probleem van het ik, want het enige primaire wat we hebben is onze waarneming. Wat is datgene dan dat de dingen waarneemt? Wat betreft de estafette: ik vind het een leuk idee, en de vragen die je stelt ("in wat voor vorm worden je gedachten doorgegeven? En hoe komt het dan, dat je sommige dingen toch nog vergeet? Slijt het stokje, of klopt deze theorie toch niet helemaal?") vind ik ontzettend goeie vragen! Die kun je gerust zo laten staan! ![]() Echter (sorry, daar is ie weer), er onstaan een aantal problemen wanneer je het "ik" zo ziet, en dat zijn zeker geen kleintjes! Het is namelijk heel erg lastig om het exacte punt te bepalen waar het oude ik dan over zou gaan in het nieuwe. Sterker nog, Einstein heeft ons geleerd dat dit onmogelijk is, omdat alles wat met tijd temaken heeft, afhangt van de snelheid en de positie van de waarnemer (Dit is even heel erg grofweg uitgelegd). Ik denk dat het goed is dat je ook even kijkt naar praktische dingen, zoals de misdaad. Mijn ervaring is dat leraren/leraressen het vaak op prijs stellen om niet alleen stil te staan bij de theoretische kant, maar dat je ook nadenkt over hoe de dingen invloed kunnen hebben in de samenleving. ![]() De laatste paar regels van je portret zou je naar mijn mening iets uitgebreider kunnen doen. Het overerven van bepaalde fysieke eigenschappen en van bepaalde gedragingen zit namelijk best wel ingewikkeld in elkaar, zoals je ook al zag in m'n verhaaltje over DNA. Het is duidelijk dat je de helft van je DNA van je vader hebt meegekregen, en de andere helft van je moeder, en dat een groot deel van je "ik" bepaald is en wordt bepaald door de ervaringen die je meemaakt, maar hoe het precies in elkaar zit allemaal, en waar het genetische ophoudt en het sociale/culturele begint, is absoluut niet duidelijk. Tot slot nog even een samenvattende conclusie: Naar mijn idee is de vraag wie we zijn, wat "ik" is, wat een "zelf" is, een super moeilijke, en waarschijnlijk een vraag waar geen volledig antwoord op bestaat. Echter, je kunt wel proberen zoveel mogelijk te begrijpen. Als je het wenst, kan ik nog een algemeen stukje schrijven over bewustzijn (Ik ben namelijk zelf heel druk bezig met het onderwerp waar jij je portret over schrijft, en zal er de komende 5 of 10 jaar nog wel druk mee bezig blijven, want ik wil heel erg graag weten hoe de dingen nu eigenlijk echt in elkaar zitten), maar dat heb ik nu niet gedaan, omdat het anders te uitgebreid zou worden. Voor het geval je na het inleveren van je portret nogsteeds geinteresseerd bent in het probleem, of misschien later nog eens geinteresseerd raakt in grote vragen over bewustzijn en "ik", dan kan ik je een aantal boeken aanraden: De Nederlandse filosoof/wetenschapper Bas Haring heeft een paar leuke boeken geschreven, waarvan "De IJzeren Wil" het dichtst in de buurt komt van het onderwerp van je portret. Z'n andere boekje, "Kaas en de evolutietheorie" is trouwens ook een aanrader. Allebei z'n boekjes zijn zo geschreven dat het voor kinderen en jonge mensen ook leesbaar en vooral heel leuk is om te lezen. Dus daar zou ik mee beginnen (Voor meer informatie en een aantal leuke colums verwijs ik je naar z'n site www.basharing.com). Wanneer je toe bent aan het "echte" werk, kan ik je zonder enige twijfel boeken van Douglas Hofstadter aanraden. "Godel, Escher, Bach", "Metamagical Themas" en "The Mind's I". Wanneer je dat leest, dan heb je bij voorbaat al mijn diepe respect. Ook de Duitse 18e eeuwse filosoof Immanuel Kant heeft een aantal zeer boeiende dingen geschreven, met als hoofdwerk "Kritik der reinen Vernunft". Het idee van hem dat er een wereld "an sich" bestaat, is echter al wel achterhaald, maar behalve dat aspect is z'n werk zeer zeker aan te raden! Tot slot (jaja, deze keer echt ![]() ![]() Vriendelijke groeten en succes met je portret! (Laat je het nog even weten wat de leraar/lerares ervan vond en wat zijn/haar op- of aanmerkingen waren? Mocht je trouwens nog meer vragen hebben, dan kun je die natuurlijk altijd stellen) fil |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Maar goed, nogmaals succes in ieder geval! ![]() Citaat:
Wanneer je verder in gaat zoemen, kun je ons "ik" ook zien als een verzameling cellen. De volgende stap is moleculen, dan atomen, daarna quarks, enz. Het is voor ons totaal niet raar om steeds te springen van de ene "ik" laag naar de andere. Maar welke laag is het meeste echt? Zoals al eerder is genoemd, vernieuwen onze cellen zich voortdurend. Op atomair niveau is er ook allerlei beweging aan de gang (electronen die om de kern cirkelen) en de verbindingen tussen onze hersencellen veranderen ook voortdurend bij het vergeten van oude herinneringen of het opdoen van nieuwe indrukken. Waar moeten we naar kijken als we willen weten wat dat "ik" eigenlijk is? In welke laag zit het "ik" nu eigenlijk? Heeft een atoompje een "ik"? Dit gedoe met die lagen zou je kunnen vergelijken met het zien van een lachende dame op de televisie. Wat zie je eigenlijk? Zie je een dame die aan het lachen is, of zie je alleen maar een hele rij lampjes die aan het flitsen zijn? Waar kijk je eigenlijk echt naar? Zoals je wel ziet, is het best lastig om te bepalen wat "ik" nu eigenlijk is. Een deel van de oorzaak van deze lastigheid is dat we voor iedere laag dezelfde taal gebruiken. Door dit hele zwikkie bij elkaar ook nog eens een naam te geven, in mijn geval bij voorbeeld fil, los je nog helemaal niks op wat betreft de vraag 'wie ben ik?' Dat maakt het begrijpen er niet gemakkelijker op. Citaat:
Echter, het dualisme wat is ontstaan uit de denkbeelden van Descartes vind ik veel te simplistisch en misleidend. Descartes vroeg zich namelijk ook af of hij er zeker van kon zijn dat hij een lichaam heeft. Hij dacht van niet, want misschien droomde hij wel dat hij een lichaam had. Het dualisme houdt grofweg in: als we er zeker van kunnen zijn dat er iets is wat vragen stelt, en als we er niet zeker van kunnen zijn dat we een lichaam hebben, dan moet dit denken wel gebeuren in een geest die los staat van het lichaam, omdat we niet weten of dat lichaam er eventueel wel is. Het idee (wat begonnen is door de denkbeelden van Descartes) van een geest die los staat van een lichaam, vind ik een slecht idee, omdat het fenomeen waarnaar we verwijzen met de term 'geest' veel ingewikkelder in elkaar zit dan wat Descartes dacht. Maar goed, dit heeft op zich niet zo heel veel met deze discussie te maken, behalve wanneer je je gaat afvragen: waar zit datgene eigenlijk wie ik ben? Zit dat in m'n lichaam (hersenen)? Zo niet, waar dan wel? Maar dit zijn hele moeilijke vragen. Citaat:
Echter, zoals je zelf al heel goed aangeeft ![]() Citaat:
Dus jouw conclusie dat je niet in een gelijkblijvende "ik" gelooft, lijkt mij geen verstandige (maar je hoeft natuurlijk helemaal niets aan te trekken van wat mij verstandig lijkt of niet ![]() Maar goed, voor nu weer even genoeg. Ook voor jou geldt: succes! En mocht je eventueel nog meer vragen hebben, of ik heb iets niet helemaal duidelijk uitgelegd, dan kun je gerust vragen naar verdere uitleg. Vriendelijk groeten, fil |
Advertentie |
|
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
Vraagje over hoe filosofie leren. wambal | 3 | 27-12-2010 23:39 | |
Wegwijzen & Voorstellen |
Vragen over filosofie? Verwijderd | 3 | 03-10-2010 19:44 | |
Verhalen & Gedichten |
Basiskennis filosofie Jones | 11 | 12-01-2007 14:35 | |
De Kantine |
Wat denk je bij de studie filosofie? Gatara | 45 | 17-09-2003 08:14 | |
Algemene schoolzaken |
psychologie en filosofie Ciskaatje | 2 | 16-02-2003 02:43 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Stelling: Filosofie is gevaarlijk Evito | 35 | 04-01-2003 21:33 |